vytisknout velikost písma Päť áut, ktoré sú zatracované neprávom. Súhlasíte?

Rovnako ako sú niektorí chudáci odsúdení za zločin, ktorý nespáchali, sú aj niektoré dobré autá neprávom odstrčené na okraj záujmu. Tento článok sa snaží nájsť práve takýchto jedincov. Budete s nami súhlasiť, alebo sme na toho najnespravodlivejšie odstrčeného outsidera zabudli?
Päť áut, ktoré sú zatracované neprávom. Súhlasíte?

Článok bol s dovolením autora prevzatý z Autíčkář.cz

BMW E46 Compact

Ak sa spýtate fanúšika BMW na najškaredšie auto jeho obľúbenej značky, určite mnohokrát zaznie slovo Compact. Dokonca aj zarytí odporcovia pána Banglea, ktorým jeho kontroverzné vozidlá lezú aj ušami na chvíľku zabudnú na svoju nenávisť a ukážu na skrčka.

BMW-325ti_Compact_2003_1600x1200_wallpaper_03.jpgBMW-325ti_Compact_2003_1600x1200_wallpaper_0a.jpgBMW-325ti_Compact_2003_1600x1200_wallpaper_0b.jpgPodľa mnohých je 325ti Compact jazdne najlepší zástupca celej generácie E46

Ťažko povedať, čo na prelome tisícročí viedlo BMW k tomu, aby schválilo dizajnový návrh, ktorý vyzeral ako keby ho vytvorilo taiwanské združenie výrobcov rikší. No stalo sa a Compact radu E46 si mohol vyvesiť parte ešte skôr, než sa začal predávať. Okrem odpudivého vzhľadu si so sebou E46 Compact niesol aj stigma svojho predchodcu - veľa ľudí si myslelo a myslí, že podobne ako E36 Compact je zostavený z dielov, ktoré ostali na sklade po predchádzajúcich generáciách radu 3.

Zhrnuté - vec dobrá maximálne pre bývalú priateľku alebo niekoho, kto na BMW nemá a silou mocou ho musí mať.

Lenže kto prehrýzol tvary nafúknutého žabiaka, našiel malý poklad na štyroch kolesách, obzvlášť pokiaľ išlo o vrcholnú variantu 325ti. Podľa mnohých je 325ti Compact jazdne najlepší zástupca celej generácie E46, ak nepočítame božské M. Na ceste Compact ťaží z nízkej hmotnosti a nulových previsov. 190-koňovej radovej šestke zase pomáha stály prevod, ktorý je kratší, než ten nachádzajúci sa vo všetkých estetickejších karosériách E46ky s touto motorizáciou.

Nebyť závadného dizajnu, celkom určite by to 325ti dotiahol na malú legendu. Ale pretože je škaredý, nikto ho nechce a jeho ceny sa držia pri zemi... Keď ste dosť odvážni a zháňate pocket rocket, 325ti Compact by na zozname rozhodne nemal chýbať.

Porsche 924

Ak povesť Compactu zabil jeho vzhľad, povesť Porsche 924 umrela vinou image a prestíže. Stačí aby vám niekto oznámil "Kúpil som si Porsche." a som si istý, že len táto skúpa informácia vám zdvihne tep. Zároveň ale tipujem, že nič nevráti tepovku na pôvodnú hodnotu tak rýchlo, ako trojčíslie "deväť dva štyri". Pre každého druhého jednoducho 924 nie je Porsche, pretože je to VW! Dokonca to má z Volkswagenu (Audi) aj motor ... a ešte k tomu sa ten motor dával do dodávky.... a navyše to je celé starý hranatý opdudivý vrak... Zabudol som na niečo? :-)

P01_1072_a5.jpgP01_1076_a5.jpgP01_1362_a5.jpgJazdné vlastnosti Porsche 924 ťažia z vyváženosti koncepcie transaxlu a dvojlitrový štvorvalec je trvanlivosť sama o sebe

Ľudové kupé má vlastne dosť podobný osud ako novodobý mastodont Cayenne - pre ortodoxných fanúšikov predstavuje zradu, pre samotné Porsche spásny model, bez ktorého by 911 celkom určite ďalej neexistovala. Pritom keby 924 niesla na kapote znak nejakej viac plebejskej značky (napríklad práve Volkswagenu, ktorým malo pôvodne byť), stala by sa pravdepodobne hrdinom doby.

Jazdné vlastnosti ťažia z vyváženosti koncepcie transaxlu a boli špičkové (všetky transaxle Porsche sú dodnes často uvádzaná ako etalón ovládateľného autá) dvojlitrový štvorvalec je trvanlivosť sama a vďaka sklopným zadným operadlám 924 uspeje aj pri pokuse sťahovať ľahko rozmernejšie veci. Neznie vám to ako ukážkový príklad všestranného športového auta pre ľud?

Dnes už 924 prekonala najťažšie obdobie. História sa nad ňou zmilovala a bývalí majitelia sa rozpamätávajú a združujú vo fankluby. Napriek tomu je 924 v očiach väčšiny stále tým najchudobnejším Porsche, ktoré kedy existovalo, a ktoré vlastne ani Porsche nemalo byť.

Suzuki Kizashi

Pri písaní tohto odseku premýšľam, či ak sa meno Suzuki Kizashi vôbec ešte niekedy dostane niekam do nadpisu alebo mu práve preukazujem poslednú česť. Teraz ho ešte väčšina z vás pozná, veď sa prestalo vyrábať len pred mesiacom, ale do niekoľkých rokov na neho Európa (a možno celý svet) určite zabudne.

Suzuki-Kizashi_Sport_2011_1600x1200_wallpaper_05.jpgSuzuki-Kizashi_Sport_2011_1600x1200_wallpaper_0d.jpgSuzuki-Kizashi_Sport_2011_1600x1200_wallpaper_32.jpg
Na Suzuki Kizashi zneli jednohlasné pozitívne ódy naprieč všetkými redakciami motoristických magazínov

Ťažko povedať, či Kizashi viac pohorelo kvôli konfigurácii (mohli ste si vybrať čokoľvek, ak to bol 2,4litrový atmosférický štvorvalec) alebo pozícii značky Suzuki na trhu - typickí zákazníci Suzuki nekupujú klasický sedan strednej triedy a kupci klasického sedanu strednej triedy pre zmenu nekupujú v Suzuki. Teraz už nám to môže byť rovnako jedno.

Spoločne s Kizashi však odišiel aj jednoduchý sedan, ktorý vnášal "deväťdesiatkové" radosti medzi usadenú garnitúru, stál s ohľadom na výbavu a priestrannosť málo, jazdných vlastností ponúkal mnoho, a zneli naň jednohlasné pozitívne ódy naprieč všetkými redakciami motoristických magazínov. Kizashi nebolo a ani nebude v pravom zmysle zatracované, skôr len v dobe turbodiesela upadlo v ignorácii kvôli marnému presviedčanie trhu, že spaľovať naftu nie je nevyhnutnosť ...

Ferrari 456 GT 

Luxusné štvorsedadlové Ferrari to nikdy nemalo jednoduché. Najslávnejšia talianska značka je holt značkou čisto športovou, takže jej fanúšikovia neradi vidia, keď nosí vzpínajúceho koníka na kapote nejaký prešľachtený gauč pre nezdravo veľa osôb.

Ferrari-456M_GT_2001_1600x1200_wallpaper_01.jpgFerrari-456M_GT_2001_1600x1200_wallpaper_07.jpgFerrari-456M_GT_2001_1600x1200_wallpaper_09.jpg
Ferrari 456 bolo vo svojej dobe najrýchlejším štvorsedadlovým autom na svete

Vôbec prvý luxusný počin značky - model 400 - je často uvádzaný ako jedno z najhorších Ferrari všetkých čias, pretože bol pomalý, rozožratý, nespoľahlivý a ku všetkému mal príšernú automatickú prevodovku. Práve na tento model nadviazala (aj keď s dlhým odstupom) 456 a hoci jej cena prudko klesala s každým metrom, ktorým sa vzdialila od červeného dílerstva, myslíme si, že je prehliadaná neprávom.

Ferrari 456 bolo poháňané dvanásťvalcom 5,5 litra s výkonom 436 k a dokázalo vyvinúť rýchlosť 302 km/h, čím sa stalo najrýchlejším štvorsedadlovým vozidlom sveta a ak by ste v tejto rýchlosti havarovali, mali ste takmer 100% istotu, že vaša lebka bude roztrieštená iba o tú najjemnejšiu kožu. 456 si vraj napriek hmotnosti 1,7 tony a nemotornému predchodcovi jednoznačne zaslúži označenie športové GT aj správaním podvozku v zákrutách.

A pretože Ferrari 400 je nepríťažlivo hranaté, 612 Scaglietti prerastené a s prasacími očami a FF pre zmenu až úchylne exotické, zaslúži si byť 456 tým najmenej zatracovaným 2+2 Ferrari už len z toho dôvodu, že je jednoducho krásne.

PS: Vedeli ste, že 456M bolo úplne posledné auto so žmurkajúcimi svetlami, ktoré ste si mohli kúpiť?

Chevrolet SS 

"SS? Čo to je? Veď sa to v Európe predáva ako Malibu s nejakým 1,7 dieselom..."

Tak Vavris okomentoval môj návrh zaradiť na tento zoznam túto "M5 od Chevroletu". A treba uznať, že pri pohľade na obrázok mu to ani nemôžete vyčítať. Ono totiž SS naozaj vyzerá ako menší, nudný a nezaujímavý braček Malibu. Lenže zdanie klame.

Chevrolet-SS_2014_1600x1200_wallpaper_02.jpgChevrolet-SS_2014_1600x1200_wallpaper_0f.jpgChevrolet-SS_2014_1600x1200_wallpaper_26.jpg
Chevrolet SS je v skutočnosti austrálsky Holden Commodore

V skutočnosti to predovšetkým vôbec nie je Chevrolet. Z Detroitu pochádza len značka a tiež najlepší motor na svete - hliníkový osemvalec LS3 s objemom 6,2 litra a výkonom 420 koní. Zvyšok je austrálsky Holden Commodore, len s volantom vyradeným na správnu stranu auta. SS tak nasleduje recept, ktorý prvýkrát použil pred zhruba 10 rokmi Pontiac GTO (Holden Monaro) a neskôr štvordverový Pontiac G8 (Commodore vo verzii s kratším rázvorom).

Vrcholná verzia G8 GXP bola vo svojej dobe označovaná za "najbližšiu vec k E39 M5, ktorú trh ponúkal". A SS je vlastne to isté. Dostanete skvelý atmosférický osemvalec, manuálny šesťkvalt a po novom aj magnetoreologické tlmiče, ktoré pre GM vyvinula firma Delphi a po Cadillacu ich začalo používať aj Ferrari alebo Audi.

Prečo je opomínaný? Atmosférický osemvalec, skvelý podvozok, manuál, samosvor, niečo medzi muscle cárom a empeťkou. To vyzerá ako zaručený recept na miláčika davov. Lenže vedenie General Motors má neobyčajný talent spackať marketing čohokoľvek len trochu "mimo mainstream", takže o tomto aute skoro nikto nevie ani v domovskej Amerike. Ani sám výrobca si navyše očividne nie je úplne istý, na akých zákazníkov by vlastne mal cieliť, takže radšej necieli nikam.

Vo výsledku to trochu pôsobí ako by niekto v GM schválil toto auto proti vôli niekoho iného a jeho marketing bol následne cvičením na tému "a teraz vám ukážem, že to je od začiatku blbosť". Tiež sa ich za uplynulý rok v Amerike predalo len niečo cez dvetisíc. Takže ak ho chcete, radšej sa poponáhľajte. Nebudú.

Kandidát pod čarou – Toyota MR2 W30

Posledná generácia MR2 je žiarivým príkladom toho, ako ťažké je konkurovať Miate. Či skôr, ako ťažké je žiť v jej tieni. MR2 W30 je vskutku vydarený športový roadster. Je mrštný, zábavný, dobre ovládateľný, tak akurát rýchly a je za rozumnú cenu. Superšportový feeling s motorom za chrbtom potom vyzerá ako čerešnička na torte, pri ktorej plebejská Miata musí blednúť závisťou. Tak prečo MR2 skoro nikto nechce?

Toyota-MR2_2000_1600x1200_wallpaper_04.jpgToyota-MR2_2000_1600x1200_wallpaper_0d.jpgToyota-MR2_2000_1600x1200_wallpaper_1d.jpg
Servis motoru Toyoty MR2 občas pripomína opravu lodi vo fľaši

Pretože robí všetko o maličký kus horšie. Prevodovka - veľmi dobrá, ale Miata má lepšiu, servis - lacný, ale Miata má lacnejší, podvozok - vycibrený, avšak Miata je pre cieľovú skupinu lepšie ovládateľná...

Pripočítajte k tomu nulovú praktickosť (Dokonca aj Opel Speedster má viac odkladacích či batožinových schránok ako MR2) a servis motora občas pripomínajúcu opravu lode vo fľaši a dôvody prečo dať prednosť MR2 oproti MX-5 miznú ako para nad hrncom. Hoci má povesť ostrejšieho z oboch roadsterov, je nevďačné mať MR2...

Zdroj: Autíčkář.cz

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY