vytisknout velikost písma Poloha rúk na volante je iba jediná správna. Viete, ktorá to je? (2/2)

Pre správnu polohu rúk na volante sa vžilo označenie "trištvrte na tri". Ale to je iba základ, z ktorého musíme vychádzať.
Poloha rúk na volante je iba jediná správna. Viete, ktorá to je? (2/2)

V prvej časti materiálu o práci s volantom sme sa venovali tomu základnému: polohe rúk na venci. Len tá ale k presnému a istému vedeniu vozidla nestačí. Dnes sa zameriame na umiestnenie palcov a najmä správny spôsob zatáčania.

Poloha rúk "trištvrte na tri" je základ, bez ktorého sa dobrý vodič nezaobíde. Svoju techniku ​​má ale aj samotné držanie volantu a otáčanie s ním. Nezvierajte volant silou, ako keď sa snažíte vymačknuť z tuby posledné zvyšky zubnej pasty. Uchopte volant jemne, spustite lakte pozdĺž tela a seďte uvoľnene. Predchádzajte kŕčovitému držaniu, ktoré vás len unaví a budete riadiť trhavo.

Kam s palcami?

Možno ste sa stretli s dvoma variantmi držania volantu - palce vnútri a palce mimo volantu. Pre bežnú jazdu na ceste sa odporúča mať palce vnútri, ale pri jazde v teréne je lepšie mať palce vonku, lebo hrozí, že vám volant palce pri vjazde do veľkej diery jednoducho zlomí. Nesmejte sa, to sa vážne môže stať.

Poloha rukou na volantu 1 (1).jpgPoloha rukou na volantu 2 (1).jpgPoloha rukou na volantu 3 (1).jpg
Palce sa môžu zľahka stretávať s ukazovákom na zadnej strane venca; najmä v teréne alebo na okruhu má ale zmysel nechať ich položené na prednej strane volantu

Dokonca aj niektoré okruhoví pretekári odporúčajú mať palce vonku najmä v situáciách, keď hrozí kolízia s iným autom. "Dobre mierená rana na predné koleso vám volant vyrazí z ruky a môže palce zraniť," potvrdzuje Michalovič toto riziko okruhového pretekania.

Niektorí inštruktori odporúčajú palce vonku aj preto, že potom nedržíte volant silovo a nemáte tendenciu sa po ňom naťahovať v zákrutách a pridržiavať sa ho. Ako si iste pamätáte z minula, na držanie vášho tela slúži sedačka, nie volant. S palcami vonku nevisíte na volante a naopak sa od neho odtláčate, čo pomáha hlavne začiatočníkom pri učení správnej polohy za volantom s opretými chrbtom. Ja dávam prednosť polohe rúk s palcami vonku, ale ak chcete mať palca vnútri, nie je to zle.

Avšak palce vonku neposkytujú istotu pri potrebe krízového vyhýbacieho manévru. "S palcami vnútri volantu môžete veľmi rýchlo a ľahko otočiť volantom o viac ako 180°," upozorňuje Michalovič a dopĺňa, že palce mimo také rýchle otočenie neumožňujú.

Vonkajšia ruka vedie

Keď už máte ruky na volante správne a tiež ho správne držíte, prejdime k tomu, ako s volantom správne otáčať. Musíte si uvedomiť, že jedna ruka je vždy vodiaca a druhá slúži ako protiváha. Teraz vám dám takú malú hádanku. Keď máte pred sebou ľavotočivú zákrutu, ktorou rukou začnete zatáčať?

Schumi šoféroval zľahka

Volant by ste mali držať len takou silou, ktorá je nevyhnutná k istým a presným zmenám smeru. Michael Schumacher (ktorý mal vynikajúci fyzický fond) bol známy tým, že volant svojho monopostu cielene držal len končekmi prstov. Kŕčovitý úchop volantu tlmí spätnú väzbu a vedie k prudkým pohybom, ktoré narušujú trakciu predných kolies.

Ak ste odpovedali ľavú, odpovedali ste ... Zle! V takejto situácii skôr ťaháte podvedome volant dole a máte tendenciu sa po ňom naťahovať, takže sa mierne odlepujete od sedačky a strácate stabilitu. To potvrdzuje aj Michalovič: "Vodič potom stráca cit pre správanie auta a neskoro rozpozná nastupujúci šmyk."
Správny postup je zatáčať najprv pravou, teda v tomto prípade vonkajšou rukou, ktorou volant ako keby zdvíhate (analogicky pre pravú zákrutu začínate ľavou, opäť vonkajšou rukou). Zároveň sa od volantu podvedome odtláčate, takže svoje telo stále držíte opreté v sedačke.

Schválne si to vyskúšajte. Môžete prejsť do úplného extrému, kedy druhú (vnútornú) ruku úplne povolíte. Uvidíte tiež, že k otáčaniu nepotrebujete ten palec, o ktorom sme už hovorili. Pri nácviku odporúčam nechať palec vonku, čo vás bude motivovať k správnemu vedeniu rúk aj držaniu tela v sedačke. Som presvedčený, že je potom aj cítiť vo volante silnejší spätná väzba. To sa hodí nielen pri dynamickej jazde, ale napríklad aj za zníženej adhézii.

Kedy a ako prehmatávať

V úplnej väčšine jazdných situáciách si práve vystačíte s polohou trištvrte na tri. Kruhové objazdy aj ostrejšie zákruty majú väčšinou taký profil, že by vám ruky na volante mali stačiť bez prehmatávania. Napriek tomu, keď potrebujete, prehmatávate s rukami mimo volantu. Nepodopierajte ho silou ako u starých áut bez posilňovača.

DSC_0311.jpgDSC_0306.jpgDSC_0312.jpgDSC_0313.jpgDSC_0308.jpgDSC_0314.jpg
Príklad posunutia rúk na volante pred ostrou zákrutou doľava inak vyžadujúci prehmatávanie. Vďaka tomu môžeme volantom otočiť ešte o ďalších asi 90°. Všimnite si, že ruky stále zostávajú v rovnovážnej polohe proti sebe. Pravá ruka je v tomto prípade vedúca.

Prehmatávať môžete dvoma spôsobmi. Jednou variantou je po zatočení posunúť najprv vnútornú ruku a následne upraviť polohu vonkajšej ruky, aby bola proti ruke vnútornej, alebo si môžete ruky posunúť ešte pred zákrutou. Keď napríklad pred ostrou zákrutou posuniete ruky o asi 90 °, môžete potom celú zákrutu prejsť pohodlne bez prehmatávania.

Domáca úloha

Áno, aj dnes si dáme domácu úlohu. Naďalej sa sústreďte na správne sedenie v aute a doplňte ho správnym držaním aj vedením volantu. Odporúčame začať s palcami vonku, čo vám pomôže lepšie pochopiť nutnosť vedenia volantu vonkajšou rukou. Až to dostanete pod kožu, možno vám poloha s palcami vnútri príde pohodlnejšia a istejšia.

Tým plynule spojíte správne sedenie v aute s držaním a vedením volantu. Naučíte sa jemne a plynulo ovládať svoje auto a určite si všimnete, že ho máte zrazu oveľa viac pod kontrolou a môžete si dovoliť viac. Odhalíte tiež, že môžete rýchlejšie a presnejšie reagovať na aktuálnu situáciu v premávke.

V budúcom dieli sa pozrieme na dôležitosť správneho vedenia pohľadu a vysvetlíme si, ako sa správne z auta pozerať na cestu.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY