vytisknout velikost písma Päť najzaujímavejších motorov z Československa

Po Taliansku a Francúzsku sa teraz pozrime priamo do našej domoviny a k našim západným susedom a pripomeňme si niektoré z významných motorov pre osobné automobily, ktoré sa u nás zrodili.
Päť najzaujímavejších motorov z Československa

Pri voľbe miesta na dovolenku často človek listuje katalógy cestovných kancelárií ponúkajúcich zájazdy do tých najkrajších kútov sveta, ale často si uvedomíme, že poriadne nepoznáme ani svoju vlasť. V našom seriáli o najzaujímavejších motoroch osobných automobilov sa po dieloch z Talianska a Francúzska vrátime do Československa. Pripomeňme si päť najzaujímavejších motorov, ktoré sa zrodili priamo v našej domovine.

Ani v tomto prípade nebol výber vôbec jednoduchý a ani náhodou ho nepovažujeme za vyčerpávajúci alebo definitívny. Pripomenieme si teraz tie motory, ktoré sa podľa nášho názoru nejakým spôsobom zapísali do československej konštrukčnej školy a ktoré podľa nášho názoru do tohto povedzme veľmi úzkeho výberu patria. Ak vás napadnú agregáty, ktoré by si vstup do tejto vybranej spoločnosti zaslúžili tiež, neváhajte ich spomenúť v diskusii!

Ak ste v diskusiách k dielom "naj motory" z Talianska a Francúzska namietali, že zahŕňajú málo súčasných stavieb, v tomto prípade prevahu historických jednotiek iste chápete. Pravdou totiž je, že v dobe nasledujúcej po konci druhej svetovej vojny žili naše automobilky z prvorepublikových konštrukcií, veď aj posledná Octavia pôvodnej generácie jazdila s modifikovanými motormi z Popularu a štátni predstavitelia sa preháňali v strojoch odvodených z Tatry 77 z počiatku tridsiatych rokov.

Možno by ste v tejto spoločnosti uvítali napríklad trojvalce 1,2 HTP, ktoré boli z významnej časti navrhnuté v mladoboleslavskej Česane a dodnes sa objavujú v celej škále vozidiel koncernu VW Group. Avšak táto kapitola je v našich srdciach snáď až príliš živá a s prihliadnutím ku kvalitám motorov, ktoré sa u nás rodili skôr, bude lepšie ponechať ju bez komentára.

Laurin & Klement FCR

Na samotnom začiatku 20. storočia u nás jazdili automobily vybavené motormi podľa patentov Benz a ďalších, pričom aj vlastné konštrukcie začínajúcich automobiliek viac či menej kopírovali západoeurópske vzory. V Mladej Boleslavi sa do stavby automobilov pustili v roku 1905, ale už o dva roky neskôr sa na výstavách a v diaľkových jazdách blysli niekoľkými prototypovými vozmi FF s radovými osemvalcami, zloženými jednoducho z dvoch štvorvalcov typu F.

LaK FCR 1.jpgLaK FCR 2.JPGLaK FCR 4.jpgLaK FCR 3.jpg
Laurin & Klement FCR: vysoká kapota bola daňou motora so zdvihom plných 250 mm

Značka Laurin & Klement sa však vtedy, ako to napokon mala vo zvyku už pri nábehu výroby motocyklov, v záujme obchodnej propagácie zúčastnila aj športových podnikov, pre ktoré neváhala výrazne modifikovať svoje štandardné modely. Úspechy sa čoskoro dostavili, pričom vo väčšine prípadov sa týkali hŕstky nadšencov okolo grófa Kolowrata a Otta Hieronima. Pri stavbe dvojmiestnych pretekárskych špeciálov sa opierali opäť o štandardné štvorvalcové modely Laurin & Klement typu F.

Už model FC dosiahol pozoruhodných úspechov v rýchlostných i diaľkových jazdách v roku 1907, avšak uspokojiť sa musel s konvenčnými rozvodmi SV. O rok neskôr prišiel závodný model FCS s rozvodmi OHV, núteným chladiacim obehom, objemom až 3,5 l a výkonom až 96 koní, ktorý na britskom okruhu Brooklands dokonca prekonal svetový rýchlostný rekord pre štvorvalcové vozidlá s vŕtaním do 86 mm s priemernou rýchlosťou 118,72 km/h. V roku 1909 sa však zrodila skutočná beštia: špeciál Laurin & Klement FCR s rozvodmi OHC.

Predstavte si radový štvorvalec s objemom 5,7 l, u ktorého bolo zachované vŕtanie 85 mm, čím ale zdvih narástol na impozantných 250 mm. Áno, to znamená štvrť metra, takže sa nečudujme mimoriadne vysokej kapote. Voz vznikol v dvoch exemplároch a dosahoval výkon cez 100 koní. Valce boli odliate po dvoch a oceľové piesty spočívali na tenkostenných ojniciach s kalenými čapmi. Otto Hieronimus s vozidlom štartoval na Semmeringu hneď v dvoch kategóriách, pričom obidve vyhral.

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY