vytisknout velikost písma Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Pred pár mesiacmi sme testovali Audi SQ7, ktoré nás absolútne dostalo. Jednak svojím správaním na ceste, ale aj výsledkami, aké predviedlo pri meraní výkonu osemvalcového vznetového motora v skúšobni spoločnosti Dieselpower.

Minulý týždeň zaparkovalo v našej redakcii Porsche Panamera 4S Diesel. Aktuálna generácia používa v základe identický osemvalec, ale na rozdiel od Audi nemá elektrický kompresor. Vyrazili sme preto znovu do tej rovnakej skúšobne, kde sme zisťovali, ako sa prejaví absencia tejto technickej novinky v praxi.

Oba používajú takmer rovnaké motory

Audi SQ7 aj Porsche Panamera 4S Diesel používajú takmer identické motory. Ide o vznetový preplňovaný osemvalec, pričom ten má v oboch prípadoch objem 3956 cm3, vŕtanie 83 mm, zdvih 91,4 mm aj dve turbodúchadlá s variabilnou geometriou lopatiek. Porsche aj Audi používajú systém s dvoma profilmi vačky pre každý ventil, ktorý tak na strane výfuku ovláda turbodúchadlá.

DSC1092.jpg

Od každého z výfukových ventilov vedie oddelený prúd výfuku k jednému z turbodúchadiel. Do 2200 ot. je jeden z dvoch výfukových ventilov u každého valca uzavretý a teda pracuje len jedno turbo. Práve tu sa tiež najviac prejavuje prítomnosť/absencia elektrického kompresora. Ten pri rozjazde z pokoja naplno pracuje zhruba do 1300 ot. Následne zostane v prevádzke iba klasické turbodúchadlo.

To pracuje zhruba do 2200 ot, kedy sa začne otvárať druhý výfukový ventil a tým sa začne pripájať druhé turbo. Od 2700 ot. už naftový osemvalec využíva obe turbodúchadlá až do najvyšších otáčok. Prácu štvorlitrového vznetového osemvalca krásne ukazuje priložené video prezentujúce SQ7. Keď si odmyslíte elektrický kompresor, v podstate sa pozeráte na spôsob preplňovania u Panamery.

Otázkou teda zostáva, čo presne sa stane, keď z motora použitého v Audi SQ7 zložíme elektrický kompresor a využijeme iba dvojicu turbodúchadiel.

Nástup Audi SQ7 je neskutočný

Elektrický kompresor má za úlohu vylepšovať odozvu na plyn, no meranie výkonu prebieha podobne, ako keby ste sa s autom rozbiehali na plný plyn od voľnobežných otáčok. A z vyššie uvedeného vyplýva, že v takomto režime sa zapojí elektrický kompresor iba v najnižších otáčkach. Nástup krútiaceho momentu by teda mal byť u Audi SQ7 lepší. A aj je.

Nižšie si môžete prezrieť graf, ktorý ukazuje priebeh výkonu a krútiaceho momentu Audi SQ7 (hnedá a zelená krivka) a novej Panamery (modrá a červená krivka). Ako je vidieť, nástup krútiaceho momentu je u nemeckého SUV vážne masívny. Tam, kde Panamera začína, už Audi vykazuje 600 Nm.

panamera_brzda_porovnani.jpg

Porsche Panamera 4S Diesel je nehorázne rýchly stroj. Až nedávna skúsenosť s touto novinkou nám ale naplno ukázala, ako neuveriteľne silný motor pracuje pod kapotou SQ7 a ako skoro až strašidelný nástup táto jednotka podporená elektrickým kompresorom má. Mimochodom, výrazný prepad okolo hranice 2500 ot. presne zodpovedá momentu, kedy motor pripája druhé turbo.

Ani Panamera nesklamala

Oficiálne tabuľky sľubujú v prípade Porsche Panamera 4S Diesel maximálny výkon 310 kW (422 k) dostupný od 3500 do 5000 ot. Vrchol krútiaceho momentu 850 Nm by mal byť k dispozícii v rozmedzí 1000 až 3250 ot. Namerané výsledky sú o niečo vyššie.

Na brzde vykázalo testované Porsche najvyšší výkon 432 koní pri 3840 ot., respektíve vrchol krútiaceho momentu 891 Nm pri 2050 ot./min. Potiaľ je teda všetko v poriadku. Jediné, čo úplne nezodpovedá oficiálnym tabuľkám, sú rozsahy sľubovaných vrcholov. Ako sa ostatne môžete presvedčiť nižšie v grafe.

panamera_brzda.jpg

Presné meranie a porovnávanie v grafe naznačuje, že motor Audi SQ7 ponúka niečo podstatné navyše, ale môžem vás uistiť, že na ceste by ste to nepoznali. Minimálne ak sa budeme baviť o dynamike. Počas testu SQ7 vykázalo toto SUV v dynamických testoch akceleráciu z nuly na 100 km/h za 4,84 s, Panamera 4S Diesel potrebovala k rovnakej akcelerácii iba 4,3 s.

A to bola zima, mokro a auto malo samozrejme zimné pneumatiky (!), zatiaľ čo predtým testované Audi sa tešilo ideálnemu počasiu. Výhodou vo všeobecnosti by mali byť reakcia na plyn, ale Panamera je natoľko dynamický automobil, že si túto vec takto s odstupom (SQ7 sme testovali v októbri) netrúfam hodnotiť.

Bolo by zaujímavé zistiť, z akého konkrétneho dôvodu Porsche systém s elektrickým kompresorom do Panamery nenasadili. Z oficiálnych zdrojov sme zatiaľ na náš dotaz odpoveď nedostali. Hneď ako dorazí (ak dorazí), radi sa o tieto informácie podelíme.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY