vytisknout velikost písma Polícia by mohla zastavovať cestných pirátov rádiovými vlnami

Britská spoločnosť E2V pracuje na systéme, ktorý by umožnil policajtom na diaľku znehybniť vozidlo nebezpečného vodiča.
Polícia by mohla zastavovať cestných pirátov rádiovými vlnami

Ako zastaviť vozidlo alebo motocykel, na ktorom pred policajným prenasledovaním uteká vodič podozrivý zo spáchania trestného činu alebo priestupku? V praxi sa teraz používa celá rada donucovacích prostriedkov, avšak je potrebné podotknúť, že zvyčajne je jeden horší ako druhý. Prenasledovanie, blokovanie, streľba, umelé prekážky na vozovke, to všetko so sebou vždy nesie nižšie či vyššie riziko ohrozenia nielen prenasledovaného vozidla, jeho vodiča a zasahujúcich policajtov, ale aj okolitých účastníkov premávky.

Súkromné ​​aj vládne subjekty pracujú na ďalších, trochu šetrnejších a pre okolie menej nebezpečných spôsoboch, ako vozidlo prípadného hriešnika znehybniť. Zrejme najznámejším systémom je vysielanie elektromagnetických impulzov (EMP), ktoré na diaľku paralyzujú elektronické sústavy vo vozidle.

Zastavovani 1.jpgZastavovani 2.jpgZastavovani 3.jpg
Praktické ukážky funkcie systému RF Safe-Stop na letisku Throckmorton v britskom Worcestershire

Britská spoločnosť E2V teraz podľa BBC pracuje na systéme RF Safe-Stop, ktorého princíp je vo svojej podstate veľmi podobný, ale mal by byť šetrnejší a presnejší ako EMP. Zariadenie údajne pracuje na vzdialenosť až 50 metrov a pulzy rádiových vĺn majú bližšie neupresneným spôsobom iba zastaviť motor, nie paralyzovať ďalšie elektronické palubné sústavy potrebné pre bezpečné riadenie vozidla. Po zásahu touto "zbraňou" tak automobil či motocykel skrátka zastaví, ako by došlo napríklad k zastaveniu prísunu paliva.

Sústava RF Safe - Stop by mohla byť obzvlášť užitočná pri zastavovaní jednostopových vozidiel, u ktorých majú strážcovia zákona pri stíhaní s ohľadom na bezpečnosť jazdca len obmedzenú škálu prostriedkov. Tento systém bol na prelome minulého roka úspešne predvedený pri prezentácii firmy E2V na letisku Throckmorton v britskom Worcestershire.

Otázok pri vývoji podobných sústav a ich prípadnom zavádzaní do praxe ale zostáva celá rada. Ako napríklad zabrániť, aby sa nedostali do nesprávnych rúk? A ako sa po zásahu budú správať moderné automobily, u ktorých sa elektronika v stále rozsiahlejšej miere podieľa na samotnom riadení vozidla...?


 

Rýchly test Subaru Levorg 1.6GT-S MY17: Podvozok stále v hlavnej úlohe

Subaru Levorg 1.6GT-S MY17

Ergonómia je dokonale jednoduchá, výhľad von skvelý, podvozok istý a riadenie zábavné.

dnes | Dalibor Žák
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY