vytisknout velikost písma Peugeot 505 (1979-1999): Tahúň

Peugeot 505 uzavrel éru automobilov francúzskej značky so zadným pohonom. Ohlasu a obľuby predchádzajúcej 504 však nedosiahol.
Peugeot 505 (1979-1999): Tahúň
Zoznam kapitol
  1. Posledný Peugeot so zadným pohonom
  2. Facelift a výroba mimo Francúzska
  3. Peugeot 505 (1979-1999): Kompletná fotogaléria

Prototypy nového modelu strednej triedy jazdili už od februára 1976. Peugeot ho oficiálne predstavil 16. mája 1979, výstavnú premiéru si však odbil až v septembri vo Frankfurte. Bol zároveň posledným s klasickou koncepciou pohonu, teda vpredu pozdĺžne uloženými motormi a pohonom zadných kolies. Pod kapotou by sme našli štvor- a šesťvalcové zážihové pohonné jednotky, vznetové mali výhradne vojne len štyri. Prevodovky boli manuálne so štvoricou, prípadne päticou rýchlosťou, samočinné skrine ZF disponovali tromi stupňami, od veľkej modernizácie potom pribudol ďalšie.

1979  peugeot_505_2.jpeg1979 peugeot_505_14.jpg1979peugeot_505_12.jpgPosledný nový zástupca značky s klasickou koncepciou bol elegantný. Svojho predchodcu 504 však nikdy úplne nenahradil

Trochu konzervatívny hranatý vonkajší dizajn bol spoločnou prácou turínskeho štúdia Pininfarina a štylistického centra koncernu PSA, vychádzal z menej, o rok a pol staršej tristopäťky. Predok charakterizovali negatívne sklonené hlavné svetlá. Vnútro nakreslil jediný muž a nebol ním nikto iný ako Paul Bracq, ktorý sa preslávil hlavne v Mercedesu a BMW.

Pohodlný

Päťmiestne sedany merajú na dĺžku 4,58, na šírku 1,74 a do výšky 1,43 m. Jednalo sa o pohodlné cestovné auta, ktoré boli verné prezývke "francúzsky mercedes", tá sa vžila pri predchodcovi. Podvozok mal rázvor 2740 mm, vpredu trojuholníkové ramená a vzpery McPherson, vzadu potom vlečené ramená a na oboch nápravách vinuté pružiny. Kufor limuzín ponúkal dostatočných 523 litrov.

1980 6.jpg1980 7.jpg1980 8.jpg
Interiér mal síce drobné ergonomické prehrešky, ale pohodliu nebolo čo vytknúť

Peugeoty 505 vážili podľa prevedenia od 1190 do 1460 kg, čo bolo oproti súčasnosti naozaj málo. Lenže základným modelom chýbal ešte posilňovač riadenia aj kotúčové brzdy vzadu. Palivová nádrž poňala 70 l drahocennej tekutiny. Výroba bola spustená v hlavnom závode v Sochaux. V ankete o európsky Automobil roka 1980 obsadil tretie miesto za Lanciou Delta a Opelom Kadett D.

1979_peugeot_505_1.jpg1980 9.jpgV útrobách päťstopäťky vrčali spočiatku tri motory, dva zážihové a jeden vznetový. Postupne sa ich ponuka rozširovala vrátane preplňovania

A motory? Karburátorový dvojliter (1971 cm3) prevzatý z 504 mal 71 kW, nový štvorvalec z Douvrinu s elektronickým vstrekovaním vyvinutý spolu s Renaultom dával z presného objemu 1995 cm3 celých 81 kW, bol určený pre športovejšie TI a STI. Prvý diesel prišiel na trh dva mesiace po benzínových motoroch, išlo o atmosférickú jednotku 2304 cm3/52 kW.

Lepšie špecifikácie sa mohli pochváliť posilňovačom riadenia, centrálnym zamykaním, klimatizáciou, prednými hmlovkami, posuvnou strechou, prednými elektrickými oknami a za príplatok koženým čalúnením.

Turbodiesel 2,3 l predstavený v roku 1980 najprv za oceánom ponúkal 59 kW. V ďalšej sezóne debutoval benzínový štvorvalec 2165 cm3/86 kW pre STI, avšak najprv vo verzii s mechanickým vstrekovaním. Naftové "dva-trojky" doplnil väčší dvaapolliter (2498 cm3/56 kW).

Break a Familiale

Päťdverové kombi z marcovej Ženevy 1982 bolo o dosť dlhší (bezmála 4,9 m) a vyšší (1,54 m) ako základný sedan, rázvor sa u neho natiahol na 2,9 m. Začalo sa vyrábať o mesiac neskôr. Ako Familiale pojalo až osem cestujúcich, deti našli svoje miesto vzadu v kufri na sedačkách otočených proti smeru jazdy, prípadne i po ňom. V Európe nikto nič podobné vtedy neponúkal. Break bol len päťmiestny s kufrom o 1210 l. Vzhľadom k tomu, že kombi jazdili s veľkou záťažou, vzadu používali klasickú tuhú nápravu a panhardskú tyč.

1982 peugeot_505_break_2.jpeg1982 peugeot_505_break_3.jpg1982 peugeot_505_break_4.jpeg1982 peugeot_505_break_6.jpg1982 peugeot_505_break_7.jpg1982 peugeot_505_break_8.jpg
Breaky a Familiale mali namiesto kufra bezodnú dieru, dnešné kombi v takomto porovnaní stagnujú. Rovná plocha po sklopení sedadiel bola samozrejmosťou.

V dvojmiestnom usporiadaní mohli pripraviť až 1940, v jednomiestnom dokonca 2240 l zbytočností, premenili sa tak v praktickú dodávku, do vozidiel bolo možné naložiť aj 232 cm dlhý predmet, alebo skoro šesťsto kíl vrátane posádky. Rovná plocha bola samozrejmosťou, sklopiť sa dalo tiež sedadlo spolujazdca. Veľmi si ich obľúbili taxikári aj početné rodiny. Dodávky Commerciale so stmavenými bočnými oknami sa však hocikde predávali tiež, tie slúžili drobným živnostníkom.

Ďalšie motory

V roku 1982 prišla aj zážihová tisícosemstovka (1796 cm3) s 59 kW, 60kW dvojliter sa montoval krátko do kombíkov. Štvorvalce 2,2 l dostali vo osemdesiatomtreťom turbodúchadlo, s vývojom pomáhalo Porsche. Mali tak razom 110, krátko na to dokonca 118 kW, na starom kontinente však len v sedanoch. Pozor, nešlo však o vlastné motory, ale rad N9 získanou akvizíciou európskeho Chrysleru s objemom 2155 cm3. Nimi vybavené modely Turbo Injection mali štandardne zliatinové kolesá a v neposlednom rade samosvorný diferenciál.

1983peugeot_505 GTI_2.jpg1983 peugeot_505_turbo_injection_2.jpg1983 peugeot_505_turbo_injection_1.jpg
Peugeoty 505 GTI poháňal atmosférický štvorvalec 2,17 l, verziu Turbo Injection preplňovaný z kupé Talbot-Matra Murena s o niečo menším objemom 

Atmosférická verzia pôvodnej "dva-dvojky" dostala konečne elektronickú "striekačku" v prípade GTI s 96 kW. Áno, slávne písmená niesla aj veľká rada, dokonca ako kombi! Zároveň nahradila verziu STI. V rokoch 1984-1985 bol k dispozicii aj benzínový karburátorový dvojliter so 74 kW. Aj vznetový dvaapolliter posilnil na 70 kW, s medzichladičom stlačeného vzduchu dával dokonca 81 kW.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY