vytisknout velikost písma Prečo sa zvolávajú autá do servisu? 8 najzaujímavejších dôvodov roku 2016

Dôvody organizovania zvolávacích akcií môžu byť skutočne pestré. Jedným z tých "najzaujímavejších" je riziko, že z vozidla môže niečo odpadnúť. Napríklad Hyundai riešil pri modeli Genesis hrozbu odpadnutia zadného diferenciálu; odpadnúť mohli aj časti podvozku Bugatti Veyron. Problémy pôsobia úplné maličkosti ako napríklad koberček. Relatívne bežné sú zle fungujúce airbagy alebo hrozba požiaru.
Prečo sa zvolávajú autá do servisu? 8 najzaujímavejších dôvodov roku 2016

Automobilky nachádzajú a naprávajú rôzne výrobné nedostatky svojich produktov prakticky stále. Menej závažné problémy sa často opravujú skryto, v rámci garančných prehliadok alebo iných návštev servisu. Inokedy ale musí výrobca pristúpiť ku zvolávacej akcii a pozvať majiteľov dotknutých áut do servisu listom.

Dôvody zvolávacích akcií môžu byť niekedy trochu prekvapivé. Mierne povedané. Alebo by ste v dnešnej dobe čakali, že vám dorazí informácia o hrozbe odpadnutia zadného diferenciálu, uletenia kapoty alebo napríklad takej drobnosti, ako je prasknutie stĺpika riadenia?

Pozreli sme sa na to, kvôli čomu všetkému sa v minulom roku zvolávali rôzne autá do servisov v Európe. Ako zdroj nám poslúžila databázy systému RAPEX, ktorá eviduje informácie o potenciálne nebezpečných spotrebiteľských produktoch.

Prečo sa teda - okrem iného - konali zvolávacie akcie?

1) Pretože sa môže niečo otvoriť

Vskutku nepríjemná vec je, keď idete a zrazu sa vám otvoria dvere. Presne tento problém riešili automobilky Peugeot a Citroën pri modeloch 308 a C4 Picasso. Príčinou bol chybný mechanizmus zatvárania dverí, ktorý mohol spôsobiť neúmyselné otvorenie. Škoda potom napríklad riešila problémy s detskou poistkou, ktorá sa mohla tváriť tak, že si vaše ratolesti zvnútra dvere neotvoria, ale v skutočnosti otvoriť išli.

Ešte väčšie ťažkosti mohli nastať v Renaulte Trafic. Tu sa objavili prípady, keď neboli riadne utiahnuté skrutky držiace zámok kapoty, takže sa mohla za jazdy otvoriť.

2) Pretože sa môže rozbiť riadenie

Asi sa zhodneme na tom, že riadenie je dosť zásadná vec, kde by sa problémy objavovať nemali. Ale deje sa tak. Pre dôkaz nemusíme chodiť ďaleko. Napríklad kolínske trojčatá riešili riziko prasknutia stĺpika riadenia. Alebo môžeme spomenúť opäť Renault Trafic. Pri ňom sa pre zmenu objavili problémy so spojením volantu a stĺpika.

A do tretice Dacia Dokker, Lodgy, Logan a Sandero. U nich bolo zistené riziko prasknutia spojovacích tyčí riadenia.

3) Pretože sa bezpečnostné prvky stávajú nebezpečnými

Určite si spomeniete na kauzu airbagov Takato. Spolu s airbagom vyleteli do priestoru aj malé kovové častice, ktoré boli v takom prípade dosť nebezpečné. Presne kvôli tomu zvolávala do servisov minulý rok Škoda model Yeti. Ale objavili sa aj iné prípady.

Tak napríklad Toyota zistila pri modeli Land Cruiser 100 problém so softvérom airbagov. Ten mohol v konečnom dôsledku spôsobiť bezdôvodnú aktiváciu ako airbagov, tak aj predpínačov bezpečnostných pásov.

4) Pretože môže niečo vzplanúť

Aj požiar býva celkom častým dôvodom pre zvolávanie áut do servisu. Napríklad Citroën zvolal modely C3, C4, DS3 a DS4 kvôli riziku úniku oleja z turbodúchadla. Ten sa mohol dostať na horúce časti motora a vzplanúť. Dokonca aj potom, čo by bol motor vypnutý.

Peugeot pre zmenu zvolával minulý rok model 207 kvôli problémom s kabelážou systému vyhrievania sedadiel. Zistené bolo riziko prílišnej intenzity, ktorá mohla opäť viesť až k vzniku požiaru. A to aj v prípadoch, keď bol vozidlo zaparkované.

5) Pretože sa môže niečo vypnúť

To takto idete, a z ničoho nič sa vám vypne motor. Tým pádom prestane fungovať väčšina systémov vrátane posilňovača riadenia. Toto riešil napríklad Jeep pri modeloch Grand Cherokee a Commander. Chybná bola spínacia skrinka. Hrozilo, že kľúčik spadne do polohy "off".

Riziko náhleho zhasnutiu motora sa v minulom roku týkalo aj Land Roveru Discovery, Range Roveru a Range Roveru Sport. Tu však bola príčina v elektronike.

6) Pretože môže občas niečo odpadnúť

Ono sa povie 21. storočie, moderná doba, ale možno by ste sa divili, ako často musia autá do servisu kvôli tomu, že by z nich mohlo pri jazde niečo odpadnúť. Ani náhodou sa to pritom netýka najlacnejších modelov.

Presne toto bol totiž dôvod, prečo minulý rok organizovalo zvolávacie akcie Bugatti pri modeli Veyron. Tu hrozilo kvôli korózii odpadnutie hliníkových doštičiek, ktoré sa používajú pri zdvíhaní automobilu. Iným problémom tohto výnimočného vozidla bol napríklad aj nepresný ukazovateľ stavu paliva. Sľuboval väčšie množstvo, než aké v nádrži skutočne bolo.

Odpadnúť ale môže viac vecí. Napríklad zadný diferenciál pri modeli Hyundai Genesis, a to kvôli zlým skrutkám jeho uchytenia. V Smarte pre zmenu hrozilo (pri kombinácii rýchlej jazdy a silného vetra) uvoľnenie plastového panelu, ktorý je tu namiesto kapoty. Dacia riešila hrozbu vypadnutia zadnej pružiny pri modeli Duster.

7) Môže odpadnúť... napríklad koleso?

Áno, môže. Aj takéto prípady sa v roku 2016 v systéme RAPEX vyskytli. Konkrétne pri modeloch Mégane Generation, Fluence a Clia kvôli nesprávne dotiahnutým skrutkám. Rovnakú vec prekvapivo riešil aj Mercedes (trieda B a CLA), kde boli dôvodom zlé skrutkové spoje.

8) Kvôli maličkostiam

Aj úplná maličkosť môže narobiť veľa problémov. Napríklad zlá vodiaca lišta predného sedadla vo Fiate 500. Ako sa to prejavuje? Rozbehnete sa a zistíte, že nie je zaistená.

Alebo koberček. Ten môže opustiť svoje vyhradené miesto a nasunúť sa pod pedále. Následne pridáte plný plyn a pedál sa vám na podlahe zasekne o koberček. Problém je to o to väčší, že sa tento prípad z roku 2016 netýkal nejakého slabého trojvalca, ale pomerne výkonného Maserati Quattroporte.

Na záver je potrebné zdôrazniť, že uvedené dôvody sa väčšinou týkajú len menšej časti sériovej produkcie z určitého obdobia, nie všetkých existujúcich exemplárov uvedeného modelu.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY