vytisknout velikost písma Priemerné emisie CO2 nových áut klesli až o 8% pod plánovaný limit

Automobilky znižujú tabuľkovú spotrebu a emisie, ale ako sa to zmení s novými testami merania spotreby? Nebude to potom oveľa horšie?
Priemerné emisie CO2 nových áut klesli až o 8% pod plánovaný limit

Automobilky predbiehajú plány Európskej únie ohľadom regulácie maximálneho množstva vypúšťaných emisií z nových osobných áut. Nové autá predané v roku 2015 mali v celej EÚ priemerné emisie 119,6 g/km CO2, čo je o 10,4 gramu, respektíve o 8% menej než bol pôvodný cieľ EÚ do roku 2020. To majú už priemerné emisie dosahovať na maximálne 130 g/km CO2.

Spolu s tým to tiež znamená pokles priemernej tabuľkovej spotreby a emisií nových áut o tri percentá oproti roku 2014, kedy už aj tak priemerné emisie CO2 klesli pod plánovaný limit o 2,6%.

V celej EÚ mierne poklesol podiel dieselov a to na 52%, benzínových áut sa predalo 45%. Zvyšok spadá na plyn, hybridy a elektromobily. Priemerné emisie dieselov sú 119,2 g/km CO2, benzínové autá majú priemer 122,6 g/km CO2. Najvyšší trhový podiel dieselov je v Írsku a Luxembursku a to 71%.

Prepočtom tak priemerná tabuľková spotreba nových benzínových áut vychádza na 5,28 litra na 100 km, pri dieseloch je to priemerná kombinovaná spotreba 4,5 litra na 100 km. Priemerné emisie klesli aj napriek tomu, že rastie trhový podiel crossoverov a SUV.

Plug-in hybridy a čisté elektromobily majú v EÚ trhový podiel 1,3%, ale napríklad v Holandsku majú skoro 12% podiel. Holandsko je tiež krajina s najnižšími priemernými emisiami a to 101,2 g/km CO2.

V Česku boli priemerné emisie nových áut 126,3 g/km CO2, čo je menej ako na Slovensku, v Poľsku alebo Nemecku. Najvyššie priemerné emisie v celej EÚ má Estónsko a to 137,2 g/km CO2.

Priemerné nové auto predané v EÚ váži 1381 kg. Najťažšie autá sa predávali vo Švédsku (1530 kg), najľahšie potom na Malte (1199 kg). Priemerný diesel predaný v roku 2015 mal tiež o 311 kg vyššiu hmotnosť ako priemerné benzínové auto. Ešte sa sluší pripomenúť, že všetka ľudská populácia vrátane priemyslu, poľnohospodárstva a dopravy sa podieľa na celosvetových emisiách CO2 štyrmi percentami. 96% CO2 si vyrobí príroda sama.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY