vytisknout velikost písma Priehľadné stĺpiky Jaguaru si český dizajnér patentoval už pred 12 rokmi

Priehľadné stĺpiky Jaguaru si český dizajnér patentoval už pred 12 rokmi
Zoznam kapitol
  1. Systém zobrazenia plného výhľadu
  2. Fotogaléria

Automobilka Jaguar Land Rover predstavila tento týždeň systém 360 Virtual Urban Windscreen, ktorý vytvára efekt priehľadných A-stĺpikov karosérie. Využíva k tomu sústavy kamier a špeciálnych obrazoviek, ktoré tvoria vnútornú plochu stĺpikov. Prevratná novinka? Nie tak celkom. Český dizajnér Martin Kusala si taký systém nechal patentovať už na začiatku minulého desaťročia.

FVDS 1.jpgFVDS 2.jpgFVDS3.jpgFVDS4.jpgNákresy z patentovej prihlášky osvetľujú princíp fungovania a naznačujú aj technické riešenie systému "transparentných" A-stĺpikov

Jeho "systém zobrazenia plného výhľadu" (Full-View Depiction System, FVDS) bol v patentovej prihláške opísaný takto:

"Elimináciu nepríjemných dôsledkov" mŕtvych uhlov "na zhoršený výhľad vodiča umožňuje a nedostatky doterajšieho stavu odstraňuje systém zobrazenie plného výhľadu podľa vynálezu, ktorý pozostáva z prestavitelného snímacieho systému, najmenej jedného zobrazovacieho prvku a riadiacej elektroniky a ktorého podstata spočíva v tom, že najmenej jeden zobrazovací prvok má tvar prekážky vo výhľade z dopravného prostriedku a je umiestnený v dopravnom prostriedku pred prekážku vo výhľade a alebo na túto prekážku. Na zobrazovacom prvku je zobrazený kamerovým systémom snímaný priestor pred prekážkou tak, že vytvorený obraz eliminuje pri výhľade z vozidla existenciu prekážky a dáva vodičovi či pasažierovi vo vozidle dojem uceleného, prekážkou nerozdeleného, výhľadu z vozidla. "

Inšpiráciu priniesol digitálny fotoaparát

Myšlienka na "sprehľadnenie" stĺpikov Kusalu napadla, keď sa kedysi hral v aute s novým digitálnym fotoaparátom. "Bolo to v čase, keď sa začali stretávať požiadavky - teda autá so silnými stĺpikmi - s technologickými možnosťami - kamerou a displejom," vysvetľuje dnes.

Kusala v patentovej prihláške zmienil aj možnosť "integrácie systémov nočného pozorovania" - pripomeňme, že to bolo dlho predtým, než nočné videnie začali ponúkať prví výrobcovia luxusných vozidiel. A nezabudol ani na možnosť využiť displeje k premietaniu údajov z palubného počítača, čím vlastne predpovedal funkciu neskorších priehľadových ("head-up") displejov.

FVDS6.jpgFVDS7.jpg
Vynálezca nezabudol ani na možnosť spojiť systém FDVS s nočným videním

Rozprávkové zbohatnutie však na českého návrhára nečaká. Kusala síce v roku 2002 podal patentovú prihlášku, ktorú Úrad priemyselného vlastníctva zverejnil vo vestníku 10/2003 pod číslom CZ20020901, lenže podaním prihlášky patentové konanie nekončí.

Prihláška nestačí

Do 36 mesiacov po podaní prihlášky musí prihlasovateľ požiadať o "úplný prieskum patentovateľnosti" a až na jeho základe úrad patent udelí, ak vynález spĺňa všetky podmienky. To ale Kusala nevedel. "Nevšimol som si to a tým pádom som o možnosť držať tento patent prišiel," hovorí.

Celkový pohled.jpgUmístění na sloupku.jpg
Kusala navrhol aj jednoduchší variant s obrazovkami v kritických miestach A-stĺpikov

Neľutuje to dnes? Zdá sa, že nie, hoci prihlášku pred rokmi podával s vidinou komerčného uplatnenia: "V čase, keď som na displejoch robil, som samozrejme mal na mysli finančný profit, pretože bolo jasné, že skôr či neskôr s tým niektorá z automobiliek príde. Dnes som každopádne rád, že to Angličania riešia a trebárs aj zavedú do reality. Celosvetovo to môže ušetriť veľa životov. Mňa zaujíma hlavne to, ako bude systém fungovať v praxi."

Foto: Archív Martina Kusalu

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY