vytisknout velikost písma Príčina nehody: útok hackera. Aj to nás zrejme čoskoro čaká

Dvaja španielski hackeri sa chystajú predviesť, ako na diaľku získať kontrolu nad riadením vozidla.
Príčina nehody: útok hackera. Aj to nás zrejme čoskoro čaká

Len si to predstavte - na rovnom úseku vaše auto náhle zmení smer jazdy a zíde z cesty. Alebo narazí do protiidúceho vozidla. Následná kontrola súdnym znalcom pritom neodhalí žiadnu mechanickú poruchu, takže za vinníka nehody budete označení vy.

Nepravdepodobné? To áno, ale nie nemožné. Dvojica španielskych hackerov zostrojila prístroj, ktorým údajne dokáže na diaľku ovládnuť elektrické riadenie luxusného sedanu Infiniti Q50.

Prečo práve Infiniti Q50? Ako prvý sériovo vyrábaný automobil má riadenie typu steer by wire ("po drôte"), u ktorého neexistuje priama mechanická väzba medzi volantom a prednými kolesami. Útočník, ktorý by získal vládu nad riadiacou jednotkou riadenia, by si tak mohol robiť s autom doslova, čo uzná za vhodné - vodič by si mohol na volante ruky vykrútiť, a rovnako by mu to nebolo nič platné.

Španieli tvrdia, že zariadenie zostavili z voľne dostupných komponentov v cene asi pätnástich eur. Bližšie podrobnosti chcú zverejniť na marcovej konferencii Black Hat v Singapure, ktorá sa venuje otázkam počítačovej bezpečnosti.

Teoreticky hrozí podobné riziko aj u ďalších elektronických systémov, ktoré sú v dnešných autách už veľmi rozšírené. Napríklad elektronický plyn (drive by wire), ale aj moderný aktívny parkovací asistent, adaptívny tempomat alebo systémy preventívneho brzdenia pred neodvratnou kolíziou.

Útoky na niektoré z nich sa už podarilo úspešne nasimulovať. Z praxe ale nie je známy žiaden prípad úspešného napadnutia na diaľku.

Zdroj: AutoBild

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY