vytisknout velikost písma Päť vodičských chýb, ktoré vás môžu stáť život

Každý robíme za volantom nejaké chyby, ale niektoré môžete zaplatiť svojím životom. Alebo životom niekoho iného.
Päť vodičských chýb, ktoré vás môžu stáť život

Veľmi obvyklým vodičským chybám sme sa už venovali niekoľkokrát. Ale vždy sme sa zameriavali skôr na drobnosti, ktorých sa väčšina vodičov dopúšťa neustále a kvôli ktorým vznikajú síce úplne zbytočné, ale spravidla menšie nehody a komplikácie.

Teraz sa ale zameriame na vodičské chyby, ku ktorým dochádza prevažne vo vyššej rýchlosti a ich následky môžu byť veľmi vážne, dokonca aj priamo fatálne. A to nielen pre ostatných, ale aj pre vás.

Nepozeráte sa ďaleko dopredu

Už sme si to vysvetľovali niekoľkokrát, ale pre bezpečné ovládanie auta je absolútne kľúčové mať ucelený obrázok o situácii na ceste. Musíte sa pozerať ďaleko dopredu, aby ste vedeli, do čoho idete. Ak pozeráte na špičku svojou kapoty alebo na nárazník auta pred sebou (to sa stáva hlavne pri monotónnej a zdĺhavej jazde), koledujete si o veľký problém.

Poučka tiež hovorí, že kam sa pozeráte, tam idete, čo platí najmä pri riešení krízových situácií. Ak budete pozerať na prekážku, narazíte do nej. Opačne by sa ale dalo tiež povedať, že kam nevidíte, tam nemáte jazdiť. To platí najmä pri obchádzaní prekážok, vchádzaní na cestu z neprehľadného miesta alebo pri obchádzaní iných áut. Ako to tiež môže dopadnúť, uvidíte v nasledujúcom videu. Vodič Focusu si myslel, že ešte stihne predbehnúť kamión a zaradiť sa do odbočovacieho pruhu. Pritom vôbec nevidel, čo sa v tom pruhu deje.

Zle odhadnete predbiehanie

Správne načasované predbiehanie inak ako zle skončiť nemôže. Či už vás pred predbiehajúcim kamiónom prekvapia dve za sebou idúce auta alebo nepočítate s tým, že auto proti vám pôjde rýchlejšie, jedná sa o vašu obrovskú chybu. Predbiehať môžete, len keď máte úplnú istotu, že sa vojdete a že to stihnete. Nejazdite tam, kam nevidíte. A rozhodne sa nespoliehajte na to, že vám ostatní vodiči uhnú. Oni by možno chceli, ale nemusia vás vidieť. Alebo sa zľaknú a stuhnú.

Chápeme, že vás niektorí vodiči svojou bezdôvodne pomalou jazdou nesmierne obťažujú, takže ich chcete predbehnúť za každú cenu, ale premýšľajte a pozerajte sa čo najďalej dopredu. Máte na predbehnutie dostatok výkonu? Ak máte slabšie auto, predchádzajte zo zálohy - nechajte si väčšiu medzeru a akcelerujte skôr, nech v momente začatia predbiehania máte vyššiu rýchlosť ako auto pred vami. Celý manéver tak bude oveľa rýchlejší a bezpečnejší.

Spoliehate sa, že máte prednosť

Toto platí hlavne pre motorkárov (a tiež chodcov), ktorí predsa len patria ku zraniteľnejším účastníkom premávky. Ale aj vodiči áut by mali počítať s tou eventualitou, že aj keď majú prednosť, nemusí to znamenať, že ju dostanú. Niekedy vás vodič iného auta na vedľajšej ceste jednoducho nemusí vidieť. Stačí k tomu málo, napríklad nešťastne zvolená kombinácia uhla križovatky a vašej rýchlosti, kedy sa dotyčnému schováte v zornom poli, napríklad za hrubým A-stĺpikom. To viete, keď skoro každý vodič v aute leží, nemôže ani poriadne vidieť von.

Keď idete po hlavnej ku križovatke, majte vždy pripravený únikový plán. Najmä auto stojace u križovatky by vás malo varovať. Vidí ma? Možno áno, ale možno tiež nie. Vždy sa presvedčte, či máte prípadne v protismere miesto na vyhnutie. Pokiaľ ide v protismere auto, nezostane vám nič iné než brzdiť a búrať. Lepšie je búrať do auta prichádzajúceho zboku, než čelne do rozbehnutého v protismere.

Ste príliš rýchli v nájazde do zákruty

Keď to preženiete s rýchlosťou do ľavotočivej zákruty (v našich podmienkach sa jazdí vpravo), ublížite maximálne sebe, ak sa vám to práve nestane v meste vedľa chodníka plného ľudí. Ale ak rovnako preženiete pravotočivú zákrutu, hrozí, že trafíte auto v protismere. Je na to jednoduchý liek - nespoliehať sa, že príslušnú ceste poznáte. Vždy choďte len tak, aby ste dokázali bezpečne ovládať auto na vzdialenosť, na ktorú máte rozhľad.

Uplatňujte aj princíp tzv. neskorého apexu. Vrchol zákruty si stanovte čo najďalej a vždy si nechávajte rezervu, aby ste mohli utiahnuť stopu dovnútra zákruty. Vodiči sa pri rýchlej jazde najčastejšie dopúšťajú práve tej chyby, že zatočia príliš skoro, teda že si vrchol zákruty posunú dopredu. Potom ich ale prekvapí, že zákruta napríklad uťahuje alebo pokračuje a oni už nemajú rezervu, aby oblúk dotočili. To predviedol vodič na nasledujúcom videu. Ten mal šťastie v nešťastí, pretože v protismere práve nikto nešiel.

Nevenujete sa dostatočne riadeniu

Už podľa štatistík je nevenovanie sa riadeniu najčastejšou príčinou dopravných nehôd, aj tých vážnych. S rozmachom smartfónov, internetu, Facebooku, Twitru a YouTube sa vodiči čoraz častejšie venujú iným veciam ako samotnému riadeniu. Ono to ide ruka v ruke aj s rozmachom elektronických asistentov a spoliehaniu sa práve len na ne.

Je síce pekné, že máte adaptívny tempomat s funkciou stop & go alebo asistent pre udržanie v jazdnom pruhu, prípadne protikolízny systém. Ale elektronika nie je samospasná. A aj keď si možno hovoríte, že napísať pri jazde po rovnej poloprázdnej diaľnici krátku esemesku "Hneď som doma" určite zvládnete, je to presne ten okamih, kedy pozeráte na telefón, rádio, navigáciu alebo sa otáčate dozadu na dieťa v sedačke, kedy sa môže stať problém. Pozerajte sa na ceste, okolo seba a dávajte pozor.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY