vytisknout velikost písma Pľuvať len na Volkswagen je nefér. Prečo ostatní výrobcovia radšej mlčia?

Volkswagen priznáva, že vozidlo rozpozná test emisií na valcovej skúšobni a obmedzuje emisie. Ostatné značky však v prevádzke rozpoznávajú, že sa v emisnom teste celkom iste nenachádzajú! Prakticky to isté robia takmer všetci. Prečo?

Pľuvať len po Volkswagene nie je fér. VW síce priznáva, že vozidlo rozpozná, že sa nachádza v emisnom teste, u ostatných výrobcov však dochádza k prevádzkovým režimom, ktoré ukazujú na "rozpoznanie" že sa v emisnom teste celkom iste nenachádzajú. Prakticky sa jedná o to isté. A potom sa dejú veci! Naša diagnostická garáž zažila mnoho prípadov čudného správania, ktoré doposiaľ nikto nevysvetlil.

Ford Mondeo si pri jazde „len tak“ vypne EGR ventil

Pri riešení jedného prípadu sťažnosti zákazníka na správanie vozidla sme síce z okolností vytušili, že ním reklamovaná závada má z polovice iný dôvod, ale to je vec iná. Menované vozidlo bolo pod naším drobnohľadom dlho a sledované boli všetky systémy podozrivé z popisovanej závady ľahkého cuknutia a následne subjektívneho pocitu slabšieho výkonu.

478174_article_photo_t42dROv0_600x.gif
A = oblasť, kde EGR pracuje tak ako má. B = oblasť, kde ho systém bezdôvodne vypne a v pamäti závad sa nenachádza žiadna závada. Vozidlo jazdí celé popoludnie akoby bez tohto emisného systému. 

Sledovaním vyšlo najavo, že toto Mondeo disponuje režimom, ktorý celkom iste nemôže plniť emisné limity, ale je to jeho ochrana pred problémom, ktorý môže byť vyvolaný napríklad aj nekvalitným palivom. Ovládací ventil pre recirkuláciu časti spalín sa počas jazdy zavrel a prestal úplne pracovať, evidentne a cielene.

Stať sa toto pri emisnom teste, bolo by nemožné, aby auto vyhovelo na emisné limity oxidov dusíka. Ani v jednom prípade sme nenašli v pamäti žiadnu poruchu. Systém teda EGR odstavil bez toho, aby indikoval nejaký problém. Pokiaľ ho indikoval, potom ho nezapísal do pamäte závad. Či toto emisné správanie patrí do schválených postupov, silne pochybujem.

Peugeot 308 hospodári s močovinou inak na valcoch a inak na ceste

Skúškami menovaného vozidla na valcovej skúšobni aj v bežnej prevádzke na ceste bolo preukázané, že spôsob, akým sa vstrekovanie močoviny pred SCR katalyzátor pripravuje na jazdu po naštartovaní, je v tomto modeli odlišný.

478174_article_photo_eFIeuBv0_600x.gifPeugeot EURO 6 si v emisnom teste na skúšobných valcoch odvetráva systém vstrekovania močoviny so železnou pravidelnosťou v 15. sekunde. Pri simulácii podobných podmienok, kedy sa s vozidlom vyšlo na cestu, odvzdušňuje až po cca 7 minútach jazdy.

Zatiaľ čo na valcovej skúšobni sa systém odvzdušnil okamžite po štarte aby bol pripravený kedykoľvek po začiatku testu emisií pracovať, pri pokusoch na ceste sa odvzdušňovali až po cca 400 sekundách. V záťažových úsekoch potom Peugeot začal s močovinou šetriť aj v tých režimoch, kde na valcoch usilovne vstrekoval. Zároveň sme na ceste merali aj výskyt oxidov dusíka, ktorý korešpondoval so spôsobom "šetrného" ovládania vstrekovania močoviny.

Subaru Forester prekročilo hodnoty staršej škodovky o 39%

478174_article_photo_PG7rR9c0_600x.gifHore krivka dynamického výskytu oxidov dusíka v reálnej prevádzke vozidla Subaru Forester (EURO6) so zásobníkovým katalyzátorom. Dole tá istá krivka starej Octavie s o dve generácie nižšou emisnou normou EURO4 a s 220 tisíc najazdenými kilometrami. Subaru vykazuje je o 39% horšie emisné hodnoty než omnoho staršia Octavia.

V poslednom teste merania emisií (dva týždne pred vypuknutím Dieselgate) sme v spolupráci s redaktormi Sveta motorov porovnávali niekoľko vozidiel práve na pranierovanie výskytu oxidov dusíka. Test vyšiel v časopise Diesel Špeciál. Bez toho aby som vtedy tušili, čoo dva týždne v Amerike vypukne, konštatoval som v závere alarmujúceho teste, že to vyzerá, ako keby výrobcovia o emisné limity súťažili len na valcových skúšobniach a že vplyv na životné prostredie v reálnej prevádzke je im fuk.

Volkswagen je prvá obeť snahy všetkých výrobcov splniť nesplniteľné

Každý výrobca dosahuje šibeničných emisných limitov noriem EURO 5 a EURO 6 len za skutočne extrémneho úsilia. Verím, že nebolo ani úmyslom Volkswagenu niekoho podviesť. Zrejme sa chceli vyvarovať reklamácií, ku ktorým mohlo masívne dochádzať bez toho, že by to Volkswagen mohol dopredu ovplyvniť. Robia to všetci, každý ale trochu inak! Je to stav veci.

Detaily presne pomenováva pán Martin Vaculík v Hydeparku 30.9.2015.

Z vývojovej štúdie jedného z výrobcov vyplýva, že spätné vedenie spalín (EGR) má síce zásadný podiel na znižovaní oxidov dusíka, ale jeho možnosti značne obmedzuje kolísavá kvalita paliva. Inými slovami spätné vedenie spalín otvárané "dosť často" a "veľa recirkulujících spalín" sú na valcovej skúšobni v plnení emisných limitov oxidov dusíka úspešné, pretože sú tu skúšané s tzv. referenčným palivom. To má zaručenú kvalitu podľa normy

478174_article_photo_fpf9X1y0_600x.jpeg478174_article_photo_zhvlbb9_600x.jpegSystém spätného vedenia spalín pracuje s normálnym palivom bez problémov. Ak je natankované menej kvalitné palivo, bude sa motor pri rovnakom pomere spätne vedených spalín neúmerne zanášať. Nielen nesprávne fungujúce vstrekovanie, ale aj nekvalitná nafta dokáže zanášať motor nečistotami ako pri nesprávnom zmiešavacom pomere.

Pokiaľ ale budú predávané vozidlá tankovať horšiu kvalitu nafty kdekoľvek na zemeguli, môže takto naprogramovaná mapa otvárania EGR ventilu zapríčiniť nemalé problémy nielen so zvýšenou dymivosťou vozidla, ale aj so znečisťovaním sania, zanášaním filtra častíc a s jeho neľahkými regeneráciami.

Sami z médií vieme, že prevádzkovatelia čerpacích staníc miešajú do nafty aj iné lacné zmesi olejov, ktoré zďaleka neplnia normu a ničia tým motory samotné. Tam je druhá polovica pravdy a Slovenská obchodná inšpekcia nestíha citeľnú nápravu.

Moderné diesely vyžadujú len palivo odpovedajúce norme

Podstatnej časti oxidov dusíka sa motor zbaví tým, že ich neprodukuje vôbec alebo len vo veľmi obmedzenom množstve. K tomu potrebuje spätné vedenie spalín (EGR). Aby sa dal systém EGR ovládať, musí mať v nádrži štandardne kvalitné palivo. Zvyšných oxidov dusíka sa potom auto zbavuje v katalytickom systéme vo výfuku.

Výsledok tejto kombinácie je kľúčom k úspešnému plnenia prísnych emisných limitov. Výrobcovia sa tak ocitajú medzi dvoma zlami. Buď budú riskovať, že ich zákazníci natankujú horšie palivo a budú zaplavení reklamáciami, alebo tomu predídu rozpoznaním, že "sú v emisnom teste" (VW), alebo že "nie sú v emisnom teste" (väčšina ostatných výrobcov). Skrátka emisné limity nie je možné plniť bez toho, že do nádrží vozidiel budeme liať čokoľvek, to výrobca nemôže ovplyvniť.

Nepyká Volkswagen za niečo, čo mal hneď na začiatku vysvetliť a čo robia všetci? Neobhajujem podvody, ale čo je menšie zlo - poskytnúť zákazníkovi auto, z ktorého sa kvôli problémom s palivom časom finančne vyčerpá, alebo auto, ktoré počíta s tým, že podvádzajú a klamú aj všetci ostatní vrátane predajcov benzínu, ktorých potom nechce Slovenská obchodná inšpekcia ani zverejniť? A ktoré auto to prežije? To, ktoré je na podobné úlety pripravené. Viem, podvod nie je ospravedlniteľný. Ale nesúďte samotný Volkswagen, keď na lavici obžalovaných by mal sedieť aj niekto iný.

O autorovi

Libor Fleischhans je odborníkom na autodiagnostiku a emisie. Pracuje pre spoločnosť AVL-DiTEST a prevádzkuje poradenský web FCD.eu

Prevzaté z blogu autora s jeho súhlasom. Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi redakcie. Redakčne skrátené.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

včera | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY