vytisknout velikost písma Porsche Panamera Sport Turismo a Turbo S E-Hybrid: Strašidelne rýchle

Prvýkrát sme vyskúšali Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid a praktickú verziu Sport Turismo. Hybridné Turbo je neuveriteľne rýchly stroj, doslova nabitý neuveriteľným množstvom najrôznejšej techniky. Sport Turismo nemá omnoho väčší batožinový priestor než základný variant, ale je praktickejší a odvezie až päť ľudí.
Porsche Panamera Sport Turismo a Turbo S E-Hybrid: Strašidelne rýchle

Hoci niektorí nepovažujú Panameru za pekné auto a už vôbec nie za plnohodnotného člena rodiny Porsche, jej predajný úspech možno len ťažko spochybňovať. To bol tiež dôvod príchodu druhej generácie. Tá dorazila minulý rok a zo svojho predchodcu neprevzala okrem základnej koncepcie veľkého liftbacku a niektorých dizajnových prvkov vôbec nič.

Podrobné predstavenie už máme dávno za sebou, takže vás pre ďalšie detaily odkážeme na článok z minulého roka. Zároveň si môžete prečítať test veľmi expresného dieselového prevedenia, ktoré sa zastavilo v našej redakcii začiatkom tohto roka:

Testy | Športové autá | Porsche

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche ale ponuku ďalej rozširuje. Tento rok bolo v Ženeve oficiálne predstavené prevedenie Sport Turismo, čo je v podstate Panamera s karosériou kombi. Koncept tohto vozidla sa prvýkrát ukázal svetu už v roku 2012 a automobilka sa údajne rozhodla pre sériovú výrobu kvôli veľmi kladným reakciám. Prví záujemcovia si môžu vozidlo už objednať. Bude ich to stáť minimálne 103-tisíc eur. Spolu s kombi potom dorazil do ponuky aj vrcholný variant Turbo S E-Hybrid, ktorý si môžete kúpiť iba so základnou karosériou liftback. Aj táto verzia pozná svoju základnú cenu. Lacná naozaj nie je. Vyjde minimálne na 199-tisíc eur.

Na opustených cestách medzi chorvátskym Splitom a ostrovom Pag sme zisťovali, aké sú obe tieto novinky v praxi.

Kombi je praktické, ale o moc viac neponúka

Porsche Panamera Sport Turismo sa v základných rozmeroch oproti klasickej verzii takmer nelíši. Na dĺžku meria zhodných 5049 mm, široké je 1937 mm a jeho rázvor náprav má v nepredĺženej variante 2950 mm. Jediný rozdiel predstavuje o päť milimetrov väčšia výška karosérie, ale ani to samozrejme nie je nič dramatického.

Porsche-Panamera-Turbo-kombi_37.jpg

Dizajnéri však kompletne prepracovali zadnú časť. Panamera Sport Turismo dostala dlhšiu strechu, ktorá sa navyše nespúšťa tak rýchlo. Pre vylepšenie praktických zručností tu potom je aj nižšie položená nakladacia hrana a kvôli aerodynamike dostalo Sport Turismo aktívny spojler nad zadné okno. Ten pracuje v troch režimoch. Do rýchlosti 170 km/h je sklopený v uhle -7°, nad touto hranicou sa zmení jeho nastavenie na +1 ° (kvôli lepšiemu prítlaku) a keď si otvoríte príplatkové strešné okno, zväčší svoj uhol v rýchlostiach nad 90 km/h na 26 °. Tým sme vonkajšie odlišnosti oproti doterajšej Panamere vyčerpali.

Interiér je samozrejme rovnaký, veľkou novinkou je však štandardné päťmiestne usporiadanie. Teda aby sme boli presní, ide o usporiadanie 4+1. Na zadnom prostrednom mieste síce nájdete pás aj hlavovú opierku, ale inak je to vyložene trestná pozícia s nulovým tvarovaním a obrovským tunelom pod nohami. Krajné sedadlá sú naopak perfektné. Operadlá delené v pomere 40/20/40 možno sklápať tlačidlami zo kufra, po ich sklopení dostanete takmer ideálne rovnú ložnú plochu. Štvormiestna verzia sa dodáva na prianie.

Aká je prax?

Sport Turismo sa nakoniec od liftbacku zase toľko nelíši. Väčší zadok ukrýva batožinový priestor ponúkajúci iba o 50 litrov viac. Celkovo sa môžete tešiť na objem 520 litrov, respektíve 425 litrov u hybridného prevedenia. Nie je to veľa a nie je sa čomu diviť. Priestor pre batožinu je totiž celkom plytký. Presné čísla nájdete v tabuľke.

Priestor pre batožinu (cm) Porsche Panamera Sport Turismo E-Hybrid
Šírka medzi bočnicami 92
Maximálna šírka 98
Výška po plato 39
Dĺžka ložnej plochy 108
Výška nakladacej hrany 58
Šírka vstupného otvoru 93
Výška vstupného otvoru 106
Výška otvorenia 5. dverí 186
Maximálna dĺžka nákladu 222

Porsche Panamera Sport Turismo je pre začiatok k dispozícii vo verziách 4, 4S, 4 E-Hybrid a Turbo. Chýba základné prevedenie s pohonom zadných kolies, diesel a vrcholné Turbo S E-Hybrid. Vznetový osemvalec by mal doraziť v nepríliš vzdialenej budúcnosti, o ostatných variantoch počas prezentácie nikto v súvislosti s kombíkom nič povedať nechcel. My sme na prvých pár stoviek kilometrov dostali hybrid.

Porsche-Panamera-Turbo-kombi_52.jpgPorsche-Panamera-Turbo-kombi_53.jpg

Ten sa logicky nijako nelíši od toho, čo poznáme z liftbacku, takže môžeme len stručne zopakovať, že systém kombinujúci preplňovaný šesťvalec a elektromotor celkovo vyprodukuje 340 kW (426 k) a že vozidlo vybavený balíkom Sport Chrono zvládne šprint na 100 km/h za 4,6 s. Áno, už len prvé naštartovanie motora sprevádzané výrazným šteknutím do výfukov stačí na to, aby ste prestali považovať tento hybrid za niečo ako predražený Prius. Dynamika je viac než solídna, obzvlášť v najostrejšom režime Sport Plus.

4 Sport Turismo 4S Sport Turismo 4 E-Hybrid Sport Turismo Turbo Sport Turismo
Maximálny výkon (kW/k) 243/330 324/440 340/426 404/550
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 5,5/5,3 s paketem Sport Chrono 4,4/4,2 s paketem Sport Chrono 4,6 s paketem Sport Chrono 3,8/3,6 s paketem Sport Chrono
Najvyššia rýchlosť (km/h) 259 286 275 304
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 7,9 8,3 2,5 9,5
Základná cena (EUR) 104 999 127 990 119 990 169 449

Keby som tvrdil, že som v súvislosti s jazdou pozoroval nejaké zásadné rozdiely oproti liftbacku testovanému začiatkom tohto roka, nebola by to pravda. Možno, čisto subjektívne, by som tipoval väčší hluk z objemnejšej zadnej časti, ale aj táto skutočnosť je dosť relatívna, pretože obe varianty Panamery sú veľmi tiché. Aj kombi, čo sa podvozku týka, jazdí vzhľadom k svojej veľkosti a hmotnosti výborne.

Porsche-Panamera-Turbo-kombi_29.jpgPorsche-Panamera-Turbo-kombi_32.jpgPorsche-Panamera-Turbo-kombi_35.jpg

Porsche-Panamera-Turbo-kombi_39.jpg

Musím sa ale priznať k tomu, že napriek nepochybným kvalitám Panamery Sport Turismo 4 E-Hybrid mi toto prevedenie nakoniec prišlo predsa len ako trochu lenivé. Prečo? Je to jednoduché. Pretože ako sme doň zasadli, odviezli sme sa s vrcholom v podobe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive.

Vrchol so všetkým

Už to dlhokánske označenie testovaného exemplára napovedá, že táto varianta bude ponúkať naozaj veľa. Vo výpočte dostupných variantov ju nájdete až na samotnom konci s cenou od 211-tisíc eur, čo je skutočne dosť. Ale nakoniec sa tomu nedivím, pretože aj samotný výpočet hlavných prvkov výbavy vás jednoducho ohromí.

Základom je hybridné pohonné ústrojenstvo kombinujúce dvakrát preplňovaný zážihový osemvalec s objemom štyroch litrov, elektromotor, osemstupňovú automatickú prevodovku, pohon všetkých kolies a lítium-iónové akumulátory. Maximálny výkon systému je 500 kW (680 k), krútiaci moment dostal charakteristiku plochou ako stôl a vrchol 850 Nm. Šprint z nuly na 100 km/h prebehne hlboko pod štyri sekundy a najvyššia rýchlosť je 310 km/h. Ide o aktuálne najvýkonnejšie Porsche, aké si môžete zaobstarať.

Je to vôbec prvýkrát, čo Porsche ponúklo ako vrchol nejakého modelu hybrid. Pýtate sa prečo? Možnou odpoveďou by mohla byť snaha priniesť ešte lepšiu dynamiku, ale realita bude niekde trochu inde (klasické Turbo príliš pomalší nie je). Turbo S E-Hybrid totiž zvládne jazdiť aj na elektrinu. Na batérie zvládne ísť zhruba 50 kilometrov rýchlosťou až 140 km/h a sľubuje kombinovanú spotrebu 2,9 l/100 km, respektíve produkciu emisií 66 g/km. Napríklad na takom holandskom trhu by kvôli emisným daniam bolo klasické Turbo nepredajné, ale ešte rýchlejšie Turbo S E-Hybrid vám tamojšie úrady nezdania skoro vôbec. Aké jednoduché.

Porsche-Panamera-Turbo-kombi_11.jpgPorsche-Panamera-Turbo-kombi_18.jpg

Okrem veľmi potentného pohonného ústrojenstva tú potom sú ďalšie technické vymoženosti. Trebárs adaptívne vzduchové odpruženie, aktívne stabilizátory, aktívny zadný diferenciál, gigantické karbón-keramické brzdy (420 mm vpredu, 410 mm vzadu) a pri predĺženej verzii Executive navyše aj riaditeľná zadná náprava ako súčasť štandardnej výbavy. Toto je proste prehliadka úplne všetkých technológií, aké má dnes Porsche k dispozícii. Dokonalá výkladná skriňa.

Strašidelne rýchla raketa

Dňa nebudeme popisovať, aké všetky komfortné prvky naše testované prevedenie Turbo S E-Hybrid Executive ponúkalo, ako sme si mohli prezerať rôzne veci na tabletoch vzadu, ako je auto vlastne krásne a ako sa vo vnútri všetko ovláda dotykovo. O tom si povieme možno niekedy nabudúce, pretože hlavnú úlohu pri našom prvom zoznámení hrala jazda. Tento hybrid je totiž neuveriteľne rýchly.

Porsche-Panamera-Turbo-kombi_07.jpg

Už sľubovaný vrchol krútiaceho momentu v rozmedzí od 1400 do 5500 ot./min dokazuje, že je úplne jedno, kedy šliapnete na plyn, do sedačky vás táto Panamera natlačí vždy. Pružné zrýchlenie je chvíľami neuveriteľné. Nezáleží na tom, či idete 50, 150 alebo 200 km/h. Akonáhle pridáte, začnú sa diať veľké veci. Tým skôr v režime Sport Plus, kedy vozidlo nehľadí na spotrebu a snaží sa čo najrýchlejšie dobíjať batérie, aby ste mali vždy k dispozícii maximálny príval krútiaceho momentu od elektromotora. A potom tu máme štart z miesta, čo je kapitola sama pre seba.

Aktivujete systém riadeného rozjazdu, osemvalec nahodí zhruba 5500 ot./min a akonáhle pustíte brzdu, oprú sa obidva motory plnou silou do obrích pneumatík s rozmerom 275/35 ZR21 vpredu a 325/30 ZR21 vzadu. Ten štart budete ešte dlho rozdýchavať. Väčšia Panamera Executive oficiálne potrebuje 3,5 s (o desatinu sekundy menej). My sme namerali 3,7 s, lenže to v aute sedela trojica pasažierov. Presné čísla nájdete ako vždy v tabuľke:

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive
0-50 km/h (s) 1,7
0-100 km/h (s) 3,7
0-130 km/h (s) 5,6
0-150 km/h (s) 7,1
0-170 km/h (s) 8,9
30-50 km/h (s) 0,7
50-70 km/h (s) 0,7
80-120 km/h (s) 2,1
130-150 km/h (s) 1,5

Verva, s akou toto 5,2 metra dlhé a takmer 2,5 tony ťažké auto vyrazí vpred, najlepšie vystihuje údaj o pozdĺžnom preťažení. Náš Racelogic nameral tesne po štarte preťaženie až 1,36 g! Toľko sme nenamerali napríklad ani u Audi R8 V10 Plus. Poďakovať za taký odpich z miesta môžeme prítomnosti elektromotora. Ešte v 180 km/h to potom stále bolo takmer 0,5 g, teda zhruba rovnaká hodnota, akú je maximálne schopný dosiahnuť Superb osadený motorom 2.0 TDI 110 kW. Určite nie je potreba pripomínať, že aj v rýchlostiach za hranicou 200 km/h to vnútri vyzerá, ako keby ste išli asi tak 80 km/h.

Porsche-Panamera-Turbo-S-E-Hybrid.jpg

Vzhľadom k hmotnosti a veľkosti vozidla sú doslova neuveriteľné aj jazdné vlastnosti. Iste, z pozície vodiča vnímate dĺžku auta, ale to sa vďaka natáčacej zadnej náprave v ostrých zákrutách správa ako podstatne menšie vozidlo. Trakcie, minimálne na suchu, má Turbo S E-Hybrid na rozdávanie. V praxi sa zrejme nakoniec ani pri ostrej okreskovej jazde nedočkáte vodičskej nirvány ako v 911 alebo 718, ale znovu a znovu vás bude fascinovať, aké rýchlosti si 2,5 tony ťažký stroj nechá v zákrutách páčiť. Ak vzadu niekoho povozíte, čoskoro určite príde upozornenie na zvýšené riziko povracania tabletov. Toto je proste peklo.

Porsche-Panamera-Turbo-kombi_01.jpgPorsche-Panamera-Turbo-kombi_05.jpgPorsche-Panamera-Turbo-kombi_14.jpg

Porsche-Panamera-Turbo-kombi_24.jpg

Súčasná generácia Porsche Panamera je naozaj výborná. Dokázal to už test dieselovej verzie a nedávna jazda s novými variantmi to len potvrdila. Ak sa vám praktickejšie kombi páči, pripravte si príplatok v závislosti na konkrétnej motorizácii v rozmedzí 4 až 6 tisíc eur oproti liftbacku.

Cenový odstup hybridného Turba od toho klasického je vďaka mnohým prvkom výbavy zahrnutých do štandardu obrovský. Panamera Turbo u nás začína na cene 164-tisíc eur, Panamera Turbo S E-Hybrid vyjde minimálne na 199-tisíc eur. Kto bude chcieť predĺžený rázvor, ten bude musieť prihodiť ďalších približne 15-tisíc navyše.

Technické údaje Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive
ZÁŽIHOVÝ MOTOR
Konštrukcia: vidlicový osemvalec
Plnenie: 2x preplňovaný
Zdvihový objem valcov (cm3): 3996
Vrtanie x zdvih (mm): 86 x 86
Najvyšší výkon (kW/min-1) 404/5750-6000
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 770/1960-4500
HYBRIDNÁ SÚSTAVA:
Elektromotor: synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi
Najvyšší výkon (kW/min-1) 100/2800
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 400/100-2300
Vysokonapäťový akumulátor: Lithium-iónové akumulátory. Napätie 382 V, 14 kWh
Celkový výkon hybridnej sústavy (kW/k): 500/680
Prevodovka: osemstupňová automatická PDK
Pohon: všetky štyri
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 3,5
Najvyššia rýchlosť (km/h): 310
Spotreba paliva kombinovaná (l/100 km) 2,9
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY