vytisknout velikost písma Opel GT (1968-1973): Najkrajší blesk

V Ženeve predstaví Opel koncept kupé s klasickým označením GT. To použil v minulosti už trikrát. Najznámejší je pochopiteľne najstarší ľudový športiak s tvarmi, ktoré uchvacujú aj po polstoročí.
Opel GT (1968-1973): Najkrajší blesk
Zoznam kapitol
  1. Vývoj, technika, výroba
  2. Tuning, rekordy, moderna
  3. Fotogaléria

Jeden z najkrajších modelov značky, ktorá autá vyrába už neuveriteľných 118 rokov a patrí tak k najstarším doteraz existujúcim vôbec, sa predstavil ako štúdia, štylistické cvičenie. Vývoj od prvých skíc a modelov trval tri roky, od jesene roku 1962, viedol ho Charles M. Jordan. Makety sa ofukovali aj v aerodynamickom tuneli.

Experimental GT

Experimental GT vyvolal vo Frankfurte 1965 doslova senzáciu kombináciou svojich jemných a ostrých tvarov, nič podobné doteraz predtým Opel nepostavil. Prototyp mal ale ešte hranaté výklopné hlavné svetlomety a odlišný zadok. Následne sa pozrel aj na autosalóny do Paríža, Turína, Ženevy a New Yorku. Všade sa stretol s obrovským záujmom odborníkov i laikov, takže nevyrábať by ho bola rozhodne škoda. Potenciál odbytu hlavne za oceánom mal veľký a mohol značne posilniť v tej dobe nevýrazný imidž Opla...

1962-Design-43001.jpg1962-Design-43013.jpg1965_experimental_gt_3.jpeg1965_experimental_gt_4.jpg1965wp.ru_opel_experimental_gt_2.jpg1965_experimental_gt_2.jpg
Vývoj malého športiaku trval celých šesť rokov. Prototyp Experimental GT (1965) naznačoval tvary sériového modelu, ale líšil sa predkom aj zadkom

Do série zamieril 4113 mm dlhý, 1580 mm široký a len 1225 mm nízky dvojmiestny športový blesk klasickej koncepcie, teda so zadným pohonom v roku 1968, predstavil sa v septembri na IAA. Vonkajšie tvary dizajnér Erhard Schnell ešte viac uhladil, stvoril tak doslova veľdielo. Zo všetkého najviac pripomínalo zmenšenú koncernovú Corvettu C3, Schnell sa nechal inšpirovať fľašou istého amerického nealkoholického nápoja.

Tomu predchádzali ďalšie testy v stuttgartskom veternom tuneli, ktoré vyústili v typický "kačací chvost", teda zadok s výraznou odtokovou hranou a štyrmi okrúhlymi reflektormi. Funkčné vzorky preháňali skúšobní jazdci po Nordschleife.

Dva motory

Motory boli umiestnené vpredu pozdĺžne, ale až za nápravou, aby ťažisko ležalo čo najnižšie. Základnou pohonnou jednotkou pre GT 1100 bol radový štvorvalec OHV s objemom 1078 cm3 a výkonom 44 kW (60 k) v 5200 otáčkach spojený so štvorstupňovou manuálnou prevodovkou. Krútiaci moment vrcholil 83 N.m/4400 min-1. Tento model sa ponúkal iba v Európe.

1968_gt_16.jpg1968wp.ru_opel_gt_12.jpg1968_gt_6.jpg
Kupé klasickej koncepcie poháňali dva štvorvalce 1,1 a 1.9 l. Karoséria vynikala širokými veľkými dverami, štrbiny slúžili ako vstupy vzduchu

Väčšina kupujúcich vrátane tých na starom kontinente si však vybrali voliteľný väčší agregát 1897 cm3 s vačkou v hlave, teda OHC, 66 kW (90 k)/5100 min-1 a 146 N.m/2800 min-1. Podľa SAE dávali 50, respektíve 76 kW a obaja využívali spádový karburátor Solex. Preto mali mimochodom vydutú kapotu. Ten silnejší z Rekord C sa dal kúpiť navyše aj s trojstupňovým automatom, vozidlá s ním a manuálom zrýchľovali z nuly na stovku za 11,5 s, išli 185 km/h, čím prekonali bez problémov napríklad štvorvalcové Porsche 912. Novinári pri cestných testoch v motoristických časopisoch dosiahli ešte o dosť lepšie hodnoty: 10,8 s.

1968_gt_7.jpg1968_gt_8.jpg1968_gt_4.jpg
Dizajn vozidla bol dielem Erharda Schnella. Na dobových čiernobielych fotografiách nesmeli chýbať modelky

Zhltol mimochodom 12-14 l benzínu na 100 km. Slabšie tisícstovky sa síce uspokojili s 10-11 litrami, ale boli o dosť pomalšie, konkrétne o výrazných 5,7 s v akcelerácii a 30 km/h v maximálnej rýchlosti. Pri tisícdeväťstovkách s automatmi továreň uvádzala 14,5 s a 177 km/h. Palivová nádrž s objemom 58 l a centrálne pod zadným oknom umiestneným chrómovaným hrdlom v tvare blesku úplne stačila obom...

S guľatými očami

Podvozok mal rázvor 2415 mm. Predné zavesenie používalo dvojité lichobežníkové ramená (v tvare písmena A) a spodné priečne listové pero, zadná klasická tuhá náprava mala vinuté pružiny. Hrebeňové riadenie ešte posilňovač nemalo, brzdy ho mali, kotúče by sme našli ale iba vpredu. Výklopné hlavné svetlá museli byť do série prekonštruované, ovládala si ručne pákou na stredovej konzole vedľa radenia.

1968wp.ru_opel_gt_22.jpg1968_gt_1.jpg1968wp.ru_opel_gt_55.jpg
1968_gt_18.jpg1968_gt_15.jpg1968wp.ru_opel_gt_36.jpgAsi najcharakteristickejším prvkom Opel GT boli výklopné okrúhle predné svetlomety. Rovnaký tvar kopírovali aj diaľkové a koncové reflektory

Boli guľaté a otáčali sa o 180 stupňov z vnútra vozidla okolo pozdĺžnej osi proti smeru hodinových ručičiek. Bezpečnostné predpisy neboli ani vtedy len tak pre zábavu... Dole pod nárazníkom by sme našli dvojicu diaľkových reflektorov s halogénovými žiarovkami (experimentálne prototyp ich nemal), nad ním naopak dvojicu vetracích štrbín.

Francúzska spolupráca

Autá podľa prevedenia vážili od 845 do 980 kg. Ich samonosné karosérie so súčiniteľom odporu vzduchu 0,39 lisoval a zváral francúzsky Chausson v Gennevilliers na predmestí Paríža. Lakovali sa v Brisonneau et Lotz v Creil ležiacom cca 60 km severne od metropoly nad Seinou, tam aj dovnútra zamierila kompletná výbava vrátane čalúnenia. V Karmanne v Osnabrücku bolo bohužiaľ plno, Nemci museli ponuku odmietnuť.

"Svadba" s pohonným ústrojenstvom a finálna montáž prebiehala v Opeli v Bochume popri Kadette B, s ktorými športové autá zdieľali základný motor, niektoré podvozkové skupiny a konštrukčné prvky, ale priamo odvodenéz cestovného modelu nižšej strednej triedy neboli...

1968_gt_17.jpg1968wp.ru_opel_gt_16.jpg1968_gt_11.jpg
Dvojmiestny kokpit jasne prezrádzal športové ambície, aj keď GT 1100 bola tak trochu slabá. Silnejšie autá s motorom 1,9 l dokonca závodili

Gétéčko nemalo klasický kufor, za dvojicou sklopných sedadiel bola len väčšia odkladacia polička. V zadnej časti sa nachádzalo náhradné koleso a náradie vrátane zdviháka. Kabína bola ale celkom priestranná, bez problémov sa dovnútra vošiel aj viac ako 1,83 m vysoký vodič, čo v takto nízkom aute predstavuje trochu problém aj v dnešnej dobe (autor článku meria presne toľko). Prípadná spolujazdkyňa mala dosť miesta pre nohy. Do vozidiel sa aj dobre nastupovalo, pretože široké dvere zasahovali až do strechy. Kokpit prezrádzal športové zameranie päticou kruhových "budíkov" aj trojramenným volantom. V zákrutách na kvalitnom asfalte sa skutočne nenechalo kupé zahanbiť, horší povrch však donútil zadnú tuhú nápravu ukázať svoje limity veľmi skoro...

Pre rôzne trhy

V USA sa Opel GT predával u dealerov Buicku. Počas svojho života prekonal niekoľko decentných zmien, napríklad prvé modely, ktoré sa ešte stavali viacmenej ručne, mali delené predné nárazníky. Od októbra 1968 do konca toho istého roka ich vyšlo len 550, nasledujúcu sezónu však GT zaznamenal rekord: 35-tisíc vyrobených áut, ten už sa mu nikdy prekonať nepodarilo. Opel, vtedy líder domáceho trhu so zhruba 40% podielom (!) Používal reklamný slogan "Len lietanie je krajšie." Nemecké ceny začínali na 10.800 markách za GT 1100, GT 1900 stáli 11.880 DM.

19687482_346958968843947_3407352452436605823_n.jpg1973 2.jpg1973.jpg
Na oficiálnych reklamných fotografiách automobilka zdôrazňovala nízky predok. Žltý a červený voz modelu 1973 predstavujú špecifikáciu pre USA

Na niektorých trhoch sa predávali vozidlá so samosvorným diferenciálom, osvetlením motorového priestoru a vyhrievaným zadným oknom, väčšina tieto prvky ale chýbali. Bezpečnostné pásy predstavovali štandard. V roku 1971 Opel znížil pri tisícdeväťstovkách kvôli emisiám kompresný pomer, takže výkon klesol pri zámorských modeloch na 62 kW (84 koní), navyše podľa SAE, takže bol posadený v skutočnosti ešte nižšie.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY