vytisknout velikost písma Päť najzaujímavejších motorov z Európy - Taliansko

Stále sa píše o nových automobilových modeloch, ale zabúda sa občas na to, bez čoho by sa nerozbehli. Pripomeňme si najvýznamnejšie pohonné jednotky, a začnime napríklad v Taliansku.
Päť najzaujímavejších motorov z Európy - Taliansko
Zoznam kapitol
  1. Lancia V6 (1950)
  2. Alfa Romeo Twin Cam (1954)
  3. Fiat SOHC (1969)
  4. Fiat MultiAir (2009)
  5. Fiat 1750 TBi

Niektoré posunuli vývoj dopredu, iné prekvapí dlhou dobou svojej výroby alebo počtom modelov a značiek, v ktorých sa objavovali. Pokúsili sme sa pre vás vybrať päť najzaujímavejších talianskych automobilových motorov pre bežné osobné vozidlá, ktoré sa nezmazateľným písmom vpísali do dejín. Ak váš favorit v našom výbere chýba, podeľte sa s ním s ostatnými v diskusii pod článkom.

Lancia V6 (1950)

Vozidlá Lancia v polovici dvadsiateho storočia patrili po technickej stránke k najpokrokovejším automobilom na svete, pripomeňme napríklad prvú kompletnú elektroinštaláciu v Európe (Theta), prvú samonosnú karosériu (Lambda) alebo prvú päťstupňovú prevodovku na svete (Ardea). K týmto primátom značky Lancia pribudol v roku 1950 vo svetových dejinách vôbec prvý vidlicový šesťvalec.

Lancia Aurelia B10.jpgLancia Aurelia B10 1950.jpgLancia Aurelia B24 Spider 1954.jpg
Prvý vidlicový šesťvalec v dejinách sa objavil vo vozidlách Lancia Aurelia (vľavo sedan B10, vpravo športový model B24)

Tento agregát pripravoval v rokoch 1943 až 1948 Francesco de Virgilio, člen tímu slávneho šéfkonštruktéra Vittoria Jana. Išlo o celohliníkovou jednotku V6 s uhlom rozovretia radov valcov 60 stupňov, "tyčkovým" rozvodom OHV s vačkovým hriadeľom medzi radmi a pologuľovými spaľovacími priestormi. Prototypové motory mali pri vŕtaní 68 a zdvihu 72 mm objem 1 569 ccm, do sériovej výroby nastúpili agregáty vo verziách 1 754, 1 991 a 2 451 ccm.

Tieto motory boli dodávané spravidla s jedným karburátorom Weber, alebo Solex, niektoré "dvojlitre" v najvýkonnejších verziách mali karburátory dva. Virgiliove šesťvalce neboli výsadou drahých športových modelov, ale objavili sa v kompletnej zostave radu Aurelia vrátane základného sedanu B10. Výkony týchto motorov sa pohybovali od 56 až do 112 koní. Modifikované verzie pre následnícku radu Flaminia mali objem až 2 775 ccm a výkon až 152 koní.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY