vytisknout velikost písma Oslo do štyroch rokov úplne zakáže autá v centre

Život obyvateľov chce týmto opatrením zlepšiť nové vedenie radnice zložené zo zástupcov Strany práce, Strany zelených a Strany socialistickej ľavice.
Oslo do štyroch rokov úplne zakáže autá v centre

Už v roku 2019 bude v širšom centre nórskej metropoly úplne zakázaná prevádzka prakticky všetkých automobilov. V pondelok to oznámila novozvolená mestská rada, v ktorej zasadli zástupcovia Strany práce (soc-dem), Strany zelených a Strany socialistickej ľavice.

Ak sa opatrenie realizuje, bude to prvý takto rozsiahly zákaz svojho druhu v Európe. Výnimku dostane iba zásobovanie a automobily zaisťujúce prepravu telesne postihnutých. O vozidlách bezpečnostných zložiek a záchranného systému spoločné oznámenia troch ľavicových strán nehovorí, ale možno dúfať, že výnimka by sa mohla vzťahovať aj na ne.

Zákaz vjazdu áut do Osla bude lepší pre všetkých, sú si istí jeho predkladatelia. "Chceme centrum mesta bez áut," povedala Lan Marie Nguyen Berg (28), hlavná vyjednávačka za Stranu zelených. "Chceme, aby bolo (mesto) lepšie pre chodcov, cyklistov. Bude to lepšie aj pre obchody a pre každého," uviedla doslova.

Radnica chce do roku 2019 vybudovať 60 kilometrov cyklotrás a "masívne navýšiť" investície do hromadnej dopravy. Podľa agentúry Reuters má Oslo 600 000 obyvateľov, ktorá vlastní takmer 350 000 áut. Väčšina z nich však žije mimo centra.

Titulná foto: Pudelek (Marcin Szala) (vlastné dielo) [CC BY-SA 3.0], prostredníctvom Wikimedia Commons

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY