vytisknout velikost písma Porsche 914 (1969-1976): Volks-Porsche

Porsche 914 bolo atypickým vozidlom značky. Nemalo agregát umiestnený vzadu, ale uprostred a vzniklo za veľkého prispenia Volkswagenu.
Porsche 914 (1969-1976): Volks-Porsche
Zoznam kapitol
  1. Životopis
  2. Deriváty a závodné verzie
  3. Porsche 914 (1969-1976): Kompletná fotogaléria

Historické i rodinné prepojenie VW a Porsche je dostatočne známe, aj keď v druhej polovici 60. rokov ešte zďaleka nešlo o to finančné, Porsche patrí do mamutieho nemeckého koncernu relatívne krátko. Vzťah bol ale vždy veľmi úzky, vtedy im mimochodom šéfoval Ferry Porsche a Heinz Nordhoff, taktiež príbuzensky previazaní. Práve títo dvaja muži spolu uzavreli v roku 1967 dohodu o vývoji nového malého dvojmiestneho športiaku. Ústne potvrdenú len podaním ruky.

1969 porsche_914_6_10.jpg1969 porsche_914_6_14.jpg1969autowp.ru_porsche_914_4_1.7_1.jpgNa zadnej časti vozidiel bol nápis Porsche ale aj logo VW. Typickými znakmi sa stala aj čierna odnímateľná strecha a výklopné svetlomety

V minulosti sa nezriedka používali v označení aj obe značky, teda VW-Porsche 914. Nečudo, vznikla totiž spoločnosť VW-Porsche Vertriebs GmbH, ktorá sa starala o predaj a servis v Európe, v USA však nie. Štvorvalce mali pôvodne dokonca niesť iba logo ľudového vozidla, zatiaľ čo šesťvalce už vtedy slávny emblém. Nakoniec sa na zadnej časti objavili ako dve véčka, tak aj nápis Porsche. Automobilka z Wolfsburgu ho označila interne ako Typ 47, kód teda zodpovedal jej nomenklatúre. Jednalo sa však o nástupcu obchodne veľmi úspešného modelu 912 (ten sa neskôr do ponuky Porsche pre americký trh vrátil, ale to je iný príbeh...). Dlhoročný oblý VW Karmann-Ghia typu 14 nový model úplne nenahradil, ten sa vyrábal ďalej.

Targa s dvoma motormi

914 oslávila premiéru na IAA vo Frankfurte 1969, jej vývoj teda trval len dva roky a od prototypu predstaveného v marci 1968 ubehol len rok a pol. Malý, iba 3985 mm dlhý, 1650 mm široký a 1230 mm nízky automobil sa doterajším modelom značky vymykal. Mal výhradne čiernu a treba dodať, že veľmi praktickú odnímateľnú strechu, ktorej pokojne môžeme hovoriť Targa s veľkým písmenom, pretože Porsche si toto označenie nechalo zaregistrovať.

1969 porsche_914_6_12.jpg1971 5.jpg1969 volkswagen_porsche_914_1Volkswagen Porsche 914 (Typ 47) '1969–73.jpg
Typickú siluetu vozidla vytvárala jeho koncepcia, ploché motory boli uložené za sedadlami

Od augusta 1969, kedy bola spustená sériová výroba v Karmanne v Osnabrücku a v Zuffenhausene, boli k dispozicii dva vzduchom chladené ploché motory uložené pred zadnou nápravou, túto koncepciu mnohí považovali za modernú a módnu. Menší štvorvalec OHV 1679 cm3 z Volkswagenu 411 E už mal elektronické vstrekovanie paliva od Boscha, dával 59 kW (80 koní) v 4900 otáčkach a jeho maximálny krútiaci moment dosahoval 136 Nm v 2700 min-1.

Väčší šesťvalec 1991 cm3 s dvojicou karburátorov sa chválil 81 kW (110 k) pri 5800 min-1 a 160 Nm bolo v ponuke oveľa vyššie, v 4200 otáčkach. Technicky vyspelú pohonnú jednotku darovala 911 T. Deväťstoštrnástka mala samozrejme zadný pohon a päťstupňové manuálne prevodovky, čo pred štyridsaťpäť rokmi nebolo práve obvyklé... Za peniaze navyše bolo možné zvoliť polosamočinné ústrojenstvo Sportomatic so štvoricou rýchlosťou, veľa ľudí si ho však nevybralo.

Špičkové jazdné vlastnosti

Štvorvalce 914/4 vážili muších 900 kg, šesťvalce 914/6 boli o 40 kg ťažšie. Ale aj samozrejme rýchlejšie, z pokoja na stovku akcelerovali počas 9,9 s a upaľovali až 201 km/h, zatiaľ čo slabší súrodenci sa zmohli len na 177 km/ha obľúbená disciplína im trvala oveľa dlhších 13 s. Do palivovej nádrže sa zmestilo 62 l benzínu , čo pri priemernej deväťlitrové spotrebe u oboch pohonných jednotiek zaručovalo akčný rádius skoro 700 km.

Základné modely jazdili na patnásťpalcových kolesách s 155 mm úzkymi pneumatikami a mali kotúčové brzdy s priemerom 279, respektíve 282 mm, riadenie bolo hrebeňové, 914 sa tak mohla pochváliť vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami. Zvláštnosť by sme našli aj v športovom kokpite: páku parkovacej brzdy umiestnenú vľavo. V SRN tak boli autá homologizované ako trojmiestne, avšak bez praktickej využiteľnosti. Interiéru inak nechýbal trojramenný volant a okrúhle prístroje pred vodičom i v stredovej kaplnke. Na šesťvalce sa tiež montovali klasické kolesá Fuchs s o centimeter širším obutím, bez nich si nedokážeme predstaviť prvý deväťstojedenástky...

1969 porsche_914_4_1.7_2.jpg1969 autowp.ru_porsche_914_4_1.7_3.jpg1969 autowp.ru_porsche_914_8_prototype_1.jpg1972 2.jpg1969 porsche_914_6_7.jpg
Porsche 914 bolo uvedené do prevádzky ako trojmiestne. Šesť- a osemvalce (snímok hore vpravo) používali kolesá Fuchs

Podvozok disponoval rázvorom 2450 mm, kolesá boli od seba vzdialené 1337, respektíve 1374 mm. Všetky kolesá bola nezávisle zavesené, predné mali priečne vzpery, zadná náprava využívala okrem vlečených ramien aj vinutých pružín namiesto vtedy u značky obvyklých torzných tyčí (tie boli len vpredu), čo predstavovalo ďalší unikát. Dvanásťcentimetrová svetlosť je dodnes pri vozidlách tohto zamerania úplne bežná. Posádka si so sebou mohla vziať až 210 l batožiny, plytký priestor pre nich sa nachádzal v zadnej časti za motorom. V prove bol však ďalší, aj sem sa niečo málo vošlo...

Koniec šestvalcov

V júli 1972 skončila neúspešná 914/6, ktorú vystriedala štvorvalcová verzia 2.0 s motorom VW 1971 cm3 / 74 kW (100 k). Išlo o pôvodnú tisícsedemstovku, len zväčšenú, spoľahlivosť, robustnosť a hlavne pružnosť jej však zostala, čo dokazovalo aj 160 Nm dostupných už od 3,5 tisíc otáčok.

Šesťvalec zabila drahá výroba aj vysoké ceny, veď spočiatku stál takmer 20 tisíc západonemeckých mariek. Dvojlitrový štvorvalec bol oveľa lacnejší. Spolujazdec (či skôr spolujazdkyňa) si navyše od tej doby mohol posunúť sedadlo, doteraz pevné, boli aj premiestnené výduchy ventilácie.

1975por.jpg1975porsche_914_1.jpg
Model 1975 s "päťmíľovými" nárazníkmi a hranatými prednými svetlami, vľavo v spoločnosti slávnej 911

Štvorka bola najprv premenovaná na 914-1.7, v auguste 1973 potom nahradená dvojkarburátorovým variantom 1.8 so 1756 cm3, 63 kW (85 k) a 138 Nm. Tá však žila len krátko, pretože v júli 1974 jej produkcie ustala.

Americká vstrekovacia verzia mala dokonca len slabých 56 kW, predchádzajúce tisícsedemstovky na export však ešte menej, 53 kW. Dvojliter pokračoval ďalej presne celé dva roky.

Guľaté predné svetlá zmizli z modelu '75 v prospech hranatých, výklopné zostali na svojich miestach. Oceľové nárazníky nahradila "päťmíľová" guma. To boli až na detaily jediné vizuálne zmeny... Počas sedemročného života bol podvozok doplnený o priečne skrutné stabilizátory a vo vnútri sa objavila nová radiaca páka. V sedemdesiatom šiestom už sa vyvážalo len za oceán, výkony dvojlitrov však spadli kvôli prísnym emisným regulám na 65 kW. Špecifikácie pre USA sa tiež líšili prídavnými bočnými oranžovými svetlami.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY