vytisknout velikost písma Peugeot 308 GTi: Prvé jazdné dojmy z mosteckého okruhu

Záujemcovia o rýchly hatchback musia byť aktuálne vyložene nadšení, klub rýchlych prednokoliek je totiž väčší ako kedykoľvek predtým. Najnovším členom na slovenskom trhu sa stal Peugeot s veľmi sľubne vyzerajúcim modelom 308 GTi. Vyskúšali sme ho na mosteckom okruhu.
Peugeot 308 GTi: Prvé jazdné dojmy z mosteckého okruhu
Zoznam kapitol
  1. Malý motor, veľké schopnosti
  2. Podvozok je na tom ešte lepšie, Ďalší skvelý voz na scéne, Video

Kategória rýchlych hatchbackov sa nám v poslednej dobe pekne rozrastá. Na trh čoskoro príde najsilnejší Golf GTI v histórii (Clubsport), máme tu výborný Seat Leon Cupra 290, Honda disponuje novou generáciou Civicu Type R, stále je k dispozícii úplne úžasný Mégane RS dosluhujúcej generácie, Ford má tiež zaujímavý Focus ST, spomenúť môžeme aj Astru OPC a do toho všetkého prichádza po novom Peugeot so svojím modelom 308 GTi.

Už základné parametre vás zaujmú. Výkon prekračuje 184 kW (250 koní), motor spolupracuje s manuálom a poháňané sú predné kolesá cez samosvorný diferenciál, pričom Peugeot nasadil Torsen. Jeden zásadný rozdiel oproti všetkým ostatným tu ale predsa len je. Kým celá kategória používa dvojlitrové motory, Peugeot siahol po menšej tisícšesťstovke.

_DSC0693.jpg_DSC0691.jpgVeľké kolesá, veľké koncovky výfuku a podozrivo nízka svetlá výška, to je všetko. Vrchol radu 308 nekričí svoje schopnosti do sveta tak, ako napríklad Honda Civic Type R

Tá samozrejme dostala mnoho rôznych úprav. Peugeot napríklad uvádza kované hliníkové piesty, zosilnené ojnice, piesty sú chladené zospodu dvojitým postrekom oleja, výfuk je vyrobený z ocele a tak ďalej. Výsledok ponúkne 200 kW (270 k) dostupný pri 6000 ot a 330 Nm dostupných v rozmedzí 1900 až 5000 ot.

Technika ako taká ale nakoniec nie je zas až také prekvapenie, pretože Peugeot už nejakú dobu ponúka rovnaký motor v kombinácii s modelom RCZ R. Automobilka vyrába aj slabšiu verziu naladenú na 184 kW (250 k), avšak tá sa u nás nepredáva.

Peugeot 308 GTi vznikol za prispenia tímu Peugeot Sport (oficiálne sa toto auto volá 308 GTi by Peugeot Sport) a ten sa okrem motora podrobne pozrel aj na podvozok. Nový francúzsky hatchback dostal rozchod 1570 mm vpredu a 1554 mm, menila sa geometria aj jednotlivé diely podvozku. Predné zavesenie má oproti bežným variantom inej pružiny a tlmiče, ktoré sú inak uložené. Podobné zmeny sa odohrali aj vzadu, kam sa navyše nasťahovali tuhšie ramená a tuhší zadný nosník. Auto pracuje s brzdami s veľkosťou 380 mm vpredu a 268 mm vzadu.

Aby som to zhrnul, Peugeot 308 GTi vyzerá veľmi sľubne a automobilka samotná jeho schopnostiam naozaj verí. Nebýva zvykom, aby nejaká značka usporiadala prezentáciu svojich modelov na pretekárskom okruhu a už vôbec nie je zvykom (minimálne nie v rámci tunajších prezentácií), aby ste ako novinári dostali auto a v podstate prázdny okruh minimálne na dvadsať minút. Bez retardérov a s možnosťou preletieť cieľovú rovinku podľa ľubovôle.

_DSC0697.jpg_DSC0701.jpg_DSC0700.jpg
Brzdy sú perfektné; pneumatiky Michelin Pilot Super Sport sa postarajú o patričnú priľnavosť, športový výfuk zase o adekvátny zvuk 

Malý motor, veľké schopnosti

Pretože som dorazil na túto akciu ako jeden z prvých, nemôžem úplne súdiť, ako sa celodenné jazdenie po okruhu na testovacích autách podpísalo, ale bezpečne viem, že tých 20 minút, ktoré som s 308 GTi strávil ja, auto zvládlo s veľkým prehľadom. Bohužiaľ táto akcia pre mňa bola prvou príležitosťou vyskúšať si mostecký okruh trochu viac, takže som začínal skôr voľne. Akonáhle som ale nabral väčšiu istotu, nabral som aj na tempe.

Už RCZ R ukázalo, že preplňovaná tisícšesťstovka je veľmi schopný motor. Keby ste si v tabuľkových údajoch neprečítali presný údaj o objeme valcov, pokojne by ste tipovali dvojliter. Elán, aký tento štvorvalec ponúka, je vskutku zaujímavý, podľa môjho názoru (aj keď som čítal inde opak) sa ale prítomnosť malého motora a veľkého turba nakoniec predsa len prejaví na reakciách na plyn.

_DSC0719.jpg_DSC0720.jpgTisícšesťstovka vie s pomerne veľkým hatchbackom veľmi zacvičiť, malý objem sa ale nakoniec predsa len prejaví. Turboefekt je aj tu, rovnako ako pri RCZ R, patrný

Hlavne na výjazde zo zákruty, kedy skrátka chvíľku trvá, než sa do toho turbo poriadne oprie. Druhú polovicu minulého roka nám robila spoločnosť Cupra 280 a ja som si takmer istý tým, že Seat ponúkne ostrejšie reakcie, čo je nakoniec logické. V Peugeote ale stále nejde o žiadnu veľkú tragédiu. Dajte si pár kôl na okruhu, alebo ostrú jazdu po okreske a čoskoro na to zabudnete.

Tisícšesťstovka navyše vie svoje predstavenie vygradovať až do 6500 ot., kde zasahuje obmedzovač. Mimochodom ak necháte motor dôjsť až takto ďaleko, je to ako keby ste narazili do steny. Žiadny tlmený koniec do stratena, štvorvalec tiahne do posledného okamihu, než ho rázne utne elektronika. Zvuk motora tiež stojí za pozornosť.

_DSC0696.jpg_DSC0702.jpg_DSC0703.jpg

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

včera | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY