vytisknout velikost písma Päť najzbytočnejších podporných a asistenčných systémov

Niektoré moderné prvky elektronickej výbavy zlepšujú komfort a bezpečnosť cestovania, u iných sa ale musíme zamyslieť nad tým, či ich vodič naozaj potrebuje...
Päť najzbytočnejších podporných a asistenčných systémov

Kým predtým vyzeral zoznam výbavy auta ako "elektronické ovládanie okien, centrálne zamykanie, klimatizácia ...", dnes ide prevažne o zostavu trojciferných skratiek. Za nimi sa skrývajú najrôznejšie asistenčné a podporné systémy (s výnimkou ABS ich navyše každá automobilka označuje po svojom...), avšak vodič sa musí čas od času zamyslieť: stoja automobilky skutočne o našu bezpečnosť a pohodlie, alebo ide len o prvky závodu a marketingového boja?

P1090390.JPG
Tlačidlá najrôznejších asistenčných sústav sa stávajú našimi každodennými spoločníkmi

Iste, väčšina vodičov používa svoje auto ako obyčajný prostriedok k presunu z bodu A do bodu B a podobné záležitosti nerieši (čo ale vždy trochu zaváňa alibizmom). Ale sú aj ľudia, ktorí nad týmito vecami premýšľajú.

Sú to predovšetkým tí (poťažmo my), ktorí si chcú čas strávený za volantom tiež nejakým spôsobom užiť a premýšľajú nad tým, do akej miery nám v tom tieto prvky prispievajú. Ale týmto myšlienkam sa neubráni ani rýdzo racionálny užívateľ: musím naozaj platiť za konkrétne prvky výbavy len preto, že sa stávajú všeobecne používaným úzusom?

Tento článok nie je žiadnym pokusom o herézu na poli nezadržateľného automobilového vývoja. Má byť skôr pokusom rozpútať diskusiu nad tým, čo za svoje peniaze dostávame, ale hlavne nad tým, čo z toho naozaj potrebujeme a chceme. Nižšie nájdete päť príkladov podporných a asistenčných systémov, bez ktorých by sme sa podľa nášho názoru pokojne zaobišli. Ak vás napadnú iné, podeľte sa s nami o ne v diskusii.

5. Automatické diaľkové svetlá

Medzi prvé európske veľkosériové vozy, ktoré samočinné prepínanie diaľkových svetiel zaviedli do cenovo dostupných sfér, sa stal aktuálny Opel Astra. Jadrom sústavy sú čidlá u vnútorného spätného zrkadla, ktoré sú schopné zaznamenávať "veľké" svetlá z protismeru sa blížiacich vozidiel, obrysové svetlá dochádzajúcich áut aj mestské pouličné osvetlenie a podľa nich automaticky prepínať medzi stretávacími a diaľkovými svetlami.

P1010086.JPG
Indikácia samočinných diaľkových svetiel vo vozidle Opel Insignia

Podľa našich doterajších skúseností tieto systémy pracujú celkom spoľahlivo a spravidla zabránia tomu, aby ste z nepozornosti minuli protiidúce vozidlo so zapnutými diaľkovými. Na druhú stranu, keď sa v tme blížite k horizontu či zákrute a pozorujete svetelný oblak blížiaceho sa protiidúceho vozidla, ste schopní (na rozdiel od asistenta) prepnúť na stretávacie svetlá ešte pred tým, než sa auto objaví a ako ho svojimi diaľkovými svetlami oslníte...

Pokračujte na ďalšiu kapitolu:

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

včera | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY