vytisknout velikost písma Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Boli to príjemné mesiace

Malý, svižný, úsporný a na pohľad pekný. A také tie ortodoxné reči, prečo kupovať malý crossover, keď môžete mať malý hatchback (ktorý som predtým tiež šoféroval)? Tie nechajme do internetových diskusií.
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Boli to príjemné mesiace

Plusy

  • Veľmi úsporný motor
  • Dostatočný výkon aj pre dynamická jazda
  • Prekvapivo presná prevodovka
  • 2008 je dosť malá pre pohodlný pohyb po meste ...
  • ...ale stále vnútri dosť priestranná, aby odviezla štyri väčšie osoby
  • Verzia GT Line vyzerá veľmi dobre

Mínusy

  • Miniatúrny volant a prístrojový štít umiestnený nad ním nemusí vyhovovať všetkým
  • Motor by mohol byť tichší
  • Do terénu sa 2008 vôbec nehodí
  • Celoročné pneumatiky sú veľmi kompromisnou voľbou
  • Grip Control je nepotrebná pomôcka
  • Celková cena testovaného auta cez 23-tisíc eur je fakt veľa

Začiatkom februára tohto roku v našej redakcii zaparkoval Peugeot 2008 osadený motorom 1.6 BlueHDi, manuálnou prevodovkou a atraktívnou výbavou GT Line. Pôvodne s nami mal stráviť zhruba päť mesiacov a na konci júna sa vrátiť späť k automobilke, ale z rôznych dôvodov sme ho nakoniec vrátili až začiatkom októbra. Iste, bolo to aj preto, že sa nám vozidlo zapáčilo.

Nie však kvôli dychberúcej dynamike alebo vysoko zábavnému riadeniu. Pravdupovediac, Peugeot 2008 ponúka skôr nezaujímavé jazdné vlastnosti, ale od toho tu sú iné modely. Naše sympatie pramenia predovšetkým z denného používania. Vyšší posed znamená lepšie nastupovanie aj vystupovanie, kompaktné rozmery prinášajú relatívne bezstarostné cesty po meste i parkovanie a dieselový štvorvalec to všetko podčiarkne schopnosťou jazdiť po diaľniciach ďaleko za slovenským limitom pri spotrebe do šiestich litrov. Pre dochádzaní do mesta z dediny vzdialenej približne 20 km od Bratislavy je to hotový ideál.

DSC0069.jpg

Peugeot 2008 zapadá do kategórie malých crossoverov, kde sa aktuálne dejú veľké veci. Záujem zákazníkov stále rastie a to znamená aj zvýšený záujem automobiliek o daný segment. Francúzsky crossover v poslednej dobe dostal veľa nových súperov, takže nakoniec najväčším problémom bude jeho vek. Na trhu je už od roku 2013. Minulý rok síce dostal decentný facelift, lenže ten nič zásadné nezmenil, a tak najvýraznejšou novinkou bola práve testovaná športovo strihaná výbava GT Line.

V konečnom dôsledku to bola trochu zvláštna kombinácia. Na jednej strane voz dostal veľké sedemnásťpalcové kolesá, výraznejšiu masku chladiča a dozadu niečo, čo má asi pripomínať športovú koncovku výfuku (lenže je to len zlá atrapa), na druhej strane bol v aute systém Grip Control a s ním spojené mierne terénne celoročné pneumatiky M + S. Čo do dizajnu je ale všetko v najlepšom poriadku.

Peugeot-2008-interier-1.jpgPeugeot-2008-interier-2.jpg

Interiér na pohľad tiež nevyzerá vôbec zle. Peugeot používa hodnotne pôsobiace materiály a sľubné sú aj športové sedačky. Problémom ale pre niektorých môže byť usporiadanie pracoviska vodiča s miniatúrnym volantom. Úprimne, nie som príliš veľký fanúšik takéhoto riešenia, ale za tých niekoľko mesiacov som si zvykol. Naproti tomu kolega Dalibor sa pomaly križoval zakaždým, keď do Peugeotu mal zasadnúť, a pre originálne riešenie francúzskej automobilky nenašiel jediné pozitívne slovo. Osobne nepovažujem i-Cockpit za vec, ktorá by mala byť dôvodom pre kúpu vozidla, ale úplne zlé to tiež nie je. Ako veľmi inteligentné sa potom ukázalo ovládanie na volante, kde síce na prvý pohľad nie sú takmer žiadne tlačidlá, napriek tomu ale možno priamo z volantu ovládať v podstate všetky dôležité veci od ladenie rádia po prechádzaní telefónneho zoznamu v pripojenom mobile.

Pokiaľ ide o vnútorný priestor, tomu sme venovali samostatný článok. Mimochodom, dvakrát sa naskytla situácia, kedy som Peugeot 2008 využil ako miesto na prenocovanie. Na moje prekvapenie som sa v ňom aj ja so svojimi necelými 190 cm vyspal.

Testy | SUV | Peugeot

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Vnútorný priestor

Mrzuté sú drobnosti typu držiakov nápojov pred radiacou pákou, kam sa síce zmestí menší kelímok s kávou, s plechovkou už budete mať problém. A ak do pripraveného USB vložíte nejaký flash disk, nedáte sem už takmer nič. Ako trochu zradná sa ukázala aj priehradka medzi prednými sedadlami s malinkou zaťahovacia roletkou. Keď ju týmto spôsobom uzavriete, dostanete lakťovú opierku. Niekoľkokrát sa stalo, že som sa chcel na sedadle trochu posunúť a podvedome som sa o túto opierku viac oprel. Raz to nevydržala a prepadla sa dovnútra. Nakoniec sme ju ale úspešne vrátili späť. Sympatická je potom možnosť sklopiť zadné operadlá takmer do roviny s batožinovým priestorom, ktorý má sám o sebe pekne pravidelný tvar a je teda dobre využiteľný.

Najväčšiu radosť nám za celé tie mesiace robil motor. Vznetový štvorvalec s objemom 1,6 litra disponuje na pohľad relatívne nízkym výkonom 88 kW (120 k), ale v praxi malému crossoveru bohato stačí aj pre svižnú jazdu. Prirodzene sme nevynechali meranie na brzde, takže ste si mohli v samostatnom článku prečítať, ako na tom testované auto bol s parametrami motora naozaj:

Testy | SUV | Peugeot

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot na brzde obstál, aj keď vykázal nepatrne vyšší výkon a takmer o 50 Nm vyšší maximálny krútiaci moment. Práve vysoký krútiaci moment bol dôvodom tak príjemnej a dynamicky pôsobiacej jazdy. Naopak predné celoročné pneumatiky si s občasným prívalom točivého momentu nevedeli rady. Počas leta sa táto vlastnosť veľa zvýraznila. Keď sme automobil vracali, pneumatiky už fungovali dosť zle. Aj na suchu až príliš často strácali trakciu, na mokre si už jazda žiadala viac pozornosti, pretože Peugeot po nich doslova kĺzal.

Ako presne rýchly je Peugeot 2008 1.6 BlueHDi, to zistíte v nasledujúcej tabuľke (alebo priamo v samostatnom článku). Oficiálne potrebuje pre zrýchlenie z nuly na 100 km/h 9,6 s, my sme namerali čas 10,2 s. Ako vždy ale na palube boli dve dospelé osoby. S maximálnou rýchlosťou 190 km/h nemá tento francúzsky crossover žiaden problém.

Namerané hodnoty Peugeot 2008 1.6 BlueHDi
ZRÝCHLENIE Z MIESTA
0-50 km/h (s) 3,4
0-100 km/h (s) 10,2
0-130 km/h (s) 18,1
0-150 km/h (s) 27,1
ZRÝCHLENIE PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,6
50-70 km/h (s) 2,2
80-120 km/h (s) 8,1
130-150 km/h (s) 9,0

Jazdné vlastnosti nie sú zlé, ak na aute nemáte ojazdené celoročné pneumatiky. Zábavu za volantom však nečakajte ani pri športovo sa tváriacej verzii GT Line. Aj keď to neznamená, že by ste nemohli s týmto Peugeotom jazdiť rýchlo. Chýba akákoľvek spätná väzba v riadení, to je ale vďaka miniatúrnemu volantu celkom strmé. Poteší presná manuálna šesťstupňová prevodovka.

Spotreba, samozrejme... O tej už sme niekoľkokrát hovorili, takže teraz konkrétne. Celkom sme s Peugeotom prešli 7393 km a spotrebovali 436,86 litrov nafty, čo dáva dokopy dlhodobý priemer 5,91 l/100 km. Je to výborné číslo vzhľadom k tomu, že vozidlo jazdilo buď po diaľnici (väčšinou svižne v ľavom pruhu), alebo po meste. Pokojnejší štýl riadenia mimo mesta znamenal pád priemernej spotreby k hranici piatich litrov a nižšie.

K čistejšej produkcii emisií si tento Peugeot dopomáha vstrekovaním močoviny. Počas dlhodobého testu sme si vyskúšali, čo presne sa stane, keď močovina dôjde. Potom ani nenaštartujete motor. V bežnej prevádzke ale k podobnej situácii ťažko dôjde, pretože vás auto upozorňuje na dochádzajúcu močovinu veľmi dlho (ak dojazd klesne pod 2500 km). Viac podrobností nájdete v ďalšom samostatnom článku:

Technika | Video | SUV | Peugeot

Čo sa stane, keď vám dôjde močovina? Náš Peugeot 2008 vám to ukáže

V úvode spomínaná staroba Peugeotu 2008 sa prejavuje najmä na ponuke asistenčných systémov. Ani naša vrcholná verzia žiadne stráženie jazdných pruhov alebo prednárazový systém nemala (dokúpiť si za 200 eur môžete iba systém Active City Brake). Nové SUV tejto veľkosti už podobné veci ponúkajú prakticky vždy. Ešte viac však vek vidieť na multimediálnom systéme. Ten síce zvládal pripojiť telefón cez bluetooth a dokonca ponúkol aj internetový prehliadač, jeho fungovanie ale bolo neuveriteľne zložité a pomalé.

Testovaný Peugeot používal staršiu verziu multimediálneho systému, tá aktuálna by mala byť lepšia. Napriek tomu... Aj pri vrcholnej výbave GT Line si za navigáciu musíte priplatiť cca 500 eur. Možno by bolo lepšie si za tieto peniaze kúpiť smartfón a umiestniť ho do držiaku.

Špecialitou Peugeotu 2008 je systém Grip Control. Ten má aspoň čiastočne nahradiť pohon všetkých kolies, jeho prínos je však mierne povedané diskutabilný. Počas dlhodobého testu sme vyložene v praxi vyskúšali túto vec iba dvakrát, kedy sme potrebovali vyjsť zo snehu. Istý prínos Grip Control asi má, ale nakoniec aj tak museli k slovu prísť okoloidúci, ktorí sa do auta opreli. O užitočnosti systému Grip Control vypovedá aj množstvo jeho použitia, ktoré možno zistiť z diagnostiky. Za viac ako rok bola elektronická náhradka pohonu všetkých kolies u tohto exempláru využitá len v 32 prípadoch.

Čo ďalšie sme zistili na diagnostike, to vám prezradí článok monitorujúci našu návštevu v školiacom stredisku koncernu PSA:

Testy | SUV | Peugeot

Čo ukázala diagnostika Peugeotu 2008? Grip Control nie je príliš potrebný

Peugeot 2008 bol veľmi príjemným spoločníkom, ktorý zdarne vypĺňal týždne, kedy nám v redakcii neparkovalo žiadne nové auto na bežný redakčný test. Nemôžem povedať, že by som sa vždy po menšej pauze za jeho volant nejako zásadne tešil, ale pre potreby denného dochádzania obstál bez výhrad. Malý, svižný, úsporný a na pohľad pekný. A také tie ortodoxné reči, prečo kupovať malý crossover, keď môžete mať malý hatchback (ktorý som predtým tiež šoféroval)? Tie nechajme do internetových diskusií. Ono sa do takého Peugeotu 2008 naozaj lepšie nastupuje v porovnaní s nízkymi hatchbackmi, čo je fajn.

Malý francúzsky crossover sa mi nakoniec tak zapáčil, že by som si dokonca vedel predstaviť situáciu, keby u nás doma už zostal. Lenže medzi tým dorazila do redakcie na dlhodobý test Škoda Fabia Combi s motorom 1.0 TSI. Uvidíme, či bude podobne príjemným spoločníkom ako Peugeot 2008.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY