vytisknout velikost písma Päť najzaujímavejších motorov z Európy - Taliansko

Stále sa píše o nových automobilových modeloch, ale zabúda sa občas na to, bez čoho by sa nerozbehli. Pripomeňme si najvýznamnejšie pohonné jednotky, a začnime napríklad v Taliansku.
Päť najzaujímavejších motorov z Európy - Taliansko
Zoznam kapitol
  1. Lancia V6 (1950)
  2. Alfa Romeo Twin Cam (1954)
  3. Fiat SOHC (1969)
  4. Fiat MultiAir (2009)
  5. Fiat 1750 TBi

Niektoré posunuli vývoj dopredu, iné prekvapí dlhou dobou svojej výroby alebo počtom modelov a značiek, v ktorých sa objavovali. Pokúsili sme sa pre vás vybrať päť najzaujímavejších talianskych automobilových motorov pre bežné osobné vozidlá, ktoré sa nezmazateľným písmom vpísali do dejín. Ak váš favorit v našom výbere chýba, podeľte sa s ním s ostatnými v diskusii pod článkom.

Lancia V6 (1950)

Vozidlá Lancia v polovici dvadsiateho storočia patrili po technickej stránke k najpokrokovejším automobilom na svete, pripomeňme napríklad prvú kompletnú elektroinštaláciu v Európe (Theta), prvú samonosnú karosériu (Lambda) alebo prvú päťstupňovú prevodovku na svete (Ardea). K týmto primátom značky Lancia pribudol v roku 1950 vo svetových dejinách vôbec prvý vidlicový šesťvalec.

Lancia Aurelia B10.jpgLancia Aurelia B10 1950.jpgLancia Aurelia B24 Spider 1954.jpg
Prvý vidlicový šesťvalec v dejinách sa objavil vo vozidlách Lancia Aurelia (vľavo sedan B10, vpravo športový model B24)

Tento agregát pripravoval v rokoch 1943 až 1948 Francesco de Virgilio, člen tímu slávneho šéfkonštruktéra Vittoria Jana. Išlo o celohliníkovou jednotku V6 s uhlom rozovretia radov valcov 60 stupňov, "tyčkovým" rozvodom OHV s vačkovým hriadeľom medzi radmi a pologuľovými spaľovacími priestormi. Prototypové motory mali pri vŕtaní 68 a zdvihu 72 mm objem 1 569 ccm, do sériovej výroby nastúpili agregáty vo verziách 1 754, 1 991 a 2 451 ccm.

Tieto motory boli dodávané spravidla s jedným karburátorom Weber, alebo Solex, niektoré "dvojlitre" v najvýkonnejších verziách mali karburátory dva. Virgiliove šesťvalce neboli výsadou drahých športových modelov, ale objavili sa v kompletnej zostave radu Aurelia vrátane základného sedanu B10. Výkony týchto motorov sa pohybovali od 56 až do 112 koní. Modifikované verzie pre následnícku radu Flaminia mali objem až 2 775 ccm a výkon až 152 koní.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

Dnešný test jasne ukazuje, že akonáhle sa do hybridov naplno oprú európske značky so svojím vedomostným, technickým a finančným zázemím, môže sa náskok skupiny Toyota rýchlo rozplynúť.

včera | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

23. 5. 2017 | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY