vytisknout velikost písma Päť najzbytočnejších podporných a asistenčných systémov

Niektoré moderné prvky elektronickej výbavy zlepšujú komfort a bezpečnosť cestovania, u iných sa ale musíme zamyslieť nad tým, či ich vodič naozaj potrebuje...
Päť najzbytočnejších podporných a asistenčných systémov

Kým predtým vyzeral zoznam výbavy auta ako "elektronické ovládanie okien, centrálne zamykanie, klimatizácia ...", dnes ide prevažne o zostavu trojciferných skratiek. Za nimi sa skrývajú najrôznejšie asistenčné a podporné systémy (s výnimkou ABS ich navyše každá automobilka označuje po svojom...), avšak vodič sa musí čas od času zamyslieť: stoja automobilky skutočne o našu bezpečnosť a pohodlie, alebo ide len o prvky závodu a marketingového boja?

P1090390.JPG
Tlačidlá najrôznejších asistenčných sústav sa stávajú našimi každodennými spoločníkmi

Iste, väčšina vodičov používa svoje auto ako obyčajný prostriedok k presunu z bodu A do bodu B a podobné záležitosti nerieši (čo ale vždy trochu zaváňa alibizmom). Ale sú aj ľudia, ktorí nad týmito vecami premýšľajú.

Sú to predovšetkým tí (poťažmo my), ktorí si chcú čas strávený za volantom tiež nejakým spôsobom užiť a premýšľajú nad tým, do akej miery nám v tom tieto prvky prispievajú. Ale týmto myšlienkam sa neubráni ani rýdzo racionálny užívateľ: musím naozaj platiť za konkrétne prvky výbavy len preto, že sa stávajú všeobecne používaným úzusom?

Tento článok nie je žiadnym pokusom o herézu na poli nezadržateľného automobilového vývoja. Má byť skôr pokusom rozpútať diskusiu nad tým, čo za svoje peniaze dostávame, ale hlavne nad tým, čo z toho naozaj potrebujeme a chceme. Nižšie nájdete päť príkladov podporných a asistenčných systémov, bez ktorých by sme sa podľa nášho názoru pokojne zaobišli. Ak vás napadnú iné, podeľte sa s nami o ne v diskusii.

5. Automatické diaľkové svetlá

Medzi prvé európske veľkosériové vozy, ktoré samočinné prepínanie diaľkových svetiel zaviedli do cenovo dostupných sfér, sa stal aktuálny Opel Astra. Jadrom sústavy sú čidlá u vnútorného spätného zrkadla, ktoré sú schopné zaznamenávať "veľké" svetlá z protismeru sa blížiacich vozidiel, obrysové svetlá dochádzajúcich áut aj mestské pouličné osvetlenie a podľa nich automaticky prepínať medzi stretávacími a diaľkovými svetlami.

P1010086.JPG
Indikácia samočinných diaľkových svetiel vo vozidle Opel Insignia

Podľa našich doterajších skúseností tieto systémy pracujú celkom spoľahlivo a spravidla zabránia tomu, aby ste z nepozornosti minuli protiidúce vozidlo so zapnutými diaľkovými. Na druhú stranu, keď sa v tme blížite k horizontu či zákrute a pozorujete svetelný oblak blížiaceho sa protiidúceho vozidla, ste schopní (na rozdiel od asistenta) prepnúť na stretávacie svetlá ešte pred tým, než sa auto objaví a ako ho svojimi diaľkovými svetlami oslníte...

Pokračujte na ďalšiu kapitolu:

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY