vytisknout velikost písma Porsche vyvíja tempomat, ktorý zníži spotrebu a bude rezať zákruty

Porsche vyvíja tempomat, ktorý zníži spotrebu a bude rezať zákruty
Automobilka Porsche pracuje na novom type zariadenia pre udržiavanie rýchlosti, teda tzv. tempomate, ktorý pomôže ďalej znížiť spotrebu paliva a dojazdový čas. Ako? Nebude pred zákrutami zbytočne brzdiť.
Porsche spočítalo, že by nový tempomat mal znížiť reálnu spotrebu o ďalších desať percent a dojazdový čas do stanovenej destinácie o asi dve percentá.
Tempomat zbiera dáta z navigačného systému, sleduje uhol stúpania alebo klesania vozovky a tiež číta uhol natočenia volantu. Podľa toho upraví rýchlosť a auto si ešte nájde optimálne pracovné pásmo otáčok motora, aby išlo čo možno najefektívnejšie.
Ľudia totiž robia často tú chybu, že od zákruty k zákrute príliš akcelerujú a potom zbytočne brzdia. Alebo brzdia viac, ako je potrebné, a zákrutu potom prechádzajú pomalšie, než by mohli.
Nový tempomat Porsche vraj zvládne preťaženie až 0,7 g, čo je síce ešte v medziach auta (moderné autá s prehľadom na suchej vozovke atakujú v zákrutách preťaženie 1 g), ale je to ďaleko za tým, čo je pre obyčajných vodičov "príjemné". Porsche zistilo, že pre väčšinu vodičov je nepríjemné už preťaženie 0,5 g, a preto zbytočne brzdia a plytvajú energiou, teda palivom.
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY