vytisknout velikost písma Päť najzaujímavejších motorov z Československa

Po Taliansku a Francúzsku sa teraz pozrime priamo do našej domoviny a k našim západným susedom a pripomeňme si niektoré z významných motorov pre osobné automobily, ktoré sa u nás zrodili.
Päť najzaujímavejších motorov z Československa

Pri voľbe miesta na dovolenku často človek listuje katalógy cestovných kancelárií ponúkajúcich zájazdy do tých najkrajších kútov sveta, ale často si uvedomíme, že poriadne nepoznáme ani svoju vlasť. V našom seriáli o najzaujímavejších motoroch osobných automobilov sa po dieloch z Talianska a Francúzska vrátime do Československa. Pripomeňme si päť najzaujímavejších motorov, ktoré sa zrodili priamo v našej domovine.

Ani v tomto prípade nebol výber vôbec jednoduchý a ani náhodou ho nepovažujeme za vyčerpávajúci alebo definitívny. Pripomenieme si teraz tie motory, ktoré sa podľa nášho názoru nejakým spôsobom zapísali do československej konštrukčnej školy a ktoré podľa nášho názoru do tohto povedzme veľmi úzkeho výberu patria. Ak vás napadnú agregáty, ktoré by si vstup do tejto vybranej spoločnosti zaslúžili tiež, neváhajte ich spomenúť v diskusii!

Ak ste v diskusiách k dielom "naj motory" z Talianska a Francúzska namietali, že zahŕňajú málo súčasných stavieb, v tomto prípade prevahu historických jednotiek iste chápete. Pravdou totiž je, že v dobe nasledujúcej po konci druhej svetovej vojny žili naše automobilky z prvorepublikových konštrukcií, veď aj posledná Octavia pôvodnej generácie jazdila s modifikovanými motormi z Popularu a štátni predstavitelia sa preháňali v strojoch odvodených z Tatry 77 z počiatku tridsiatych rokov.

Možno by ste v tejto spoločnosti uvítali napríklad trojvalce 1,2 HTP, ktoré boli z významnej časti navrhnuté v mladoboleslavskej Česane a dodnes sa objavujú v celej škále vozidiel koncernu VW Group. Avšak táto kapitola je v našich srdciach snáď až príliš živá a s prihliadnutím ku kvalitám motorov, ktoré sa u nás rodili skôr, bude lepšie ponechať ju bez komentára.

Laurin & Klement FCR

Na samotnom začiatku 20. storočia u nás jazdili automobily vybavené motormi podľa patentov Benz a ďalších, pričom aj vlastné konštrukcie začínajúcich automobiliek viac či menej kopírovali západoeurópske vzory. V Mladej Boleslavi sa do stavby automobilov pustili v roku 1905, ale už o dva roky neskôr sa na výstavách a v diaľkových jazdách blysli niekoľkými prototypovými vozmi FF s radovými osemvalcami, zloženými jednoducho z dvoch štvorvalcov typu F.

LaK FCR 1.jpgLaK FCR 2.JPGLaK FCR 4.jpgLaK FCR 3.jpg
Laurin & Klement FCR: vysoká kapota bola daňou motora so zdvihom plných 250 mm

Značka Laurin & Klement sa však vtedy, ako to napokon mala vo zvyku už pri nábehu výroby motocyklov, v záujme obchodnej propagácie zúčastnila aj športových podnikov, pre ktoré neváhala výrazne modifikovať svoje štandardné modely. Úspechy sa čoskoro dostavili, pričom vo väčšine prípadov sa týkali hŕstky nadšencov okolo grófa Kolowrata a Otta Hieronima. Pri stavbe dvojmiestnych pretekárskych špeciálov sa opierali opäť o štandardné štvorvalcové modely Laurin & Klement typu F.

Už model FC dosiahol pozoruhodných úspechov v rýchlostných i diaľkových jazdách v roku 1907, avšak uspokojiť sa musel s konvenčnými rozvodmi SV. O rok neskôr prišiel závodný model FCS s rozvodmi OHV, núteným chladiacim obehom, objemom až 3,5 l a výkonom až 96 koní, ktorý na britskom okruhu Brooklands dokonca prekonal svetový rýchlostný rekord pre štvorvalcové vozidlá s vŕtaním do 86 mm s priemernou rýchlosťou 118,72 km/h. V roku 1909 sa však zrodila skutočná beštia: špeciál Laurin & Klement FCR s rozvodmi OHC.

Predstavte si radový štvorvalec s objemom 5,7 l, u ktorého bolo zachované vŕtanie 85 mm, čím ale zdvih narástol na impozantných 250 mm. Áno, to znamená štvrť metra, takže sa nečudujme mimoriadne vysokej kapote. Voz vznikol v dvoch exemplároch a dosahoval výkon cez 100 koní. Valce boli odliate po dvoch a oceľové piesty spočívali na tenkostenných ojniciach s kalenými čapmi. Otto Hieronimus s vozidlom štartoval na Semmeringu hneď v dvoch kategóriách, pričom obidve vyhral.

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY