vytisknout velikost písma Preťahovanie sa o prvé laserové svetlá končí. BMW vytiahlo tromf

Preťahovanie sa o prvé laserové svetlá končí. BMW vytiahlo tromf

BMW slávnostne odovzdalo prvých osem exemplárov modelu i8 prvým zákazníkom. To je určite fakt hodný zaznamenania, ale je tu ešte jedna zaujímavosť. Súčasťou výbavy týchto áut sú okrem iného revolučné laserové svetlomety.

Nemecká automobilka ich síce predstavila už skôr, ale do predaja sa mali tieto svetlá dostať až na jeseň tohto roku. To potvrdzuje aj fakt, že v konfigurátore pre i8 stále laserová svetla nie sú. Zdá sa, že BMW dodalo prvým záujemcom túto technológiu zo svojej vlastnej iniciatívy. Prečo?

BMW laserová svetla predstavilo ako prvé, ale pred časom sa vytasila automobilka Audi so špeciálnou edíciou modelu R8, ktorá zhodou okolností dostala rovnaké svetlá. Vo svojej tlačovej správe sa vtedy Audi pýšilo faktom, že ako historicky prvá automobilka ponúkla svojim zákazníkom laserová svetlá.

Lenže v BMW zjavne našli riešenie, ako nakoniec toto prvenstvo získať. Prví zákazníci, ktorí začali jazdiť v reálnej prevádzke s laserovými svetlami, sú tí s BMW i8 a tým toto naťahovanie sa definitívne končí.

Čo sa samotnej funkcie týka, technológia prezentovaná automobilkou BMW aj Audi je prakticky rovnaká. Zdrojom svetla sú veľmi malé diódy, ktoré smerujú laserový lúč do jedného bodu, kde sa následne cez fluorescenčnú vrstvu mení na svetlo. BMW používa tri diódy, Audi prezentovalo pri modeli R8 LMX diódy štyri.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY