vytisknout velikost písma Prezreli sme si Mercedes-AMG GT R: Bude to naozaj pekelný stroj

Mercedes-AMG GT R sa ukázal na prezentácii v Prahe. Novinka kombinuje klasické AMG GT a pretekársku verziu GT3.
Prezreli sme si Mercedes-AMG GT R: Bude to naozaj pekelný stroj
Koncom júna tohto roka predstavil Mercedes vrcholnú verziu modelu AMG GT. Osemvalcové kupé sa dočkalo celého radu úprav v mnohom inšpirovaných pretekárskym špeciálom AMG GT3. Preto asi nie je pochýb o tom, kam nové AMG GT R mieri predovšetkým. Áno, jeho revírom by mali byť najmä pretekárske okruhy. Ako tiež inak, keď počas vývoja strávila táto novinka najviac času v Zelenom pekle, teda na slávnej Severnej slučke Nürburgringu.
 
 
Prví záujemcovia si ale budú musieť ešte zhruba pol roka počkať, pretože najostrejšie AMG GT sa v súčasnosti ešte len predstavuje. Po svetovej premiére v Goodwoode a zastávke na parížskom autosalóne sa jeden exemplár na skok pozrel aj do Českej republiky a my sme si túto príležitosť nemohli nechať ujsť.
 
Ľudia od Mercedesu si dali na všetkých úpravách skutočne záležať, hoci to na prvý pohľad zas až toľko zrejmé nie je. Iný je predný nárazník, vpredu nájdeme aj novú masku chladiča (podobnú by mali dostať v rámci faceliftu aj ostatné varianty) odkazujúce na 300 SL Panamericana, špecifická pre AMG GT R sú aj čierne predné svetlá a špeciálne zelený lak karosérie "AMG green hell mango" .
 

DSC0166.jpgDSC0203.jpgDSC0206.jpg

V reáli vyzerá jedovato zelené AMG GT R veľmi sľubne. Je to nízke a veľmi široké auto, ktoré sa bude stopercentne páčiť. Lenže dizajn tu hral skôr podradnú úlohu, v prvom rade išlo o nasadenie naozaj funkčných zmien.
 

Aktívne aerodynamika a tri koncovky vzadu

Mercedes-AMG GT R dostal výrazne prepracovanú aerodynamiku s aktívnymi prvkami. Predný nárazník obsahuje klapky, ktoré sa v prípade potreby uzavrú a pošlú tak viac vzduchu k predným brzdám. Hlavnou novinkou je ale karbónový spojler umiestnený pod motorom. Ten sa automaticky vysunie o štyri centimetre ktorej (ak aktivujete režim Race a prekročíte 80 km/h), čím dôjde k zvýšeniu prítlaku na prednej náprave - konkrétne 40 kg pri rýchlosti 250 km/h.Vystavený exemplár, rovnako ako zvyšných pár doteraz vyrobených kusov, ale tento prvok nemá. Jednoducho preto, že by sa pri neustálom nakladaní a vykladaní predvádzacích áut čoskoro poškodil.
 
Veľké veci sa udiali aj vzadu. Tam nájdeme obrovské krídlo, ktoré je možné mechanicky nastaviť. Pod nárazník sa nasťahoval gigantický difúzor s koncovkou výfuku umiestnenou uprostred. Nenechajte sa ale zmiasť, táto koncovka, aj keď je naozaj veľa veľká, slúži pre civilné cestovanie, pretože nadväzuje na tlmič. V difúzore sú ale po stranách schované ešte ďalšie dve koncovky, pred ktorými už tlmič výfuku nenájdete. Tie sú používané v režime Race.
 

DSC0180.jpgDSC0199.jpgDSC0200.jpg

Na krátkej prezentácii (v ČR sa zastavilo AMG GT R iba na jeden jediný deň) sme si mohli vyskúšať zvuk tohto stroja na vlastné uši. Je slušne povedané veľmi emotívny a rozhodne nemá ďaleko k tomu, čo počúvate na pretekárskych okruhoch.
 

S riadením zadnej nápravy

Ďalšia oblasť, kde technici odviedli veľký kus práce, predstavuje podvozok. Rozchod kolies na prednej náprave je väčší o 46 mm, zadná náprava je širšia dokonca o 57 mm. Vozidlo používa tlmiče Multimatic DSSV (Dynamic Suspension Spool Valve, rovnaké nájdeme napríklad aj na Astone Martin Vulcan), elektronicky riadený zadný diferenciál a systém riadenia kolies zadnej nápravy, kedy sa do rýchlosti 100 km/h zadné kolesá natáčajú proti tým predným. Podobný systém nájdeme napríklad aj v Porsche 911 Turbo. Niet pochýb o tom, že jazdné vlastnosti budú špičkové.
 
Špecialitou AMG GT R je možnosť nastaviť kontrolu trakcie v deviatich stupňoch, čo sa vykonáva prostredníctvom žltého otočného ovládača uprostred palubnej dosky. Vodič si tak môže presne určiť mieru preklzu, ktorú systém dovolí zadným kolesám. Deviatka znamená maximálny preklz.V neposlednom rade je potrebné spomenúť hmotnosť. Z karbónu je vyrobená strecha, predné blatníky, výstuhy na podvozku, karbónový je ale aj prepájací hriadeľ medzi motorom a prevodovkou (váži iba 13,9 kg), kryty častí hnacieho reťazca alebo brzdy, aj keď tie karbón-keramické nie sú súčasťou štandardnej výbavy. Sú ale ľahšie celkom o 17 kg. Kilogramy ušetril aj titánový výfuk. Celkovo je GT R o 15 kg ľahšie v porovnaní s AMG GT S, a to napriek prítomnosti systému riadenia zadnej nápravy a mnohých ďalších vecí, respektíve úprav, ktoré štandardný variant nemá.
 
Mercedes-AMG GT R  
Objem motoru (cm3) 3982
Max. výkon (kW/k) 430/585
pri otáčkach (ot./min) 6250
Max. krútiaci moment (Nm) 700
pri otáčkách (ot./min) 1900-5500
Prevodovka AMG Speedshift DCT 7
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 3,6
Najvyššia rýchlosť (km/h) 318
Komb. spotreba (l/100 km) 11,4
Minimálna hmotnosť (kg) 1555
 
Úpravy sa samozrejme nevyhli ani osemvalcovému štvorlitrovému motoru. Ten dostal nové turbodúchadlá, pracuje s vyšším plniacim tlakom (1,35 vs. 1,2 baru), má ľahší zotrvačník, samozrejmosťou je nový softvér riadiacej jednotky a nakoniec aj iné základné parametre. AMG GT R disponuje výkonom 430 kW (585 k) a vrcholom krútiaceho momentu 700 Nm. Akcelerácia z nuly na 100 km/h je záležitosťou na 3,6 s a maximálna rýchlosť dosahuje hodnoty 318 km/h.
 

Interiér ešte športovejší

Nedá sa povedať, že by štandardné AMG GT bolo vnútri nejako málo športové, ale GT R ide aj v tomto smere ešte ďalej. Hlavnú úlohu v našom prípade hrali športové škrupinové sedačky dodávané na želanie. Do nich sa horšie sadá, ale môžete si byť istí, že vás podržia aj pri tej najextrémnejšie jazde.
 
Mercedes-AMG GT R sa v Českej republike zastavil len na jeden deň. Oficiálny štart predaja je naplánovaný na termín 21. novembra, informácie týkajúce sa cien zatiaľ nie sú k dispozícii. Výroba samotná ale bude zahájená až budúci rok a prví šťastlivci sa dočkajú svojho exemplára najskôr v marci.
 
Mercedes by rád na českom a slovenskom trhu predával desiatky kusov, celkovo by sa mohlo vyrobiť do roku 2020 približne 2000 exemplárov. Automobilka síce tento model neprezentuje ako limitovanú sériu, rozsiahle úpravy ale výrobu spomalia.
 
Nám nezostáva nič iné, než dúfať, že sa napríklad niekedy odvezieme, pretože toto auto vyzerá skutočne pekelne.
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY