vytisknout velikost písma Opel Kadett E (1984): ďalší čerstvý tridsiatnik

Tento rok na jeseň oslávi svoje 30. narodeniny jeden z najlepších modelov, aký kedy v Opeli vyrábali...
Opel Kadett E (1984): ďalší čerstvý tridsiatnik

Prológ

Automobilka Opel patrila k posledným veľkým európskym hráčom, ktorí v ​​nižšej strednej triede prešli zo zadného na predný pohon, a na frankfurtskom autosalóne v roku 1979 tak predstavila svoj ​​Kadett D, ktorý sa vo Veľkej Británii predával ako Vauxhall Astra. Už o päť rokov neskôr (!), avšak na autosalóne v Paríži, oslávil svoju premiéru Opel Kadett E, ktorý zo svojho predchodcu po technickej stránke v značnej miere vychádzal.

Opel Kadett LS 2.jpgOpel Kadett LS 3.jpgOpel Kadett LS.jpg
Najlacnejšie prevedenie LS spoznáte napríklad podľa chýbajúceho zrkadla u spolujazdca

Kadett E ale vynikal dôsledne zaoblenou karosériou nadčasových tvarov, ktorá mu umožnila aj bez väčších modernizácii pohodlne prežiť až do hĺbky deväťdesiatych rokov. Vyrábal sa v celej škále karosárskych verzií od troch a päťdverových hatchbackov cez štvordverové sedany a dvojdverové kabriolety až po troj či päťdverové kombi Caravan alebo úžitkové prevedenie Opel Combo so zvýšenou strechou. Kabriolety vyrábal vo svojich turínskych dielňach Bertone.

Opel Kadett E bol rovnako dlhý ako Kadett D, avšak predný previs bol o 20 mm dlhší a ten zadný o 20 mm kratší. K výraznému zníženiu odporu vzduchu prispela celá zostava opatrení od hladkých plôch cez jednodielny výlisok predného nárazníka v jednom celku s maskou chladiča a zmenšenou škárou medzi karosérskymi dielmi až po pozdĺžne strešné lišty namiesto tradičných žliabkov alebo zaoblené spätné zrkadlá. Kvality vozidla boli ocenené titulom Auto roka 1985 ( COTY ).

Kadett E nastupuje

V priebehu výroby sa menila zostava motorov a rozširovala sa škála prvkov štandardnej a príplatkovej výbavy, avšak v tomto článku sa budeme venovať podobe, v ktorej sa nový Opel Kadett E dostal na prelome roku 1984 do výroby. K dispozícii vtedy bolo päť zážihových motorov a jeden vznetový, štyri prevodovky a stupne výbavy LS, GL, GLS, GT a športovo strihané GSi.

Opel Kadett GL sedan 1.jpgOpel Kadett GL sedan 2.jpgOpel Kadett GL sedan.jpg
Opel Kadett E ako trojpriestorový sedan s výbavou GL

Aj keď je Kadett E oproti Kadettu D o 50 mm širší, konštruktérom sa podarilo razantne znížiť odpor vzduchu na 0,32 v sedane a 0,30 v športovom GSi. Pri stavbe tohto modelu k slovu prišlo rozsiahle využitie metódy konečných prvkov, čo sa premietlo aj do zníženia hmotnosti. Hoci novinka ponúkla lepšie odhlučnenie, väčší priestor pre posádku i rozsiahlejšie výbavu, porovnateľné modely boli v priemere o 10 kg ľahšie.

Mierne sa zlepšila aj ochrana proti korózii, avšak po troch dekádach nemožno Kadett E z tohto pohľadu určite hodnotiť ako bezproblémový. Väčšina spodných častí karosérie bola vyrábaná z obojstranne pozinkovaných dielov, lemy a spoje boli dôsledne tmelené a celok bol vybavený kataforézne naneseným základným lakom. Predné podbehy ďalej dostali plastové vložky a obzvlášť exponované miesta mali povrch vybavený vrstvou PVC. A ako sa zmenili motory a podvozok?

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY