vytisknout velikost písma Otestované: Veľké kolesá kazia zrýchlenie, spotrebu aj komfort

Americký magazín Car and Driver otestoval, čo urobia s autom a jeho parametrami rozdielne veľkosti kolies a pneumatík. Zasvätených výsledok neprekvapí, ale mnohí sa iste budú čudovať...
Otestované: Veľké kolesá kazia zrýchlenie, spotrebu aj komfort

Ľudové porekadlo hovorí, že kolesá robia auto. Túto poučku potvrdil aj americký magazín Car and Driver, ale možno trochu inak, než si niektorí myslia. Áno, pekné veľké nízkoprofilová kolesá urobia auto, ale evidentne horšie - s horšou dynamikou, spotrebou a jazdným komfortom. A dokonca aj s horšou ovládateľnosťou.

Car and Driver vzal jedno auto, nám veľmi dobre známy Volkswagen Golf, a postupne na neho obúval rôzne kolesá od základných 15" až po najväčšie možné 19" s veľmi nízkym profilom pneumatiky. Následne vykonal meranie zrýchlenia, brzdnej dráhy, hluku a spotreby. Golf použitý v teste mal benzínový päťvalec 2,5 s automatickou prevodovkou, takže bolo zaistené pomerne spoľahlivé a objektívne meranie.

Redaktori najprv testovali auto sa štandardným obutím, teda na plechových 15" diskoch s pneumatikami 195/65 R15 GoodYear Eagle GT M + S. Je to u nás nie príliš obvyklá celoročná pneumatika, v Amerike sú ale celoročné plášte veľmi rozšírené.

Následne časopis zväčšoval rozmer aftermarket ráfikov ASA GT1 z 16 až na 19 palcov s rovnakou alebo maximálne podobnou špecifikáciou pneumatiky. Jediný rozdiel je v rýchlostnom indexe pneu 18 "a 19", ktoré majú index W, teda do 270 km/h. Ostatné gumy použité v teste majú index V do 240 km/h. Všetky testované rozmery uvádzame v tabuľke spolu aj s výsledkami meraní.

rozmer ráfiku 15 x 6,0 " 16 x 7,5 " 17 x 8,0 " 18 x 8,0 " 19 x 8,5 "
rozmer pneumatiky 195/65 R15 205/55 R16 225/45 R17 225/40 R18 235/35 R19
index pneu 91V 91V 91V 92W 91W
cena za disk $ 130 145 166 199
cena za pneu $ 69 97 118 125 160
0-96 km/h s 7,6 7,7 7,8 7,9 7,9
0-161 km/h s 22,3 22,6 22,7 23,3 23,4
0 - 400 m s / km/h 15,9 / 141,7 16,0 / 140 16,0 / 140 16,1 / 138,5 16,1 / 138,5
brzdenie z 96 km/h 39,6 m 40,5 m 39,0 m 38,4 m 38,4 m
max. preťaženie 0,83 g 0,85 g 0,85 g 0,89 g 0,88 g
hluk pri 113 km/h 70 dBA 70 dBA 70 dBA 70 dBA 71 dBA
spotreba l/100 km 10,1 10,3 10,4 10,7 11,1
hmotnosť kolesa s pneu 18,1 kg 20,9 kg 21,8 kg 23,1 kg 24,5

Ako vidíte z výsledkov, čím má koleso väčší priemer a pneumatika je širšia, tým sa dynamické parametre auta zhoršujú. Jedinou výnimkou je nepatrné zlepšenie brzdnej dráhy a priľnavosti pri maximálnom preťažení (to Car and Driver prevádzal na kruhovej dráhe s priemerom 91,4 m).

Car and Driver tiež informuje, že najväčší a najťažší 19 "ráfik s nízkoprofilovou pneumatikou púšťal do auta najviac otrasov a hluku, zatiaľ čo dve najmenšie kolesá, 15" a 16 ", poskytovali najlepší akustický komfort a tlmenie nerovností. Avšak najmenšie kolesá tiež trpeli najviac na nedotáčavosti. Ako najlepší kompromis medzi ovládateľnosťou a komfortom jazdy odporúča Car and Driver 17 "alebo 18" kolesá.

Hoci sa jedná o skúšku amerického časopisu, domnievame sa, že jej výsledky by mali zaujímať aj slovenského čitateľa. Veď na vozovkách s nekvalitným povrchom, akých je u nás stále väčšina, sa nevýhody veľkých kolies prejavujú najvýraznejšie.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

včera | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY