vytisknout velikost písma Poloha rúk na volante je iba jediná správna. Viete, ktorá to je? (1/2)

Pre správnu polohu rúk na volante sa vžilo označenie "trištvrte na tri". Ale to je iba základ, z ktorého musíme vychádzať.
Poloha rúk na volante je iba jediná správna. Viete, ktorá to je? (1/2)

Keď už sme sa naučili v aute správne sedieť, vo voľnom pokračovaní nášho seriálu sa pozrieme aj na to, ako správne držať volant. Asi ste už všetci počuli o tom, že máte mať ruky v polohe trištvrte na tri, ale tak jednoducho sa to odbyť nedá. Pozrieme sa, ako sa má s rukami na volante pracovať a prečo. Tému sme pre jej komplexnosť rozdelili do dvoch článkov.

Nevhodné a zlé polohy rúk na volante

Skôr odporúčaná poloha "o desať dve" mala zmysel predovšetkým v starších autách s veľkými vencami volantu bez airbagov. "Dnes máme všetci posilňovač, takže nepotrebujeme veľkú silu. Význam polohy o desať dve skutočne nemá zmysel predovšetkým v tom, že ruky nevedú volant presne a nestabilizujú sa," hovorí Jakub Michalovič, prevádzkovateľ školy bezpečnej jazdy Safe Driving School.

Pri náhlom vyhýbacom manévri nemôžete otočiť volantom o taký uhol ako pri polohe rúk "trištvrte na tri". "S modernými veľkými airbagmi hrozí pri polohe o desať dve zranenie rúk v prípade nehody," dopĺňa Michalovič.

Poloha rukou na volantu 3.jpgPoloha rukou na volantu 2.jpgPoloha rukou na volantu 6.jpgPoloha rukou na volantu 7.jpgPoloha rukou na volantu 4.jpgPoloha rukou na volantu 5.jpg
Vyzerá to ako malý rozdiel, ale v polohe "trištvrte na tri" otočíte volantom omnoho ďalej ako z východiskovej polohy "za desať dve"

Akákoľvek iná poloha rúk (alebo jednej ruky) nutne vedie k trhavejšiemu a kŕčovitejšiemu držaniu volantu, ako keby na ňom ruky spočívali v optimálnom mieste. S rukou hore na venci volantu si tiež koledujete o to, aby vám airbag pri náraze prerazil predlaktia. Ďalším rizikom je, že pri vyhýbacom manévri cuknete volantom o obyčajnú pol otáčku, nadvihnete sa zo sedačky a nadobro stratíte nad situáciou kontrolu.

Vedľajším negatívnym efektom nevhodnej polohy rúk na volante je to, že musíte prehmatávať, ak chcete ovládať blinkre. Plno ľudí potom prestane blinkre používať, pretože prehmatávanie rúk je pri takej hlúposti ako pri prechádzaní z pruhu do pruhu alebo predbiehaní príliš nepohodlné...

O desať pol ôsmej? Nanajvýš do Rolls-Royce

Takto prosím nie

DSC_0325.jpgVeľa ľudí ešte stále tzv. podoberá volant pri manévrovaní v nízkych rýchlostiach. To bolo zvykom možno pri Prage V3S bez posilňovača, ale dnes už nič také v moderných autách robiť nemusíme.

Niektoré autoškoly učili (alebo možno ešte učia) polohu "o desať pol ôsmej". Keď si predstavíte volant ako ciferník, ruky sú v polohách 4 a 8 hodín. Táto poloha je snáď akceptovateľná pri jazde ustálenou rýchlosťou, ak vám pripadá pohodlnejšia. Vidno býva pri profesionálne vyškolených vodičoch limuzín, pretože z podstaty vedie ku kľudnejšiemu a plynulejšiemu ovládaniu vozidla.
To je však zároveň jej kľúčovú nevýhodou - znemožňuje presné a okamžité reakcie na náhlu situáciu. V prípade kolízie je ale riziko zranenia rúk airbagom menšie ako pri polohe "o desať dve".

Ako to má byť správne

Sústreďte sa vždy na to, aby ste ruky dali do rovnovážnej polohy "trištvrte na tri". Prečo asi majú všetky volanty v moderných autách v tomto mieste ergonomické miesto pre ruky?

V tejto polohe máte najlepšiu možnú kontrolu nad autom, preto je jazda bezpečnejšia. A pohodlnejšia. Ruky proti sebe pôsobia ako závažie, takže vodič volantom necuká a môže plynulo a jemne zatáčať. "Nemenej dôležitá je tiež schopnosť otočiť rukami v polohe trištvrte na tri bez prehmatávania o oveľa väčší uhol ako v prípade akejkoľvek inej polohy," upozorňuje Jakub Michalovič. "Neveríte? Vyskúšajte si to vo svojom aute!" Vyzýva.

To môže byť absolútne kľúčové pri krízovom vyhýbacom manévri, kedy potrebujete na poslednú chvíľu zabrániť zrážke s chodcom alebo autom, ktoré vyšlo z vedľajšej cesty.

Správna poloha rúk na volante ale funguje len vtedy, keď v aute správne sedíte. To už sme si ukázali v minulej kapitole našej "autoškoly".

V dokončení článku budúci týždeň si povieme viac o výhodách a nevýhodách rôzneho umiestnenia palcov a zameriame sa na správny spôsob zatáčania.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY