vytisknout velikost písma Príčina nehody: útok hackera. Aj to nás zrejme čoskoro čaká

Dvaja španielski hackeri sa chystajú predviesť, ako na diaľku získať kontrolu nad riadením vozidla.
Príčina nehody: útok hackera. Aj to nás zrejme čoskoro čaká

Len si to predstavte - na rovnom úseku vaše auto náhle zmení smer jazdy a zíde z cesty. Alebo narazí do protiidúceho vozidla. Následná kontrola súdnym znalcom pritom neodhalí žiadnu mechanickú poruchu, takže za vinníka nehody budete označení vy.

Nepravdepodobné? To áno, ale nie nemožné. Dvojica španielskych hackerov zostrojila prístroj, ktorým údajne dokáže na diaľku ovládnuť elektrické riadenie luxusného sedanu Infiniti Q50.

Prečo práve Infiniti Q50? Ako prvý sériovo vyrábaný automobil má riadenie typu steer by wire ("po drôte"), u ktorého neexistuje priama mechanická väzba medzi volantom a prednými kolesami. Útočník, ktorý by získal vládu nad riadiacou jednotkou riadenia, by si tak mohol robiť s autom doslova, čo uzná za vhodné - vodič by si mohol na volante ruky vykrútiť, a rovnako by mu to nebolo nič platné.

Španieli tvrdia, že zariadenie zostavili z voľne dostupných komponentov v cene asi pätnástich eur. Bližšie podrobnosti chcú zverejniť na marcovej konferencii Black Hat v Singapure, ktorá sa venuje otázkam počítačovej bezpečnosti.

Teoreticky hrozí podobné riziko aj u ďalších elektronických systémov, ktoré sú v dnešných autách už veľmi rozšírené. Napríklad elektronický plyn (drive by wire), ale aj moderný aktívny parkovací asistent, adaptívny tempomat alebo systémy preventívneho brzdenia pred neodvratnou kolíziou.

Útoky na niektoré z nich sa už podarilo úspešne nasimulovať. Z praxe ale nie je známy žiaden prípad úspešného napadnutia na diaľku.

Zdroj: AutoBild

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY