vytisknout velikost písma Opel Diplomat (1964): 50 rokov luxusných vozidiel Opel

Pred päťdesiatimi rokmi Opel predstavil novú generáciu svojich veľkých sedanov "KAD". Špičkou sa stal Diplomat s osemvalcom Chevrolet, predajne sa navyše stal celkom úspešným ...
Opel Diplomat (1964): 50 rokov luxusných vozidiel Opel
Zoznam kapitol
  1. Veľká trojka, Od šesťvalcov vyššie…, Kupé nastupuje, Videá
  2. Modernizácia, Doslov, Technické údaje

Veľká trojka

Modelovú ponuku automobilky Opel, európskej filiálky amerického koncernu General Motors, v polovici 20. storočia lemuje škála typov ovenčená menami z armádnej branže. Istou anomáliu mohol byť slávny Rekord, no napríklad legendárny kompaktný Opel Kadett pozná zrejme každý. Škálu typov strednej a vyššej strednej triedy začal už v roku 1937 Opel Admiral a o rok neskôr potom Opel Kapitän, pričom tradícia týchto militantných mien pokračovala, možno trochu prekvapivo, aj po skončení druhej svetovej vojny.

Opel-KAD-290056.jpgOpel-KAD-290058.jpgOpel-KAD-290059.jpgOpel-KAD-290061.jpgOpel-KAD-290062.jpgOpel-KAD-290063.jpg
Opel tento rok oslavuje polstoročie od zavedenia svojej unifikovanej rady KAD

Výroba spomínaných verzií bežala v niekoľkých generáciách desiatky rokov, Opel Kapitän definitívne skončil v roku 1970 a Admiral ho prežil o plných sedem rokov. To ale už bola éra, ktorej dominoval novo zavedený, špičkový model Opel Diplomat. Predstavený bol vo februári roku 1964, teda pred pol storočím, a znamenal to najlepšie z kombinácie európskej konštrukčnej školy s vtedy dominujúcim vplyvom nezadržateľne našliapnutej mašinérie koncernu General Motors, s prehľadom najväčšieho producenta automobilov na svete.

Opel Kapitan 1948 1.jpgOpel Kapitan 1951 1.jpgOpel Kapitan 1951 2.jpgOpel Kapitan 1951 3.jpgOpel Kapitan 1951.jpg
Opel Kapitän z prelomu 40. a 50. rokov

Rok 1964 znamenal nástup nového riešenia v podobe unifikovanej rady, pre ktorú sa v priebehu nasledujúcich rokov vžilo pomenovanie "KAD". Ide o skratku mien Kapitän, Admiral a Diplomat, ktoré vystihovala prakticky identická konštrukcia líšiaca sa vlastne iba použitými motormi, výbavou a cenou. Práve Diplomat sa mal stať konkurentom veľkým autám Mercedes-Benz, no s trochu americkým šmrncom.

Opel Admiral 1938 2.jpgOpel Admiral 1938 3.jpgOpel Admiral 1938 1.jpg
Opel Admiral z roku 1938 v rôznych karosárskych verziách

Od šesťvalcov vyššie…

Vozidlá KAD vychádzali z Kapitänu z roku 1961, no rázvor náprav bol predĺžený o 45 mm na výsledných 2 845 mm, čo dĺžku karosérie priblížilo až na samotnú hranicu piatich metrov. Základný Kapitän a lepšie vybavený Admiral mali radové šesťvalce s objemom 2,6 a 2,8 l s výkonom 100 a 125 koní (74 a 92 kW) a s cenou štartovali na 10 990, resp. 12 200 markách.

Opel Kapitan 1959 1.jpgOpel Kapitan 1959 2.jpgOpel Kapitan 1959 3.jpg
Opel
Kapitän na konci 50. rokov
Opel Admiral 1964 3.jpgOpel Admiral 1964 2.jpgOpel Admiral 1964 1.jpgOpel Admiral 1964 4.jpgOpel Admiral 1964 5.jpgOpel Admiral 1964 7.jpg
Opel Diplomat vo svojej pôvodnej podobe z roku 1964

Kupé nastupuje

Práve kupé Diplomat bolo tou skutočnou vlajkovou loďou ponuky značky Opel a do roku 1967 vzniklo iba 304 kusov. Za zmienku stojí, že s ohľadom na malosériovú výrobu boli vozidlá tohto typu vyrábané v dielňach špecializovanej karosárne Karmann. A cena? Ak vám 17 500 mariek za sedan Diplomat prišlo ako veľa peňazí, na kupé ste si museli nachystať 25 000 mariek...

Opel Diplomat Coupe 1964 1.jpgOpel Diplomat Coupe 1964.jpg
Diplomat Coupé vznikol v 304 exemplároch, vyrábal ich Karmann

Hoci mal osemvalcový Diplomat celý rad komfortných prvkov vrátane elektricky ovládaných okien, jeho pohotovostná hmotnosť predstavovala len 1 590 kg, pričom pre zaujímavosť súčasná Škoda Superb s motorom 2,0 TSI a samočinnou prevodovkou váži 1 562 kg. Najťažším vozidlom z radu KAD bol Diplomat Coupé, ktorého hmotnosť kvôli inštalácii dodatočných výstuh v prahoch (stĺpik B chýbal) narástla na 1 630 kg.

Opel Kapitan 1964 2.jpgOpel Diplomat 1964 2.jpgOpel Diplomat V8 1964 4.jpgOpel Diplomat V8 1964 1.jpgOpel Diplomat V8 1964 2.jpgOpel Kapitan 1964 1.jpg
Opel Diplomat bol skutočnou vlajkovou loďou už od prvého pohľadu

Podvozok Opela Diplomat bol z konvenčnej konštrukcie, mimochodom zodpovedajúcej jeho snahám odkazovať k americkému dedičstvu materského koncernu. Spočíval na samostatnom oceľovom ráme s prednými kolesami zavesenými nezávisle na dvojitých priečnych ramenách a vinutých pružinách, vzadu bola archaická tuhá náprava s trojlistými pozdĺžnymi listovými perami. Na oboch nápravách boli teleskopické tlmiče a skrutné stabilizátory.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY