vytisknout velikost písma Porsche 924 (1976 – 1988): Mal to byť Volkswagen Scirocco

Projekt pôvodne vznikal ako vlajkové športové kupé automobilky Volkswagen. Nakoniec sa z neho ale stalo "ľudové Porsche" a nástupca modelu 914.
Porsche 924 (1976 – 1988): Mal to byť Volkswagen Scirocco
Zoznam kapitol
  1. Projekt pre VW a ropná kríza
  2. Turbo a technika z 944
  3. Fotogaléria: Porsche 924

Na konci šesťdesiatych rokov sa Volkswagen nadychoval a rozhodol sa, že potrebuje prestížny športový automobil modernej a nadčasovej konštrukcie. Oslovil preto Porsche, či by mu nepomohlo vyvinúť a vyrobiť takéto auto. Pretože Porsche v rovnakej dobe potrebovalo pripraviť nástupcu ekonomického vstupného modelu 914, začala sa rysovať dohoda.

Celý projekt športového kupé vznikal pod interným označením Project 425 a výsledkom mal byť Volkswagen Typ 477. Podmienkou bolo, že musí byť použitý moderný radový štvorvalec 2,0 l EA831 s vodným chladením z dielne Audi. Porsche preto zmenilo svoj doterajší prístup a namiesto koncepcie s motorom vzadu alebo uprostred vybralo koncepciu s motorom vpredu pozdĺžne a pohonom zadných kolies s tým, že prevodovka bude umiestnená pri zadnej nápravy (transaxle).

porsche 924 (5).jpgporsche 924 (6).jpgporsche 924 (7).jpg
Dnes už vyhynuté „žmurkacie“ svetlá patria k charakteristickým rysom športových áut prelomu 70. a 80. rokov. Dizajn korešpondoval s dobou a určite pripomenie napríklad Mazdu RX-7

Konštrukcia transaxle dovoľovala lepšie rozloženie hmotnosti. Štvorvalec mal cieľový výkon 125 koní pre európsky a 95 koní pre americký trh. Použitá mala byť už existujúca štvorstupňová mechanická prevodovka, vpredu kotúčové a vzadu bubnové brzdy a tiež pomerne jednoduchá konštrukcia náprav.

Charakteristický dizajn vozidla navrhol Harm Lagaay, ktorý prišiel k Porsche v roku 1971. Lagaay u Porsche pracoval aj na projekte 911. Potom sa presunul k Fordu a BMW (navrhol roadster BMW Z1), aby sa v roku 1989 zase vrátil k Porsche a pracoval na modeloch 993 a 996 a tiež na modeli 968, ktorý je vlastne duchovným nasledovníkom rady 924. Spolupodieľal sa aj na návrhu modelu Boxster, Cayenne a Carrera GT.

Ropná kríza projektu pomohla

V roku 1973 prišla prvá veľká ropná kríza a Volkswagen celý projekt 425 zastavil. Začal vymýšľať alternatívu a nakoniec sa rozhodol kupé s pohonom zadných kolies hodiť do koša. Vo VW zvíťazila koncepcia nového modelu Scirocco postavená na základoch Volkswagenu Golf, teda auta s pohonom predných kolies. Nebyť toho, že VW projekt zahodil, mohlo byť práve z Porsche 924 nakoniec prvý Scirocco, aj keď by sa možno volalo inak.

Porsche však do projektu nasypalo veľa úsilia a peňazí, auto bolo už prakticky hotové. Nakoniec sa Porsche s Volkswagenom dohodlo, že projekt 425 odkúpi. Volkswagen doň investoval zhruba 70 miliónov vtedajších dolárov, Porsche ho odkúpilo "len" za asi 60 miliónov dolárov.

porsche 924 (3).jpgporsche 924 (22).jpgporsche 924 (4).jpg
„Projekt 425“ mal hrať úlohu vrcholného športového kupé Volkswagenu. Nakoniec z neho bolo základné cenovo dostupné Porsche. Bol to ale predajný hit

Pre Porsche malo cenovo dostupné kupé s ekonomickým motorom obrovskú výhodu. Prilákalo veľa zákazníkov, ktorí si kvôli daniam alebo vymedzenejšiemu rozpočtu mohli po novom dopriať športové auto so slušnou dynamikou, ale zároveň rozumnou spotrebou paliva. Tá začala byť sledovanou veličinou.

Výroba Porsche 924 mala prebiehať v Neckarsulme v pôvodnej továrni automobilky NSU, ktorú prevzalo Audi a Volkswagen. Hoci teda na aute bol emblém Porsche, vlastne ho vyrábal Volkswagen. Porsche v továrni malo iba svoje vlastné techniky výstupnej kontroly kvality, nič viac.

Obchodný úspech

Vďaka tomu, že model využíval existujúce výrobné postupy, bola montáž pomerne lacná a rýchla. Porsche si mohlo dovoliť vyššie marže než značky Audi a Volkswagen. Celkovo sa predalo viac ako 150 000 kusov modelu 924 v rôznych verziách a Porsche na aute veľmi slušne zarobilo. Vlastne mu vytrhlo tŕň z päty.

Úplne prvé ročníky sa ešte spoliehali na štvorstupňovou mechanickú prevodovku a bubnové brzdy vzadu, ale modelový rok 1978 dostal päťstupňový manuál, dopredu kotúče s vnútorným chladením a dozadu namiesto bubnov aj kotúčové brzdy. Od pôvodného projektu sa tiež zmenilo zavesenie, na oboch nápravách bolo nezávislé.

porsche 924 (12).jpgporsche 924 (13).jpgporsche 924 (29).jpg
Porsche 924 Carrera GT malo vyťažené blatníky, dodatočné otvory pre chladenie a charakteristický vstup vzduchu na kapote. Dvojlitrové turbo ponúkalo 210 koní a 280 Nm

Hoci blok motora a základné komponenty mali pôvod v jednotke EA831 od Audi, Porsche použilo vlastnú hlavu motora s rozvodom OHC a vstrekovania Bosch K-Jetronic. Motor s vŕtaním 86,5 mm a zdvihom 84,4 mm mal v európskej (emisiami nezviazanej) verzii kompresný pomer 9,3:1, výkon 92 kW (125 k) v 5800 ot. a krútiaci moment 164 Nm v 3500 ot. Americký model bez katalyzátorov sa musel uspokojiť s výkonom iba 70 kW (95 k).

Európska verzia vážila 1080 kg, na 100 km/h akcelerovala už za 9,6 sekundy a rozbehla sa na 204 km/h. To nie sú zlé parametre ani z dnešného pohľadu, vo svojej dobe sa jednalo o dynamicky veľmi schopné auto. Základom boli 14" kolesá so 165 mm širokými pneumatikami. Prvýkrát si mohli zákazníci do Porsche objednať aj automatickú prevodovku. Jednalo sa o trojrýchlostnú skriňu s hydrodynamickým meničom.

Porsche 924 sa celkom presvedčivo usadilo na trhu a už v roku 1977 (prvý celý rok výroby) sa ho vyrobilo 25 596 kusov, čo sa tiež ukázalo ako vôbec najlepší výsledok. Ešte v rokoch 1978 a 1979 ale Porsche vyrobilo vyše 20 000 áut ročne. Pre automobilku priniesol model niekoľko prvenstiev. Bolo to prvé sériové cestné Porsche s vodným chladením; prvé Porsche s motorom vpredu a pohonom zadných kolies; a prvé Porsche s automatickou prevodovkou.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY