vytisknout velikost písma Prekvapenie dňa: Tesla splatila pôžičku aj s úrokmi

Americký výrobca elektrických áut Tesla Motors dnes oznámil, že s 9-ročným predstihom splatil celú pôžičku od americkej vlády. Dostal ju v roku 2010 a činila 451,8 miliónov dolárov.
Prekvapenie dňa: Tesla splatila pôžičku aj s úrokmi

Ešte nedávno by pritom podobnú správu svet považoval za správu zo sveta sci-fi. Tesle dával šancu len málokto. Prešla si najrôznejšími peripetiami, o projekte rozvoja elektrických automobilov sa nielen v USA bežne hovorilo ako o „drahom omyle“.

Na hrane

„Elektrická fantázia vlády Baracka Obamu definitivne zomrela na ceste medzi Newarkom a Milfordom na severovýchode USA,“ napísal 12. februára 2013 The Washington Post po šokujúcom teste vozidla Tesla Model S, ktorý vyšiel v novinách New York Times. Vtedy to vyzeralo s Teslou veľmi zle. 

O tri mesiace neskôr však v Kalifornii sídliaca firma prvýkrát vo svojej desaťročnej histórii vykázala zisk, ktorý činil 11 miliónov dolárov měsíce v porovnaní so stratou 90 miliónov dolárov v rovnakom období pred rokom.

Zisk na akciách činil 12 centov na akciu, čo bol trojnásobok toho, čo analytici očakávali. Príjmy spoločnosti sa zvýšili o 82 percent na 562 miliónov amerických dolárov a taktiež prekonali odhady analytikov. Firma v prvom štvrťroku predala 4900 automobilov, teda o 400 viac než plánovala.

Lenže ani tieto výsledky nepresvedčili tých, ktorí pochybovali. V minulých dňoch sa opäť ozvali s tým, že si Tesla na všetko požičala od zákazníkov, ktorých núti platiť v predstihu. Tak údajne svoj zisk „vytvorila“.

Nadšený miliardár

Rázná odpoveď pre tých, ktorí pochybovali prišla dnes. Tesla vrátila pôžičku o 9 rokov skôr oproti harmonogramu. Elon Musk, ktorý automobilku spoluzaložil v roku 2003 a dnes je vo funkcii generálneho riaditeľa spoločnosti, vrátenie pôžičky komentoval takto:

„Chcel by som sa poďakovať federálnej vláde a Kongresu. Samozrejme aj americkým daňovým poplatníkom, vďaka ktorým toto všetko vzniklo. Verím tomu, že sú na nás hrdí.“

Tesla taktiež oznámila vrátenie peňazí na svojich internetových stránkach s ľahko namysleným podtitulkom: Only American Car Company to Have Paid Back Government (Jediná americká automobilka, ktorá vrátila pôžičku vláde). Narážala tým na to, že ďalšie automobilky k podobnému kroku zatiaľ nepristúpili.

Tohtoročný úspech Tesly neprišiel z čista jasna. Veľa sa dalo osledovať už zo sebavedomých prehlásení Muska na začiatku roka. napríklad na stretnutí s novinármi pred detroitským autosalónom povedal: „Verím, že v prvom štvrťroku tohto roku budeme ziskoví. Hanba nám, ak sa nám to nepodarí.“

Tesla Motors uviedla svoj prvý model, športový voz s označením Roadster na trh v roku 2008. Úspech prišiel až s modelom S (na obrázku hore), ktorého cena i cez daňovú úľavu začína na 60 tisícoch amerických dolárov. 

Tesla doposiaľ predala 10-tisíc elektromobilov v 31 krajinách. Tent rok má v pláne predať 20-tisíc vozidiel. A chystá automobil, ktorý by bol menší než sedan Model S v cene 30 až 35-tisíc dolárov.

Satisfakcia Obamovi

Muskove prehlásenie ešte kvitoval s poďakovaním americký prezident, veľký priaznivec elektromobilov. Práve Barack Obama pomohol pretlačiť vládnu podporu ich výrobcom. Stále znova opakoval, že je možné dostať na americké cesty do roku 2015 milión elektrických vozidiel.

Jeho vláda túto víziu podporila piatimi miliardami dolárov vo forme grantov, úverových garancií, daňových zľiav kupujúcim.

Bola však za to kritizovaná, hlavne republikánmi. Oponentom nahrávali neúspechy ďalších firiem zameraných na „zelené“ autá. Dva posledné roky tak bol americký prezident vystavený tvrdým úderom. 

Napríklad Fisker obdržal od amerického ministerstva pre energetiku lacný úver z programu na podporu rozvoja automobilov. Od júna minulého roka ale nevyrobil žiaden voz, prepustil väčšinu zamestnancov a najal právnicku firm, ktorá má prichystať bankrot.

Agentúry DPA a Reuters informovali aj o ďalších spoločnostiach v problémoch. Firma Vehicle Production, ktorá od vlády inkasovala peniaze, taktiež už skončila, Coda Holding úver neobdržala a doposiaľ vyrobila iba 100 elektrických sedanov. Pred niekoľkými dňami požiadala o ochranu pred veriteľmi.

Správa o splatení peňazí požičaných Tesle preto musí prezidentovi Obamovi znieť určite ako rajská hudba. Ešte stále je „v mínuse“ 4,5 miliardy dolárov.

VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák
 Zmerali sme akceleráciu všetkých verzií novej Škody Octavia RS

Škoda Octavia RS

Zmerali sme reálnu akceleráciu všetkých variantov novej Octavie RS a dvoch verzií Octavie Scout. Medzi najrýchlejším a najpomalším RS je pri zrýchlení 0-150 km/h rozdiel 5,3 s, pri zrýchlení 0-100 km/h to je 1,4 s. Všetky varianty Octavie RS aj Scout majú systém Launch Control. Kvôli čo najlepšiemu porovnaniu výsledkov sme merali verzie s automatickou prevodovkou DSG.

13. 4. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY