vytisknout velikost písma Polícia by mohla zastavovať cestných pirátov rádiovými vlnami

Britská spoločnosť E2V pracuje na systéme, ktorý by umožnil policajtom na diaľku znehybniť vozidlo nebezpečného vodiča.
Polícia by mohla zastavovať cestných pirátov rádiovými vlnami

Ako zastaviť vozidlo alebo motocykel, na ktorom pred policajným prenasledovaním uteká vodič podozrivý zo spáchania trestného činu alebo priestupku? V praxi sa teraz používa celá rada donucovacích prostriedkov, avšak je potrebné podotknúť, že zvyčajne je jeden horší ako druhý. Prenasledovanie, blokovanie, streľba, umelé prekážky na vozovke, to všetko so sebou vždy nesie nižšie či vyššie riziko ohrozenia nielen prenasledovaného vozidla, jeho vodiča a zasahujúcich policajtov, ale aj okolitých účastníkov premávky.

Súkromné ​​aj vládne subjekty pracujú na ďalších, trochu šetrnejších a pre okolie menej nebezpečných spôsoboch, ako vozidlo prípadného hriešnika znehybniť. Zrejme najznámejším systémom je vysielanie elektromagnetických impulzov (EMP), ktoré na diaľku paralyzujú elektronické sústavy vo vozidle.

Zastavovani 1.jpgZastavovani 2.jpgZastavovani 3.jpg
Praktické ukážky funkcie systému RF Safe-Stop na letisku Throckmorton v britskom Worcestershire

Britská spoločnosť E2V teraz podľa BBC pracuje na systéme RF Safe-Stop, ktorého princíp je vo svojej podstate veľmi podobný, ale mal by byť šetrnejší a presnejší ako EMP. Zariadenie údajne pracuje na vzdialenosť až 50 metrov a pulzy rádiových vĺn majú bližšie neupresneným spôsobom iba zastaviť motor, nie paralyzovať ďalšie elektronické palubné sústavy potrebné pre bezpečné riadenie vozidla. Po zásahu touto "zbraňou" tak automobil či motocykel skrátka zastaví, ako by došlo napríklad k zastaveniu prísunu paliva.

Sústava RF Safe - Stop by mohla byť obzvlášť užitočná pri zastavovaní jednostopových vozidiel, u ktorých majú strážcovia zákona pri stíhaní s ohľadom na bezpečnosť jazdca len obmedzenú škálu prostriedkov. Tento systém bol na prelome minulého roka úspešne predvedený pri prezentácii firmy E2V na letisku Throckmorton v britskom Worcestershire.

Otázok pri vývoji podobných sústav a ich prípadnom zavádzaní do praxe ale zostáva celá rada. Ako napríklad zabrániť, aby sa nedostali do nesprávnych rúk? A ako sa po zásahu budú správať moderné automobily, u ktorých sa elektronika v stále rozsiahlejšej miere podieľa na samotnom riadení vozidla...?


 

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY