vytisknout velikost písma Priemerné emisie CO2 nových áut klesli až o 8% pod plánovaný limit

Automobilky znižujú tabuľkovú spotrebu a emisie, ale ako sa to zmení s novými testami merania spotreby? Nebude to potom oveľa horšie?
Priemerné emisie CO2 nových áut klesli až o 8% pod plánovaný limit

Automobilky predbiehajú plány Európskej únie ohľadom regulácie maximálneho množstva vypúšťaných emisií z nových osobných áut. Nové autá predané v roku 2015 mali v celej EÚ priemerné emisie 119,6 g/km CO2, čo je o 10,4 gramu, respektíve o 8% menej než bol pôvodný cieľ EÚ do roku 2020. To majú už priemerné emisie dosahovať na maximálne 130 g/km CO2.

Spolu s tým to tiež znamená pokles priemernej tabuľkovej spotreby a emisií nových áut o tri percentá oproti roku 2014, kedy už aj tak priemerné emisie CO2 klesli pod plánovaný limit o 2,6%.

V celej EÚ mierne poklesol podiel dieselov a to na 52%, benzínových áut sa predalo 45%. Zvyšok spadá na plyn, hybridy a elektromobily. Priemerné emisie dieselov sú 119,2 g/km CO2, benzínové autá majú priemer 122,6 g/km CO2. Najvyšší trhový podiel dieselov je v Írsku a Luxembursku a to 71%.

Prepočtom tak priemerná tabuľková spotreba nových benzínových áut vychádza na 5,28 litra na 100 km, pri dieseloch je to priemerná kombinovaná spotreba 4,5 litra na 100 km. Priemerné emisie klesli aj napriek tomu, že rastie trhový podiel crossoverov a SUV.

Plug-in hybridy a čisté elektromobily majú v EÚ trhový podiel 1,3%, ale napríklad v Holandsku majú skoro 12% podiel. Holandsko je tiež krajina s najnižšími priemernými emisiami a to 101,2 g/km CO2.

V Česku boli priemerné emisie nových áut 126,3 g/km CO2, čo je menej ako na Slovensku, v Poľsku alebo Nemecku. Najvyššie priemerné emisie v celej EÚ má Estónsko a to 137,2 g/km CO2.

Priemerné nové auto predané v EÚ váži 1381 kg. Najťažšie autá sa predávali vo Švédsku (1530 kg), najľahšie potom na Malte (1199 kg). Priemerný diesel predaný v roku 2015 mal tiež o 311 kg vyššiu hmotnosť ako priemerné benzínové auto. Ešte sa sluší pripomenúť, že všetka ľudská populácia vrátane priemyslu, poľnohospodárstva a dopravy sa podieľa na celosvetových emisiách CO2 štyrmi percentami. 96% CO2 si vyrobí príroda sama.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY