vytisknout velikost písma Polícia vám môže dať pokutu aj keď parkujete na diaľku!

Je ovládanie auta, pri ktorom ale nesedíte vnútri, ešte stále riadením? Je osoba, ktorá ovláda voz cez telefón, vodičom? Musíte mať pre diaľkovo ovládané parkovanie vodičský preukaz?
Polícia vám môže dať pokutu aj keď parkujete na diaľku!

Keď sme pred niekoľkými mesiacmi mali v redakcii BMW 750Ld xDrive vybavené systémom Remote Control Parking, takmer každý v okolí chcel vidieť, ako to funguje. Niet sa čomu čudovať. Sledovať, ako auto pomaly prechádza bez vodiča, je pre bežných ľudí ešte stále veľká atrakcia, hoci BMW nie je jedinou automobilkou, ktorá podobný systém ponúka. Rovnakú vec, ale riešenú cez smartfón a aplikáciu Parking Pilot, má napríklad aj Mercedes. Pri jednej našej kamarátskej predvádzacej akcii padol dotaz, či je vlastne taká manipulácia s autom ešte stále považovaná za riadenie a či ju teda môže vykonávať len človek disponujúci vodičským preukazom. Odpoveď nie je celkom jednoznačná.

Problém je v tom, že súčasná legislatíva nepočíta so situáciou, kedy by niekto mohol riadiť vozidlo, bez toho aby sedel vnútri a krútil volantom. Ako už to tak chodí, vývoj je rýchlejší. "Zákon 361/2000 Zb. O premávke na pozemných komunikáciách, v zásade rozlišuje dve základné kategórie účastníkov cestnej premávky, a to vodiča a chodcov. Ako vodiča definuje osobu, ktorá, riadi 'motorové alebo nemotorové vozidlo alebo električku. Chodec je potom aj osoba, ktorá tlačí alebo ťahá sánky, detský kočík, vozík pre invalidov alebo ručný vozík s celkovou šírkou neprevyšujúcou 600 mm, pohybuje sa na lyžiach, kolieskových korčuliach alebo obdobnom športovom vybavení, alebo pomocou ručného alebo motorového vozíka pre invalidov, vedie bicykel, motocykel s objemom valcov do 50 cm3, psa a podobne", hovorí odborník na právo cestnej premávky JUDr. Tomáš Baran. Podľa neho legislatíva výslovnú odpoveď nedáva a teda záleží na jej interpretácii.

Prípad parkovania na diaľku prirovnáva k otázke, či pri tlačení automobilu stále ešte môžeme hovoriť o riadení, alebo už sa bavíme o chodcovi, respektíve čo presne je "riadenie vozidla". "Všeobecne možno povedať, že riadením je každá činnosť, pri ktorej sa uvádza vozidlo do pohybu alebo sa s ním inak obdobným spôsobom priestorovo manipuluje, či už pomocou ľudskej sily (tlačenie) alebo za pomoci vlastného pohonu vozidla, a to bez ohľadu na to, či vodič vo vozidle fyzicky sedí alebo nie. Osoba, ktorá tlačí auto alebo ho ovláda diaľkovým ovládaním, je teda vodičom so všetkými z toho vyplývajúcimi dôsledkami, tzn. nahliada sa na ňu rovnakým spôsobom, ako keby vo vozidle sedela a ovládala ho. K takémuto ovládaniu auta je teda nutné splniť všetky zákonné predpoklady pre riadenie vozidla (najmä mať príslušné vodičské oprávnenie, nebyť pod vplyvom alkoholu atď.), " vysvetľuje Tomáš Baran.

Čo na to polícia

Kým právnik Tomáš Baran nevidí odpoveď na základe platnej legislatívy úplne jednoznačne, polícia a ministerstvo majú vo veci jasno. V zásade sa dá stanovisko týchto inštitúcií vyjadriť tak, že každý, kto nejakým spôsobom uvedie vozidlo do pohybu, je vodičom. Preto musí mať príslušné oprávnenie a plniť zákonom stanovené podmienky.

"Na osobu, ktorá ovláda popísaným spôsobom vozidlo, sa podľa zistení nahliada ako na vodiča. Vodič je účastník premávky na pozemných komunikáciách, ktorý riadi motorové alebo nemotorové vozidlo alebo električku, vodičom je aj jazdec na zvierati, ako je uvedené v § 2 písm. d) zákona č. 361 / 2000Sb. o premávke na pozemných komunikáciách ", hovorí vrchný komisár Petr Habenicht. S týmto stanoviskom sa stotožňuje aj ministerstvo dopravy.

Ako to vidia poisťovne?

Ide skôr o teóriu, ale aj pri diaľkovo ovládanom parkovaní môže človek spôsobiť menšiu nehodu. Ako sa k tejto veci stavajú poisťovne?

"V tomto konkrétnom prípade ide o výklad pojmu, riadiť vozidlo '. Podľa platnej právnej úpravy môže v zásade riadiť vozidlo iba osoba, ktorá je držiteľom vodičského oprávnenia, právna úprava však vychádza z predpokladu fyzickej prítomnosti vodiča vo vozidle a manuálneho ovládania vozidla. V súčasnej dobe možno teda uvedený spôsob ovládania vozidla vnímať ako riadenie vozidla. V prípade, ak by vozidlo takto riadila osoba bez vodičského oprávnenia, potom má poisťovňa ako poisťovateľ/SKP proti poistenému či nepoistenému škodcami právo na náhradu toho, čo za neho plnila, ak preukáže, že poistený viedol vozidlo bez vodičského oprávnenia", uviedla za Českú asociáciu poisťovní Monika Bartlová. Zároveň dodáva, že ČAP aktuálne pracuje na analýze systémov okolo autonómnych vozidiel, aby získala ucelený pohľad na vývoj v tejto oblasti.

Sčítané a podčiarknuté, ak chcete ovládať svoje auto cez smartfón (alebo šikovný kľúčik) a uvediete ho takto do pohybu, potrebujete nielen vodičské oprávnenie, ale tiež by vám polícia mohla pri vykonávaní tejto činnosti pokojne dať "dýchnuť". Vy pritom nesmiete mať v krvi žiaden alkohol, pretože legislatíva vás aj pri parkovaní cez smartfón berie za vodiča a teda musíte plniť všetky zákonom dané podmienky.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY