vytisknout velikost písma Porsche chce predať 200-tisíc áut. Už tento rok!

Výrobca (nielen) športových áut z Zuffenhausenu už nechce byť malou automobilkou. Súčasnou métou je 200 tisíc áut ročne.
Porsche chce predať 200-tisíc áut. Už tento rok!

Zlé jazyky tvrdia, že SUV Cayenne a Macan nie sú pravými Porsche a vďaka nim sa firma už dnes posunula medzi masových producentov. Ale automobilku, ktorá sa na začiatku poslednej dekády minulého storočia potácala na hrane krachu, proste a jednoducho živia.

Navyše "nepravé" Porsche sa objavilo aj v histórii, napríklad 914 a rad 924/944/968. O vojenských teréňákoch pre Bundeswehr a traktoroch nehovoriac... Prestížny výrobca je navyše dnes už neoddeliteľnou súčasťou koncernu Volkswagen, s ktorým bol vždy prepojený pomyselnou pupočnou šnúrou...

Bývalý najvyšší muž Wendelin Wiedeking pritom chcel naopak kúpiť VW, ale ako vieme, operácia sa nepodarila, spoločnosť sa finančne vyčerpala a došlo k opačnému prevzatiu. Priania rodín Porsche a Piëch, aby automobilka zostala nezávislá, tak nezostalo vyslyšané. Wiedeking dostal zaslúžene padáka, hoci cvendžal i zlatom... Ale bol to práve on, ktorý Porsche v úvode 90. rokov vyviedol z krízy!

Kým v roku 2003 Porsche predalo presne 71 141 vozidiel, vlani už to bolo 162 145 áut. Jasnou jednotkou je Cayenne s 84 204 exemplármi, nasleduje legendárny deväťstojedenástka (30 205), päťdverový fastback Panamera (22 032) a dvojčatá Boxster (15 229) a Cayman (10 475). Macan sa začal predávať až tento rok. Odbytovú hranicu 200-tisíc áut, ktorú si vedenie stanovilo, tak do roku 2018 určite prekoná. Mohlo by sa tak stať kľudne už tento rok!

Po chudobných rokoch 2008 a 2009, kedy sa postupne Porsche prepadlo na tri štvrtiny predkrízových hodnôt, nasledovali predchádzajúce štyri roky obdobia rastu. Súčasný generálny riaditeľ Matthias Müller je vo svojej funkcii práve od roku 2010.

Značka aj samotná továreň v Lipsku zbierajú prestížne ocenenie JD Power za spokojnosť zákazníkov a kvalitu výroby. V Lipsku sa vyrába Cayenne, Panamera aj Macan, Boxster sa naopak rodí v Osnabrücku. Prvý štvrťrok zakončila firma s prevádzkovým ziskom 70 miliónov eur. Niet divu, aj napriek nárastu odbytu jej 17 až 19 percent z každého auta ide do vrecka...

Nedarí sa jej pochopiteľne vo všetkom, spomeňme nedávnu aféru s horiacimi motormi 911 GT3. Ich výmena sa určite predražila... Ďalší nárast predajov so sebou nesie aj rozšírenie už tak širokého modelového portfólia. Stále sa špekuluje o malom roadsteri, Müller ďalej zvažuje štvordverový sedan menší ako Panamera a športové kupé postavené v ponuke medzi 911 Turbo a hybridný superšport 918 Spyder.

Od nového Macan si sľubuje predaj až 50 tisíc áut ročne a nie je dôvod byť v tomto smere skeptický. Už teraz sa ale na neho čaká pol roka a rozhodne nie je v záujme firmy túto dobu nejako predlžovať. A navyše sa u prvých kusov objavili problémy s brzdovými posilňovačmi.

Porsche sa skrátka v budúcnosti naozaj stanú masovou záležitosťou, čo sa najmä skalným fanúšikom značky dvakrát páčiť nemusí. Stratí definitívne svoju exkluzivitu, hoci sa autá budú predávať stále za rovnaké peniaze. Podobný osud má nalinkované talianske Maserati, na rozdiel napríklad od koncernového Ferrari, ktoré si jedinečnosť chce zachovať... Lenže Neptúnov trojzubec sa chce zastaviť na 75 tisícoch áut ročne, zatiaľ čo Nemci mieria rozhodne oveľa vyššie...

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY