vytisknout velikost písma Päť dobrých ojazdených SUV s pohonom 4×4

Aj medzi ojazdenými SUV je z čoho vyberať. Na solídne ojazdené SUV vám stačí s rezervou aj 5-tisíc eur. Za desať kúpite veľmi pekné a mladé auto. Pozor na stav podvozku, moderné SUV nie sú pracovné off-roady.
Päť dobrých ojazdených SUV s pohonom 4×4

Vozidlá kategórie SUV sú stále populárnejšie, ale pre mnoho ľudí nedostupné. S rozpočtom od 5 do 10 tisíc eur si na trhu nových vozidiel príliš vyskakovať nemôžete. A ak nechcete Daciu, vlastne nie je iná cesta než vyberať na trhu ojazdených áut.

Našťastie sa postupom času vyprofilovalo niekoľko naozaj podarených SUV. Kombinujú rozumné prevádzkové náklady so spoľahlivosťou, kvalitou a slušnými jazdnými vlastnosťami. Nutne to nemusí byť diesel. Na trhu ojazdených áut platí, že je niekedy lepšie prekusnúť vyššiu spotrebu benzínového motora, než sa trápiť s poruchovým dieselom. Ale v našom výbere uvádzame aj nejaké tie diesely. Nie všetky sú automaticky pasca a bezodná jama na peniaze.

Zmierte sa ale s tým, že SUV predsa len znamenajú v porovnaní s konvenčnými autami vyššiu spotrebu, horšie jazdné vlastnosti a nie vždy lepšiu pasívnu aj aktívnu bezpečnosť. Niekedy je nutné vykonať aj ústupky v praktickosti. Ale vy si rovnako kupujete SUV hlavne pre "ten pocit", však?

Kia Sportage 2.0 CRDI

Tretia generácia SUV Kia Sportage, vyrábaná v rokoch 2010 až 2015, patrí vo svojej kategórii medzi najlepšie jazdenky. Obzvlášť ak chcete nutne diesel a štvorkolku. S benzínovými motormi to v prípade modelu Sportage nebola žiadna sláva (nie po stránke spoľahlivosti, ale dynamiky a spotreby). Pokiaľ však ide o klasický dvojlitrový diesel, chybu urobiť nemôžete. Podvozok je robustný, auto nehrdzavie a interiér vydrží tiež.

Kia-Sportage-1.jpgKia-Sportage-2.jpg

V čom je Sportage vlastne tak dobrý? Predovšetkým sa jazdnými vlastnosťami a ergonómiou značne priblížil (alebo hneď vyrovnal) európskym zvyklostiam a pokiaľ ide o kvalitu spracovania a výdrž techniky, dokonca zavedenú európsku konkurenciu prekonáva. Zatiaľ nevieme o tom, že by sa hromadili prípady zkolabovaných motorov 2.0 CRDI, ak za sebou majú aspon dodržiavanie základných servisných poučiek.

Výhodou motora 2.0 CRDI je veľká olejová náplň na 6,6 litra. Preto celkom dobre znáša klasický slovenský nešvár, teda prejazdenie oleja do ďalšej výmeny. Aj tak ale odporúčame olej najneskôr po 15 000 km meniť. Najmä ak už má auto za sebou métu 150 000 km. Jedinou zlou vecou je EGR ventil, ktorý potrebuje raz za čas vyčistiť. A keď sa blíži 200 000 km, začínajú toho mať mechanickej prevodovky už dosť. Automat je v tomto prípade veľmi dobrá voľba, ale to už berte radšej silnejšiu verziu dvojlitrovej nafty.

Subaru Forester 2.0i

"Lesník" od Subaru je stálica a rozhodne je to auto, ktoré odporučiť môžeme. Ak za sebou nemá zle opravenú búračku, hrdzavieť nebude, dobre jazdí a prekvapí skoro nevyčerpateľnou zásobou schopností. Nie je to ale príliš auto do mesta alebo na diaľnicu, hodí sa do hôr, k pravidelným výletom mimo asfalt a tiež ak potrebujete ťahať príves a jazdiť krátke trasy v kopcoch a po zlých cestách nižšieho rádu.

Subaru-Forester-1.jpgSubaru-Forester-2.jpg

Zabudnite na diesel a berte spoľahlivý benzínový dvojliter s manuálnou prevodovkou. Dostanete totiž redukciu, čo je v tejto kategórii úplným unikátom. Populárnym prestavbám na LPG by sme sa ale radšej vyhli. Kradnú motoru dôležitý výkon a vyžadujú pravidelné nastavovanie ventilovej vôle, čo nie je práve jednoduchá a lacná záležitosť.

Pred kúpou preštudujte servisnú históriu a zamerajte sa na kontrolu podvozku a prevodovky. Počítajte s tým, že to asi bude chcieť novú spojku. Niektoré Forestery za sebou majú ťažký život, ale udržiavané auto sľubuje ešte mnoho rokov spoľahlivej a vlastne celkom lacnej prevádzky. Spotrebu 9 litrov na 100 km prežijete.

Škoda Yeti 2.0 TDI-CR 103 kW

Skvelou voľbou je aj domáce Yeti, ale musíte vybrať správnu motorizáciu. Hľadajte auto, ktoré má na výrobnom štítku uvedený kód motora CFHC. To je totiž modernizovaná verzia populárneho dvojlitrového dieselu, ktorá už nemá chúlostivé vírivé klapky v saní. Na rozdiel od Superbu alebo Passatu tiež Yeti nemá vyvažovacie hriadele. Mechanicky sa jedná o jednoduché a spoľahlivé prevedenie jednotky 2.0 TDI-CR.

Skoda-Yeti-1-1.jpgSkoda-Yeti-2-1.jpg

Snáď nemusíme pripomínať, že máte hľadať len v ponuke zavedených predajcov, ktorí autá preverujú a poskytnú na ojazdené auto aspoň základné záruky. Hľadajte slovenské autá, pri ktorých sa dá ľahko dohľadať kilometrová a servisná história. Na rozdiel od Octavii "v kombíku" nebýva Yeti používaný k päťdesiattisícovým ročným nájazdom, takže nie je problém kúpiť päťročné auto s nájazdom 100 000 km alebo menej. Octavia máva pri takejto starobe už štvrť milióna.

Nevýhodou štvorkolky sú krátke prevody, ktoré v kombinácii s nie príliš efektívnou aerodynamikou a vyššími odpormi môžu za spotrebu okolo 7,5 litra nafty na 100 km. Ak nechcete radiť, môžete mať aj DSG, ale to je u nás pomerne vzácne. Pred motorom s výkonom 125 kW by sme dali prednosť slabšiemu prevedeniu 103 kW, ktoré má plynulejší a mäkší nástup výkonu. Ak sa o Yetiho budete starať, vydrží s prehľadom vyše 300 000 km. Len nezabudnite v Haldexe každých 40 000 km alebo dva roky vymeniť olej, pre šesťstupňové DSG platí to isté. Ak neťaháte príves a nejazdíte často do terénu, pokojne môžete interval predĺžiť na 60 000 km alebo tri roky.

Toyota RAV4

Druhá generácia "Ravky" je trochu prehliadané auto a pomerne nízke ceny predsa len už dosť starnúcich ojazdených áut neodrážajú tak úplne skutočnej kvality vozidla. Iste, nie je to žiadny tereňák. Kto potrebuje auto pre náročnejšie terénne vlohy, mal by zvoliť skôr Suzuki Grand Vitara. Toyota RAV4 je klasické SUV, ale s pohonom všetkých kolies je aj mimo asfalt veľmi schopné.

Toyota-RAV4-1.jpgToyota-RAV4-2.jpg

Pre istotu by sme odporúčali vyhnúť sa dieselom a zvoliť klasický atmosférický benzínový motor 2,0 l s výkonom 110 kW (150 k), s ktorým možno jazdiť za 8,5 až 10 litrov na 100 km podľa štýlu jazdy. Nie je známe, že by sa tieto motory kazili, ak u nich meníte včas olej a za studena sa k nim správate slušne. Prestavbu LPG neriešte, prídete o výkon a zas tak strašná tá spotreba benzínu nie je.

Jedinou boliestkou môže byť zadný diferenciál pri štvorkolkách, pretože majitelia zanedbávajú povinnosť meniť každé dva roky olejovú náplň. A veľa ojazdeným kusov (niektoré RAV4 už spoľahlivo krútia druhý štvrťmilión kilometrov) začínajú drhnúť manuálnej prevodovky. Automatom si veľmi nepomôžete, štvorstupňová prevodovka je skôr voľba z núdze alebo nutnosti.

Volvo XC90 2.4D / D5

Ak hľadáte nejaké väčšie a "prestížnejšie" SUV, ale zároveň nechcete tankovať dvadsať litrov benzínu každých 100 km, je vlastne jedinou uživiteľnou voľbou Volvo XC90. Toto SUV sme si už predstavili v samostatnom profile jazdenky, tak to vezmeme v kocke: Nájsť verziu 2.4D ešte bez filtra pevných častíc bude trochu oriešok, ale aj neskoršie D5 stojí za úvahu. Čím novšie auto, tým tiež býva zvyčajne v lepšom stave. Pozor, nie je to off-road a aj na bežnej poľnej ceste škrtá spodkom.

Mechanika naftového päťvalca 2,4 l je veľmi solídna. Keď si postrážite chúlostivý napinák remeňa pomocných agregátov, nič vážne by sa stať nemalo. Okolo 200 000 km začínajú hnevať manuálne prevodovky a chod páky začne pripomínať šľahanie palicou vo vedre kameňov. Automat nie je zlá voľba, ale majitelia akosi zabúdali meniť jeho olejovú náplň. Kompaktná automatická prevodovka tiež nemá rada čiptuning a 147 kW a 420 Nm najsilnejšieho prevedenia motora D5 sú pre ňu na hranici únosnosti.

Volvo XC90 je ale inak celkom kvalitné a odolné a na údržbu a prevádzku lacnejšie ako nemecká konkurencia v podobe BMW X5, Audi Q7 či VW Touaregu, o Porsche Cayenne radšej ani nehovoríme. Volvo tiež spravidla neláka "špecifickú" skupinu zákazníkov, takže pôvod a minulosť auta snáď nebude problém dohľadať. So servisnou históriou to bude horšie, ale ak nekupujete auto "po tridsiatom majiteľovi", nie je sa vlastne čoho báť.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY