vytisknout velikost písma Priemerné auto v USA? Hmotnosť 1,8 tony, výkon 226 koní

Autá predávané v Amerike sú stále ľahšie a úspornejšie, ich výkon ide ale hore. Vyplýva to z údajov štátnej organizácie, ktorá má v popise práce otázky životného prostredia.
Priemerné auto v USA? Hmotnosť 1,8 tony, výkon 226 koní

Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) sleduje okrem iného trendy vývoja základných parametrov áut, ktoré sa v USA predávajú, a pravidelne zverejňuje vybrané štatistické prehľady.

Vďaka tomu vieme, že priemerný automobil modelového roku 2012 (novšie údaje nie sú k dispozícii) na americkom trhu vážil 1804 kg - o 68 kg menej ako v modelovom roku 2011. Poklesol tiež priemerný výkon, ale len o 6 kW, na 166 kW (226 koní). Zrýchlenie 0-100 km/h ostalo na hodnote 9,4 s.

Nepodarilo sa nám vypátrať porovnateľné údaje pre Európu (prípadné tipy alebo odkazy nám prosím napíšte do diskusie), ale nie je ťažké odhadnúť, že s priemerným výkonom aj zrýchlením na tom budú európske autá o desiatky percent horšie. Zato spotrebu, aspoň tú tabuľkovú, by nám zrejme závideli naopak Američania.

Priemerná spotreba áut modelového roku 2012 v USA predstavovala 23,6 míľ na (americký) galón, čo znamená 9,97 litrov na sto kilometrov. Majme ale prosím na pamäti, že americké normy predpisujú inú metodiku merania než príslušné smernice EÚ a hodnoty spotreby preto nemožno vzájomne porovnávať - ani u konkrétnych modelov, ani štatisticky.

Agentúra pre ochranu životného prostredia monitoruje kľúčové parametre áut dlhodobo. Na nasledujúcom grafe vidíme, že hmotnosť nových áut prestala rásť už v polovici minulej dekády.

6a00d8341c4fbe53ef019b02d06716970d-800wi.png
Percentuálny vývoj spotreby, hmotnosti a výkonu automobilov predávaných na americkom trhu od roku 1975; údaje za rok 2013 sú predbežná prognóza. Zdroj: EPA

Výkon ide hore už od začiatku 80. rokov, len s príchodom ekonomickej krízy v roku 2008 prepadli Američania na čas panike a začali kupovať slabšie autá. A priemerná spotreba je historicky najnižšia. Nenechajte sa zmiasť stúpajúcou krivkou - Američania vyjadrujú hospodárnosť áut obrátene, vo vzdialenosti prejdenej na jednotku paliva. Vyššie číslo preto znamená menšiu spotrebu.

V klesajúcom trende spotreby a hmotnosti sa odráža predovšetkým pokračujúci odklon amerických zákazníkov od veľkých áut. Tie sú stále veľmi populárne, ale ich trhový podiel postupne klesá. EPA uvádza, že podiel kategórie "light truck" (pick-upy, minivany, SUV) dosiahol v roku 2012 hodnotu 36%, čo bolo najmenej od roku 1993.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY