vytisknout velikost písma Porsche vyvíja tempomat, ktorý zníži spotrebu a bude rezať zákruty

Porsche vyvíja tempomat, ktorý zníži spotrebu a bude rezať zákruty
Automobilka Porsche pracuje na novom type zariadenia pre udržiavanie rýchlosti, teda tzv. tempomate, ktorý pomôže ďalej znížiť spotrebu paliva a dojazdový čas. Ako? Nebude pred zákrutami zbytočne brzdiť.
Porsche spočítalo, že by nový tempomat mal znížiť reálnu spotrebu o ďalších desať percent a dojazdový čas do stanovenej destinácie o asi dve percentá.
Tempomat zbiera dáta z navigačného systému, sleduje uhol stúpania alebo klesania vozovky a tiež číta uhol natočenia volantu. Podľa toho upraví rýchlosť a auto si ešte nájde optimálne pracovné pásmo otáčok motora, aby išlo čo možno najefektívnejšie.
Ľudia totiž robia často tú chybu, že od zákruty k zákrute príliš akcelerujú a potom zbytočne brzdia. Alebo brzdia viac, ako je potrebné, a zákrutu potom prechádzajú pomalšie, než by mohli.
Nový tempomat Porsche vraj zvládne preťaženie až 0,7 g, čo je síce ešte v medziach auta (moderné autá s prehľadom na suchej vozovke atakujú v zákrutách preťaženie 1 g), ale je to ďaleko za tým, čo je pre obyčajných vodičov "príjemné". Porsche zistilo, že pre väčšinu vodičov je nepríjemné už preťaženie 0,5 g, a preto zbytočne brzdia a plytvajú energiou, teda palivom.
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY