vytisknout velikost písma Peugeot 205 Turbo 16 (1983-1985): Brutálne béčko

Peugeot sa vlani vrátil na Dakar a tento rok ho na druhý pokus vyhral. Prvé víťazstvo však oslávil ešte pri Ružovom jazere v roku 1987. Vtedy bol jeho želiezkom v ohni 205 Turbo 16, prestavaný špeciál skupiny B.
Peugeot 205 Turbo 16 (1983-1985): Brutálne béčko
Zoznam kapitol
  1. Technika produkčnej verzie
  2. Súťažné úspechy špeciálov
  3. Fotogaléria

Peugeot nemal na začiatku 80. rokov súťažné auto, ktoré by bolo schopné vyhrať majstrovstvá sveta. Doba sedanov 504 a kupé tej istej série s motormi V6, ktoré privážali vavríny najmä z afrických maratónov, bola preč. "Lev" teda sa teda v roku 1980 pustil do vývoja súťažnej 305. Štvordverové auto s rozšírenými blatníkmi, ochrannú klietok a vetracími otvormi v kapote vyzeralo veľmi dobre.

autowp.ru_peugeot_305_rallye_v6_prototype_1.jpgautowp.ru_peugeot_305_rallye_v6_prototype_3resized.jpg
Peugeot pôvodne plánoval nahradiť úspešne 504 v rallye špeciálom 305 V6 so zadným pohonom

Miesto naprieč umiestnených štvorvalcov a predného pohonu sériových verzií dostal pozdĺžne uložený vidlicový šesťvalec 2,5 l/184 kW (250 k) a logicky aj klasickú koncepciu. Navyše mal päťstupňovú prevodovku až vzadu pri diferenciálu. Štvorventilový agregát bol derivátom radu PRV (Peugeot-Renault-Volvo).

V Heuliezi vznikli minimálne dva približne tonu ľahké prototypy, jeden strieborný, druhý v modrobielej kombinácii so žltým pruhom mal dokonca krídlo. Projekt bol v roku 1981 zastavený oficiálne z "finančných dôvodov". Lenže vo Švédskej rallye prvýkrát zvíťazil Hannu Mikkola s Audi Quattro a štyri kruhy vyhrali do konca sezóny ešte ďalšie dva podniky MS. Vo svete rýchlostných skúšok sa schyľovalo k revolúcii, pomaly nastávala éra turbodúchadiel a pohonu všetkých kolies... Jedinou výnimkou bola Lancia 037, veľmi úspešná v roku 1983. Peugeot vo finále urobil dobre, že práce na tritstopäťke zastavil a nemíňal ďalšie peniaze...

Dvestopäťka

Proti Quattru nakoniec postavil iné vozidlo, fenomenálny 205 Turbo 16 s preplňovaným štvorvalcom pred zadnou nápravou a stálou štvorkolkou. Krátke označenie 205 T16 je nesprávne a zavádzajúce, nie je pravdou, že sa používalo všade mimo Francúzska. Odvodiť takéto vozidlo zo sériovej dvestopäťky umožňovali nové pravidlá pre skupinu B, ktoré nadobudli účinnosť od 1. januára 1982. Malý automobil v sériovej podobe pritom vyznával koncepciu "všetko vpredu", vyrábal sa od konca roka 1982.

Peugeot musel pripraviť aj produkčnú variantu ultimátneho špeciálu a postaviť ich minimálne dvesto, čo vyžadovali predpisy FIA. O to sa opäť postaral Heuliez.

Peugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -02.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -29.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -67.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -41.jpg
Nástup Audi Quattro prinútil výrobcu zmeniť plány a ten vytvoril z malého modelu 205 beštiu...

Základom bol samonosný podvozok s rázvorom 2540 mm, nezávisle na dvojitých lichobežníkoch zavesenými kolesami, vinutými pružinami, teleskopickými tlmičmi Bilstein a stabilizátormi, vzadu ho dopĺňal pomocný rúrkový rám. S veľkosériovým bračekom malo Turbo 16 vizuálne rovnaké iba hlavné a koncové reflektory, dvere, čelné sklo a mriežku chladiča s tromi vodorovnými lamelami z GTI.

To bolo okrem podobnej siluety všetko. Autá charakterizovali rozšírené boky a nasávací otvor v prednej kapote, pod ktorou sa ale motor, ako už bolo povedané, nenachádzal, našli by sme tam hlavne náhradné koleso.

S turbom a štvorkolkou

Radový štvorvalec XU8T bol umiestnený naprieč uprostred za sedadlami, teda pred zadnou nápravou. Agregát s rozvodom DOHC, hliníkovým blokom i štvorventilovou hlavou (preto číslo 16 v názve) disponoval objemom 1775 cm3 a päťkrát uloženým kľukovým hriadeľom, tie vačkové poháňali ozubené remene. 147 kW pri 6750 otáčkach stačilo k akcelerácii z pokoja na stovku za 7,3 s, ostrá výhradne dvojmiestna dvestopäťka upaľovala až 210 km/h a kilometer s pevným štartom zvládla za 27 s.

Peugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -83.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -24.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -87.jpg
Peugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -19.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -84.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -38.jpg
205 Turbo 16 dostala stály pohon všetkých kolies a štvorvalcový turbomotor 1,78 l, ktorý sa nasťahoval pred zadnú nápravu

Benzín dodávalo nepriame mechanické viacbodové vstrekovanie Bosch K-Jetronic a veľké turbodúchadlo s medzichladičom nieslo značku KKK. Prísun vzduchu zaisťovali mohutné diery za dverami, pohonná jednotka bola prístupná po odklopení celej zadnej časti s decentnými strešnými krídelkami smerom nahor. Autá boli vybavené päťstupňovými manuálnymi prevodovkami z Citroënu SM, výrobca uvádzal krútiaci moment 256 Nm/4000 min-1. Pohon všetkých kolies pozostával z viskóznej spojky, medzinápravového diferenciálu Ferguson a dvoch samosvorných ZF vpredu i vzadu.

Peugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -21.jpgPeugeot 205 Turbo 16 Roadcar (1983-1985) -16.jpgPeugeot 205 GTI, Turbo 16 (1984) -02.jpgKrotším súrodencom zodpovedala vzdialene iba silueta, čo jasne dokazuje porovnanie s hot-hatchom GTI. Turbo 16 malo pritom zhodné len svetlá a dvere...

Decelerácii zaisťovala štvorica vnútorne chladených kotúčov. 3,83 cm dlhé, 1,67 m široké a 1,33 m vysoké Turbo 16 vážilo 1145 kg a počúvalo na slovo vďaka hrebeňovému riadeniu, posilňovač riadenia bol tak akurát pre slečinky, preto úplne chýbal, dvojokruhové brzdy ten svoj samozrejme mali.

Peugeot ale oficiálne ponúkal aj variant pre ďalšie závodné úpravy, odľahčenú na 980 kg. Tá bola oveľa výkonnejšia, dôležité parametre dosahovali 235 kW (320 k)/8000 min-1 a 343 Nm/5000 min-1.

Jednokotúčovou suchú spojku tu nahradila dvojkotúčová s keramickým obložením a akcelerácia na stovku sa zlepšila, klesla k 6 s. So svetlosťou sa dalo hýbať v osemcentimetrovom rozmedzí.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY