vytisknout velikost písma Porsche chce predať 200-tisíc áut. Už tento rok!

Výrobca (nielen) športových áut z Zuffenhausenu už nechce byť malou automobilkou. Súčasnou métou je 200 tisíc áut ročne.
Porsche chce predať 200-tisíc áut. Už tento rok!

Zlé jazyky tvrdia, že SUV Cayenne a Macan nie sú pravými Porsche a vďaka nim sa firma už dnes posunula medzi masových producentov. Ale automobilku, ktorá sa na začiatku poslednej dekády minulého storočia potácala na hrane krachu, proste a jednoducho živia.

Navyše "nepravé" Porsche sa objavilo aj v histórii, napríklad 914 a rad 924/944/968. O vojenských teréňákoch pre Bundeswehr a traktoroch nehovoriac... Prestížny výrobca je navyše dnes už neoddeliteľnou súčasťou koncernu Volkswagen, s ktorým bol vždy prepojený pomyselnou pupočnou šnúrou...

Bývalý najvyšší muž Wendelin Wiedeking pritom chcel naopak kúpiť VW, ale ako vieme, operácia sa nepodarila, spoločnosť sa finančne vyčerpala a došlo k opačnému prevzatiu. Priania rodín Porsche a Piëch, aby automobilka zostala nezávislá, tak nezostalo vyslyšané. Wiedeking dostal zaslúžene padáka, hoci cvendžal i zlatom... Ale bol to práve on, ktorý Porsche v úvode 90. rokov vyviedol z krízy!

Kým v roku 2003 Porsche predalo presne 71 141 vozidiel, vlani už to bolo 162 145 áut. Jasnou jednotkou je Cayenne s 84 204 exemplármi, nasleduje legendárny deväťstojedenástka (30 205), päťdverový fastback Panamera (22 032) a dvojčatá Boxster (15 229) a Cayman (10 475). Macan sa začal predávať až tento rok. Odbytovú hranicu 200-tisíc áut, ktorú si vedenie stanovilo, tak do roku 2018 určite prekoná. Mohlo by sa tak stať kľudne už tento rok!

Po chudobných rokoch 2008 a 2009, kedy sa postupne Porsche prepadlo na tri štvrtiny predkrízových hodnôt, nasledovali predchádzajúce štyri roky obdobia rastu. Súčasný generálny riaditeľ Matthias Müller je vo svojej funkcii práve od roku 2010.

Značka aj samotná továreň v Lipsku zbierajú prestížne ocenenie JD Power za spokojnosť zákazníkov a kvalitu výroby. V Lipsku sa vyrába Cayenne, Panamera aj Macan, Boxster sa naopak rodí v Osnabrücku. Prvý štvrťrok zakončila firma s prevádzkovým ziskom 70 miliónov eur. Niet divu, aj napriek nárastu odbytu jej 17 až 19 percent z každého auta ide do vrecka...

Nedarí sa jej pochopiteľne vo všetkom, spomeňme nedávnu aféru s horiacimi motormi 911 GT3. Ich výmena sa určite predražila... Ďalší nárast predajov so sebou nesie aj rozšírenie už tak širokého modelového portfólia. Stále sa špekuluje o malom roadsteri, Müller ďalej zvažuje štvordverový sedan menší ako Panamera a športové kupé postavené v ponuke medzi 911 Turbo a hybridný superšport 918 Spyder.

Od nového Macan si sľubuje predaj až 50 tisíc áut ročne a nie je dôvod byť v tomto smere skeptický. Už teraz sa ale na neho čaká pol roka a rozhodne nie je v záujme firmy túto dobu nejako predlžovať. A navyše sa u prvých kusov objavili problémy s brzdovými posilňovačmi.

Porsche sa skrátka v budúcnosti naozaj stanú masovou záležitosťou, čo sa najmä skalným fanúšikom značky dvakrát páčiť nemusí. Stratí definitívne svoju exkluzivitu, hoci sa autá budú predávať stále za rovnaké peniaze. Podobný osud má nalinkované talianske Maserati, na rozdiel napríklad od koncernového Ferrari, ktoré si jedinečnosť chce zachovať... Lenže Neptúnov trojzubec sa chce zastaviť na 75 tisícoch áut ročne, zatiaľ čo Nemci mieria rozhodne oveľa vyššie...

Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

dnes | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY