vytisknout velikost písma Prečo Mazda MX-5 RF vyzerá ako fastback?

Mazda MX-5 FR vyzerá ako fastback, pretože má kratší rázvor a dizajnérov inšpirovala silueta hory Fudži. Mechanizmus strechy bol zjednodušený kvôli priestoru a hmotnosti. Pre vzhľad automobilov je zásadné uloženie motora, prevodovky a samozrejme pozície vodiča.
Prečo Mazda MX-5 RF vyzerá ako fastback?
Mazda MX-5 je roadster s bohatou minulosťou, ale až do tretej generácie (NC) bola vždy dostupná len s plátenou strechou. Predposledné vydanie tohto modelu však prinieslo zmenu - a tá sa ukázala ako veľmi úspešná. Pevná skladacia strecha dosiahla sedemdesiatpercentného podielu na celkových predajoch MX-5, takže nebolo najmenších pochýb o tom, že aktuálna generácia ND ponúkne niečo podobné. Lenže dizajn strechy sa oproti minulosti výrazne zmenil.

Všetko začína od rázvoru

Absolútnym základom dizajnu automobilu je rázvor, umiestnenie motora, počet miest pre cestujúcich a pozícia vodiča. Počas prezentácie Mazdy MX-5 RF to šéfdizajnér modelu Masashi Nakayama demonštroval na niekoľkých príkladoch. Legendárny tvar zadku Porsche 911 presne vychádza z toho, že interiér je štvormiestny a motor je umiestnený až za zadnou nápravou.
Naproti tomu napríklad Lamborghini Countach má veľký motor uprostred a nízku strechu, teda vodič sedí dosť vpredu a vo vnútri je veľmi položený. Z podobných dôvodov tiež vychádza spracovanie strechy pre MX-5 RF.
Aktuálna generácia MX-5 motorov je oproti NC menší a má kratší rázvor náprav. Ak by zostala pozícia vodiča zachovaná, do interiéru by už príliš zasahovala prevodovka a vodič by tak mal vyosené pedále podobne ako v Land Roveri Defender. Pozícia vodiča sa preto posunula viac dozadu. A to bol pre pevnú skladaciu strechu problém.
Predtým používaný mechanizmus vedel strechu úplne schovať, lenže pri súčasnej variante nie je zadná časť dostatočne dlhá a predlžovať rázvor kvôli streche by samozrejme nebolo vhodné. Zároveň bolo predchádzajúce riešenie dosť komplikované a teda aj ťažké. Dizajnéri sa preto začali zaoberať tým, že by časť strechy zostávala vždy na mieste. Výsledkom je riešenie celkom podobné tomu, čo predstavilo predtým Porsche pri modeli 911 Targa.

Inšpiráciou je hora Fudži

Pevná skladacia strecha zdvihne svoj zadný diel, schová prostrednú časť a zadný diel zase vráti na pôvodné miesto. Zostávalo iba vyriešiť, ako presne bude zadný diel tvarovaný. Masashi Nakayama a jeho tím toto vyriešili inšpiráciou v prírode. Zaujímavé boli údajne vlny, ale aj hory. A najslávnejšou japonskou horou je Fudži.
Toto riešenie prinieslo okrem hory Fudži umiestnené na MX-5 ešte ďalšiu výhodu. Mechanizmus strechy je v porovnaní s MX-5 NC jednoduchší. Vďaka rozsiahlemu použitie hliníkových zliatin navýšil hmotnosť iba o 45 kg.
 
Sčítané a podčiarknuté, model MX-5 RF dostal takto vyvedenú strechu kvôli tomu, že má kratší rázvor ako predtým. Znie to trochu zvláštne, ale aj pri autách platí známe "všetko súvisí so všetkým".
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY