vytisknout velikost písma Päť najzaujímavejších motorov z Československa

Po Taliansku a Francúzsku sa teraz pozrime priamo do našej domoviny a k našim západným susedom a pripomeňme si niektoré z významných motorov pre osobné automobily, ktoré sa u nás zrodili.
Päť najzaujímavejších motorov z Československa

Pri voľbe miesta na dovolenku často človek listuje katalógy cestovných kancelárií ponúkajúcich zájazdy do tých najkrajších kútov sveta, ale často si uvedomíme, že poriadne nepoznáme ani svoju vlasť. V našom seriáli o najzaujímavejších motoroch osobných automobilov sa po dieloch z Talianska a Francúzska vrátime do Československa. Pripomeňme si päť najzaujímavejších motorov, ktoré sa zrodili priamo v našej domovine.

Ani v tomto prípade nebol výber vôbec jednoduchý a ani náhodou ho nepovažujeme za vyčerpávajúci alebo definitívny. Pripomenieme si teraz tie motory, ktoré sa podľa nášho názoru nejakým spôsobom zapísali do československej konštrukčnej školy a ktoré podľa nášho názoru do tohto povedzme veľmi úzkeho výberu patria. Ak vás napadnú agregáty, ktoré by si vstup do tejto vybranej spoločnosti zaslúžili tiež, neváhajte ich spomenúť v diskusii!

Ak ste v diskusiách k dielom "naj motory" z Talianska a Francúzska namietali, že zahŕňajú málo súčasných stavieb, v tomto prípade prevahu historických jednotiek iste chápete. Pravdou totiž je, že v dobe nasledujúcej po konci druhej svetovej vojny žili naše automobilky z prvorepublikových konštrukcií, veď aj posledná Octavia pôvodnej generácie jazdila s modifikovanými motormi z Popularu a štátni predstavitelia sa preháňali v strojoch odvodených z Tatry 77 z počiatku tridsiatych rokov.

Možno by ste v tejto spoločnosti uvítali napríklad trojvalce 1,2 HTP, ktoré boli z významnej časti navrhnuté v mladoboleslavskej Česane a dodnes sa objavujú v celej škále vozidiel koncernu VW Group. Avšak táto kapitola je v našich srdciach snáď až príliš živá a s prihliadnutím ku kvalitám motorov, ktoré sa u nás rodili skôr, bude lepšie ponechať ju bez komentára.

Laurin & Klement FCR

Na samotnom začiatku 20. storočia u nás jazdili automobily vybavené motormi podľa patentov Benz a ďalších, pričom aj vlastné konštrukcie začínajúcich automobiliek viac či menej kopírovali západoeurópske vzory. V Mladej Boleslavi sa do stavby automobilov pustili v roku 1905, ale už o dva roky neskôr sa na výstavách a v diaľkových jazdách blysli niekoľkými prototypovými vozmi FF s radovými osemvalcami, zloženými jednoducho z dvoch štvorvalcov typu F.

LaK FCR 1.jpgLaK FCR 2.JPGLaK FCR 4.jpgLaK FCR 3.jpg
Laurin & Klement FCR: vysoká kapota bola daňou motora so zdvihom plných 250 mm

Značka Laurin & Klement sa však vtedy, ako to napokon mala vo zvyku už pri nábehu výroby motocyklov, v záujme obchodnej propagácie zúčastnila aj športových podnikov, pre ktoré neváhala výrazne modifikovať svoje štandardné modely. Úspechy sa čoskoro dostavili, pričom vo väčšine prípadov sa týkali hŕstky nadšencov okolo grófa Kolowrata a Otta Hieronima. Pri stavbe dvojmiestnych pretekárskych špeciálov sa opierali opäť o štandardné štvorvalcové modely Laurin & Klement typu F.

Už model FC dosiahol pozoruhodných úspechov v rýchlostných i diaľkových jazdách v roku 1907, avšak uspokojiť sa musel s konvenčnými rozvodmi SV. O rok neskôr prišiel závodný model FCS s rozvodmi OHV, núteným chladiacim obehom, objemom až 3,5 l a výkonom až 96 koní, ktorý na britskom okruhu Brooklands dokonca prekonal svetový rýchlostný rekord pre štvorvalcové vozidlá s vŕtaním do 86 mm s priemernou rýchlosťou 118,72 km/h. V roku 1909 sa však zrodila skutočná beštia: špeciál Laurin & Klement FCR s rozvodmi OHC.

Predstavte si radový štvorvalec s objemom 5,7 l, u ktorého bolo zachované vŕtanie 85 mm, čím ale zdvih narástol na impozantných 250 mm. Áno, to znamená štvrť metra, takže sa nečudujme mimoriadne vysokej kapote. Voz vznikol v dvoch exemplároch a dosahoval výkon cez 100 koní. Valce boli odliate po dvoch a oceľové piesty spočívali na tenkostenných ojniciach s kalenými čapmi. Otto Hieronimus s vozidlom štartoval na Semmeringu hneď v dvoch kategóriách, pričom obidve vyhral.

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY