vytisknout velikost písma Päť najzaujímavejších európskych motorov z Francúzska

Po Taliansku sa teraz vydajme do Francúzska, aby sme si pripomenuli tie najvýznamnejšie motory pre osobné automobily, aké tam doteraz vznikli.
Päť najzaujímavejších európskych motorov z Francúzska
Zoznam kapitol
  1. Voisin (1919)
  2. Bugatti Type 29/30 (1922)
  3. PRV (1973)
  4. XUD (PSA)
  5. Bugatti W16

V rámci nášho malého seriálu teraz zaspomínajme na pohonné jednotky, ktoré sa zrodili vo Francúzsku a výrazným písmom sa vpísali do dejín európskeho vývoja automobilu. Niektoré posunuli vývoj dopredu, iné prekvapí dlhou dobou svojej výroby alebo počtom modelov a značiek, v ktorých sa objavili.

Skúsili sme pre vás vybrať tie najzaujímavejšie automobilové motory pre bežné osobné vozidlá. Ak váš favorit v našom výbere chýba, podeľte sa so svojím názorom s ostatnými v diskusii pod článkom.

Voisin (1919)

Alternatívou konvenčným rozvodom ventilov sa na prelome 19. a 20. storočia stal patent Charlesa Knighta, ktorý nahradil bežne otvárané ventily šúpacími. Prednosťou tejto konštrukcie bol oproti vtedajším zvyklostiam veľmi pokojný a tichý chod motora, nevýhodou potom značné výrobné náklady a vysoké nároky na presnosť výroby. Do Európy tento patent priviedol na začiatku 20. storočia Edward Manville, vtedajší šéf britského Daimleru.

Anabázou s motormi tohto typu prešla celá rada európskych automobiliek vrátane nemeckého Mercedesu a francúzskych firiem Mors, Peugeot, Panhard et Levassor (až do roku 1940) a Avions Voisin. Bola to ale práve iba posledná uvedená značka, ktorá do svojich vozidiel nikdy nič iné nemontovala (až na konvenčné motory Graham zo samotného konca výroby). Gabriel Voisin bol vizionárom a mimoriadne progresívne zmýšľajúcim podnikateľom a konštruktérom, ale to až niekedy inokedy v samostatnom článku.

Voisin C27 Aerosport 1934.jpgKnight.jpg
Automobily Voisin používali, až na výnimky z posledného obdobia výroby, výhradne motory s tzv. šúpacími rozvodmi Knight

Pri stavbe svojich áut Gabriel Voisin využíval najmodernejších materiálov a výrobných postupov z aviatiky a v otázke vzhľadu sa neobzeral na dobové zvyklosti. Jedným z mladých konštruktérov, ktorých Voisin objavil, bol istý Andre Lefebvre. Keď ho Voisin na začiatku tridsiatych rokov už nebol schopný platiť, odišiel Lefebvre najprv do služieb Louisa Renaulta, aby nakoniec zakotvil v Citroëne, kde sa nakoniec podpísal prakticky pod všetky významné modely Citroën Traction Avant, 2CV (kačica) a Citroën DS.

V našej zemepisnej šírke osobné vozidlá vybavené motormi so šúpacími rozvodmi typu Knight vyrábala najmä liberecká automobilka RAF. Po jej akvizícii v roku 1912 v produkcii týchto motorov ešte niekoľko rokov pokračovala mladoboleslavská firma Laurin & Klement, pričom sa povráva, že značku RAF ovládla predovšetkým práve kvôli jej patentu Knight.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY