vytisknout velikost písma Opel Meriva 2014: viac elegancie, skvelý motor [prvé jazdné dojmy]

Odlíšiť sa od ostatných, to je v poslednej dobe stále náročnejšie. A aby "odlišnosť" bola naozaj užitočná, tak to sa naozaj len tak nevidí. Opel Meriva to vie. Naviac dostal nový motor a množstvo vylepšení.
Opel Meriva 2014: viac elegancie, skvelý motor [prvé jazdné dojmy]
Zoznam kapitol
  1. Významná premena, IntelliLink a spol., Na ceste
  2. Variabilný interiér, Záverom
  3. Fotogaléria (exteriér)
  4. Fotogaléria (interiér a technika)

Významná premena

Už prvá generácia Opelu Meriva z roku 2003 priniesla do segmentu kompaktných MPV čosi nové. Bol to veľmi vydarený automobil, ktorý aj cez svoje kompaktné vonkajšie rozmery ponúkal priestranný interiér, ale tiež celkom dobre jazdil. Skutočnou novinkou na hranici senzácia sa ale stala až premiéra modelu Opel Meriva druhej generácie z roku 2010, ktorá priniesla zadné dvere otvárané proti smeru jazdy. Pripomeňme, že sa navyše tento Opel Meriva stal víťazom TÜV Reportu pre rok 2014.

IMG_3752.JPGIMG_3753.JPGIMG_3756.JPGIMG_3758.JPGIMG_3760.JPGIMG_3762.JPG
Opel Meriva vo svojej najnovšej podobe

Hoci Opel o tejto Merive tvrdohlavo hovorí ako o tretej generácii, je to v skutočnosti typický príklad faceliftu, no je potrebné uznať, že úprav je tu viac, než býva pri podobných príležitostiach zvykom. Facelift sa dotkol hlavne upraveného predku s výraznejšou a širšou maskou chladiča v štýle Insignie, prepracovaných svetlometov so vstavanými zdrojmi LED pre denné svietenie a nových zadných svetiel takisto zložených z LED.

Na palube sa nič zásadné nezmenilo, za zmienku stojí hlavne multimediálna sústava Opel IntelliLink so sedempalcovým displejom slúžiacim tiež k projekcii obrazu cúvacej kamery, ktorú mimochodom u priamej konkurencie nájdete len výnimočne. IntelliLink pre Merivu je v podstate podobný, aký poznáme z Insignie alebo Zafiry, no ide o jeho trochu zjednodušenú verziu.

IntelliLink a spol.

Displeju síce nemožno nič vytknúť ani v oblasti rozmerov, ani čo do kvalít zobrazenia, ale nie je dotykový a všetko je potrebné ovládať z panela na stredovej konzole. Hoci napríklad Ford pri modernizácii Fiesty či Focusu prikročil k radikálnemu obmedzovaniu počtu samostatných tlačidiel, v Merive ich je na stredovej konzole stále veľa. Aj vďaka tomu sú tlačidlá malé a na logiku ich rozmiestnenia sa zvyká len veľmi ťažko. A aj keď sú tých tlačidiel desiatky, nenájdete v nich spínač vedúci do menu audiosústavy, kam sa dostanete jedine cez hlavné menu...

IMG_3794.JPGIMG_3795.JPGIMG_3796.JPGIMG_3797.JPG03-A288483.jpg04-A288484.jpg
Aj interiér Merivy bol trošku priblížený aktuálnym modelom značky Opel

K mezititulku predchádzajúcej kapitoly: auto robí motor, s ktorého kvalitami stojí aj padá. V omladenej Merive nastupuje úplne nový vznetový štvorvalec 1,6 CDTI EcoTec konečne priamo z konštrukčnej dielne GM, ktorý postupne nahradí ako 1,3 CDTI (Fiat), tak 1,7 CDTI (Isuzu). Tieto motory síce zatiaľ v ponuke zostávajú, ale súčasne možno dostať tiež 1,6 CDTI vo verziách 81 kW (vs. 1,7 CDTI/81 kW, len s automatom) a 99 kW, pripravovaná verzia 70 kW potom nahradí rovnako výkonný motor od Fiatu.

08-A283104 1.6 CDTI.jpg09-A289282 1.6 CDTI.jpg01-A289666.jpg01-A289676 X-Ray Illustration.jpg02-A289670 FlexDoors.jpg03-A289668 Passive Safety.jpg
Významnou novinkou Merivy sa stáva nový motor 1,6 CDTI

Iste, JTD od Fiatu stále patrí k veľmi dobrým motorom, ale Isuzu 1,7 l už nemôže s novou dobou držať krok. V priamom porovnaní s rovnako výkonným motorom GM 1,6 l má nižší krútiaci moment, horšie dynamické vlastnosti a výrazne vyššiu spotrebu. Motor 1,6 CDTI ECOTEC sme skúšali len nedávno (hoci v silnejšom prevedení) pri teste Opelu Zafira Tourer a opäť potvrdil svoje kvality.

Na ceste

Najviac sme toho pri testoch novej Merivy najazdili práve s vozidlom v najvyššej výbave Cosmo a motorom 1,6 CDTI/81 kW. Motor žhaví len za studena (asi 2 s) a má mimoriadne pokojný a tichý chod, takže pri počúvaní zvonku budete možno chvíľu premýšľať, či to náhodou nie je "benzín". Hoci nezahriaty motor pri záťahu z nízkych otáčok chvíľami zaklepe, je od priestoru pre cestujúcich znamenite odhlučnený.

08-A289283.jpg11-A289274.jpg12-A289277.jpg13-A289278.jpg10-A289300.jpg23-A289298.jpg
Meriva s faceliftom nadobudla na serióznosti

Do interiéru prenášané vibrácie pohonnej jednotky sú minimálne, čo ale vodiča poteší ešte viac, to je presvedčivý záťah v stredných otáčkach, v ktorých sa bude bežný užívateľ pohybovať najčastejšie. Mierny "turboefekt", čiže odozva motora na prudké prešliapnutiu plynu v nízkych otáčkach, je síce bádateľný (turbína sa jednoducho musí nejako roztočiť), ale tento štvorvalec sa ochotne zbiera už od 1 500 ot./min. a priebeh krútiaceho momentu je až k 4 000 ot./min. prakticky lineárny.

V bežnej prevádzke nižší výkon (vs. Zafira Tourer) prakticky nezaznamenáte, pretože sa prejaví až v oblasti cez 3 000 ot./min., kedy už ale máte dostatok tlaku v plnení pre preradenie na vyšší rýchlostný stupeň. V tejto súvislosti je potrebné oceniť kvality nových prevodoviek pre Merivu, ktoré majú vhodnejšie odstupňovanie a krátke dráhy radiacej páky. Celkovo vzaté, s nástupom motora GM 1,6 CDTI dostáva motor Honda 1,6 i - DTEC z Civicu konečne adekvátnu konkurenciu.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY