vytisknout velikost písma Otestované: Veľké kolesá kazia zrýchlenie, spotrebu aj komfort

Americký magazín Car and Driver otestoval, čo urobia s autom a jeho parametrami rozdielne veľkosti kolies a pneumatík. Zasvätených výsledok neprekvapí, ale mnohí sa iste budú čudovať...
Otestované: Veľké kolesá kazia zrýchlenie, spotrebu aj komfort

Ľudové porekadlo hovorí, že kolesá robia auto. Túto poučku potvrdil aj americký magazín Car and Driver, ale možno trochu inak, než si niektorí myslia. Áno, pekné veľké nízkoprofilová kolesá urobia auto, ale evidentne horšie - s horšou dynamikou, spotrebou a jazdným komfortom. A dokonca aj s horšou ovládateľnosťou.

Car and Driver vzal jedno auto, nám veľmi dobre známy Volkswagen Golf, a postupne na neho obúval rôzne kolesá od základných 15" až po najväčšie možné 19" s veľmi nízkym profilom pneumatiky. Následne vykonal meranie zrýchlenia, brzdnej dráhy, hluku a spotreby. Golf použitý v teste mal benzínový päťvalec 2,5 s automatickou prevodovkou, takže bolo zaistené pomerne spoľahlivé a objektívne meranie.

Redaktori najprv testovali auto sa štandardným obutím, teda na plechových 15" diskoch s pneumatikami 195/65 R15 GoodYear Eagle GT M + S. Je to u nás nie príliš obvyklá celoročná pneumatika, v Amerike sú ale celoročné plášte veľmi rozšírené.

Následne časopis zväčšoval rozmer aftermarket ráfikov ASA GT1 z 16 až na 19 palcov s rovnakou alebo maximálne podobnou špecifikáciou pneumatiky. Jediný rozdiel je v rýchlostnom indexe pneu 18 "a 19", ktoré majú index W, teda do 270 km/h. Ostatné gumy použité v teste majú index V do 240 km/h. Všetky testované rozmery uvádzame v tabuľke spolu aj s výsledkami meraní.

rozmer ráfiku 15 x 6,0 " 16 x 7,5 " 17 x 8,0 " 18 x 8,0 " 19 x 8,5 "
rozmer pneumatiky 195/65 R15 205/55 R16 225/45 R17 225/40 R18 235/35 R19
index pneu 91V 91V 91V 92W 91W
cena za disk $ 130 145 166 199
cena za pneu $ 69 97 118 125 160
0-96 km/h s 7,6 7,7 7,8 7,9 7,9
0-161 km/h s 22,3 22,6 22,7 23,3 23,4
0 - 400 m s / km/h 15,9 / 141,7 16,0 / 140 16,0 / 140 16,1 / 138,5 16,1 / 138,5
brzdenie z 96 km/h 39,6 m 40,5 m 39,0 m 38,4 m 38,4 m
max. preťaženie 0,83 g 0,85 g 0,85 g 0,89 g 0,88 g
hluk pri 113 km/h 70 dBA 70 dBA 70 dBA 70 dBA 71 dBA
spotreba l/100 km 10,1 10,3 10,4 10,7 11,1
hmotnosť kolesa s pneu 18,1 kg 20,9 kg 21,8 kg 23,1 kg 24,5

Ako vidíte z výsledkov, čím má koleso väčší priemer a pneumatika je širšia, tým sa dynamické parametre auta zhoršujú. Jedinou výnimkou je nepatrné zlepšenie brzdnej dráhy a priľnavosti pri maximálnom preťažení (to Car and Driver prevádzal na kruhovej dráhe s priemerom 91,4 m).

Car and Driver tiež informuje, že najväčší a najťažší 19 "ráfik s nízkoprofilovou pneumatikou púšťal do auta najviac otrasov a hluku, zatiaľ čo dve najmenšie kolesá, 15" a 16 ", poskytovali najlepší akustický komfort a tlmenie nerovností. Avšak najmenšie kolesá tiež trpeli najviac na nedotáčavosti. Ako najlepší kompromis medzi ovládateľnosťou a komfortom jazdy odporúča Car and Driver 17 "alebo 18" kolesá.

Hoci sa jedná o skúšku amerického časopisu, domnievame sa, že jej výsledky by mali zaujímať aj slovenského čitateľa. Veď na vozovkách s nekvalitným povrchom, akých je u nás stále väčšina, sa nevýhody veľkých kolies prejavujú najvýraznejšie.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY