vytisknout velikost písma Polícia by mohla zastavovať cestných pirátov rádiovými vlnami

Britská spoločnosť E2V pracuje na systéme, ktorý by umožnil policajtom na diaľku znehybniť vozidlo nebezpečného vodiča.
Polícia by mohla zastavovať cestných pirátov rádiovými vlnami

Ako zastaviť vozidlo alebo motocykel, na ktorom pred policajným prenasledovaním uteká vodič podozrivý zo spáchania trestného činu alebo priestupku? V praxi sa teraz používa celá rada donucovacích prostriedkov, avšak je potrebné podotknúť, že zvyčajne je jeden horší ako druhý. Prenasledovanie, blokovanie, streľba, umelé prekážky na vozovke, to všetko so sebou vždy nesie nižšie či vyššie riziko ohrozenia nielen prenasledovaného vozidla, jeho vodiča a zasahujúcich policajtov, ale aj okolitých účastníkov premávky.

Súkromné ​​aj vládne subjekty pracujú na ďalších, trochu šetrnejších a pre okolie menej nebezpečných spôsoboch, ako vozidlo prípadného hriešnika znehybniť. Zrejme najznámejším systémom je vysielanie elektromagnetických impulzov (EMP), ktoré na diaľku paralyzujú elektronické sústavy vo vozidle.

Zastavovani 1.jpgZastavovani 2.jpgZastavovani 3.jpg
Praktické ukážky funkcie systému RF Safe-Stop na letisku Throckmorton v britskom Worcestershire

Britská spoločnosť E2V teraz podľa BBC pracuje na systéme RF Safe-Stop, ktorého princíp je vo svojej podstate veľmi podobný, ale mal by byť šetrnejší a presnejší ako EMP. Zariadenie údajne pracuje na vzdialenosť až 50 metrov a pulzy rádiových vĺn majú bližšie neupresneným spôsobom iba zastaviť motor, nie paralyzovať ďalšie elektronické palubné sústavy potrebné pre bezpečné riadenie vozidla. Po zásahu touto "zbraňou" tak automobil či motocykel skrátka zastaví, ako by došlo napríklad k zastaveniu prísunu paliva.

Sústava RF Safe - Stop by mohla byť obzvlášť užitočná pri zastavovaní jednostopových vozidiel, u ktorých majú strážcovia zákona pri stíhaní s ohľadom na bezpečnosť jazdca len obmedzenú škálu prostriedkov. Tento systém bol na prelome minulého roka úspešne predvedený pri prezentácii firmy E2V na letisku Throckmorton v britskom Worcestershire.

Otázok pri vývoji podobných sústav a ich prípadnom zavádzaní do praxe ale zostáva celá rada. Ako napríklad zabrániť, aby sa nedostali do nesprávnych rúk? A ako sa po zásahu budú správať moderné automobily, u ktorých sa elektronika v stále rozsiahlejšej miere podieľa na samotnom riadení vozidla...?


 

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY