vytisknout velikost písma Príčina nehody: útok hackera. Aj to nás zrejme čoskoro čaká

Dvaja španielski hackeri sa chystajú predviesť, ako na diaľku získať kontrolu nad riadením vozidla.
Príčina nehody: útok hackera. Aj to nás zrejme čoskoro čaká

Len si to predstavte - na rovnom úseku vaše auto náhle zmení smer jazdy a zíde z cesty. Alebo narazí do protiidúceho vozidla. Následná kontrola súdnym znalcom pritom neodhalí žiadnu mechanickú poruchu, takže za vinníka nehody budete označení vy.

Nepravdepodobné? To áno, ale nie nemožné. Dvojica španielskych hackerov zostrojila prístroj, ktorým údajne dokáže na diaľku ovládnuť elektrické riadenie luxusného sedanu Infiniti Q50.

Prečo práve Infiniti Q50? Ako prvý sériovo vyrábaný automobil má riadenie typu steer by wire ("po drôte"), u ktorého neexistuje priama mechanická väzba medzi volantom a prednými kolesami. Útočník, ktorý by získal vládu nad riadiacou jednotkou riadenia, by si tak mohol robiť s autom doslova, čo uzná za vhodné - vodič by si mohol na volante ruky vykrútiť, a rovnako by mu to nebolo nič platné.

Španieli tvrdia, že zariadenie zostavili z voľne dostupných komponentov v cene asi pätnástich eur. Bližšie podrobnosti chcú zverejniť na marcovej konferencii Black Hat v Singapure, ktorá sa venuje otázkam počítačovej bezpečnosti.

Teoreticky hrozí podobné riziko aj u ďalších elektronických systémov, ktoré sú v dnešných autách už veľmi rozšírené. Napríklad elektronický plyn (drive by wire), ale aj moderný aktívny parkovací asistent, adaptívny tempomat alebo systémy preventívneho brzdenia pred neodvratnou kolíziou.

Útoky na niektoré z nich sa už podarilo úspešne nasimulovať. Z praxe ale nie je známy žiaden prípad úspešného napadnutia na diaľku.

Zdroj: AutoBild

VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák
 Zmerali sme akceleráciu všetkých verzií novej Škody Octavia RS

Škoda Octavia RS

Zmerali sme reálnu akceleráciu všetkých variantov novej Octavie RS a dvoch verzií Octavie Scout. Medzi najrýchlejším a najpomalším RS je pri zrýchlení 0-150 km/h rozdiel 5,3 s, pri zrýchlení 0-100 km/h to je 1,4 s. Všetky varianty Octavie RS aj Scout majú systém Launch Control. Kvôli čo najlepšiemu porovnaniu výsledkov sme merali verzie s automatickou prevodovkou DSG.

13. 4. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY