vytisknout velikost písma Priemerné auto v USA? Hmotnosť 1,8 tony, výkon 226 koní

Autá predávané v Amerike sú stále ľahšie a úspornejšie, ich výkon ide ale hore. Vyplýva to z údajov štátnej organizácie, ktorá má v popise práce otázky životného prostredia.
Priemerné auto v USA? Hmotnosť 1,8 tony, výkon 226 koní

Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) sleduje okrem iného trendy vývoja základných parametrov áut, ktoré sa v USA predávajú, a pravidelne zverejňuje vybrané štatistické prehľady.

Vďaka tomu vieme, že priemerný automobil modelového roku 2012 (novšie údaje nie sú k dispozícii) na americkom trhu vážil 1804 kg - o 68 kg menej ako v modelovom roku 2011. Poklesol tiež priemerný výkon, ale len o 6 kW, na 166 kW (226 koní). Zrýchlenie 0-100 km/h ostalo na hodnote 9,4 s.

Nepodarilo sa nám vypátrať porovnateľné údaje pre Európu (prípadné tipy alebo odkazy nám prosím napíšte do diskusie), ale nie je ťažké odhadnúť, že s priemerným výkonom aj zrýchlením na tom budú európske autá o desiatky percent horšie. Zato spotrebu, aspoň tú tabuľkovú, by nám zrejme závideli naopak Američania.

Priemerná spotreba áut modelového roku 2012 v USA predstavovala 23,6 míľ na (americký) galón, čo znamená 9,97 litrov na sto kilometrov. Majme ale prosím na pamäti, že americké normy predpisujú inú metodiku merania než príslušné smernice EÚ a hodnoty spotreby preto nemožno vzájomne porovnávať - ani u konkrétnych modelov, ani štatisticky.

Agentúra pre ochranu životného prostredia monitoruje kľúčové parametre áut dlhodobo. Na nasledujúcom grafe vidíme, že hmotnosť nových áut prestala rásť už v polovici minulej dekády.

6a00d8341c4fbe53ef019b02d06716970d-800wi.png
Percentuálny vývoj spotreby, hmotnosti a výkonu automobilov predávaných na americkom trhu od roku 1975; údaje za rok 2013 sú predbežná prognóza. Zdroj: EPA

Výkon ide hore už od začiatku 80. rokov, len s príchodom ekonomickej krízy v roku 2008 prepadli Američania na čas panike a začali kupovať slabšie autá. A priemerná spotreba je historicky najnižšia. Nenechajte sa zmiasť stúpajúcou krivkou - Američania vyjadrujú hospodárnosť áut obrátene, vo vzdialenosti prejdenej na jednotku paliva. Vyššie číslo preto znamená menšiu spotrebu.

V klesajúcom trende spotreby a hmotnosti sa odráža predovšetkým pokračujúci odklon amerických zákazníkov od veľkých áut. Tie sú stále veľmi populárne, ale ich trhový podiel postupne klesá. EPA uvádza, že podiel kategórie "light truck" (pick-upy, minivany, SUV) dosiahol v roku 2012 hodnotu 36%, čo bolo najmenej od roku 1993.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY