vytisknout velikost písma Porsche 930 Turbo (1973-1989): Doping pre boxer

Deväťstojedenástka s turbomotorom sa stala fenoménom. Hoci sa neskôr tento druh preplňovania vo výrobnom programe zuffenhausenskej automobilky rozšíril, ak sa povie "Porsche Turbo", je jasné, o akom modeli bude reč...
Porsche 930 Turbo (1973-1989): Doping pre boxer
Zoznam kapitol
  1. História a konštrukcia; Parametre superšportu
  2. Výbava; Závodné a odvodené verzie
  3. Porsche 911 Turbo (930): Fotogaléria

Myšlienka výfukového turbodúchadla, alebo ako sa vtedy hovorilo turbokompresoru, samozrejme nie je nová, aj keď sa v poslednej dobe presadzuje stále vo väčšej miere. Dnešný turbo-boom je však vynútený legislatívou, zatiaľ čo kedysi podobné zariadenie slúžilo len k zvyšovaniu výkonu...

Pred Porsche to v tomto ohľade najďalej dotiahli v BMW so svojím dvojdverovým Tudorom 2002. Lenže 911, ktorá práve vtedy oslávila desiate narodeniny, bola iná. Mala vzduchom chladené ploché šesťvalce v zadnej časti a jednalo sa o skutočné športové auto, nie derivát cestovného.

Verziu Turbo považovala automobilka za natoľko výnimočnú, že dokonca dostala svojbytný továrenský kód 930. Vývoj ale začal už v roku 1969, kedy sa ešte v laboratóriu skúšal pre 911 "dopovaný" dvojlitrový šesťvalec. Funkčné vzorky vyšli do testovacej prevádzky o štyri roky neskôr, tie už sa chválili objemom 2,7 l.

Darček pre Lisu

Na firemnom stánku frankfurtskej IAA konanej v septembri 1973 sa skvela strieborná deväťstojedenástka s naozaj širokými podbehmi, masívnymi blatníkmi a obrím prítlačným krídlom pripomínajúcim chvost veľryby. Mala hranaté nárazníky a vpredu poriadnu chladiacu mriežku. Motor s objemom 2,7 l dával 206 kW (280 koní) a auto bolo schopné dosiahnuť 257 km/h.

1973 porsche_911_turbo_prototype_1.jpg1973_porsche_911_turbo_coupe_prototype_1.jpg1975 porsche_911_turbo_3.0_coupe_1 (1).jpg
V porovnaní s neskorším produkčným modelom (vpravo) mal prototyp Turba väčšie krídlo, širšie blatníky a nárazník v štýle Carrery RSR 

Prvý vyrobený "produkčný" voz však vyzeral úplne inak, disponoval už úpravami tzv. série II pre modelový rok 1974, na bokoch mal nápis Porsche a nemal tie široké blatníky ani mohutný spojler. Od bežných deväťstojedenástiek sa vlastne navonok príliš nelíšil. Ale motor narástol na rovné tri litre. K sedemdesiatym narodeninám ho daroval Ferry Porsche svojej sestre Lise (Louise) Piëch.

Najskôr 260 koní

Vývoj sériovej verzie stál dva milióny dolárov. Mal premiéru v roku 1974 v Paríži a bola dokonca vybavená plastovým spojlerom na prove. Nie samoúčelne, staral sa o prítlak pri vysokých rýchlostiach, zadok auta bol predsa len o dosť ťažší. Prví klienti sa svojich vozidiel dočkali ale až v marci 1975, v západnom Nemecku vtedy prišiel každý kúsok na 65 tisíc DM.

1975_porsche_911_turbo_3.0_coupe_2 (1).jpg1975_porsche_911_turbo_3.0_coupe_2.jpg1975_porsche_911_turbo_3.0_coupe_5.jpgPorsche 930 dokázalo zrýchliť na 100 km/h za 5,2 s a vyvinúť rýchlosť až 250 km/h, čo boli v polovici 70. rokov parametre ozajstného superšportu

Celohliníkový trojliter s rozvodom DOHC pochádzal z Carrery RS, mal osemkrát uložený kľukový hriadeľ, vačky poháňali reťaze. Konštruktéri ho doplnili turbodúchadlom KKK 3-LDZ zo športového prototypu 917/30, ktorý po zmene predpisov FIA bojoval na pretekárskych dráhach za oceánom v seriáli Can-Am. Bol umiestnený v sacom potrubí, pracoval s plniacim tlakom 0,8 baru v 90 tisícoch otáčkach a jeho regulátor sa nachádzal v potrubí výfukovom.

Príslušný ukazovateľ v kokpite chýbal, technický šéf a následne predseda predstavenstva Porsche Ernst Fuhrmann tvrdil, že zazobaná klientela nepotrebuje vedieť, ako ich auto v praxi funguje. Dodávku paliva malo na povel okrem elektrického čerpadla aj nepriame vstrekovanie Bosch K-Jetronic, zmes privádzalo k výbuchu bezdotykové tranzistorové zapaľovanie BHZK rovnakej značky.

1975_porsche_911_turbo_3.0_coupe_interior4.jpg1976 911 Turbo 2.jpg1976 911 turbo 3.jpgUkazovateľ plniaceho tlaku na palubnej doske chýbal, ale turbo fúkalo tlakom 0,8 baru

Vďaka týmto úpravám dával motor o presnom objeme 2993 cm3 najväčší výkon 191 kW (260 k) / 5500 min-1. Nútené vzduchové chladenie podporovalo axiálne dúchadlo, tlakové obežné mazanie so suchou kľukovou skriňou využívalo olej v samostatnej nádržke, jeho optimálnu teplotu udržiaval chladič s termostatom.

Prenos na vtedajšiu dobu početného "stáda" na ceste si vynútil zväčšenie bŕzd, inštaláciu zosilnenej štvorstupňovej priamo radenej prevodovky a hlavne úpravy na zavesení. Štyri rýchlosti boli mimochodom krokom trochu vzad, atmosférické Carrery RS 3.0 totiž mali "o koliesko viac". Prevodovka dostala spolu s jednokotúčovou suchou spojkou na starosti 343 Nm v rozmedzí od 3000 do 4000 otáčok.

Podvozok s rázvorom 2272 mm a rozchodom kolies vpredu 1432, respektíve vzadu 1501 mm mal nezávislé zavesenie. Predné kolesá spočívali na priečnych kyvných ramenách a vzperách McPherson, zadné na posuvných trojuholníkových ramenách so šikmými osami kývania.

Najlepší stroj, aký si môžete kúpiť

Odpruženie obstarávali pozdĺžne a priečne skrutné tyče, tlmiče Bilstein boli hydropneumatické a na oboch nápravách nechýbali ani stabilizátory, veľmi presné hrebeňové riadenie oplývalo chuťou vrhať sa do zákrut. Len na ten ťažký zadok si pilot musel dávať pozor...

Britský Motor napriek tomu označil Turbo za "najlepší stroj, ktorý si môžete kúpiť". Kvapalinový dvojokruhový brzdový systém vyžadoval prítomnosť štvorice vnútorne chladených kotúčov. Blesková decelerácia bola akosi nutnosťou. Prečo?

Napokon 4,29 m dlhá, skoro 1,78 m široká, 1,32 m nízka a 1140 kg ľahká strela šprintovala z pokoja na stovku za 5,2 s a kilometer s pevným štartom zvládla počas 24 s. Išla cez 250 km/h , vtedy ju ešte v rozlete nepribrzdil žiadny elektronický obmedzovač otáčok. Impozantné výkony...

1976 911 Turbo.jpg1976 porsche_turbo_carrera us interior_2.jpg
911 Turbo v čele modelovej rady Porsche z roku 1976

Pätnásťpalcové zliatinové kolesá obúvali na prednej náprave pneumatiky rozmeru 185/70, na zadnej potom 215/60. Z dnešného pohľadu úzke a vysokoprofilové... A spotreba? Tá cestovná sa pohybovala medzi 14 a 18 litrami, osemdesiatlitrová nádrž tak nebola práve predimenzovaná. Turbo síce predstavovalo ultimatívny športiak, ktorý akoby mimochodom dostal registračnú značku, ale nevzdávalo sa rozhodne ani komfortu a luxusu.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY