vytisknout velikost písma Priemerné emisie CO2 nových áut klesli až o 8% pod plánovaný limit

Automobilky znižujú tabuľkovú spotrebu a emisie, ale ako sa to zmení s novými testami merania spotreby? Nebude to potom oveľa horšie?
Priemerné emisie CO2 nových áut klesli až o 8% pod plánovaný limit

Automobilky predbiehajú plány Európskej únie ohľadom regulácie maximálneho množstva vypúšťaných emisií z nových osobných áut. Nové autá predané v roku 2015 mali v celej EÚ priemerné emisie 119,6 g/km CO2, čo je o 10,4 gramu, respektíve o 8% menej než bol pôvodný cieľ EÚ do roku 2020. To majú už priemerné emisie dosahovať na maximálne 130 g/km CO2.

Spolu s tým to tiež znamená pokles priemernej tabuľkovej spotreby a emisií nových áut o tri percentá oproti roku 2014, kedy už aj tak priemerné emisie CO2 klesli pod plánovaný limit o 2,6%.

V celej EÚ mierne poklesol podiel dieselov a to na 52%, benzínových áut sa predalo 45%. Zvyšok spadá na plyn, hybridy a elektromobily. Priemerné emisie dieselov sú 119,2 g/km CO2, benzínové autá majú priemer 122,6 g/km CO2. Najvyšší trhový podiel dieselov je v Írsku a Luxembursku a to 71%.

Prepočtom tak priemerná tabuľková spotreba nových benzínových áut vychádza na 5,28 litra na 100 km, pri dieseloch je to priemerná kombinovaná spotreba 4,5 litra na 100 km. Priemerné emisie klesli aj napriek tomu, že rastie trhový podiel crossoverov a SUV.

Plug-in hybridy a čisté elektromobily majú v EÚ trhový podiel 1,3%, ale napríklad v Holandsku majú skoro 12% podiel. Holandsko je tiež krajina s najnižšími priemernými emisiami a to 101,2 g/km CO2.

V Česku boli priemerné emisie nových áut 126,3 g/km CO2, čo je menej ako na Slovensku, v Poľsku alebo Nemecku. Najvyššie priemerné emisie v celej EÚ má Estónsko a to 137,2 g/km CO2.

Priemerné nové auto predané v EÚ váži 1381 kg. Najťažšie autá sa predávali vo Švédsku (1530 kg), najľahšie potom na Malte (1199 kg). Priemerný diesel predaný v roku 2015 mal tiež o 311 kg vyššiu hmotnosť ako priemerné benzínové auto. Ešte sa sluší pripomenúť, že všetka ľudská populácia vrátane priemyslu, poľnohospodárstva a dopravy sa podieľa na celosvetových emisiách CO2 štyrmi percentami. 96% CO2 si vyrobí príroda sama.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY