vytisknout velikost písma Priemerné auto v USA? Hmotnosť 1,8 tony, výkon 226 koní

Autá predávané v Amerike sú stále ľahšie a úspornejšie, ich výkon ide ale hore. Vyplýva to z údajov štátnej organizácie, ktorá má v popise práce otázky životného prostredia.
Priemerné auto v USA? Hmotnosť 1,8 tony, výkon 226 koní

Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) sleduje okrem iného trendy vývoja základných parametrov áut, ktoré sa v USA predávajú, a pravidelne zverejňuje vybrané štatistické prehľady.

Vďaka tomu vieme, že priemerný automobil modelového roku 2012 (novšie údaje nie sú k dispozícii) na americkom trhu vážil 1804 kg - o 68 kg menej ako v modelovom roku 2011. Poklesol tiež priemerný výkon, ale len o 6 kW, na 166 kW (226 koní). Zrýchlenie 0-100 km/h ostalo na hodnote 9,4 s.

Nepodarilo sa nám vypátrať porovnateľné údaje pre Európu (prípadné tipy alebo odkazy nám prosím napíšte do diskusie), ale nie je ťažké odhadnúť, že s priemerným výkonom aj zrýchlením na tom budú európske autá o desiatky percent horšie. Zato spotrebu, aspoň tú tabuľkovú, by nám zrejme závideli naopak Američania.

Priemerná spotreba áut modelového roku 2012 v USA predstavovala 23,6 míľ na (americký) galón, čo znamená 9,97 litrov na sto kilometrov. Majme ale prosím na pamäti, že americké normy predpisujú inú metodiku merania než príslušné smernice EÚ a hodnoty spotreby preto nemožno vzájomne porovnávať - ani u konkrétnych modelov, ani štatisticky.

Agentúra pre ochranu životného prostredia monitoruje kľúčové parametre áut dlhodobo. Na nasledujúcom grafe vidíme, že hmotnosť nových áut prestala rásť už v polovici minulej dekády.

6a00d8341c4fbe53ef019b02d06716970d-800wi.png
Percentuálny vývoj spotreby, hmotnosti a výkonu automobilov predávaných na americkom trhu od roku 1975; údaje za rok 2013 sú predbežná prognóza. Zdroj: EPA

Výkon ide hore už od začiatku 80. rokov, len s príchodom ekonomickej krízy v roku 2008 prepadli Američania na čas panike a začali kupovať slabšie autá. A priemerná spotreba je historicky najnižšia. Nenechajte sa zmiasť stúpajúcou krivkou - Američania vyjadrujú hospodárnosť áut obrátene, vo vzdialenosti prejdenej na jednotku paliva. Vyššie číslo preto znamená menšiu spotrebu.

V klesajúcom trende spotreby a hmotnosti sa odráža predovšetkým pokračujúci odklon amerických zákazníkov od veľkých áut. Tie sú stále veľmi populárne, ale ich trhový podiel postupne klesá. EPA uvádza, že podiel kategórie "light truck" (pick-upy, minivany, SUV) dosiahol v roku 2012 hodnotu 36%, čo bolo najmenej od roku 1993.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY