vytisknout velikost písma Päť najzbytočnejších podporných a asistenčných systémov

Niektoré moderné prvky elektronickej výbavy zlepšujú komfort a bezpečnosť cestovania, u iných sa ale musíme zamyslieť nad tým, či ich vodič naozaj potrebuje...
Päť najzbytočnejších podporných a asistenčných systémov

Kým predtým vyzeral zoznam výbavy auta ako "elektronické ovládanie okien, centrálne zamykanie, klimatizácia ...", dnes ide prevažne o zostavu trojciferných skratiek. Za nimi sa skrývajú najrôznejšie asistenčné a podporné systémy (s výnimkou ABS ich navyše každá automobilka označuje po svojom...), avšak vodič sa musí čas od času zamyslieť: stoja automobilky skutočne o našu bezpečnosť a pohodlie, alebo ide len o prvky závodu a marketingového boja?

P1090390.JPG
Tlačidlá najrôznejších asistenčných sústav sa stávajú našimi každodennými spoločníkmi

Iste, väčšina vodičov používa svoje auto ako obyčajný prostriedok k presunu z bodu A do bodu B a podobné záležitosti nerieši (čo ale vždy trochu zaváňa alibizmom). Ale sú aj ľudia, ktorí nad týmito vecami premýšľajú.

Sú to predovšetkým tí (poťažmo my), ktorí si chcú čas strávený za volantom tiež nejakým spôsobom užiť a premýšľajú nad tým, do akej miery nám v tom tieto prvky prispievajú. Ale týmto myšlienkam sa neubráni ani rýdzo racionálny užívateľ: musím naozaj platiť za konkrétne prvky výbavy len preto, že sa stávajú všeobecne používaným úzusom?

Tento článok nie je žiadnym pokusom o herézu na poli nezadržateľného automobilového vývoja. Má byť skôr pokusom rozpútať diskusiu nad tým, čo za svoje peniaze dostávame, ale hlavne nad tým, čo z toho naozaj potrebujeme a chceme. Nižšie nájdete päť príkladov podporných a asistenčných systémov, bez ktorých by sme sa podľa nášho názoru pokojne zaobišli. Ak vás napadnú iné, podeľte sa s nami o ne v diskusii.

5. Automatické diaľkové svetlá

Medzi prvé európske veľkosériové vozy, ktoré samočinné prepínanie diaľkových svetiel zaviedli do cenovo dostupných sfér, sa stal aktuálny Opel Astra. Jadrom sústavy sú čidlá u vnútorného spätného zrkadla, ktoré sú schopné zaznamenávať "veľké" svetlá z protismeru sa blížiacich vozidiel, obrysové svetlá dochádzajúcich áut aj mestské pouličné osvetlenie a podľa nich automaticky prepínať medzi stretávacími a diaľkovými svetlami.

P1010086.JPG
Indikácia samočinných diaľkových svetiel vo vozidle Opel Insignia

Podľa našich doterajších skúseností tieto systémy pracujú celkom spoľahlivo a spravidla zabránia tomu, aby ste z nepozornosti minuli protiidúce vozidlo so zapnutými diaľkovými. Na druhú stranu, keď sa v tme blížite k horizontu či zákrute a pozorujete svetelný oblak blížiaceho sa protiidúceho vozidla, ste schopní (na rozdiel od asistenta) prepnúť na stretávacie svetlá ešte pred tým, než sa auto objaví a ako ho svojimi diaľkovými svetlami oslníte...

Pokračujte na ďalšiu kapitolu:

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY