vytisknout velikost písma Opel Diplomat (1964): 50 rokov luxusných vozidiel Opel

Pred päťdesiatimi rokmi Opel predstavil novú generáciu svojich veľkých sedanov "KAD". Špičkou sa stal Diplomat s osemvalcom Chevrolet, predajne sa navyše stal celkom úspešným ...
Opel Diplomat (1964): 50 rokov luxusných vozidiel Opel
Zoznam kapitol
  1. Veľká trojka, Od šesťvalcov vyššie…, Kupé nastupuje, Videá
  2. Modernizácia, Doslov, Technické údaje

Veľká trojka

Modelovú ponuku automobilky Opel, európskej filiálky amerického koncernu General Motors, v polovici 20. storočia lemuje škála typov ovenčená menami z armádnej branže. Istou anomáliu mohol byť slávny Rekord, no napríklad legendárny kompaktný Opel Kadett pozná zrejme každý. Škálu typov strednej a vyššej strednej triedy začal už v roku 1937 Opel Admiral a o rok neskôr potom Opel Kapitän, pričom tradícia týchto militantných mien pokračovala, možno trochu prekvapivo, aj po skončení druhej svetovej vojny.

Opel-KAD-290056.jpgOpel-KAD-290058.jpgOpel-KAD-290059.jpgOpel-KAD-290061.jpgOpel-KAD-290062.jpgOpel-KAD-290063.jpg
Opel tento rok oslavuje polstoročie od zavedenia svojej unifikovanej rady KAD

Výroba spomínaných verzií bežala v niekoľkých generáciách desiatky rokov, Opel Kapitän definitívne skončil v roku 1970 a Admiral ho prežil o plných sedem rokov. To ale už bola éra, ktorej dominoval novo zavedený, špičkový model Opel Diplomat. Predstavený bol vo februári roku 1964, teda pred pol storočím, a znamenal to najlepšie z kombinácie európskej konštrukčnej školy s vtedy dominujúcim vplyvom nezadržateľne našliapnutej mašinérie koncernu General Motors, s prehľadom najväčšieho producenta automobilov na svete.

Opel Kapitan 1948 1.jpgOpel Kapitan 1951 1.jpgOpel Kapitan 1951 2.jpgOpel Kapitan 1951 3.jpgOpel Kapitan 1951.jpg
Opel Kapitän z prelomu 40. a 50. rokov

Rok 1964 znamenal nástup nového riešenia v podobe unifikovanej rady, pre ktorú sa v priebehu nasledujúcich rokov vžilo pomenovanie "KAD". Ide o skratku mien Kapitän, Admiral a Diplomat, ktoré vystihovala prakticky identická konštrukcia líšiaca sa vlastne iba použitými motormi, výbavou a cenou. Práve Diplomat sa mal stať konkurentom veľkým autám Mercedes-Benz, no s trochu americkým šmrncom.

Opel Admiral 1938 2.jpgOpel Admiral 1938 3.jpgOpel Admiral 1938 1.jpg
Opel Admiral z roku 1938 v rôznych karosárskych verziách

Od šesťvalcov vyššie…

Vozidlá KAD vychádzali z Kapitänu z roku 1961, no rázvor náprav bol predĺžený o 45 mm na výsledných 2 845 mm, čo dĺžku karosérie priblížilo až na samotnú hranicu piatich metrov. Základný Kapitän a lepšie vybavený Admiral mali radové šesťvalce s objemom 2,6 a 2,8 l s výkonom 100 a 125 koní (74 a 92 kW) a s cenou štartovali na 10 990, resp. 12 200 markách.

Opel Kapitan 1959 1.jpgOpel Kapitan 1959 2.jpgOpel Kapitan 1959 3.jpg
Opel
Kapitän na konci 50. rokov
Opel Admiral 1964 3.jpgOpel Admiral 1964 2.jpgOpel Admiral 1964 1.jpgOpel Admiral 1964 4.jpgOpel Admiral 1964 5.jpgOpel Admiral 1964 7.jpg
Opel Diplomat vo svojej pôvodnej podobe z roku 1964

Kupé nastupuje

Práve kupé Diplomat bolo tou skutočnou vlajkovou loďou ponuky značky Opel a do roku 1967 vzniklo iba 304 kusov. Za zmienku stojí, že s ohľadom na malosériovú výrobu boli vozidlá tohto typu vyrábané v dielňach špecializovanej karosárne Karmann. A cena? Ak vám 17 500 mariek za sedan Diplomat prišlo ako veľa peňazí, na kupé ste si museli nachystať 25 000 mariek...

Opel Diplomat Coupe 1964 1.jpgOpel Diplomat Coupe 1964.jpg
Diplomat Coupé vznikol v 304 exemplároch, vyrábal ich Karmann

Hoci mal osemvalcový Diplomat celý rad komfortných prvkov vrátane elektricky ovládaných okien, jeho pohotovostná hmotnosť predstavovala len 1 590 kg, pričom pre zaujímavosť súčasná Škoda Superb s motorom 2,0 TSI a samočinnou prevodovkou váži 1 562 kg. Najťažším vozidlom z radu KAD bol Diplomat Coupé, ktorého hmotnosť kvôli inštalácii dodatočných výstuh v prahoch (stĺpik B chýbal) narástla na 1 630 kg.

Opel Kapitan 1964 2.jpgOpel Diplomat 1964 2.jpgOpel Diplomat V8 1964 4.jpgOpel Diplomat V8 1964 1.jpgOpel Diplomat V8 1964 2.jpgOpel Kapitan 1964 1.jpg
Opel Diplomat bol skutočnou vlajkovou loďou už od prvého pohľadu

Podvozok Opela Diplomat bol z konvenčnej konštrukcie, mimochodom zodpovedajúcej jeho snahám odkazovať k americkému dedičstvu materského koncernu. Spočíval na samostatnom oceľovom ráme s prednými kolesami zavesenými nezávisle na dvojitých priečnych ramenách a vinutých pružinách, vzadu bola archaická tuhá náprava s trojlistými pozdĺžnymi listovými perami. Na oboch nápravách boli teleskopické tlmiče a skrutné stabilizátory.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY