vytisknout velikost písma Priemerné auto v USA? Hmotnosť 1,8 tony, výkon 226 koní

Autá predávané v Amerike sú stále ľahšie a úspornejšie, ich výkon ide ale hore. Vyplýva to z údajov štátnej organizácie, ktorá má v popise práce otázky životného prostredia.
Priemerné auto v USA? Hmotnosť 1,8 tony, výkon 226 koní

Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) sleduje okrem iného trendy vývoja základných parametrov áut, ktoré sa v USA predávajú, a pravidelne zverejňuje vybrané štatistické prehľady.

Vďaka tomu vieme, že priemerný automobil modelového roku 2012 (novšie údaje nie sú k dispozícii) na americkom trhu vážil 1804 kg - o 68 kg menej ako v modelovom roku 2011. Poklesol tiež priemerný výkon, ale len o 6 kW, na 166 kW (226 koní). Zrýchlenie 0-100 km/h ostalo na hodnote 9,4 s.

Nepodarilo sa nám vypátrať porovnateľné údaje pre Európu (prípadné tipy alebo odkazy nám prosím napíšte do diskusie), ale nie je ťažké odhadnúť, že s priemerným výkonom aj zrýchlením na tom budú európske autá o desiatky percent horšie. Zato spotrebu, aspoň tú tabuľkovú, by nám zrejme závideli naopak Američania.

Priemerná spotreba áut modelového roku 2012 v USA predstavovala 23,6 míľ na (americký) galón, čo znamená 9,97 litrov na sto kilometrov. Majme ale prosím na pamäti, že americké normy predpisujú inú metodiku merania než príslušné smernice EÚ a hodnoty spotreby preto nemožno vzájomne porovnávať - ani u konkrétnych modelov, ani štatisticky.

Agentúra pre ochranu životného prostredia monitoruje kľúčové parametre áut dlhodobo. Na nasledujúcom grafe vidíme, že hmotnosť nových áut prestala rásť už v polovici minulej dekády.

6a00d8341c4fbe53ef019b02d06716970d-800wi.png
Percentuálny vývoj spotreby, hmotnosti a výkonu automobilov predávaných na americkom trhu od roku 1975; údaje za rok 2013 sú predbežná prognóza. Zdroj: EPA

Výkon ide hore už od začiatku 80. rokov, len s príchodom ekonomickej krízy v roku 2008 prepadli Američania na čas panike a začali kupovať slabšie autá. A priemerná spotreba je historicky najnižšia. Nenechajte sa zmiasť stúpajúcou krivkou - Američania vyjadrujú hospodárnosť áut obrátene, vo vzdialenosti prejdenej na jednotku paliva. Vyššie číslo preto znamená menšiu spotrebu.

V klesajúcom trende spotreby a hmotnosti sa odráža predovšetkým pokračujúci odklon amerických zákazníkov od veľkých áut. Tie sú stále veľmi populárne, ale ich trhový podiel postupne klesá. EPA uvádza, že podiel kategórie "light truck" (pick-upy, minivany, SUV) dosiahol v roku 2012 hodnotu 36%, čo bolo najmenej od roku 1993.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY