vytisknout velikost písma Peugeot 205 GTI (1984): malý expres oslavuje tridsiatku

V galérii význačných tridsiatnikov pokračujeme obnovenou premiérou francúzskeho modelu Peugeot 205 GTI, ktorý ovplyvnil vývoj vozidiel svojej kategórie na desiatky rokov dopredu...
Peugeot 205 GTI (1984): malý expres oslavuje tridsiatku
Zoznam kapitol
  1. Dôležitý krok, Peugeot 205 GTI v roku 1984, Športový interiér
  2. Významné úpravy mechanických skupín, Technické údaje, Video
  3. Fotogaléria

Dôležitý krok

Pôvodný Peugeot 205 GTI bol odhalený v roku 1984 s atmosféricky plneným štvorvalcom 1,6 l (XU5J) s výkonom 105 koní (77 kW), neskôr pribudla varianta 1,9 l (XU9JA) s rovnakým vŕtaním naladená až na 128 koní (94 kW). Práve základná krátkozdvihová "tisícšesťstovka", ktorá bola v roku 1987 vybavená modernejšou hlavou z XU9JA s väčšími ventilmi, sa však zapísala do povedomia vtedajších vodičov ako mimoriadne točivý a zábavný motor.

Toľko stručne k úvodu pre dnešný článok. Rok 1984 bol bohatý na rad významných premiér a my sme vám doteraz predstavili rôznorodé modely Mercedes-Benz W124, Lancia Thema, Volkswagen Passat Syncro, Opel Kadett E i Wartburg W353. Aj keď dnes kategória "hot hatch", teda kompaktných vozidiel s jazdnými výkonmi na úrovni modelov o niekoľko tried vyššej, ponúka širokú škálu variantov, v prvej polovici osemdesiatych rokov patrila k popoluškám.

Jedným z prvých vozidiel, ktoré dláždili cestu k nástupu hot hatch dnešného strihu, patrí nepochybne práve Peugeot 205 GTI. Tento model zaznamenal významné úspechy ako u bežných motoristov, tak v adaptáciách pre športové závody najrôznejších druhov. Ešte pred piatimi rokmi to vyzeralo, že Peugeot tradíciu svojich GTI opustí, ale našťastie k tomu nedošlo, a tak sme pre vás mohli otestovať nový Peugeot 208 GTi. Iste, štýlovo možno trochu "zženštilo", avšak na ceste veľmi zábavné auto...

Peugeot 205 GTI v roku 1984

Ako obvykle sa budeme sústrediť na originálne prevedenie a jeho špecifikácie, v ktorých nastúpilo svojho času do predajov. Veľmi vydarený kompakt Peugeot 205 bol predstavený v roku 1983 a pre jeho kvality mu len veľmi tesne unikol titul Auto roka 1984 (COTY). S ohľadom na rozširovanie ponuky typov tejto čerstvej rady Peugeot predstavil už o rok neskôr športovo zamerané, trojdverovej prevedenie 205 GTI, ktoré v kategórii vozidiel s dĺžkou karosérie pod 4 m patrilo v tom čase k najrýchlejším a najobratnejším.

1984 Peugeot GTi (8) 2.jpg1984 Peugeot GTi (9) 2.jpg1984 Peugeot GTi (7).jpg
Peugeot 205 GTI vo svojom pôvodnom prevedení

Oproti do tej doby dostupným verziám zaviedlo nové GTI trojdverovú karosériu, ktorá zároveň priniesla utesnené okraje masky chladiča, s ohľadom na obmedzenie odporu vzduchu upravené spätné zrkadlo, prepracované tesnenie dverí a decentnú prítlačnú plochu nad zadným oknom, ktorej by sa dnes povedalo "spojler". Vozidlá Peugeot 205 GTI vynikali na prvý pohľad tiež plastovými nástavcami blatníkov, ktoré by dnes pravdepodobne vzbudzovali dojem nejakého "crossoveru". Opticky boli zapojené do priebežného celku s ochrannými pásmi v nárazníkoch a na bokoch karosérie.

1984 1.jpg1984 2.jpg
Interiér sa dočkal rozmerných predných sedadiel a bohatp vybaveného prístrojového štítu

Obdĺžnikové svetlá v prednom nárazníku spočiatku možno prekvapivo neslúžili ako hmlovky, ale ako pomocná diaľkové svetlá. Model 205 GTI vychádzal zo špičkového päťdverového prevedenia 205 GT a v štandardnej výbave k nemu pridával napríklad tónované sklá alebo uzamykateľné viečko palivovej nádrže, ponúkané inak iba za príplatok. Vďaka čiastočnému zinkovaniu karosárskych dielov, ochrannej vrstve PVC na zvlášť exponovaných miestach a ďalším opatreniam Peugeot už vtedy ponúkal šesťročnú záruku na neprehrdzavenie karosérie.

Športový interiér

Predné sedadlá mali výrazné anatomické tvarovanie a prístup k zadným sedadlám uľahčoval špecifický spôsob ich závesov, takže sa nesklápali len ich operadlá, ale celé sedadlá ako celok na zložitom paralelograme, pričom sa po návrate do pôvodnej polohy nezmenilo ani ich predvolené nastavenia. Ovládací mechanizmus bol ľahko prístupný aj pre pasažierov sediacich na zadných sedadlách. Upravená palubná doska dostala bohato vybavený prístrojový štít.

1984 Peugeot GTi (2).jpg1984 Peugeot GTi (10) 2.jpg1984 Peugeot GTi (4).jpg
Pri pohľade na palubnú desku si všimneme hlavne nového volantu a digitálnych hodín na stredovej konzole

Dominovali mu veľká stupnica tachometra a otáčkomera uprostred doplnená najdôležitejšími kontrolkami a po stranách potom tlakomerom mazania a palivomerom vľavo a teplomermi oleja a chladiacej kvapaliny vpravo. Stredovej konzoly so zvislými tiahlami ovládania ventilácie vojvodili digitálne hodiny, nižšie sa potom nachádzal priestor pre inštaláciu rádia a rozmerná schránka pre odkladanie drobností.

Ako bolo naznačené v úvode, o pohon sa postaral zážihový, pred prednou nápravou priečne usadený radový štvorvalec XU5J prevzatý z väčšieho typu Peugeot 305 GT, pričom oproti ostatným verziám radu 205 bol smerom dozadu sklonený nie o 72, ale len o 30 stupňov. Štandardom jednotky OHC 1,6 l sa stalo elektronicky riadené nepriame vstrekovanie paliva Bosch L-Jetronic, pričom starostlivé odladenie samostatných sacích kanálov prispelo k tomu, že 95% špičkové hodnoty krútiaceho momentu (max 132 Nm) bolo k dispozícii od 2 700 do 5 500 ot./min.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY