vytisknout velikost písma Otestovali sme Fordy na okruhu: Fiesta ST, Focus RS a hlavne Mustang V8

Osemvalcovú zadnokolku s manuálom vám predá len Ford. Mustang je zábavné a vlastne skvelé športové auto. Na okruhu nás Mustang veľmi príjemne prekvapil. Focus RS je drvivo rýchly, ale stále použiteľný. Fiesta ST je skvelá hračka s vlastným charakterom.
Otestovali sme Fordy na okruhu: Fiesta ST, Focus RS a hlavne Mustang V8

Keď v e-maili pristála pozvánka na okruhovú akciu s Fordom v Moste, nešlo odmietnuť. Mám mostecký okruh v Čechách rád a za posledné roky som na ňom nechal niekoľko sád pneumatík a bŕzd. Jeho profil sa mi páči, aj s obyčajným osobným autom si autodróm človek náležite užije.

Pre zastúpenie automobilky Ford na našom trhu to bola dobrá príležitosť predstaviť všetky svoje športové modely pohromade, čo sa príliš často nestáva. Väčšinou sa ako novinári zúčastňujeme prezentácií jednotlivých nových modelov pri uvádzaní na trh, ale podobné akcie, akú teraz pripravil český Ford, sú skôr vzácnosťou.

Ford-Peformance-Day-20.jpgFord-Peformance-Day-25.jpg

Základným športovým Fordom sú teraz modely ST, konkrétne Fiesta ST a Focus ST. Fiesta ST s trojvalcom ladeným na 200 koní ale ešte nedorazila, takže sme mohli vyskúšať Fiestu s tisícšesťstovkou ladenou na 182 koní, ktorá sa už nejaký ten piatok predáva. Druhým v poradí je Focus ST, ktorý sa predáva ako v prevedení hatchback, tak aj ako kombi. A dokonca nechýba v ponuke ani dvojlitrový turbodiesel, aj keď ten sme na okruhu neskúšali.

Focus RS je nesmierne účinný vodičský nástroj

Na rad prišiel samozrejme aj Ford Focus RS, ktorý síce v redakcii veľmi dobre poznáme, ale možnosť jazdy s týmto ostrým hatchbackom predsa nemôžeme len tak odmietnuť. Ford priviezol tiež Focus RS v prevedení RS Edition, ktoré sa líši predovšetkým mechanickým samosvorom na prednej náprave.

Lenže ponuka Fordu pre tuzemský trh nekončí len pre vozidlá s motorom vpredu naprieč a pohonom predných, prípadne všetkých kolies. Ford totiž u nás predáva aj ikonický model Mustang. Hovoríte si, že to predsa nie je žiadny športiak? Ale už ste sa Mustangom poriadne ovviezli? Navyše na okruhu?

Kým obvykle sa oficiálne novinárskejakcie nesú v duchu siahodlhých PowerPointových prezentácií, tu nám jednoducho Ford rozdal kľúče a nechal nás bez rečí jazdiť. Hneď na zahriatie si beriem Ford Focus ST v klasickom prevedení hatchback. Asi viete, že má pod kapotou preplňovaný dvojliter s výkonom 250 koní a klasickú manuálnu prevodovku.

Ford-Peformance-Day-23.jpgFord-Peformance-Day-34.jpg

Nakoľko je Focus ST skôr "okreskové" auto, na okruhu sa rozhodne nestratí. Výkonu má dosť, podvozok a riadenie sú krásne čitateľné a aj keď pri výjazde z pomalších zákrut pretáča silný preplňovaný dvojliter nadľahčené vnútorné koleso, rozhodne je s ním na okruhu zábava. Riadi sa ľahko, iba vyžaduje od vodiča trochu trpezlivosti s plynovým pedálom. Všímam si ale postupného poklesu účinku bŕzd, aj keď žiadne vyložene cestné auto nemá také brzdy, aby vydržali niekoľkohodinové okruhové vyvádzanie. Na bežnej okreske som s brzdami Focusu ST problém nikdy nemal, ani pri ostrejšej jazde.

Je Focus RS Edition lepšie? Ako sa to vezme

Priame presadnutie do Focusu RS je proti tomu obrovský rozdiel. Hoci po niekoľkých jazdách už ani tu nie sú brzdy v najlepšej kondícii, trakcie má Focus RS o poznanie viac a pri výjazde z pomalých zákrut je skrátka brutálnejší. Zadná náprava veľmi pomáha a toto auto si nechá páčiť naozaj veľa. Výkon 350 koní z preplňovaného štvorvalca 2,3 l zodpovedá tomu, čo ešte nedávno ponúkalo Porsche v modeli 911 Carrera. Focus RS je skrátka veľmi rýchly. Čas som si v Moste nemeral, ale verím, že by nebol problém zachádzať s Focusom RS kolá hlboko pod dve minúty.

Porovnanie s Focusom RS Edition s mechanickým samosvorom je ťažké, ale drobné rozdiely tu predsa len cítiť sú. Model so samosvorom je výbušnejší a vodič s ním má viac práce. Zdá sa ale, že teraz sa o slovo toľko nehlási elektronika a auto pôsobí mechanickejšie. Zo zákrut ako by sa ochotnejšie snažilo nasledovať prednú nápravu, ale zároveň nepôsobí tak hravo a pri úmyselne agresívnej jazde rozviate ako RS bez samosvoru, ktorý mi prišiel trochu ochotnejší v hádzaní zadkom pri výjazde zo zákruty. Napriek tomu to podľa dosahovaných rýchlostí a okamihov radenia vyzeralo, že je Focus RS Edition precíznejší okruhový nástroj. Avšak definitívny verdikt by som si radšej schoval na priame porovnanie proti stopkám. Skôr to poviem takto: na jazdu s lepším časom by som chcel RS Edition, na vyvádzanie v Sosnovej štandardný model.

Ford Focus 1.5 EcoBoost má veľmi príjemný motor

Na cestu do Mostu sme od Fordu dostali kombi Focus s motorom 1.5 EcoBoost. Štvorvalec 1,5 l s výkonom 110 kW (150 k) má príjemný prejav a dostatok sily na svižné medzimestské presuny. Zároveň nás prekvapil spotrebou, ktorá sa ani po ceste z Prahy a späť nevzdialila od siedmich litrov. Focusu síce stále zostáva masívny centrálny tunel obmedzujúci priestor na kolená a ovládanie infotainmentu vyžaduje zvyk, ale je to inak veľmi dobré auto. Na bežnej českej či slovenskej ceste potom vynikne veľmi hravý, ale zároveň disciplinovaný charakter podvozku. Niekto, koho baví šoférovať, toto auto ocení. Ford ho teraz predáva od 17-tisíc eur, za podobne vybavenú Octaviu Combi 1.4 TSI dáte o zhruba o 3 tisícky viac.

 

Prišiel ale čas na Ford Mustang. Je to prvýkrát, čo mám možnosť vyskúšať nového Mustanga s osemvalcom 5,0 l (310 kW/421 k) a klasickou mechanickou prevodovkou. A rovno na okruhu? Nuž, je to šupa! Pracovné povinnosti velia vypnúť ihneď všetkých elektronických asistentov a dať sa do diela. Čo ma prekvapuje, sú brzdy. Kým Focus sa na brzdách trochu trápil, Mustang má pedál o poznanie tvrdší, ale brzdy akoby nepoznali pojem "vädnutie". Aj po niekoľkých ostrých kolách sa na ne stále môžem spoľahnúť. To je veľmi príjemné prekvapenie. Podľa Fordu majú skúšané autá sériové brzdy bez žiadnych úprav.

Ford-Peformance-Day-2.jpgFord-Peformance-Day-38.jpg

Osemvalec má osobitý a nezameniteľný charakter, výkon narastá lineárne a motoru sa páčia otáčky. Prevodovka ide ľahko a medziplyn sa dáva ľahko. Mustang sa riadi vážne hladko a jednoducho, nie je to uštipačná beštia ako staršia verzia s tuhou nápravou vzadu. Aj keď môže niekto kritizovať trochu mäkší a húpavejší charakter podvozku, mne to príde naopak ako veľký prínos. Sú krásne cítiť presuny váhy medzi nápravami a zľava doprava. Brzdite do zákruty a Mustang sa trochu ponorí na prednú nápravu. Povoľte, a auto sa upokojí, aby mohlo pri zatáčaní postupne preniesť váhu na vonkajšie kolesá. A ako pridávate vo výjazde zo zákruty, váha sa presúva dozadu a zadná náprava auto odhodlane vystrelí von zo zákruty.

Mustang pripomína staré bavoráky

Stačí byť ale trochu hrubší na plyn a Mustang ihneď poslušne prejde do čitateľnej a veľmi ľahko kontrolovateľnej pretáčavosti. Celé mi to pripomína staršie veľké bavoráky, napríklad rad 5 E34. Trochu sa to kymáca zo strany na stranu, ale auto je veľmi čitateľné a presne viete, čo urobí. Dáva vám veľmi dopredu vedieť, čo sa na vás chystá. To napríklad Focus RS je výrazne kúsavejší a občas vie nepríjemne prekvapiť.

Skúšal som aj model Mustang v prevedení Cabrio s automatom a rovnako s osemvalcom (preplňovaný štvorvalec 2,3 l ladený na 317 koní Ford v Mustangu do Mostu nepriviezol). Ani ten zo svojej čitateľnosti kombinovanej s trochou tej rozkošnej neohrabanosti nič nestratil. Možno to nie je tak vyhranený športiak ako BMW M3 alebo Porsche 911, ale Ford Mustang má rozhodne svoje čaro, je zábavný a dostatočne rýchly. A ako už sme napísal v úvode, osemvalcovú zadnokolku s manuálnou prevodovkou vám dnes nikto iný oficiálne na našom trhu nepredá.

Na záver som sa ešte dostal za volant Fiesty ST, ktorá po priamom presadnutí z Mustangu Cabrio s automatom pôsobí ako vrecková hračka, ako angličák. Stáča sa oveľa ochotnejšie okolo zvislej osi a nie je problém ju uprostred zákruty prudkým odstavením plynu prinútiť k pretáčavosti. Je to stále hravé a zábavné auto a ja dúfam, že s príchodom trojvalca nič zo svojej hravosti nestratí. Na to si však ešte počkejme.

Ford-Peformance-Day-18.jpgFord-Peformance-Day-32.jpg

Ponuka športových modelov Fordu je na našom trhu naozaj veľmi pestrá. Keby som si z nej musel vybrať jedno auto, bol by to práve Ford Mustang s osemvalcom a manuálom. Za tie peniaze je to neuveriteľne zaujímavá ponuka a kto z vás má zhruba 50-tisíc na nové auto, asi by mal zvážiť, či by nebolo vhodné si jednoducho ten osemvalec raz kúpiť napríklad miesto nejakej naftové štvorvalcovej rádoby prémiovky. Tým skôr, že zrejme nie je ďaleko doba, kedy podobné autá už na trhu ako nové nebudú. Ani vo Forde.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY