vytisknout velikost písma Otestované: Veľké kolesá kazia zrýchlenie, spotrebu aj komfort

Americký magazín Car and Driver otestoval, čo urobia s autom a jeho parametrami rozdielne veľkosti kolies a pneumatík. Zasvätených výsledok neprekvapí, ale mnohí sa iste budú čudovať...
Otestované: Veľké kolesá kazia zrýchlenie, spotrebu aj komfort

Ľudové porekadlo hovorí, že kolesá robia auto. Túto poučku potvrdil aj americký magazín Car and Driver, ale možno trochu inak, než si niektorí myslia. Áno, pekné veľké nízkoprofilová kolesá urobia auto, ale evidentne horšie - s horšou dynamikou, spotrebou a jazdným komfortom. A dokonca aj s horšou ovládateľnosťou.

Car and Driver vzal jedno auto, nám veľmi dobre známy Volkswagen Golf, a postupne na neho obúval rôzne kolesá od základných 15" až po najväčšie možné 19" s veľmi nízkym profilom pneumatiky. Následne vykonal meranie zrýchlenia, brzdnej dráhy, hluku a spotreby. Golf použitý v teste mal benzínový päťvalec 2,5 s automatickou prevodovkou, takže bolo zaistené pomerne spoľahlivé a objektívne meranie.

Redaktori najprv testovali auto sa štandardným obutím, teda na plechových 15" diskoch s pneumatikami 195/65 R15 GoodYear Eagle GT M + S. Je to u nás nie príliš obvyklá celoročná pneumatika, v Amerike sú ale celoročné plášte veľmi rozšírené.

Následne časopis zväčšoval rozmer aftermarket ráfikov ASA GT1 z 16 až na 19 palcov s rovnakou alebo maximálne podobnou špecifikáciou pneumatiky. Jediný rozdiel je v rýchlostnom indexe pneu 18 "a 19", ktoré majú index W, teda do 270 km/h. Ostatné gumy použité v teste majú index V do 240 km/h. Všetky testované rozmery uvádzame v tabuľke spolu aj s výsledkami meraní.

rozmer ráfiku 15 x 6,0 " 16 x 7,5 " 17 x 8,0 " 18 x 8,0 " 19 x 8,5 "
rozmer pneumatiky 195/65 R15 205/55 R16 225/45 R17 225/40 R18 235/35 R19
index pneu 91V 91V 91V 92W 91W
cena za disk $ 130 145 166 199
cena za pneu $ 69 97 118 125 160
0-96 km/h s 7,6 7,7 7,8 7,9 7,9
0-161 km/h s 22,3 22,6 22,7 23,3 23,4
0 - 400 m s / km/h 15,9 / 141,7 16,0 / 140 16,0 / 140 16,1 / 138,5 16,1 / 138,5
brzdenie z 96 km/h 39,6 m 40,5 m 39,0 m 38,4 m 38,4 m
max. preťaženie 0,83 g 0,85 g 0,85 g 0,89 g 0,88 g
hluk pri 113 km/h 70 dBA 70 dBA 70 dBA 70 dBA 71 dBA
spotreba l/100 km 10,1 10,3 10,4 10,7 11,1
hmotnosť kolesa s pneu 18,1 kg 20,9 kg 21,8 kg 23,1 kg 24,5

Ako vidíte z výsledkov, čím má koleso väčší priemer a pneumatika je širšia, tým sa dynamické parametre auta zhoršujú. Jedinou výnimkou je nepatrné zlepšenie brzdnej dráhy a priľnavosti pri maximálnom preťažení (to Car and Driver prevádzal na kruhovej dráhe s priemerom 91,4 m).

Car and Driver tiež informuje, že najväčší a najťažší 19 "ráfik s nízkoprofilovou pneumatikou púšťal do auta najviac otrasov a hluku, zatiaľ čo dve najmenšie kolesá, 15" a 16 ", poskytovali najlepší akustický komfort a tlmenie nerovností. Avšak najmenšie kolesá tiež trpeli najviac na nedotáčavosti. Ako najlepší kompromis medzi ovládateľnosťou a komfortom jazdy odporúča Car and Driver 17 "alebo 18" kolesá.

Hoci sa jedná o skúšku amerického časopisu, domnievame sa, že jej výsledky by mali zaujímať aj slovenského čitateľa. Veď na vozovkách s nekvalitným povrchom, akých je u nás stále väčšina, sa nevýhody veľkých kolies prejavujú najvýraznejšie.

Test jazdenky: Ford Mondeo už má svoje roky a pekných kusov je menej

Test jazdenky: Ford Mondeo už má svoje roky a pekných kusov je menej

25. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test motocykla BMW S 1000 XR: Superbike na chodúľoch

Test motocykla BMW S 1000 XR: Superbike na chodúľoch

Keď sa pozriete, čo a za koľko ponúka konkurencia, napríklad tá z Bologne, nie je celková cena za plne vybavené BMW S 1000 XR nijako prehnaná. Faktom ale zostáva, že tento neobvyklý adventure bike nie je pre každého.

24. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test na pondelok: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Toto je skrátka dobrý automobil. Nie je najrýchlejší v triede, nie je ani najpriestrannejší, alebo najmodernejší. Lenže akonáhle s ním vezmete pár zákrut, zistíte, že v sebe naozaj má čosi príťažlivého.

17. 7. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY