vytisknout velikost písma Opel Kadett E (1984): ďalší čerstvý tridsiatnik

Tento rok na jeseň oslávi svoje 30. narodeniny jeden z najlepších modelov, aký kedy v Opeli vyrábali...
Opel Kadett E (1984): ďalší čerstvý tridsiatnik

Prológ

Automobilka Opel patrila k posledným veľkým európskym hráčom, ktorí v ​​nižšej strednej triede prešli zo zadného na predný pohon, a na frankfurtskom autosalóne v roku 1979 tak predstavila svoj ​​Kadett D, ktorý sa vo Veľkej Británii predával ako Vauxhall Astra. Už o päť rokov neskôr (!), avšak na autosalóne v Paríži, oslávil svoju premiéru Opel Kadett E, ktorý zo svojho predchodcu po technickej stránke v značnej miere vychádzal.

Opel Kadett LS 2.jpgOpel Kadett LS 3.jpgOpel Kadett LS.jpg
Najlacnejšie prevedenie LS spoznáte napríklad podľa chýbajúceho zrkadla u spolujazdca

Kadett E ale vynikal dôsledne zaoblenou karosériou nadčasových tvarov, ktorá mu umožnila aj bez väčších modernizácii pohodlne prežiť až do hĺbky deväťdesiatych rokov. Vyrábal sa v celej škále karosárskych verzií od troch a päťdverových hatchbackov cez štvordverové sedany a dvojdverové kabriolety až po troj či päťdverové kombi Caravan alebo úžitkové prevedenie Opel Combo so zvýšenou strechou. Kabriolety vyrábal vo svojich turínskych dielňach Bertone.

Opel Kadett E bol rovnako dlhý ako Kadett D, avšak predný previs bol o 20 mm dlhší a ten zadný o 20 mm kratší. K výraznému zníženiu odporu vzduchu prispela celá zostava opatrení od hladkých plôch cez jednodielny výlisok predného nárazníka v jednom celku s maskou chladiča a zmenšenou škárou medzi karosérskymi dielmi až po pozdĺžne strešné lišty namiesto tradičných žliabkov alebo zaoblené spätné zrkadlá. Kvality vozidla boli ocenené titulom Auto roka 1985 ( COTY ).

Kadett E nastupuje

V priebehu výroby sa menila zostava motorov a rozširovala sa škála prvkov štandardnej a príplatkovej výbavy, avšak v tomto článku sa budeme venovať podobe, v ktorej sa nový Opel Kadett E dostal na prelome roku 1984 do výroby. K dispozícii vtedy bolo päť zážihových motorov a jeden vznetový, štyri prevodovky a stupne výbavy LS, GL, GLS, GT a športovo strihané GSi.

Opel Kadett GL sedan 1.jpgOpel Kadett GL sedan 2.jpgOpel Kadett GL sedan.jpg
Opel Kadett E ako trojpriestorový sedan s výbavou GL

Aj keď je Kadett E oproti Kadettu D o 50 mm širší, konštruktérom sa podarilo razantne znížiť odpor vzduchu na 0,32 v sedane a 0,30 v športovom GSi. Pri stavbe tohto modelu k slovu prišlo rozsiahle využitie metódy konečných prvkov, čo sa premietlo aj do zníženia hmotnosti. Hoci novinka ponúkla lepšie odhlučnenie, väčší priestor pre posádku i rozsiahlejšie výbavu, porovnateľné modely boli v priemere o 10 kg ľahšie.

Mierne sa zlepšila aj ochrana proti korózii, avšak po troch dekádach nemožno Kadett E z tohto pohľadu určite hodnotiť ako bezproblémový. Väčšina spodných častí karosérie bola vyrábaná z obojstranne pozinkovaných dielov, lemy a spoje boli dôsledne tmelené a celok bol vybavený kataforézne naneseným základným lakom. Predné podbehy ďalej dostali plastové vložky a obzvlášť exponované miesta mali povrch vybavený vrstvou PVC. A ako sa zmenili motory a podvozok?

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY