vytisknout velikost písma Prehnali sme Audi R8 V10 Plus na brnenskom okruhu

Do Brna zavítal na desať dní program Audi Driving Experience. V úlohe inštruktorov pôsobí okrem iného Josef Venc a Frank Biela, ktorý päťkrát vyhral 24 hodín Le Mans. Po úvodnom tréningu sa jazdia "ostré" kolá v Audi R8 V10 Plus. Program je určený pre významných zákazníkov a tiež ako motivácia pre predajcov.
Prehnali sme Audi R8 V10 Plus na brnenskom okruhu

Bola by to pôsobivá show, keby však prírodné tribúny okolo autodromu neboli toho chladného jesenného popoludnia opustenejšie než letisko na gréckych ostrovoch mimo letnú sezónu. Skupinky žltých, modrých, červených a bielych áut so ženou po dráhe vo voľnej formácii ako kŕdeľ koralových rybiek a rozoznievajú okolité lesy rezavú kakofóniou rozdráždených desaťvalcov.

Sme na akcii Audi Driving Experience v Brne, ktorú automobilka organizuje primárne pre významné existujúcich i potenciálnych zákazníkov športových modelov Audi R/RS. Jedno popoludnie ale zostalo v programe aj pre novinárov. "Som rád, že sa podarilo dostať Audi Driving Experience do Českej republiky na celých desať dní," povedal Tomáš Velek, vedúci divízie Audi spoločnosti Porsche Český republika, ktorá na náš trh dováža vedľa Audi aj Seaty a Volkswageny. Pre účastníkov je akcia príležitosťou posadiť sa za volant najrýchlejších produkčných Audi, priblížiť sa ich limitom bližšie než kdekoľvek na ceste a vyskúšať si jazdu na pretekárskom okruhu pod vedením veľkých mien. Naším hlavným inštruktorom je dnes bývalý pretekár Josef Venc, ktorý je českému publiku najznámejší z majstráku cestovných áut z 90. rokov. Aj jeho hviezda ale bledne pred kolegom. Druhú inštruktorskú vysielačku dnes nedrží v ruke nikto menší ako Frank Biela, päťnásobný víťaz Le Mans.

Audi-Driving-Experience-Brno-2017-00011.jpgAudi-Driving-Experience-Brno-2017-00031.jpg

Po rozdelení do skupín nacvičujeme okruh rozdelený na dve polovice. My začíname hore, od cieľovej rovinky po Štadión. Ako býva na podobných akciách dobrým zvykom, nájazdový, vrcholový aj výjazdový bod každej zákruty sú označené kužeľom, aby ani vodiči neznalí trati nemuseli hádať, kedy zatočiť, kam zatočiť a ako na výjazde povoľovať volant. Biela vo vedúcom aute opakovane upozorňuje, aby sme sa neponáhľali na plyn a s akceleráciou trpezlivo počkali až za vrcholový bod. Samozrejme. Aj keď sa človeku možno zdá, že rýchlosť v oblúku nemá tak veľkú a že pneumatikám ešte kúsok priľnavosti zostáva, pokus o predčasnú akceleráciu nevyhnutne končí presunom hmôt, vysunutím autá zo stopy a viac či menej "hranatým" prejazdom, ktorý rozhodne nie je rýchlejší. Ak chcete rýchlosť, je skrátka potrebné dobre odhadnúť správnu mieru brzdenia a čo najlepšie zužitkovať priľnavosť širokého, placatého superšportu s motorom uprostred k dosiahnutiu čo najvyššej nájazdovej rýchlosti do zákruty. Keď spomalíte príliš, potom už sa to nezachráni.

Audi-Driving-Experience-Brno-2017-00033.jpg

Audi R8 V10 Plus je fantasticky rýchle auto. Tak rýchle, že na ceste je vlastne problém využívať plný potenciál jeho dynamiky a jazdných vlastností, pretože okamžite spotrebujete všetok dostupný pozdĺžny aj priečny priestor. Nie však na okruhu. Prvú zákrutu za cieľovou rovinkou prechádzame na päťke a ani v najpomalšom mieste najpomalšej zákruty prvej sekcie, čo je posledná ľavá z kopca v Štadióne, neklesne rýchlosť pod 90 km/h. Tu má človek trpezlivo skúšať čo najvyššiu nájazdovú rýchlosť, jemnými pohybmi pravého členka balansovať auto na delikátnu hranicu medzi nedotáčavosťou a pretáčavosťou, drviť plyn do podlahy a na konci roviniek dať zabrať karbónovým brzdám.

Inštruktori nechcú, aby sme brzdili na poslednú chvíľu a na krv. Biela auto dokonca schválne napred povolí plyn a nechá chvíľu auto spomaľovať, než začne brzdiť, aby diktovalo celej skupine tempo, ktoré považuje za optimálnu. Po každom kole si vo formácii vymeníme pozície, aby každý z nás absolvoval jedno koleso priamo za inštruktorom a možno mimovoľne tak neopakoval drobné chyby vodiča pred sebou. (Neverili by ste, ako veľmi zvádza nasledovať zlú stopu auta pred vami, aj keď od začiatku vidíte, že nabieha zákrutu zle. Fixácia na prekážku je potvora.)

Audi-Driving-Experience-Brno-2017-00024.jpgAudi-Driving-Experience-Brno-2017-00027.jpg

Druhú polovicu trate trénujeme pod vedením Jozefa Venca v skupinke Audi RS5. Hoci to rozhodne nie sú zlé autá, so zmyslami nakalibrovanými na R8 pôsobia v prvej chvíli utlmene, ťažkopádne a ľahostajne ako nejaké SUV. Venc upozorňuje na nutnosť neskorého apexu v ostrých pravých zákrutách vedúcich do prudkého kopca a viac než Biela zdôrazňuje potrebu včasného povoľovania rejdu na výjazde zo zákruty. (Netrénovaní vodiči majú tendenciu držať rejd príliš dlho a "tlačiť" auto k vonkajšiemu okraju cez predné kolesá.) Ísť priamo za oboma pretekármi je zážitok. Autá vedú ľahko, samozrejme hlboko pod svojím "pracovným" tempom, ale celkom precízne a bez oných drobných chybičiek, ktorých sa v každom kole dopúšťa každý z nás a ktoré sa v priebehu kola sčítajú. Zaujímavé je, že Venc odporúča mať aj na okruhu adaptívne tlmiče v komfortnom nastavení, režim Dynamic je podľa neho zbytočne tuhý.

Audi-Driving-Experience-Brno-2017-00014.jpgAudi-Driving-Experience-Brno-2017-00015.jpg

Audi-Driving-Experience-Brno-2017-00016.jpgAudi-Driving-Experience-Brno-2017-00017.jpg

Ísť priamo za oboma pretekármi je zážitok. Auto vedú ľahko, samozrejme hlboko pod svojím "pracovným" tempom, ale celkom precízne a bez oných drobných chybičiek, ktorých sa v každom kole dopúšťa každý z nás a ktoré sa v priebehu kola sčítajú. Zaujímavé je, že Venc odporúča mať aj na okruhu adaptívne tlmiče v komfortnom nastavení, režim Dynamic je podľa neho zbytočne tuhý.

Akonáhľa máme natrénované, je čas spojiť obe polovice okruhu dohromady. Po krátkej prestávke sa znovu vraciame do Audi R8, tentoraz s povinnými prilbami na hlavách, a dve skupiny vrieskajúcich farebných beštií vyrážajú ešte raz rozburácačť stíchnutú krajinu mnohohlasým rykom atmosférických desaťvalcov. A rozhodne sa nešuchtáme. Inštruktor prispôsobuje tempo tomu, kto ide práve za ním, takže naša rýchlosť sa líši kolo od kola. Ale keď vidí, že stačíte a nerobíte hrubé chyby, ťahá udatne. Po chvíli si uvedomujem, že som v aute úplne ticho a mlčí aj kolega na vedľajšom sedadle. Snáď nie strachy z môjho spôsobu jazdy. Kým v aute s výkonom povedzme okolo 300-400 koní máte na okruhu často pocit, že nejdú, a na všetko je hromada času, výkon, grip a brzdy viac ako šesťstokoňového superšportu už kladú na koncentráciu vodiča výrazne iné nároky.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY