vytisknout velikost písma Prednokolka vs zadokolka vs štvorkolka: Záleží na tom ešte?

S rozvojom elektroniky a požiadavok na bezpečnosť je ťažké sa vlastne rozhodnúť, ktorá koncepcia pohonu je tá pravá.
Prednokolka vs zadokolka vs štvorkolka: Záleží na tom ešte?
Zoznam kapitol
  1. Úvod; súperi sa predstavujú
  2. Pohľad do histórie; Začíname pri BMW
  3. Zadokolka; Bezpečná nedotáčavosť
  4. Prednokolka; Nebezpečná pretáčavosť
  5. Štvorkolka; Šokujúca efektivita
  6. Záleží na použitej technike; Záver
  7. Fotogaléria: Porovnanie koncepcií pohonu

Hoci sa nám tu zišli tri pomerne zaujímavé a svojím spôsobom podobné autá, toto nebude tradičný porovnávací test troch nových vozidiel. Nebudeme preto hodnotiť, v ktorom aute je viac miesta, ktoré má nižšiu spotrebu a ktoré je rýchlejšie.

Naším cieľom je porovnať tri rozdielne koncepcie pohonu. Zobrali sme klasickú zadokolku s motorom vpredu, klasickú predokolku s usporiadaním "všetko vpredu" a potom zástupcu pohonu všetkých kolies. Možno namietnete, že Golf R nie je s medzinápravovou spojkou Haldex klasická štvorkolka a že by to chcelo napríklad Imprezu STI, ale Volkswagen nám pre toto porovnanie postačí.

srovnani koncepci (13).jpgsrovnani koncepci (19).jpgsrovnani koncepci (2).jpg
BMW 125i, Renault Mégane RS Trophy a Volkswagen Golf R. Všetci majú dvojlitrové turbo, ale líšia sa koncepciou pohonu

Chceme tiež zistiť, ktorá koncepcia sa viac hodí pre určité jazdné situácie, popíšeme si výhody a nevýhody rôznych usporiadaní a samozrejme si niečo povieme k testovaným autám.

BMW je tu najmenej športové

Najprv ale začínam pri BMW 125i, pretože kolegovia sa skoro pobili o to, kto pôjde Golfom R a Mégane RS Trophy. Je prekvapujúce, že bavorák, inokedy tradičný zástupca športovo ladených áut, je z našej trojice paradoxne najslabší, najpomalší a najmenej športový. Je to tu vlastne také obyčajné auto. Aspoň sa ale ukáže, či to napríklad ono povestné vyváženie s pohonom zadných kolies vyrovná.

Golf R maskuje svoj potenciál a stále vyzerá ako obyčajný hatchback, ale má tristo koní, automat DSG a pohon 4Motion. Avšak stále je to ešte civilné a kultivované auto. Renault Mégane RS Trophy je z týchto troch áut zrejme najextrémnejšie, najvýbušnejšie a hlavne najmenej pohodlné. Je to skutočné športové auto, pravé okruhové náradie. Jazda po diaľnici je s ním skôr za trest.

Vždy, keď sa človek dohaduje o skutočnom význame slov "športové auto", väčšinou sa dospeje k záverom, že správny športiak musí byť ľahký, kompaktný, mať rozumný výkon a pohon zadných kolies. Lenže renesancia, ktorú prekonala trieda ostrých hatchbackov, zrazu ukazuje, že klasický recept na športové, alebo či chcete radšej vodičské zábavné auto, už nie je tak vyhranený.

srovnani koncepci (18).jpgsrovnani koncepci (20).jpgsrovnani koncepci (21).jpgZaujímavé je, ako Golf R maskuje svoj skutočný potenciál. Vyzerá stále ako obyčajné auto a aj tie štyri koncovky výfukov sa dajú ľahko prehliadnuť. Mégane RS kričí do sveta oveľa viac o svojich schopnostiach

Ostré hatchbacky vám dnes ponúkne prakticky každá automobilka vrátane kórejských výrobcov a pretože vychádza spravidla z konzumných kompaktných áut, majú motor vpredu a pohon predných kolies. Mnoho týchto vozidiel ale ukazuje, že aj s nimi môže byť zábava. Takže čo na to klasické BMW s pohonom zadných kolies, ktoré vlastne ako jediné v kategórii hatchbackov zostáva pri tejto tradičnej a dnes veľmi nezvyklej koncepcii?

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test motocykla BMW S 1000 XR: Superbike na chodúľoch

Test motocykla BMW S 1000 XR: Superbike na chodúľoch

Keď sa pozriete, čo a za koľko ponúka konkurencia, napríklad tá z Bologne, nie je celková cena za plne vybavené BMW S 1000 XR nijako prehnaná. Faktom ale zostáva, že tento neobvyklý adventure bike nie je pre každého.

dnes | Dalibor Žák
Test na pondelok: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Toto je skrátka dobrý automobil. Nie je najrýchlejší v triede, nie je ani najpriestrannejší, alebo najmodernejší. Lenže akonáhle s ním vezmete pár zákrut, zistíte, že v sebe naozaj má čosi príťažlivého.

17. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test Fiat Tipo: obyčajné auto pre obyčajné cestovanie

Fiat Tipo

Prvý Fiat Tipo sa stal európskym autom roka 1989, čo sa pri tomto vydaní rozhodne konať nemohlo. Nové Tipo je obyčajný hatchback/kombi pre obyčajné cestovanie. Nič viac, nič menej.

11. 7. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY