vytisknout velikost písma Priemerné emisie CO2 nových áut klesli až o 8% pod plánovaný limit

Automobilky znižujú tabuľkovú spotrebu a emisie, ale ako sa to zmení s novými testami merania spotreby? Nebude to potom oveľa horšie?
Priemerné emisie CO2 nových áut klesli až o 8% pod plánovaný limit

Automobilky predbiehajú plány Európskej únie ohľadom regulácie maximálneho množstva vypúšťaných emisií z nových osobných áut. Nové autá predané v roku 2015 mali v celej EÚ priemerné emisie 119,6 g/km CO2, čo je o 10,4 gramu, respektíve o 8% menej než bol pôvodný cieľ EÚ do roku 2020. To majú už priemerné emisie dosahovať na maximálne 130 g/km CO2.

Spolu s tým to tiež znamená pokles priemernej tabuľkovej spotreby a emisií nových áut o tri percentá oproti roku 2014, kedy už aj tak priemerné emisie CO2 klesli pod plánovaný limit o 2,6%.

V celej EÚ mierne poklesol podiel dieselov a to na 52%, benzínových áut sa predalo 45%. Zvyšok spadá na plyn, hybridy a elektromobily. Priemerné emisie dieselov sú 119,2 g/km CO2, benzínové autá majú priemer 122,6 g/km CO2. Najvyšší trhový podiel dieselov je v Írsku a Luxembursku a to 71%.

Prepočtom tak priemerná tabuľková spotreba nových benzínových áut vychádza na 5,28 litra na 100 km, pri dieseloch je to priemerná kombinovaná spotreba 4,5 litra na 100 km. Priemerné emisie klesli aj napriek tomu, že rastie trhový podiel crossoverov a SUV.

Plug-in hybridy a čisté elektromobily majú v EÚ trhový podiel 1,3%, ale napríklad v Holandsku majú skoro 12% podiel. Holandsko je tiež krajina s najnižšími priemernými emisiami a to 101,2 g/km CO2.

V Česku boli priemerné emisie nových áut 126,3 g/km CO2, čo je menej ako na Slovensku, v Poľsku alebo Nemecku. Najvyššie priemerné emisie v celej EÚ má Estónsko a to 137,2 g/km CO2.

Priemerné nové auto predané v EÚ váži 1381 kg. Najťažšie autá sa predávali vo Švédsku (1530 kg), najľahšie potom na Malte (1199 kg). Priemerný diesel predaný v roku 2015 mal tiež o 311 kg vyššiu hmotnosť ako priemerné benzínové auto. Ešte sa sluší pripomenúť, že všetka ľudská populácia vrátane priemyslu, poľnohospodárstva a dopravy sa podieľa na celosvetových emisiách CO2 štyrmi percentami. 96% CO2 si vyrobí príroda sama.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY