vytisknout velikost písma Päť najzaujímavejších európskych motorov z Francúzska

Po Taliansku sa teraz vydajme do Francúzska, aby sme si pripomenuli tie najvýznamnejšie motory pre osobné automobily, aké tam doteraz vznikli.
Päť najzaujímavejších európskych motorov z Francúzska
Zoznam kapitol
  1. Voisin (1919)
  2. Bugatti Type 29/30 (1922)
  3. PRV (1973)
  4. XUD (PSA)
  5. Bugatti W16

V rámci nášho malého seriálu teraz zaspomínajme na pohonné jednotky, ktoré sa zrodili vo Francúzsku a výrazným písmom sa vpísali do dejín európskeho vývoja automobilu. Niektoré posunuli vývoj dopredu, iné prekvapí dlhou dobou svojej výroby alebo počtom modelov a značiek, v ktorých sa objavili.

Skúsili sme pre vás vybrať tie najzaujímavejšie automobilové motory pre bežné osobné vozidlá. Ak váš favorit v našom výbere chýba, podeľte sa so svojím názorom s ostatnými v diskusii pod článkom.

Voisin (1919)

Alternatívou konvenčným rozvodom ventilov sa na prelome 19. a 20. storočia stal patent Charlesa Knighta, ktorý nahradil bežne otvárané ventily šúpacími. Prednosťou tejto konštrukcie bol oproti vtedajším zvyklostiam veľmi pokojný a tichý chod motora, nevýhodou potom značné výrobné náklady a vysoké nároky na presnosť výroby. Do Európy tento patent priviedol na začiatku 20. storočia Edward Manville, vtedajší šéf britského Daimleru.

Anabázou s motormi tohto typu prešla celá rada európskych automobiliek vrátane nemeckého Mercedesu a francúzskych firiem Mors, Peugeot, Panhard et Levassor (až do roku 1940) a Avions Voisin. Bola to ale práve iba posledná uvedená značka, ktorá do svojich vozidiel nikdy nič iné nemontovala (až na konvenčné motory Graham zo samotného konca výroby). Gabriel Voisin bol vizionárom a mimoriadne progresívne zmýšľajúcim podnikateľom a konštruktérom, ale to až niekedy inokedy v samostatnom článku.

Voisin C27 Aerosport 1934.jpgKnight.jpg
Automobily Voisin používali, až na výnimky z posledného obdobia výroby, výhradne motory s tzv. šúpacími rozvodmi Knight

Pri stavbe svojich áut Gabriel Voisin využíval najmodernejších materiálov a výrobných postupov z aviatiky a v otázke vzhľadu sa neobzeral na dobové zvyklosti. Jedným z mladých konštruktérov, ktorých Voisin objavil, bol istý Andre Lefebvre. Keď ho Voisin na začiatku tridsiatych rokov už nebol schopný platiť, odišiel Lefebvre najprv do služieb Louisa Renaulta, aby nakoniec zakotvil v Citroëne, kde sa nakoniec podpísal prakticky pod všetky významné modely Citroën Traction Avant, 2CV (kačica) a Citroën DS.

V našej zemepisnej šírke osobné vozidlá vybavené motormi so šúpacími rozvodmi typu Knight vyrábala najmä liberecká automobilka RAF. Po jej akvizícii v roku 1912 v produkcii týchto motorov ešte niekoľko rokov pokračovala mladoboleslavská firma Laurin & Klement, pričom sa povráva, že značku RAF ovládla predovšetkým práve kvôli jej patentu Knight.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY