vytisknout velikost písma Porsche chce predať 200-tisíc áut. Už tento rok!

Výrobca (nielen) športových áut z Zuffenhausenu už nechce byť malou automobilkou. Súčasnou métou je 200 tisíc áut ročne.
Porsche chce predať 200-tisíc áut. Už tento rok!

Zlé jazyky tvrdia, že SUV Cayenne a Macan nie sú pravými Porsche a vďaka nim sa firma už dnes posunula medzi masových producentov. Ale automobilku, ktorá sa na začiatku poslednej dekády minulého storočia potácala na hrane krachu, proste a jednoducho živia.

Navyše "nepravé" Porsche sa objavilo aj v histórii, napríklad 914 a rad 924/944/968. O vojenských teréňákoch pre Bundeswehr a traktoroch nehovoriac... Prestížny výrobca je navyše dnes už neoddeliteľnou súčasťou koncernu Volkswagen, s ktorým bol vždy prepojený pomyselnou pupočnou šnúrou...

Bývalý najvyšší muž Wendelin Wiedeking pritom chcel naopak kúpiť VW, ale ako vieme, operácia sa nepodarila, spoločnosť sa finančne vyčerpala a došlo k opačnému prevzatiu. Priania rodín Porsche a Piëch, aby automobilka zostala nezávislá, tak nezostalo vyslyšané. Wiedeking dostal zaslúžene padáka, hoci cvendžal i zlatom... Ale bol to práve on, ktorý Porsche v úvode 90. rokov vyviedol z krízy!

Kým v roku 2003 Porsche predalo presne 71 141 vozidiel, vlani už to bolo 162 145 áut. Jasnou jednotkou je Cayenne s 84 204 exemplármi, nasleduje legendárny deväťstojedenástka (30 205), päťdverový fastback Panamera (22 032) a dvojčatá Boxster (15 229) a Cayman (10 475). Macan sa začal predávať až tento rok. Odbytovú hranicu 200-tisíc áut, ktorú si vedenie stanovilo, tak do roku 2018 určite prekoná. Mohlo by sa tak stať kľudne už tento rok!

Po chudobných rokoch 2008 a 2009, kedy sa postupne Porsche prepadlo na tri štvrtiny predkrízových hodnôt, nasledovali predchádzajúce štyri roky obdobia rastu. Súčasný generálny riaditeľ Matthias Müller je vo svojej funkcii práve od roku 2010.

Značka aj samotná továreň v Lipsku zbierajú prestížne ocenenie JD Power za spokojnosť zákazníkov a kvalitu výroby. V Lipsku sa vyrába Cayenne, Panamera aj Macan, Boxster sa naopak rodí v Osnabrücku. Prvý štvrťrok zakončila firma s prevádzkovým ziskom 70 miliónov eur. Niet divu, aj napriek nárastu odbytu jej 17 až 19 percent z každého auta ide do vrecka...

Nedarí sa jej pochopiteľne vo všetkom, spomeňme nedávnu aféru s horiacimi motormi 911 GT3. Ich výmena sa určite predražila... Ďalší nárast predajov so sebou nesie aj rozšírenie už tak širokého modelového portfólia. Stále sa špekuluje o malom roadsteri, Müller ďalej zvažuje štvordverový sedan menší ako Panamera a športové kupé postavené v ponuke medzi 911 Turbo a hybridný superšport 918 Spyder.

Od nového Macan si sľubuje predaj až 50 tisíc áut ročne a nie je dôvod byť v tomto smere skeptický. Už teraz sa ale na neho čaká pol roka a rozhodne nie je v záujme firmy túto dobu nejako predlžovať. A navyše sa u prvých kusov objavili problémy s brzdovými posilňovačmi.

Porsche sa skrátka v budúcnosti naozaj stanú masovou záležitosťou, čo sa najmä skalným fanúšikom značky dvakrát páčiť nemusí. Stratí definitívne svoju exkluzivitu, hoci sa autá budú predávať stále za rovnaké peniaze. Podobný osud má nalinkované talianske Maserati, na rozdiel napríklad od koncernového Ferrari, ktoré si jedinečnosť chce zachovať... Lenže Neptúnov trojzubec sa chce zastaviť na 75 tisícoch áut ročne, zatiaľ čo Nemci mieria rozhodne oveľa vyššie...

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY