vytisknout velikost písma Peugeot 605 (1989): spomienka na staré dobré časy

Iste mi v nedeľu odpustíte trochu melancholie a sentimentu. Veľký sedan Peugeot 605, ktorého výroba bola ukončená už pre 14 rokmi, vznikal v dobe, kedy ešte automobilky dbali na poctivú výstavbu, maximálnu životnosť a ďalšie parametry, ktoré sa z moderných automobilov vytrácajú.
Peugeot 605 (1989): spomienka na staré dobré časy

Hned na začiatku sa musím priznať, že jeden z vozov Peugeot 605 som niekoľkokrát krátko šoféroval niekedy pred dvanástimi rokmi, takže hlbšie skúsenosti s ním nemám. Spomínané auto si vtedy zakúpil ako ojazdené môj dobrý známy za nekresťanské peniaze, išlo takmer o špičkovo vybavený zážihový trojliter, ktorému nechýbala automatická klimatizácia či nastaviteľná tuhosť tlmičov. Keď potom niekde v Maďarsku tento človek zaspal za volantom a cestou z diaľnice do pola prerazil niekoľko stromčekov, z vraku vystúpil bez zranenia a na toto vozidlo spomína ako na záchrancu svojho života.

Peugeot 605 1989 7.jpgPeugeot 605 1989 2.jpgPeugeot 605 1989 3.jpg
Peugeot 605 vo svojom pôvodnom prevedení z roku 1989

Toľko na úvod a dosť bolo spomienok (samozrejme pre tie vaše je otvorená diskusia pod článkom). Peugeot 605 bol štvordverový sedan vyššej strednej triedy s motorom vpredu a pohonom predných kolies, ktorý vyrábala francúzska automobilka Peugeot v rokoch 1989 až 1999. Rada 605 vo výrobnom programe čiastočne nahradila veľký sedan Peugeot 604 so zadným náhonom (1975 - 1985) a čiastočne i menší Peugeot 505, ktorého nepriamým nástupcom bol i Peugeot 405.

Peugeot 605 1989 SR 3.0.jpgPeugeot 605 1989 4.JPGPeugeot 605 1989 6.JPG
Palubná doska mnoho sympatií nevzbudzovala

V roku 1999 na výrobné linky v Sochaux nastúpil Peugeot 607. Po technickej stránke vychádzal Peugeot 605 z koncernového príbuzného v podobe modelu Citroën XM (samozrejme bez typického plynokapalinového pérovania). Model 605 sa stal zároveň vôbec posledným predstaviteľom „päťkovej“ éry, ktorú v Peugeote v roku 1977 zahájil typ Peugeot 305.

Karosériu pripravovalo štúdio Pininfarina a venovalo jej hladké, elegantné a vyvážené línie, avšak automobil na druhej strane vyzeral ako vlajková loď značky v celku nenápadne. Navyše do značnej miery pripomínal menšiu radu 405, pričom taktiež palubná doska pôsobila hranatým a nenápadným dojmom. Tieto skutočnosti modelu 605 obzvlášť na exportných trhoch škodili, navyše keď bol v roku 1995 predstavený viditeľne modernejší, lacnejší a nie príliš menší Peugeot 406, predaje rady 605 sa prepadli.

Peugeot 605 1989 1.jpgPeugeot 605 1995 01.JPGPeugeot 605 1995 02.JPG
Faceliftom prešla rada 605 v roku 1995

Podobne ako u sesterského typu XM trpeli i vozy Peugeot 605 spočiatku celou radou nedostatkou a závad, z nich väčšina spočívala v problémovej sústave moderných elektronických systémov. V roku 1995 prešla rada Peugeot 605 faceliftom, ktorý sa na prvý pohľad obmedzoval prakticky len na upravené blikače, ktoré boli premiestnené nižšie do spoločnej jednotky s hmlovkami, ale zasiahol aj ďalšie oblasti.

Peugeot 605 1995 06.JPGPeugeot 605 1995 1.jpgPeugeot 605 1995 2.jpg
S rozsiahlou modernizáciou v roku 1995 sa Peugeot 605 dočkal aj prepracovaného interiéru
Peugeot 605 1995 03.jpgPeugeot 605 1995 04.jpgPeugeot 605 1995 05.jpg
Peugeot 605 vynikal vyváženými a elegantnými líniami, avšak chýbala mu istá dávka sebavedomia, ktorá sa od vlajkovej lodi očakáva

Najvýkonnejším štvorvalcom bola jednotka XU10 J2TE s preplňovaním a výkonom 147 koní (108 kW), ktorý vozu zaisťoval veľmi slušné dynamické parametre a solídnu spotrebu, no nevynikala spoľahlivosťou. Taktiež pôvodná verzia šesťvalca PRV sa musela uspokojiť s dvomi ventilmi na valec a výkonom 167 koní (123 kW). Neskôr sa objavili varianty s štvorventilovou technikou a celkom novou konštrukciou s výkonom okolo 200 koní TE (147 kW).

Vznetové motory rady XUD11 boli výhradne štvorvalcové s tromi ventilmi na valec a nepriamym vstrekovaním do predkomôrky. Základom bola jednotka 2,1 l s atmosférickým plnením (A) a výkonom 82 koní (60 kW), jeho preplňovaná verzia (ATE) dosahovala 109 koní (80 kW). Neskôr pribudol väčší „turbodiesel“ 2,5 l (DK5) s výkonom 129 koní (95 kW). Oba preplňované agregáty vynikali pokojným chodom a vozidlu ponúkali na svoju dobu prinajmenšom solídne dynamické parametre.

VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák
 Zmerali sme akceleráciu všetkých verzií novej Škody Octavia RS

Škoda Octavia RS

Zmerali sme reálnu akceleráciu všetkých variantov novej Octavie RS a dvoch verzií Octavie Scout. Medzi najrýchlejším a najpomalším RS je pri zrýchlení 0-150 km/h rozdiel 5,3 s, pri zrýchlení 0-100 km/h to je 1,4 s. Všetky varianty Octavie RS aj Scout majú systém Launch Control. Kvôli čo najlepšiemu porovnaniu výsledkov sme merali verzie s automatickou prevodovkou DSG.

13. 4. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY