vytisknout velikost písma Prednokolka vs zadokolka vs štvorkolka: Záleží na tom ešte?

S rozvojom elektroniky a požiadavok na bezpečnosť je ťažké sa vlastne rozhodnúť, ktorá koncepcia pohonu je tá pravá.
Prednokolka vs zadokolka vs štvorkolka: Záleží na tom ešte?
Zoznam kapitol
  1. Úvod; súperi sa predstavujú
  2. Pohľad do histórie; Začíname pri BMW
  3. Zadokolka; Bezpečná nedotáčavosť
  4. Prednokolka; Nebezpečná pretáčavosť
  5. Štvorkolka; Šokujúca efektivita
  6. Záleží na použitej technike; Záver
  7. Fotogaléria: Porovnanie koncepcií pohonu

Hoci sa nám tu zišli tri pomerne zaujímavé a svojím spôsobom podobné autá, toto nebude tradičný porovnávací test troch nových vozidiel. Nebudeme preto hodnotiť, v ktorom aute je viac miesta, ktoré má nižšiu spotrebu a ktoré je rýchlejšie.

Naším cieľom je porovnať tri rozdielne koncepcie pohonu. Zobrali sme klasickú zadokolku s motorom vpredu, klasickú predokolku s usporiadaním "všetko vpredu" a potom zástupcu pohonu všetkých kolies. Možno namietnete, že Golf R nie je s medzinápravovou spojkou Haldex klasická štvorkolka a že by to chcelo napríklad Imprezu STI, ale Volkswagen nám pre toto porovnanie postačí.

srovnani koncepci (13).jpgsrovnani koncepci (19).jpgsrovnani koncepci (2).jpg
BMW 125i, Renault Mégane RS Trophy a Volkswagen Golf R. Všetci majú dvojlitrové turbo, ale líšia sa koncepciou pohonu

Chceme tiež zistiť, ktorá koncepcia sa viac hodí pre určité jazdné situácie, popíšeme si výhody a nevýhody rôznych usporiadaní a samozrejme si niečo povieme k testovaným autám.

BMW je tu najmenej športové

Najprv ale začínam pri BMW 125i, pretože kolegovia sa skoro pobili o to, kto pôjde Golfom R a Mégane RS Trophy. Je prekvapujúce, že bavorák, inokedy tradičný zástupca športovo ladených áut, je z našej trojice paradoxne najslabší, najpomalší a najmenej športový. Je to tu vlastne také obyčajné auto. Aspoň sa ale ukáže, či to napríklad ono povestné vyváženie s pohonom zadných kolies vyrovná.

Golf R maskuje svoj potenciál a stále vyzerá ako obyčajný hatchback, ale má tristo koní, automat DSG a pohon 4Motion. Avšak stále je to ešte civilné a kultivované auto. Renault Mégane RS Trophy je z týchto troch áut zrejme najextrémnejšie, najvýbušnejšie a hlavne najmenej pohodlné. Je to skutočné športové auto, pravé okruhové náradie. Jazda po diaľnici je s ním skôr za trest.

Vždy, keď sa človek dohaduje o skutočnom význame slov "športové auto", väčšinou sa dospeje k záverom, že správny športiak musí byť ľahký, kompaktný, mať rozumný výkon a pohon zadných kolies. Lenže renesancia, ktorú prekonala trieda ostrých hatchbackov, zrazu ukazuje, že klasický recept na športové, alebo či chcete radšej vodičské zábavné auto, už nie je tak vyhranený.

srovnani koncepci (18).jpgsrovnani koncepci (20).jpgsrovnani koncepci (21).jpgZaujímavé je, ako Golf R maskuje svoj skutočný potenciál. Vyzerá stále ako obyčajné auto a aj tie štyri koncovky výfukov sa dajú ľahko prehliadnuť. Mégane RS kričí do sveta oveľa viac o svojich schopnostiach

Ostré hatchbacky vám dnes ponúkne prakticky každá automobilka vrátane kórejských výrobcov a pretože vychádza spravidla z konzumných kompaktných áut, majú motor vpredu a pohon predných kolies. Mnoho týchto vozidiel ale ukazuje, že aj s nimi môže byť zábava. Takže čo na to klasické BMW s pohonom zadných kolies, ktoré vlastne ako jediné v kategórii hatchbackov zostáva pri tejto tradičnej a dnes veľmi nezvyklej koncepcii?

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY