vytisknout velikost písma Priemerné auto v USA? Hmotnosť 1,8 tony, výkon 226 koní

Autá predávané v Amerike sú stále ľahšie a úspornejšie, ich výkon ide ale hore. Vyplýva to z údajov štátnej organizácie, ktorá má v popise práce otázky životného prostredia.
Priemerné auto v USA? Hmotnosť 1,8 tony, výkon 226 koní

Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) sleduje okrem iného trendy vývoja základných parametrov áut, ktoré sa v USA predávajú, a pravidelne zverejňuje vybrané štatistické prehľady.

Vďaka tomu vieme, že priemerný automobil modelového roku 2012 (novšie údaje nie sú k dispozícii) na americkom trhu vážil 1804 kg - o 68 kg menej ako v modelovom roku 2011. Poklesol tiež priemerný výkon, ale len o 6 kW, na 166 kW (226 koní). Zrýchlenie 0-100 km/h ostalo na hodnote 9,4 s.

Nepodarilo sa nám vypátrať porovnateľné údaje pre Európu (prípadné tipy alebo odkazy nám prosím napíšte do diskusie), ale nie je ťažké odhadnúť, že s priemerným výkonom aj zrýchlením na tom budú európske autá o desiatky percent horšie. Zato spotrebu, aspoň tú tabuľkovú, by nám zrejme závideli naopak Američania.

Priemerná spotreba áut modelového roku 2012 v USA predstavovala 23,6 míľ na (americký) galón, čo znamená 9,97 litrov na sto kilometrov. Majme ale prosím na pamäti, že americké normy predpisujú inú metodiku merania než príslušné smernice EÚ a hodnoty spotreby preto nemožno vzájomne porovnávať - ani u konkrétnych modelov, ani štatisticky.

Agentúra pre ochranu životného prostredia monitoruje kľúčové parametre áut dlhodobo. Na nasledujúcom grafe vidíme, že hmotnosť nových áut prestala rásť už v polovici minulej dekády.

6a00d8341c4fbe53ef019b02d06716970d-800wi.png
Percentuálny vývoj spotreby, hmotnosti a výkonu automobilov predávaných na americkom trhu od roku 1975; údaje za rok 2013 sú predbežná prognóza. Zdroj: EPA

Výkon ide hore už od začiatku 80. rokov, len s príchodom ekonomickej krízy v roku 2008 prepadli Američania na čas panike a začali kupovať slabšie autá. A priemerná spotreba je historicky najnižšia. Nenechajte sa zmiasť stúpajúcou krivkou - Američania vyjadrujú hospodárnosť áut obrátene, vo vzdialenosti prejdenej na jednotku paliva. Vyššie číslo preto znamená menšiu spotrebu.

V klesajúcom trende spotreby a hmotnosti sa odráža predovšetkým pokračujúci odklon amerických zákazníkov od veľkých áut. Tie sú stále veľmi populárne, ale ich trhový podiel postupne klesá. EPA uvádza, že podiel kategórie "light truck" (pick-upy, minivany, SUV) dosiahol v roku 2012 hodnotu 36%, čo bolo najmenej od roku 1993.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

dnes | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

včera | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY