vytisknout velikost písma Päť rád, ako prežiť voľné jazdy pre verejnosť na Nürburgringu Nordschleife

Ak sa chystáte na Severnú slučku Nürburgringu prvýkrát, pripravte sa na to, že to nebude žiadny med.
Päť rád, ako prežiť voľné jazdy pre verejnosť na Nürburgringu Nordschleife

Pre automobilových nadšencov je Severná slučka Nürburgingu niečo ako Mekka pre moslimov. Považujú za svoju svätú povinnosť sa tam aspoň raz za život pozrieť. Pre niekoho, kto si ešte pamätá ľudoprázdne parkovisko pred bránou a cestovné za štyri eurá na jedno kolo, už môže byť aktuálne Nürburgring tak trochu klišé, ale svoje čaro má stále.

Medializácii pomohol samozrejme internet, Top Gear a počítačové hry, takže dnes je na Severnej slučke (nemecky Nordschleife), prakticky stále plno.

Nordschleife_Brünnchen.JPGNordschleife_Pflanzgarten_II.JPGNurburgring karrussel.jpg
Na Nordschleife sa najčastejšie dopúšťajú chýb začiatočníci kvôli vysokej miere motivácie spojenej s neznalosťou trate

Na jednu jazdu v cene 27 eur sa stojí dlhé kolóny a trať je plná premotivovaných bláznov. Z toho samozrejme plynú určité riziká pre niekoho, kto je tu vôbec prvýkrát. Takže ako sa na to pripraviť a svoje prvé kolá prežiť v jednom kuse?

Skontrolujte si auto

Prvá zásada hovorí nepúšťať sa na Nordschleife s autom, ktoré sa rozpadá. Predovšetkým by vás tam ani nepustili, takže sa snažte mať na pneumatikách vzorku, majte v poriadku brzdy a predovšetkým vám musí auto stíhať chladiť motor, pretože v tiahlych stúpaniach sa nadrie.

Pravidlá Nürburgingu obmedzujú hluk výfuku na 95 dB, ale radšej sa vždy pozrite na stránky okruhu, či neplatí nejaké ďalšie obmedzenia ohľadom hlučnosti. Pri jazdách pre verejnosť musí mať auto registračné značky a platnú technickú prehliadku.

Špeciál bez značiek na okruh počas jázd pre verejnosť nepustia, pretože trať má štatút verejnej jednosmernej spoplatnenej cesty (preto na nej neplatí rýchlostný limit, je tu len odporúčaných 130 km/h ako na diaľnici).

Naučte sa trať

Ono sa to povie ľahko, ale horšie urobí. Dôležité je si urobiť aspoň rámcovú predstavu o tom, kam trať vedie. Veľa začiatočníkov má pocit, že má trať naučenú napríklad zo závodného simulátora, ale počítač vás nepripraví na rôznorodosť povrchu a predovšetkým veľká preťaženie.

Na internete nájdete dosť návodov, kadiaľ vedie ideálna stopa. Ale ak ste úplný začiatočník, jednoducho sa tu správajte ako na ceste a postupne sa s traťou zoznamujte. Od budúceho roka ale môže byť na Nordschleife všetko inak, vedenie sa chystá vykonať rozsiahle zmeny.

Pusťte si demotivačné videá

Než sa pustíte na trať, odporúčame pustiť si pár tzv. "demotivačných" videí. Skrátka na youtube zadajte do vyhľadávania výrazy ako Nürburgring a crash a hneď máte k dispozícii niekoľko príkladov, čo na Nordschleife nerobiť.
Najmä to pomôže pochopiť, že priestor pre chybu je na Nordschleife skutočne malý. Navyše za rozbité zvodidlá a odťah sa platia sumy, ktoré idú do tisícov eur.

Tiež počítajte s tým, že aj keď vy pôjdete podľa pravidiel a usporiadane, vždy môže priletieť niekto, kto si nedáva pozor a trafí vás. Príklad takejto situácie môžete vidieť na nasledujúcom videu, v ktorom sa premotivovaný vodič Audi TT utopil v beznádejnej nedotáčavosti a vodiča E30 doslova zostrelil.

Prečítajte si poriadne pravidlá

Aj jazdenie po Nordschleife má svoje pravidlá, lebo to technicky nie je pretekársky okruh, ale spoplatnená cesta pre motorové vozidlá. Podľa nemeckých zákonov na nej neplatí rýchlostný limit, pokiaľ nie je značkou stanovené inak. Síce tu sú miesta s oficiálnym obmedzením, ale rýchlosť nikto nikdy nemeral. Na Nordschleife smú ísť vozidlá s konštrukčnou rýchlosťou minimálne 60 km/h.

Ohľadom pravidiel je dôležité spomenúť, že sa predbieha výhradne vľavo. Nepredbiehajte pomalšie autá sprava. Ak vás niekto dobehne, choďte vpravo a dajte blinkerom doprava znamenie, že o ňom viete. Rozumný rýchlejší vodič vám nechá priestor, ale zbytočne ho nezdržujte.

flugplatz.jpgkallenhard.jpgNordschleife_Pflanzgarten.JPGNa Nürburgringu je veľmi málo miest, kde môžete urobiť chybu beztrestne. Väčšinou vás hneď čaká veľká rana do zvodidiel

Nepredbiehajte safetycar! Ak ho dobehnete a má zapnuté majáky, musíte ísť za ním. Spravidla rovnako ide k miestu, kde je zatvorená trať. Keď vám ukáže, môžete ho predbehnúť, rovnako tak je možné opatrne predbehnúť odťahovku. Už sa stalo, že boli niektorí vodiči vykázaní za nerešpektovanie safetycaru.

Ďalšou vecou sú vlajky, respektíve ich absencia. Na okruhu je normálne, že vám traťový komisár dáva signalizáciu napríklad žltými vlajkami, ale na Nordschleife sa ich veľmi nedočkáte. Často tak prídete do miesta, kde je nehoda, bez akéhokoľvek upozornenia.

Netlačte hneď na pílu

Pravidlo číslo 1: Ak ste tu prvý krát, jazdite opatrne a nechávajte si rezervu. Pravidlo číslo 2: Ak tu za sebou nemáte aspoň stovku ostrých kôl, platí pravidlo číslo 1.

Trať má svoje špecifiká a trvá dlho, než sa naučíte využívať jej možnosti naplno. Navyše sa tu zakaždým veľmi rýchlo menia podmienky, prakticky v každom kole je to iné. Stáva sa tiež, že na jednu časť okruhu prší, zatiaľ čo druhá je úplne suchá.

Najčastejšou chybou začiatočníkov je práve nezvládnutie emócií a príliš vysoká nájazdová rýchlosť v chybnej stope. Preto sa na Nordschleife správajte ako na neznámej ceste. Dodržujte princíp neskorého apexu a nechávajte si väčšiu rezervu pre prípadnú chybu. A to nielen svoju, ale aj tých ostatných.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY