vytisknout velikost písma Päť najčastejších omylov a mýtov o jazdenkách značky Škoda

Škodovka nemusí byť automaticky tá najvýhodnejšia kúpa. Tachometre sa škodovkám stáčajú vo veľkej miere aj za hranicami. S reťazovými rozvodmi motorov TSI to nie je taký problém. Dvanásťročná Octavia TDI po doktorovi s nájazdom 68 000 km neexistuje.
Päť najčastejších omylov a mýtov o jazdenkách značky Škoda

Vozidlá značky Škoda sú u nás najpredávanejšie. Potvrdzujú to nielen registrácie nových áut, kde všetky modely mladoboleslavskej značky dominujú svojim kategóriám, ale aj štatistiky bazárov a registrácií ojazdených áut. Môžete za tým vidieť prehnaný patriotizmus, alebo napríklad len slepé nakupovanie zo zvyku a zotrvačnosti. My za tým vidíme skutočnosť, že škodovky sú proste dobré autá úplne vyhovujúce potrebám drvivej väčšiny motoristov.

Keďže sa ale na našom trhu zobchoduje približne štyrikrát viac áut medzi ojazdenými autami, logicky sa okolo škodoviek točí veľa legiend, mýtov a mnohokrát aj skreslených informácií a priamo omylov. Poďme si tie najčastejšie predstaviť a snáď aspoň trochu vyvrátiť.

Omyl č. 1: Kúpiť ojazdenú škodovku je ľahké

Je toho veľa na výber, servisy sú na každom kroku a diely stojí pár eur... Takže čoho sa báť? Stačí ukázať na auto a jazdiť, že? To je práve najčastejšia chyba nedočkavých kupujúcich. Práve rozšírenosť vozidiel značky Škoda a predovšetkým ich "automatické nakupovanie" medzi laickou verejnosťou z nich robí veľmi ľahký cieľ podvodníkov.

Skoda-Octavia-Combi-II-15.jpgSkoda-Octavia-Combi-II-60.jpg

Výber ojazdeného auta značky Škoda je naopak pomerne zložitý. Tiež je nutné skutočne dodržiavať všetky kroky, ktoré je vhodné pred kúpou jazdenky urobiť. Nejde len o prehliadku auta so skúseným a nestranným mechanikom, ale aj o preverenie pôvodu vozidla a jeho servisnej a pokiaľ možno aj kilometrovej minulosti.

Kým u niektorých vozidiel a značiek je nákup neovereného auta len tak na ulici snáď len malým prehreškom proti zásadám spoľahlivej kúpy jazdenky, u vozidiel značky Škoda je to fatálna chyba, Kupujúcemu často privodí keď nie sklamanie po prvej návšteve odborného servisu a STK ( "Pane, tie kilometre vám nejako nesedia, tu to bolo havarované a zvarené... "), tak rovno špirálu dlhov a hlavne nemožnosti jazdiť, pretože auto zobral exekútor v rámci konania s bývalým majiteľom.

Omyl č. 2: motorom TSI sa stále kazia rozvody

Tu by bolo lepšie použiť minulý čas. Kazili. Legendárne problémy s reťazovými rozvodmi downsizovaných motorov TSI sú ale servisne tak dobre zmapované, že sa dnes už prakticky nemusíte ničoho báť. A ak problém podchytíme včas, dá sa pomerne ľahko a s rozumnými nákladmi vyriešiť.

Skoda-Octavia-Combi-II-48.jpgskoda-rapid-02.jpg

Pre najmenší motor 1.2 TSI (pevnejšia reťaz je v škodovkách zhruba od júla 2011) prišlo konečne definitívne servisné riešenie, ktoré dovolí aplikovať silnejší reťaz a rozety aj na pôvodnú "slabú" verziu. Napríklad Škoda Rapid už má pevnejšie reťaz od výroby a vo Fabiu, Yetim alebo Octavii pravdepodobne bola servisná úprava vykonaná v minulosti. Stačí pátrať v histórii auta. Že kupované auto žiadnu históriu nemá? Tak prečo ho kupujete?

U vzácnejších jednotiek 1.4 TSI, 1.8 TSI a 2.0 TSI to je zložitejšie, ale aj pre nich existujú servisné riešenia a pár rád, ako si s rizikom rozvodov poradiť. Tisícštyristovka sa obvykle nestretne a len spadne do núdzového režimu, pri motore 1.8 TSI a 2.0 TSI pomôže dodržiavanie včasných výmen oleja a preventívna výmena napínača vodiacich líšt reťaze. Navyše novšie škodovky s motormi generácie EA211 už prešli na tichý rozvodový remeň. Avšak aj ten by sa mal časom vymeniť, ostatne ako iné remeňové rozvody. Takže pozor na to.

Omyl č. 3: Dvojlitrové tédéíčka už dnes nič nevydržia

Povery o nízkej spoľahlivosti motorov s označením 2.0 TDI, ktoré sa údajne nemohli vyrovnať legendárnej dlhovekosti klasickej "rotačky" 1.9 TDI, sa verejnosťou neustále šíria. Pri tom špeciálne s ojazdenými škodovkami majú spoločného len pramálo. Problematické motory 2.0 TDI ešte so vstrekovaním PD sa týkajú predovšetkým automobilov Audi a väčších Volkswagenov alebo jednotkového Superbu. A to sú už tak staré (a opotrebované) autá, že sa všeobecne jedná o veľmi rizikové a nie práve doporučenia hodné kúpe.

Väčšina povier tiež pochádza od ľudí, ktorí kúpili nepreverené auto s pravdepodobne stočeným tachometrom. Motor sa tak skoro po kúpe porúčal, keď na tachometri svietilo len niečo málo cez 100 000 km. Ale skutočnosť bola inde. Lenže od tej chvíle "sú dvojlitrové tédéíčka vraky a určite si ho nekupuj."

skoda-octavia-rs-1.jpgskoda-octavia-rs-3.jpg

Problémy sa týkajú hlavne šestnásťventilových verzií motorov 2.0 TDI PD s vyvažovacie hriadeľom. Svojho času išlo skutočne o mimoriadne rizikový motor, u ktorého praskala hlava valca a dochádzalo k fatálnym závadám vstrekovania a mazanie. V populárnej Octavii, bola ale "oklamaná" verzia bez vyvažovacích hriadeľov a so spoľahlivejším vstrekovaním. Koncernová hierarchia udeľujúcu Škode úlohu "lacnejšej" značky tu je paradoxne skôr výhodou, aj keď počiatočným problémom s praskajúcou hlavou motora sa nevyhla ani Octavia.

Z hľadiska jazdenky tak verzia 2.0 TDI PD 16V v Octavii predstavuje menej rizikovú kúpu než síce mechanicky spoľahlivejší motor 2.0 TDI 8V, ale štandardne dodávaný s filtrom pevných častíc. Pozor len na Octaviu RS s motorom 2.0 TDI PD 16V 125 kW. Má filter a je to továreň na problémy. Nová generácia motorov 2.0 TDI CR so vstrekovaním common-rail patrí naopak k tomu najlepšiemu na trhu.

Hľadajte Octaviu alebo Yetiho s emisnou normou Euro 5 a bez vyvažovacích hriadeľov. Áno, to sú tie motory, ktoré švindlovaly pri emisiách. Ale pre záujemcov o ojazdené auto je to naopak jedna z najlepších a najistejších možností. Samozrejme za predpokladu, že kúpite auto s históriou a budete dodržiavať základné servisné poučky. Necitlivý vodič odrovná aj ten najlepší motor.

Omyl č. 4: Na "Západe" škodovky nestáčajú ako u nás

Bojíte sa, že vás chce slovenský bazárnik okradnúť a predávanú Octaviu stočil o štvrť milióna dole? Tak si hlavne nekupujte naslepo rovnaké auto zo zahraničia, pretože riziko stočenia je snáď ešte vyššie. Aj v Nemecku, Taliansku alebo Holandsku stáčanie kvitne predovšetkým vďaka dopytu po "zánovných" jazdenkách v krajinách bývalého sovietskeho bloku. Teda aj u nás.

Skoda-Octavia-Combi-II-26.jpgSkoda-Octavia-RS.jpg

Absolútnou istotou sú naopak české a slovenské autá, ktoré jazdia na pravidelné servisné prehliadky a STK u nás. Oveľa jednoduchšie je potom možné dohľadať v databáze servise kilometrovú minulosť. Nehovoríme, že sa švindlovať nedá (medzi prehliadkami STK sú dva roky a čo sa deje s tachometrom medzi tým, nikto nevie), ale prostredníctvom oficiálnej siete predajcov značky a zavedených autobazárov je riziko kúpy stočenej Škodovky oveľa menšie.

Dôležité je tiež postupovať s rozumom. Naftové Octavie Combi slúžia najčastejšie ako služobné autá a nájazd 50 000 km za rok pre nich nie je ničím neobvyklým. Päťročná Octavia môže mať najazdených kľudne 300 000 km, ale ak jazdí do servisu, vôbec to na nej nemusí byť vidieť. Lenže ľudia si stále myslia, že kúpia dvanásťročnou Octaviu TDI s nájazdom 68 000 km po doktorovi. A ak bude existovať takto nerealistický dopyt, stáčať sa proste bude.

Omyl č. 5: Škodovka je najvýhodnejšie kúpa

Svojím spôsobom to môže byť pravda, ale každá minca má dve strany. Silný dopyt drží ceny ojazdených škodoviek pomerne vysoko a už tradične sa na trhu pohybujú skôr chudobne vybavené autá. Ľudia si zvyčajne za svoje vlastné peniaze nekupujú "novinárske špecifikácie". Tým nechceme povedať, že by nebola kúpa ojazdenej škodovky výhodná, ale niektoré konkurenčné vozidlá toho ponúkajú za podobnú cenu omnoho viac.

Dacia-Logan_MCV-2017-1600-02.jpgSkoda-Fabia-II-1.jpg

Investícia do ojazdenej škodovky sa vypláca len vtedy, ak 1) kúpite kvalitné a preverené auto a 2) nezanedbávate servis a venujete vozidlu skutočne zodpovedajúcu starostlivosť. Stále viac kupujúcich ojazdených áut dbá na to, aby mali predávané autá jasnú minulosť. Takže ak sa na údržbu úplne vykašlite, tiež sa môže stať, že vás o pár rokov v bazáre z výkupu vyhodia a vy potom budete len horko ťažko hľadať kupcu, ktorý vám za auto dá len nepatrný zlomok pôvodnej ceny.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY