vytisknout velikost písma Prečo bola Fabia s nájazdom milión kilometrov tak rýchla? A akú dynamiku ponúka?

Škoda Fabia s nájazdom cez milión kilometrov všetkých zaujala svojou dynamikou. Vozidlo malo parametre Fabie RS. Dôvodom bol upravený software riadiacej jednotky. Ako rýchla bola táto Fabia v originálnom nastavení?
Prečo bola Fabia s nájazdom milión kilometrov tak rýchla? A akú dynamiku ponúka?

O Škode Fabia 1.9 TDI, ktorá nabehla viac ako 1 250 000 km, ste už určite počuli. Mladoboleslavská automobilka získala tento exemplár zhruba pred rokom a odvtedy ho ukazovala všade možne. Pri svojej púti po jednotlivých redakciách sa miliónová Fabia na pár dní zastavila aj u nás.

Skutočnosť, že exemplár zaregistrovaný 21. decembra 2005 zvládol do dnešných dní najazdiť vyše 1,2 milióna kilometrov, je sama o sebe veľmi zaujímavá, nás ale (rovnako ako všetkých ostatných) zaujala predovšetkým nadpriemerná dynamika legendami opradeného vznetového štvorvalca 1.9 TDI PD. Je pravda, že príklad kultivovanosti to nikdy nebol, ale pokiaľ ide o reakcie na plyn a pružné zrýchlenie, dodnes mnohí na túto jednotku so slzou v oku spomínajú. Lenže táto konkrétna Fabia ponúkala ešte niečo navyše.

Skoda-Fabia-1250000-10.jpgSkoda-Fabia-1250000-4.jpg

Voz jazdil až podozrivo rýchlo. Motor radu 1.9 TDI PD ponúka podľa tabuliek 74 kW (100 k) pri 4000 ot./min a 250 Nm dostupných pri 1900 ot./min. Oficiálne tento automobil zvládne zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 11,5 s. Realita testovaného exemplára však bola trochu iná.

Celkom 100 kW a 344,5 Nm

Miliónová Fabia totiž kedysi vo svojej histórii prešla takzvaným chiptuningom, takže nebola tak celkom v originálnom stave. Na brzde sa ukázalo, že maximálne výkonnostné parametre sú podstatne vyššie ako to, čo uvádza Škoda. Výkon sa vyšplhal na viac ako 100 kW (137,3 k) a vrchol krútiaceho momentu dokonca presiahol 344 Nm. Toľko neponúkala ani prvá Škoda Fabia RS. Expresnej dynamike testovaného exemplára sa tak nemožno čudovať. Čo presne za tým stojí?

Richard Štrunc, majiteľ spoločnosti Dieselpower, neoriginálny softvér bližšie analyzoval. Dospel k záveru, že jeho autor jednoducho zvýšil množstvo vstrekovaného paliva a plniaceho tlaku vzduchu. "K zvýšeniu výkonu a krútiaceho momentu došlo pomocou razantného zvýšenia množstva vstrekovaného paliva a plniaceho tlaku vzduchu, a to bohužiaľ aj v režimoch, kde to nie je celkom žiaduce z hľadiska účinnosti spaľovania. V určitom prevádzkovom režime môže preto dôjsť k zvýšeniu spotreby paliva", uvádza.

Podobné úpravy nie sú úplne výnimočné. V princípe ide o to, že sa v riadiacej jednotke zmenia niektoré prepočty dôležitých veličín, ako je veľkosť vstrekovačov alebo dokonca rozsah snímača plniaceho tlaku. Riadiaca jednotka motora nezískava úplne korektkné dáta a aj pri nastavených štandardných hodnotách vstrekuje vyššie množstvo paliva, resp. turbo dáva viac vzduchu. Svojím spôsobom je to rovnaké, ako keby sa medzi riadiacu jednotku a vstrekovače pripojil powerbox, ktorý vstupné údaje skreslí.

Porovnani-Skoda-Fabia.jpg

"Tým, že nie je úprava vykonaná korektne, nemá riadiaca jednotka správny údaj o nanášacom množstve paliva a ukazovateľ spotreby ukazuje až o 15% nižšiu spotrebu paliva, než je spotreba skutočná. Či už to bol zámer, alebo nechcený výsledok práce niekoho, kto tomu príliš nerozumel, môžeme len špekulovať," dodáva Richard Štrunc. Softvér možno samozrejme upraviť aj tak, aby riadiaca jednotka počítala nedeformované údaje a hodnoty uvádzané palubným počítačom boli pravdivé, no to nebol prípad tejto Fabie. Takáto úprava je vo výsledku zložitejšia.

Miliónovú Fabiu sme si požičiavali s tým, že chceme zistiť, ako je na tom v originálnom stave, nie po úprave, takže sme na skúšku vykonali "chiptuning naopak" a do vozidla nahrali továrenský softvér. Porovnanie oboch variantov nájdete vyššie v grafe. Aj tak ale vznetový štvorvalec ponúkal viac, než čo nájdete v tabuľkách. Konkrétne sa dostal na 85 kW (116 k) a 287 Nm.

Ako rýchla teda naozaj je?

Meranie dynamiky motora vylepšeného chiptuningom bolo vskutku zaujímavé. V priemere dvoch najlepších pokusov v každom smere sa miliónová Škoda Fabia rozbehla z nuly na 100 km/h za rovných desať sekúnd. Po inštalácii továrenského softvéru klesol nameraný čas o 1,4 s. Vedľajším efektom nášho "chiptiningu naopak" bol výrazne pokojnejší chod motora. Presné čísla týkajúce sa dynamiky a grafické porovnanie najlepších pokusov z každého merania ukazuje tabuľka, respektíve graf.

skoda-fabia-chip-vs-orig.jpg

Patrí sa podotknúť, že starý štvorvalec 1.9 TDI má v porovnaní s dnešnými dieselmi naozaj svoje čaro. Koncentrovaný prejav nezmizol ani po inštalácii originálneho softvéru. Absolútne šprinty z nuly na X kilometrov síce nakoniec nie sú jeho najsilnejšou disciplínou, no vďaka razantnému pružnému zrýchleniu sa s autom jazdí vskutku príjemne.

Nameraná dynamika (s) Originálny softvér Po úprave
0-50 km/h 3,59 3,36
0-100 km/h 11,39 10,04
0-120 km/h 17,54 15,44
0-140 km/h 25,71 22,35
30-50 km/h 1,87 1,62
50-70 km/h 2,54 2,19
80-120 km/h 9,95 8,59
80-110 km/h na 3. rýchlostný stupeň 5,57 5,23
80-120 km/h na 4. rýchlostný stupeň 8,76 7,32

Zrejme aj preto boli nájazdy testovanej Fabie tak extrémne. Počas svojho pôsobenia u predchádzajúceho majiteľa automobil v niektorých mesiacoch prešiel aj 30 tisíc kilometrov. Graf vývoja počtu kilometrov u tohto konkrétneho vozidla, ktorý má na svedomí systém Autotracer, nájdete pod článkom. Mimochodom, je zaujímavé, že na diagnostike ukazovala riadiaca jednotka necelých 900 000 km, nie viac ako 1,2 milióna. Počítadlo kilometrov na diagnostike pre zmenu hlásilo 655 350 km. Podľa niektorých teórií práve výmena riadiacej jednotky súvisí s vykonaným chiptuningom. V servisnej histórii sa totiž nič o novej riadiacej jednotke nepíše.

Graf-vyvoje-kilometru.jpg

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY