vytisknout velikost písma Poloha rúk na volante je iba jediná správna. Viete, ktorá to je? (1/2)

Pre správnu polohu rúk na volante sa vžilo označenie "trištvrte na tri". Ale to je iba základ, z ktorého musíme vychádzať.
Poloha rúk na volante je iba jediná správna. Viete, ktorá to je? (1/2)

Keď už sme sa naučili v aute správne sedieť, vo voľnom pokračovaní nášho seriálu sa pozrieme aj na to, ako správne držať volant. Asi ste už všetci počuli o tom, že máte mať ruky v polohe trištvrte na tri, ale tak jednoducho sa to odbyť nedá. Pozrieme sa, ako sa má s rukami na volante pracovať a prečo. Tému sme pre jej komplexnosť rozdelili do dvoch článkov.

Nevhodné a zlé polohy rúk na volante

Skôr odporúčaná poloha "o desať dve" mala zmysel predovšetkým v starších autách s veľkými vencami volantu bez airbagov. "Dnes máme všetci posilňovač, takže nepotrebujeme veľkú silu. Význam polohy o desať dve skutočne nemá zmysel predovšetkým v tom, že ruky nevedú volant presne a nestabilizujú sa," hovorí Jakub Michalovič, prevádzkovateľ školy bezpečnej jazdy Safe Driving School.

Pri náhlom vyhýbacom manévri nemôžete otočiť volantom o taký uhol ako pri polohe rúk "trištvrte na tri". "S modernými veľkými airbagmi hrozí pri polohe o desať dve zranenie rúk v prípade nehody," dopĺňa Michalovič.

Poloha rukou na volantu 3.jpgPoloha rukou na volantu 2.jpgPoloha rukou na volantu 6.jpgPoloha rukou na volantu 7.jpgPoloha rukou na volantu 4.jpgPoloha rukou na volantu 5.jpg
Vyzerá to ako malý rozdiel, ale v polohe "trištvrte na tri" otočíte volantom omnoho ďalej ako z východiskovej polohy "za desať dve"

Akákoľvek iná poloha rúk (alebo jednej ruky) nutne vedie k trhavejšiemu a kŕčovitejšiemu držaniu volantu, ako keby na ňom ruky spočívali v optimálnom mieste. S rukou hore na venci volantu si tiež koledujete o to, aby vám airbag pri náraze prerazil predlaktia. Ďalším rizikom je, že pri vyhýbacom manévri cuknete volantom o obyčajnú pol otáčku, nadvihnete sa zo sedačky a nadobro stratíte nad situáciou kontrolu.

Vedľajším negatívnym efektom nevhodnej polohy rúk na volante je to, že musíte prehmatávať, ak chcete ovládať blinkre. Plno ľudí potom prestane blinkre používať, pretože prehmatávanie rúk je pri takej hlúposti ako pri prechádzaní z pruhu do pruhu alebo predbiehaní príliš nepohodlné...

O desať pol ôsmej? Nanajvýš do Rolls-Royce

Takto prosím nie

DSC_0325.jpgVeľa ľudí ešte stále tzv. podoberá volant pri manévrovaní v nízkych rýchlostiach. To bolo zvykom možno pri Prage V3S bez posilňovača, ale dnes už nič také v moderných autách robiť nemusíme.

Niektoré autoškoly učili (alebo možno ešte učia) polohu "o desať pol ôsmej". Keď si predstavíte volant ako ciferník, ruky sú v polohách 4 a 8 hodín. Táto poloha je snáď akceptovateľná pri jazde ustálenou rýchlosťou, ak vám pripadá pohodlnejšia. Vidno býva pri profesionálne vyškolených vodičoch limuzín, pretože z podstaty vedie ku kľudnejšiemu a plynulejšiemu ovládaniu vozidla.
To je však zároveň jej kľúčovú nevýhodou - znemožňuje presné a okamžité reakcie na náhlu situáciu. V prípade kolízie je ale riziko zranenia rúk airbagom menšie ako pri polohe "o desať dve".

Ako to má byť správne

Sústreďte sa vždy na to, aby ste ruky dali do rovnovážnej polohy "trištvrte na tri". Prečo asi majú všetky volanty v moderných autách v tomto mieste ergonomické miesto pre ruky?

V tejto polohe máte najlepšiu možnú kontrolu nad autom, preto je jazda bezpečnejšia. A pohodlnejšia. Ruky proti sebe pôsobia ako závažie, takže vodič volantom necuká a môže plynulo a jemne zatáčať. "Nemenej dôležitá je tiež schopnosť otočiť rukami v polohe trištvrte na tri bez prehmatávania o oveľa väčší uhol ako v prípade akejkoľvek inej polohy," upozorňuje Jakub Michalovič. "Neveríte? Vyskúšajte si to vo svojom aute!" Vyzýva.

To môže byť absolútne kľúčové pri krízovom vyhýbacom manévri, kedy potrebujete na poslednú chvíľu zabrániť zrážke s chodcom alebo autom, ktoré vyšlo z vedľajšej cesty.

Správna poloha rúk na volante ale funguje len vtedy, keď v aute správne sedíte. To už sme si ukázali v minulej kapitole našej "autoškoly".

V dokončení článku budúci týždeň si povieme viac o výhodách a nevýhodách rôzneho umiestnenia palcov a zameriame sa na správny spôsob zatáčania.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY