vytisknout velikost písma Prezreli sme si Mercedes-AMG GT R: Bude to naozaj pekelný stroj

Mercedes-AMG GT R sa ukázal na prezentácii v Prahe. Novinka kombinuje klasické AMG GT a pretekársku verziu GT3.
Prezreli sme si Mercedes-AMG GT R: Bude to naozaj pekelný stroj
Koncom júna tohto roka predstavil Mercedes vrcholnú verziu modelu AMG GT. Osemvalcové kupé sa dočkalo celého radu úprav v mnohom inšpirovaných pretekárskym špeciálom AMG GT3. Preto asi nie je pochýb o tom, kam nové AMG GT R mieri predovšetkým. Áno, jeho revírom by mali byť najmä pretekárske okruhy. Ako tiež inak, keď počas vývoja strávila táto novinka najviac času v Zelenom pekle, teda na slávnej Severnej slučke Nürburgringu.
 
 
Prví záujemcovia si ale budú musieť ešte zhruba pol roka počkať, pretože najostrejšie AMG GT sa v súčasnosti ešte len predstavuje. Po svetovej premiére v Goodwoode a zastávke na parížskom autosalóne sa jeden exemplár na skok pozrel aj do Českej republiky a my sme si túto príležitosť nemohli nechať ujsť.
 
Ľudia od Mercedesu si dali na všetkých úpravách skutočne záležať, hoci to na prvý pohľad zas až toľko zrejmé nie je. Iný je predný nárazník, vpredu nájdeme aj novú masku chladiča (podobnú by mali dostať v rámci faceliftu aj ostatné varianty) odkazujúce na 300 SL Panamericana, špecifická pre AMG GT R sú aj čierne predné svetlá a špeciálne zelený lak karosérie "AMG green hell mango" .
 

DSC0166.jpgDSC0203.jpgDSC0206.jpg

V reáli vyzerá jedovato zelené AMG GT R veľmi sľubne. Je to nízke a veľmi široké auto, ktoré sa bude stopercentne páčiť. Lenže dizajn tu hral skôr podradnú úlohu, v prvom rade išlo o nasadenie naozaj funkčných zmien.
 

Aktívne aerodynamika a tri koncovky vzadu

Mercedes-AMG GT R dostal výrazne prepracovanú aerodynamiku s aktívnymi prvkami. Predný nárazník obsahuje klapky, ktoré sa v prípade potreby uzavrú a pošlú tak viac vzduchu k predným brzdám. Hlavnou novinkou je ale karbónový spojler umiestnený pod motorom. Ten sa automaticky vysunie o štyri centimetre ktorej (ak aktivujete režim Race a prekročíte 80 km/h), čím dôjde k zvýšeniu prítlaku na prednej náprave - konkrétne 40 kg pri rýchlosti 250 km/h.Vystavený exemplár, rovnako ako zvyšných pár doteraz vyrobených kusov, ale tento prvok nemá. Jednoducho preto, že by sa pri neustálom nakladaní a vykladaní predvádzacích áut čoskoro poškodil.
 
Veľké veci sa udiali aj vzadu. Tam nájdeme obrovské krídlo, ktoré je možné mechanicky nastaviť. Pod nárazník sa nasťahoval gigantický difúzor s koncovkou výfuku umiestnenou uprostred. Nenechajte sa ale zmiasť, táto koncovka, aj keď je naozaj veľa veľká, slúži pre civilné cestovanie, pretože nadväzuje na tlmič. V difúzore sú ale po stranách schované ešte ďalšie dve koncovky, pred ktorými už tlmič výfuku nenájdete. Tie sú používané v režime Race.
 

DSC0180.jpgDSC0199.jpgDSC0200.jpg

Na krátkej prezentácii (v ČR sa zastavilo AMG GT R iba na jeden jediný deň) sme si mohli vyskúšať zvuk tohto stroja na vlastné uši. Je slušne povedané veľmi emotívny a rozhodne nemá ďaleko k tomu, čo počúvate na pretekárskych okruhoch.
 

S riadením zadnej nápravy

Ďalšia oblasť, kde technici odviedli veľký kus práce, predstavuje podvozok. Rozchod kolies na prednej náprave je väčší o 46 mm, zadná náprava je širšia dokonca o 57 mm. Vozidlo používa tlmiče Multimatic DSSV (Dynamic Suspension Spool Valve, rovnaké nájdeme napríklad aj na Astone Martin Vulcan), elektronicky riadený zadný diferenciál a systém riadenia kolies zadnej nápravy, kedy sa do rýchlosti 100 km/h zadné kolesá natáčajú proti tým predným. Podobný systém nájdeme napríklad aj v Porsche 911 Turbo. Niet pochýb o tom, že jazdné vlastnosti budú špičkové.
 
Špecialitou AMG GT R je možnosť nastaviť kontrolu trakcie v deviatich stupňoch, čo sa vykonáva prostredníctvom žltého otočného ovládača uprostred palubnej dosky. Vodič si tak môže presne určiť mieru preklzu, ktorú systém dovolí zadným kolesám. Deviatka znamená maximálny preklz.V neposlednom rade je potrebné spomenúť hmotnosť. Z karbónu je vyrobená strecha, predné blatníky, výstuhy na podvozku, karbónový je ale aj prepájací hriadeľ medzi motorom a prevodovkou (váži iba 13,9 kg), kryty častí hnacieho reťazca alebo brzdy, aj keď tie karbón-keramické nie sú súčasťou štandardnej výbavy. Sú ale ľahšie celkom o 17 kg. Kilogramy ušetril aj titánový výfuk. Celkovo je GT R o 15 kg ľahšie v porovnaní s AMG GT S, a to napriek prítomnosti systému riadenia zadnej nápravy a mnohých ďalších vecí, respektíve úprav, ktoré štandardný variant nemá.
 
Mercedes-AMG GT R  
Objem motoru (cm3) 3982
Max. výkon (kW/k) 430/585
pri otáčkach (ot./min) 6250
Max. krútiaci moment (Nm) 700
pri otáčkách (ot./min) 1900-5500
Prevodovka AMG Speedshift DCT 7
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 3,6
Najvyššia rýchlosť (km/h) 318
Komb. spotreba (l/100 km) 11,4
Minimálna hmotnosť (kg) 1555
 
Úpravy sa samozrejme nevyhli ani osemvalcovému štvorlitrovému motoru. Ten dostal nové turbodúchadlá, pracuje s vyšším plniacim tlakom (1,35 vs. 1,2 baru), má ľahší zotrvačník, samozrejmosťou je nový softvér riadiacej jednotky a nakoniec aj iné základné parametre. AMG GT R disponuje výkonom 430 kW (585 k) a vrcholom krútiaceho momentu 700 Nm. Akcelerácia z nuly na 100 km/h je záležitosťou na 3,6 s a maximálna rýchlosť dosahuje hodnoty 318 km/h.
 

Interiér ešte športovejší

Nedá sa povedať, že by štandardné AMG GT bolo vnútri nejako málo športové, ale GT R ide aj v tomto smere ešte ďalej. Hlavnú úlohu v našom prípade hrali športové škrupinové sedačky dodávané na želanie. Do nich sa horšie sadá, ale môžete si byť istí, že vás podržia aj pri tej najextrémnejšie jazde.
 
Mercedes-AMG GT R sa v Českej republike zastavil len na jeden deň. Oficiálny štart predaja je naplánovaný na termín 21. novembra, informácie týkajúce sa cien zatiaľ nie sú k dispozícii. Výroba samotná ale bude zahájená až budúci rok a prví šťastlivci sa dočkajú svojho exemplára najskôr v marci.
 
Mercedes by rád na českom a slovenskom trhu predával desiatky kusov, celkovo by sa mohlo vyrobiť do roku 2020 približne 2000 exemplárov. Automobilka síce tento model neprezentuje ako limitovanú sériu, rozsiahle úpravy ale výrobu spomalia.
 
Nám nezostáva nič iné, než dúfať, že sa napríklad niekedy odvezieme, pretože toto auto vyzerá skutočne pekelne.
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Test Jaguar F-Pace S

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.

22. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY