vytisknout velikost písma Peugeot 205 Turbo 16 (1983-1985): Brutálne béčko

Peugeot sa vlani vrátil na Dakar a tento rok ho na druhý pokus vyhral. Prvé víťazstvo však oslávil ešte pri Ružovom jazere v roku 1987. Vtedy bol jeho želiezkom v ohni 205 Turbo 16, prestavaný špeciál skupiny B.
Peugeot 205 Turbo 16 (1983-1985): Brutálne béčko
Zoznam kapitol
  1. Technika produkčnej verzie
  2. Súťažné úspechy špeciálov
  3. Fotogaléria

Peugeot nemal na začiatku 80. rokov súťažné auto, ktoré by bolo schopné vyhrať majstrovstvá sveta. Doba sedanov 504 a kupé tej istej série s motormi V6, ktoré privážali vavríny najmä z afrických maratónov, bola preč. "Lev" teda sa teda v roku 1980 pustil do vývoja súťažnej 305. Štvordverové auto s rozšírenými blatníkmi, ochrannú klietok a vetracími otvormi v kapote vyzeralo veľmi dobre.

autowp.ru_peugeot_305_rallye_v6_prototype_1.jpgautowp.ru_peugeot_305_rallye_v6_prototype_3resized.jpg
Peugeot pôvodne plánoval nahradiť úspešne 504 v rallye špeciálom 305 V6 so zadným pohonom

Miesto naprieč umiestnených štvorvalcov a predného pohonu sériových verzií dostal pozdĺžne uložený vidlicový šesťvalec 2,5 l/184 kW (250 k) a logicky aj klasickú koncepciu. Navyše mal päťstupňovú prevodovku až vzadu pri diferenciálu. Štvorventilový agregát bol derivátom radu PRV (Peugeot-Renault-Volvo).

V Heuliezi vznikli minimálne dva približne tonu ľahké prototypy, jeden strieborný, druhý v modrobielej kombinácii so žltým pruhom mal dokonca krídlo. Projekt bol v roku 1981 zastavený oficiálne z "finančných dôvodov". Lenže vo Švédskej rallye prvýkrát zvíťazil Hannu Mikkola s Audi Quattro a štyri kruhy vyhrali do konca sezóny ešte ďalšie dva podniky MS. Vo svete rýchlostných skúšok sa schyľovalo k revolúcii, pomaly nastávala éra turbodúchadiel a pohonu všetkých kolies... Jedinou výnimkou bola Lancia 037, veľmi úspešná v roku 1983. Peugeot vo finále urobil dobre, že práce na tritstopäťke zastavil a nemíňal ďalšie peniaze...

Dvestopäťka

Proti Quattru nakoniec postavil iné vozidlo, fenomenálny 205 Turbo 16 s preplňovaným štvorvalcom pred zadnou nápravou a stálou štvorkolkou. Krátke označenie 205 T16 je nesprávne a zavádzajúce, nie je pravdou, že sa používalo všade mimo Francúzska. Odvodiť takéto vozidlo zo sériovej dvestopäťky umožňovali nové pravidlá pre skupinu B, ktoré nadobudli účinnosť od 1. januára 1982. Malý automobil v sériovej podobe pritom vyznával koncepciu "všetko vpredu", vyrábal sa od konca roka 1982.

Peugeot musel pripraviť aj produkčnú variantu ultimátneho špeciálu a postaviť ich minimálne dvesto, čo vyžadovali predpisy FIA. O to sa opäť postaral Heuliez.

Peugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -02.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -29.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -67.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -41.jpg
Nástup Audi Quattro prinútil výrobcu zmeniť plány a ten vytvoril z malého modelu 205 beštiu...

Základom bol samonosný podvozok s rázvorom 2540 mm, nezávisle na dvojitých lichobežníkoch zavesenými kolesami, vinutými pružinami, teleskopickými tlmičmi Bilstein a stabilizátormi, vzadu ho dopĺňal pomocný rúrkový rám. S veľkosériovým bračekom malo Turbo 16 vizuálne rovnaké iba hlavné a koncové reflektory, dvere, čelné sklo a mriežku chladiča s tromi vodorovnými lamelami z GTI.

To bolo okrem podobnej siluety všetko. Autá charakterizovali rozšírené boky a nasávací otvor v prednej kapote, pod ktorou sa ale motor, ako už bolo povedané, nenachádzal, našli by sme tam hlavne náhradné koleso.

S turbom a štvorkolkou

Radový štvorvalec XU8T bol umiestnený naprieč uprostred za sedadlami, teda pred zadnou nápravou. Agregát s rozvodom DOHC, hliníkovým blokom i štvorventilovou hlavou (preto číslo 16 v názve) disponoval objemom 1775 cm3 a päťkrát uloženým kľukovým hriadeľom, tie vačkové poháňali ozubené remene. 147 kW pri 6750 otáčkach stačilo k akcelerácii z pokoja na stovku za 7,3 s, ostrá výhradne dvojmiestna dvestopäťka upaľovala až 210 km/h a kilometer s pevným štartom zvládla za 27 s.

Peugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -83.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -24.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -87.jpg
Peugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -19.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -84.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -38.jpg
205 Turbo 16 dostala stály pohon všetkých kolies a štvorvalcový turbomotor 1,78 l, ktorý sa nasťahoval pred zadnú nápravu

Benzín dodávalo nepriame mechanické viacbodové vstrekovanie Bosch K-Jetronic a veľké turbodúchadlo s medzichladičom nieslo značku KKK. Prísun vzduchu zaisťovali mohutné diery za dverami, pohonná jednotka bola prístupná po odklopení celej zadnej časti s decentnými strešnými krídelkami smerom nahor. Autá boli vybavené päťstupňovými manuálnymi prevodovkami z Citroënu SM, výrobca uvádzal krútiaci moment 256 Nm/4000 min-1. Pohon všetkých kolies pozostával z viskóznej spojky, medzinápravového diferenciálu Ferguson a dvoch samosvorných ZF vpredu i vzadu.

Peugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -21.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -16.jpgPeugeot 205 GTI, Turbo 16 (1984) -02.jpgKrotším súrodencom zodpovedala vzdialene iba silueta, čo jasne dokazuje porovnanie s hot-hatchom GTI. Turbo 16 malo pritom zhodné len svetlá a dvere...

Decelerácii zaisťovala štvorica vnútorne chladených kotúčov. 3,83 cm dlhé, 1,67 m široké a 1,33 m vysoké Turbo 16 vážilo 1145 kg a počúvalo na slovo vďaka hrebeňovému riadeniu, posilňovač riadenia bol tak akurát pre slečinky, preto úplne chýbal, dvojokruhové brzdy ten svoj samozrejme mali.

Peugeot ale oficiálne ponúkal aj variant pre ďalšie závodné úpravy, odľahčenú na 980 kg. Tá bola oveľa výkonnejšia, dôležité parametre dosahovali 235 kW (320 k)/8000 min-1 a 343 Nm/5000 min-1.

Jednokotúčovou suchú spojku tu nahradila dvojkotúčová s keramickým obložením a akcelerácia na stovku sa zlepšila, klesla k 6 s. So svetlosťou sa dalo hýbať v osemcentimetrovom rozmedzí.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY