vytisknout velikost písma Opel Vectra A (1988): stredný štandard v dobovom prospekte

Po Peugeote 405 sme si posvietili na ďalší zo snov porevolučných podnikateľov. Opel Vectra patril k tomu najobľúbenejšiemu, čo na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokov v strednej triede brázdilo naše cesty...
Opel Vectra A (1988): stredný štandard v dobovom prospekte
Zoznam kapitol
  1. Vectra v prvom dejstve, Prepracovaná technika, Videá
  2. Vyhlásené diesely, Ponuka verzií pre Rakúsko, Technické údaje
  3. Katalóg z roku 1988 a zošit s údajmi a výbavami
  4. Fotogaléria (65x foto)

Posledné prospekty:

Škoda 105/120/130 v katalógu pre modelový rok 1987
Ford Cortina (1964) na unikátnom prospekte v češtine
Honda Prelude (1978): začiatok úspešnej histórie


Vectra v prvom dejstve

Otvárame ďalší dobový prospekt, nad ktorého stránkami si tentoraz pripomenieme prvú generáciu Opelu Vectra. Doteraz sme si takto posvietili napríklad na britský Ford Cortina (1964), francúzsky Renault 16 (1965), japonskú Hondu Prelude (1978) alebo na ponuku divízie Chrysler koncernu Chrysler Motor Corporation v roku 1964. Pred týždňom sme listovali brožúrou k prvému prevedeniu sedanu Peugeot 405 (1987).

Opel Vectra 1988 sedan (12).jpgOpel Vectra 1988 sedan (10).jpgOpel Vectra 1988 sedan (11).jpg
Opel Vectra A v pôvodnom prevedení a s karosériou sedan

Prvý Opel Vectra, označovaný písmenom A, bol predstavený v októbri roku 1988, aby v modelovej ponuke európskych divízií koncernu General Motors nahradil poslednú generáciu typu Opel Ascona. Vo Veľkej Británii sa vo Vauxhalle predávala prvá Vectra ešte pod tradičným menom Cavalier (označenie Vectra do Albionu prišlo až s premiérou druhej generácie v roku 1995).

01.jpg02.jpg03.jpg04.jpg05.jpg

07.jpg08.jpg09.jpg10.jpg11.jpg
Prvé stránky jedného z vôbec prvých prospektov k modelu Opel Vectra

Vectra bola v ponuke len ako trojpriestorový štvordverový sedan a ako päťdverový liftback. Ponuka verzií sa priebežne rozrastala, avšak v Európe obľúbeného prevedenia kombi sa nikdy nedočkala. Konkurenčné modely Ford Sierra, Peugeot 405 aj Volkswagen Passat B3, predstavený v marci toho istého roku, túto alternatívu poskytovali.

Prepracovaná technika

Znamenitého prijatia sa dočkalo mimoriadne dynamicky tvarované kupé Opel Calibra, ktoré bolo mimochodom až do predstavenia Audi A2 s ohľadom na aerodynamiku vôbec najefektívnejšie tvarovaným sériovým automobilom na svete. Calibra bola pritom derivátom Vectry A, podvozok aj motory boli prakticky zhodné. Je však potrebné pripomenúť, že Vectra A ponúkala širokú škálu jednotiek a riešení vrátane šesťvalca 2,5 l / 125 kW (C25XE), preplňovaného štvorvalca 2,0 l / 150 kW (C20LET) aj pohonu všetkých kolies.

Opel Vectra 1989 2000 (1).jpgOpel Vectra 1989 2000 (2).jpgOpel Vectra 1989 2000 (3).jpg
Opel Vectra 2000 z roku 1989

Všetky kolesá boli nezávisle zavesené. Tie predné spočívali na lisovaných spodných ramenách a vzperách McPherson, doplnené bola priečnym stabilizátorom a všetky jej prvky boli uložené v samostatnom pomocnom ráme. Vzadu boli konvenčné vlečené ramená spojené torzne pružnou priečkou, u výkonnejších verzií doplnené stabilizátorom.

Opel Vectra 1988 sedan (25).jpgOpel Vectra 1988 sedan (26).jpgOpel Vectra 1988 sedan (27).jpg

Opel Vectra 1988 sedan (28).jpgOpel Vectra 1988 sedan (29).jpgOpel Vectra 1988 sedan (3).jpg
Vectra sa vo svojej prvej generácii musela zaobísť bez karosárskej verzie kombi

Špičkové varianty s pohonom všetkých kolies mali vzadu úplne novú nápravu s viacprvkovými závesmi samostatným pomocným rámom a stabilizátorom ako štandardom. Pod kapotami Opel Vectra A sa vystriedala plejáda pohonných jednotiek. Tie zážihové siahali od karburátorových 1,4 l / 55 kW a 1,8 l / 65 kW cez vstrekované dvojlitre s výkonmi 74 až 110 kW (u DOHC 16V) až po už spomínané šesťvalce 2,5 l / 125 kW (C25XE) a preplňovaný štvorvalec 2,0 l / 150 kW (C20LET).

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY