vytisknout velikost písma Peugeot 605 (1989): spomienka na staré dobré časy

Iste mi v nedeľu odpustíte trochu melancholie a sentimentu. Veľký sedan Peugeot 605, ktorého výroba bola ukončená už pre 14 rokmi, vznikal v dobe, kedy ešte automobilky dbali na poctivú výstavbu, maximálnu životnosť a ďalšie parametry, ktoré sa z moderných automobilov vytrácajú.
Peugeot 605 (1989): spomienka na staré dobré časy

Hned na začiatku sa musím priznať, že jeden z vozov Peugeot 605 som niekoľkokrát krátko šoféroval niekedy pred dvanástimi rokmi, takže hlbšie skúsenosti s ním nemám. Spomínané auto si vtedy zakúpil ako ojazdené môj dobrý známy za nekresťanské peniaze, išlo takmer o špičkovo vybavený zážihový trojliter, ktorému nechýbala automatická klimatizácia či nastaviteľná tuhosť tlmičov. Keď potom niekde v Maďarsku tento človek zaspal za volantom a cestou z diaľnice do pola prerazil niekoľko stromčekov, z vraku vystúpil bez zranenia a na toto vozidlo spomína ako na záchrancu svojho života.

Peugeot 605 1989 7.jpgPeugeot 605 1989 2.jpgPeugeot 605 1989 3.jpg
Peugeot 605 vo svojom pôvodnom prevedení z roku 1989

Toľko na úvod a dosť bolo spomienok (samozrejme pre tie vaše je otvorená diskusia pod článkom). Peugeot 605 bol štvordverový sedan vyššej strednej triedy s motorom vpredu a pohonom predných kolies, ktorý vyrábala francúzska automobilka Peugeot v rokoch 1989 až 1999. Rada 605 vo výrobnom programe čiastočne nahradila veľký sedan Peugeot 604 so zadným náhonom (1975 - 1985) a čiastočne i menší Peugeot 505, ktorého nepriamým nástupcom bol i Peugeot 405.

Peugeot 605 1989 SR 3.0.jpgPeugeot 605 1989 4.JPGPeugeot 605 1989 6.JPG
Palubná doska mnoho sympatií nevzbudzovala

V roku 1999 na výrobné linky v Sochaux nastúpil Peugeot 607. Po technickej stránke vychádzal Peugeot 605 z koncernového príbuzného v podobe modelu Citroën XM (samozrejme bez typického plynokapalinového pérovania). Model 605 sa stal zároveň vôbec posledným predstaviteľom „päťkovej“ éry, ktorú v Peugeote v roku 1977 zahájil typ Peugeot 305.

Karosériu pripravovalo štúdio Pininfarina a venovalo jej hladké, elegantné a vyvážené línie, avšak automobil na druhej strane vyzeral ako vlajková loď značky v celku nenápadne. Navyše do značnej miery pripomínal menšiu radu 405, pričom taktiež palubná doska pôsobila hranatým a nenápadným dojmom. Tieto skutočnosti modelu 605 obzvlášť na exportných trhoch škodili, navyše keď bol v roku 1995 predstavený viditeľne modernejší, lacnejší a nie príliš menší Peugeot 406, predaje rady 605 sa prepadli.

Peugeot 605 1989 1.jpgPeugeot 605 1995 01.JPGPeugeot 605 1995 02.JPG
Faceliftom prešla rada 605 v roku 1995

Podobne ako u sesterského typu XM trpeli i vozy Peugeot 605 spočiatku celou radou nedostatkou a závad, z nich väčšina spočívala v problémovej sústave moderných elektronických systémov. V roku 1995 prešla rada Peugeot 605 faceliftom, ktorý sa na prvý pohľad obmedzoval prakticky len na upravené blikače, ktoré boli premiestnené nižšie do spoločnej jednotky s hmlovkami, ale zasiahol aj ďalšie oblasti.

Peugeot 605 1995 06.JPGPeugeot 605 1995 1.jpgPeugeot 605 1995 2.jpg
S rozsiahlou modernizáciou v roku 1995 sa Peugeot 605 dočkal aj prepracovaného interiéru
Peugeot 605 1995 03.jpgPeugeot 605 1995 04.jpgPeugeot 605 1995 05.jpg
Peugeot 605 vynikal vyváženými a elegantnými líniami, avšak chýbala mu istá dávka sebavedomia, ktorá sa od vlajkovej lodi očakáva

Najvýkonnejším štvorvalcom bola jednotka XU10 J2TE s preplňovaním a výkonom 147 koní (108 kW), ktorý vozu zaisťoval veľmi slušné dynamické parametre a solídnu spotrebu, no nevynikala spoľahlivosťou. Taktiež pôvodná verzia šesťvalca PRV sa musela uspokojiť s dvomi ventilmi na valec a výkonom 167 koní (123 kW). Neskôr sa objavili varianty s štvorventilovou technikou a celkom novou konštrukciou s výkonom okolo 200 koní TE (147 kW).

Vznetové motory rady XUD11 boli výhradne štvorvalcové s tromi ventilmi na valec a nepriamym vstrekovaním do predkomôrky. Základom bola jednotka 2,1 l s atmosférickým plnením (A) a výkonom 82 koní (60 kW), jeho preplňovaná verzia (ATE) dosahovala 109 koní (80 kW). Neskôr pribudol väčší „turbodiesel“ 2,5 l (DK5) s výkonom 129 koní (95 kW). Oba preplňované agregáty vynikali pokojným chodom a vozidlu ponúkali na svoju dobu prinajmenšom solídne dynamické parametre.

BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Test Jaguar F-Pace S

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.

22. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY