vytisknout velikost písma Polícia by mohla zastavovať cestných pirátov rádiovými vlnami

Britská spoločnosť E2V pracuje na systéme, ktorý by umožnil policajtom na diaľku znehybniť vozidlo nebezpečného vodiča.
Polícia by mohla zastavovať cestných pirátov rádiovými vlnami

Ako zastaviť vozidlo alebo motocykel, na ktorom pred policajným prenasledovaním uteká vodič podozrivý zo spáchania trestného činu alebo priestupku? V praxi sa teraz používa celá rada donucovacích prostriedkov, avšak je potrebné podotknúť, že zvyčajne je jeden horší ako druhý. Prenasledovanie, blokovanie, streľba, umelé prekážky na vozovke, to všetko so sebou vždy nesie nižšie či vyššie riziko ohrozenia nielen prenasledovaného vozidla, jeho vodiča a zasahujúcich policajtov, ale aj okolitých účastníkov premávky.

Súkromné ​​aj vládne subjekty pracujú na ďalších, trochu šetrnejších a pre okolie menej nebezpečných spôsoboch, ako vozidlo prípadného hriešnika znehybniť. Zrejme najznámejším systémom je vysielanie elektromagnetických impulzov (EMP), ktoré na diaľku paralyzujú elektronické sústavy vo vozidle.

Zastavovani 1.jpgZastavovani 2.jpgZastavovani 3.jpg
Praktické ukážky funkcie systému RF Safe-Stop na letisku Throckmorton v britskom Worcestershire

Britská spoločnosť E2V teraz podľa BBC pracuje na systéme RF Safe-Stop, ktorého princíp je vo svojej podstate veľmi podobný, ale mal by byť šetrnejší a presnejší ako EMP. Zariadenie údajne pracuje na vzdialenosť až 50 metrov a pulzy rádiových vĺn majú bližšie neupresneným spôsobom iba zastaviť motor, nie paralyzovať ďalšie elektronické palubné sústavy potrebné pre bezpečné riadenie vozidla. Po zásahu touto "zbraňou" tak automobil či motocykel skrátka zastaví, ako by došlo napríklad k zastaveniu prísunu paliva.

Sústava RF Safe - Stop by mohla byť obzvlášť užitočná pri zastavovaní jednostopových vozidiel, u ktorých majú strážcovia zákona pri stíhaní s ohľadom na bezpečnosť jazdca len obmedzenú škálu prostriedkov. Tento systém bol na prelome minulého roka úspešne predvedený pri prezentácii firmy E2V na letisku Throckmorton v britskom Worcestershire.

Otázok pri vývoji podobných sústav a ich prípadnom zavádzaní do praxe ale zostáva celá rada. Ako napríklad zabrániť, aby sa nedostali do nesprávnych rúk? A ako sa po zásahu budú správať moderné automobily, u ktorých sa elektronika v stále rozsiahlejšej miere podieľa na samotnom riadení vozidla...?


 

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY