vytisknout velikost písma Opel Commodore C (1982) nás odviezol proti prúdu času

Na niekoľko hodín sme opustili žeravé automobilové novinky na redakčnom parkovisku, aby sme sa prešli viac ako tri desaťročia starým sedanom s bleskom na kapote. Ako asi tušíte, bol to povznášajúci zážitok.
Opel Commodore C (1982) nás odviezol proti prúdu času
Zoznam kapitol
  1. Opel Commodore C (1982)
  2. Opel Commodore C: Fotogaléria

V prstoch zľahka pridržujem tenučký veniec veľkého volantu a oddávam sa jemnému pohupovaniu karosérie, zatiaľ čo sa svišťaním teplého letného vzduchu okolo otvorených okien mieša so spokojným bručaním radového šesťvalca. Hoci nesedím vysoko nad cestou, tenké stĺpiky a plochá hranatá kapota ponúkajú podobne nerušený výhľad do krajiny ako z majestátneho Range Roveru. Človek sa tej myšlienke nemôže ubrániť: Je to len kúzlo nostalgie, alebo boli staršie autá naozaj lepšie?

Opel Commodore C 13.jpgOpel Commodore C 12.jpgOpel Commodore C 14.jpgOpel Commodore C 1.jpgOpel Commodore C 10.jpgOpel Commodore C 11.jpg
Opel Commodore C sa vyrábal v rokoch 1978 až 1982; vzniklo celkom 82 820 kusov

Elegantný trojpriestorový sedan, s ktorým sme v utorok vyrazili na pokojný niekoľkohodinový výlet proti prúdu času, je Opel Commodore z flotily Opel Classic. Zavítal k nám, aby sa zúčastnil karlovarskej Carlsbad Classic Rally u našich západných susedov, ktorá štartuje v piatok, ale vďaka ústretovosti slovenského importéra sa v nabitom programe jeho návštevy našlo aj niekoľko slotov pre zástupcov médií.

Tretia generácia „komodora“

Znalci medzi vami určite už podľa titulnej fotky spoznali, že sa jedná o Opel Commodore C, vyrábaný v rokoch 1978 až 1982. Na nasledujúcich riadkoch určite nečakajte spotrebiteľsky zameranú recenziu, aké zverejňujeme v rubrike jazdeniek, a už vôbec nie obvyklý redakčný test. To prvé nemá zmysel vzhľadom na vek vozidla, to druhé nám nedovolil čas a najmä ohľaduplnosť ku zriedkavo zachovanému kusu, ktorého počítadlo najazdených kilometrov ukazovalo len niečo málo cez štyridsať tisíc - po tridsiatich dvoch rokoch! Skôr sa pokúsime sprostredkovať dojmy a emócie prežívané niekým, kto nakrátko presadne do auta len o málo mladšieho než on sám.

Opel Commodore C 29.jpgOpel Commodore C 27.jpgOpel Commodore C 26.jpg
Plytká palubná doska prispieva k nerušenému výhľadu, ktorý vodiči moderných áut už nepoznajú; mäkké sedadlá príliš nepodporujú chrbticu, priestor pre nohy vzadu je ale úctyhodný

Opel Commodore vznikol na konci 60. rokov ako luxusnejší a športovejší derivát modelu Rekord, od ktorého sa líšil najmä šesťvalcovým motorom. Prvý Commodore A (Opel dodnes označuje generácie svojich modelov písmenami abecedy) bol uvedený na trh v roku 1967 ako rýchlejší a luxusnejší variant Rekordu. Zákazníci mohli vyberať z dvoch šesťvalcov, 2,2 alebo 2,5 l. Už v septembri 1967 však Opel predstavil športový variant Commodore GS, ktorého dvoma karburátormi osadený šesťvalec 2,5 l dosahoval výkon 96 kW (130 koní).

Viac než kapitán

Commodore (komodor) je vysoká armádna hodnosť, zaradená medzi kapitánom a kontraadmirálom. Používa sa u námorníkov aj v letectve. Opel pomenovával svoje modely aj podľa ďalších hodností: Kapitän, Admiral a samozrejme Kadett, predchodca Astry. Vojenského poriadku sa ale vždy nedržal: Kapitän (luxusný sedan) u neho znamenal viac než Commodore (vyššia trieda).

Počas nasledujúcich rokov sa pod kapotou vystriedalo niekoľko ďalších agregátov, ale Commodore C z posledného roku výroby bol opäť v ponuke s osvedčeným radovým šesťvalcom s objemom 2,5 l. Výkon najsilnejšej varianty zostal na hodnote 130 koní, ale prípravu zmesi už namiesto karburátorov obstarávala vstrekovacia sústava.

Opel Commodore C 18.jpgOpel Commodore C 16.jpgOpel Commodore C 19.jpgOpel Commodore C 9.jpgOpel Commodore C 2.jpgOpel Commodore C 22.jpg
Berlina je taliansky sedan; pozdĺžne uložený radový šesťvalec roztáča zadné kolesá prostredníctvom trojstupňovej samočinnej prevodovky; Commodore stojí na platforme V, ktorú General Motors definitívne opustil až v roku 2007 (!)

"Vlastne ani neviem, na čo špeciálneho by som vás upozornil. Jazdí sa s tým v zásade ako s dnešnými autami," hovoril Martin Hejral z českého zastúpenia automobilky Opel, keď mi v sídle firmy na pražskej Pankráci odovzdával sľubne vyzerajúci poklad z depozitu nemeckej centrály. "Ale pozor, v súlade s vtedajšími predpismi nemá pravé zrkadlo. V Prahe je to peklo. "

Pre človeka zvyknutého jazdiť len novými autami znamenajú prvé metre za volantom tridsaťročného Youngtimera nevyhnutne trochu neistoty, zvlášť keď je potrebné vyraziť rovno do hustej rannej prevádzky hlavného mesta. Neistota ale rýchlo prechádza v spokojnú relaxáciu, keď zistím, ako priateľsky sa Commodore prejavuje.

Výhľad skutočne kráľovský

Áno, nemá pravé spätné zrkadlo, ale na rozdiel od moderných áut ho ani nepotrebuje. To prvé, čo si všimnete - a pre mňa prevládajúci rozdiel oproti dnešným autám za celú dobu strávenú za jeho volantom - je to, o koľko lepšie je z neho vidieť. Nízka spodná hrana okien, tenké stĺpiky a jednoduché tvary prispievajú k neuveriteľnej prehľadnosti karosérie. Auto sa zdá spoza volantu takmer kompaktné. Viete úplne presne, kde má ktorý roh, a namiesto pravého zrkadla si vystačíte s letmým ohliadnutím cez pravé rameno.

Opel Commodore C 50.jpgOpel Commodore C 5.jpgOpel Commodore C 6.jpg
Štrnásťpalcové pneumatiky s profilom vysokým 14 cm nevynikajú presnosťou smerového vedenia, ale skvele tlmia drobné nerovnosti

Riadenie, brzdy aj pruženie reagujú na každý pokyn vodiča s príjemnou rozvláčnosťou, ktorá v čase absencie elektronických záležitostí pomáhala vodičom udržať auto pod kontrolou. Commodore vám svojimi vláčnymi reakciami nenásilne diktuje vlastný rytmus, pokojnejšie a uvoľnenejšie než zbrklé moderné autá so strmými prevodmi riadenia a tlmičmi tuhými ako doska. A šesťvalec, uložený pod prednou kapotou pekne pozdĺžne, pripomína, že v čase pred zavedením emisných noriem Euro mali motory dušu.

Pri konštantnom zaťažení nádherne, nerušivo pradie a keď po ňom chcete trochu viac, pridá nehlasité, ale napriek tomu neprepočuteľné vrčanie z výfuku, aké od moderných downsizovaných motorov proste už nikdy nepočujeme.

Vo svojej dobe plnil Opel Commodore C úlohu manažérskeho sedanu so športovými ambíciami. Dnes by sme ho prirovnali keď nie k Insignii OPC, potom teda k motorizácii 2.0 Turbo. Podľa dnešných meradiel však akceleruje veľmi vlažne. Automobilka udáva zrýchlenie 0-100 km/h za 11,5 sekundy a najvyššiu rýchlosť 185 km/h. Výkon motora sa ale pri pokuse o razantnejšiu akceleráciu stráca v prešmykovaní meniča trojstupňového automatu. Napriek tomu nedá žiadnu prácu udržať krok s moderným prevádzkou.

Na diaľnici sa nestratí, ale…

Rozjazdy aj začiatok každého zrýchľovania sú vlažnejšie, s tým sa musí počítať. Inak ale Commodore bez námahy udržuje diaľničnú stotridsiatku, pri ktorej točí rovných štyri tisíc otáčok. V kabíne sa pritom  ozýva skôr príjemné vrčanie ako neznesiteľný rámus. Čoskoro ale spomalíme. Ísť tak rýchlo s otvorenými oknami sa dlho nedá a keď ich zatvoríte, začne byť v neklimatizovanej kabíne čoskoro horúco. A jazdné odpory sú oveľa vyššie ako pri dnešných autách - aj na drobné ubratie plynu reaguje Commodore dôrazným spomalením a vo vyššej rýchlosti ľahko presvedčíte sami seba, že vidíte, ako sa ručička palivomera sunie doľava.

Opel Commodore C 45.jpgOpel Commodore C 46.jpgOpel Commodore C 49.jpg
Vláčnosť podvozku i ovládacích prvkov spolu s príjemným bručaním šesťvalca robí z jazdy relaxačný zážitok

Ba nie, lepšie je diaľnicu opustiť a vychutnávať si ospalé jazdenie po okreskách. Aspoň bude viac času prezrieť si interiér, na ktorého skúmanie doteraz nebol poriadne čas.

Oproti moderným autám je všetko veľmi tenké: veniec volantu, palubná doska, dvere, dokonca aj páčka smeroviek pod volantom. Vodič sedí v pohodlnom, gaučovo mäkkom kresle, a cez veľký volant má nerušený výhľad na jednoduchú prístrojovú dosku hranatých tvarov. Prístroje a kontrolky nezaskočia vodiča zvyknutého na moderné vozidlá, len blinkre majú kontrolku spoločnú pre obe strany. Vtedy si asi vodiči boli ešte schopní uvedomiť, na ktorú stranu blikajú.

Vpravo hore sa nachádza ukazovateľ Econ, ktorý v praxi funguje ako ukazovateľ okamžitej spotreby. Pri prudšej akcelerácii sa jeho žltá ručička ihneď prehupne k pravému dorazu, ale v konštantnom tempe si spokojne hovie hlboko v zelenom, aj keď idete napríklad po diaľnici.

Tlačidlá na stredovom paneli žiadne hlbšie bádanie nevyžadujú, po chvíli človek pochopí aj ovládanie ventilácie posuvnými tiahlami. Ale čo je to za záhadný prístroj vpredu pred voličom prevodovky? Po chvíli zápolenia s radom šedých tlačidiel sa konečne vysúva "šuflík" a zrazu je jasno. Pozeráme sa na vstavaný držiak magnetofónových kaziet. Ako som mohol zabudnúť, že skoro rovnaký sme za môjho detstva mávali doma?

Neboli by sme správne motoristické médium, keby sme aj v Commodore nevyskúšali kľúčovú disciplínu automobilovej žurnalistiky - posadiť sa za seba. A boli sme príjemne prekvapení. Pri dĺžke 4732 mm je tento Opel síce o desať centimetrov kratší ako Insignia, ale vzadu ponúka pohodlné posedenie na bohato polstrovaných sedadlách a predovšetkým naozaj nečakanú porciu miesta pre kolená.

Opel Commodore C 36.jpgOpel Commodore C 35.jpgOpel Commodore C 34.jpgOpel Commodore C 32.jpgOpel Commodore C 33.jpgOpel Commodore C 31.jpg
V prístrojovom štítu nechýba ukazovateľ hospodárnosti jazdy; pred voličom prevodovky sa nachádza zakladač na magnetofónové kazety; tlačidla elektrického sťahovania okien

Tak, žurnalistickú prácu máme za sebou, poďme zase jazdiť! Šesťvalec ochotne naskakuje po niekoľkých otáčkach štartéra a znova zapĺňa kabínu aj okolitý priestor vôňou benzínu. V meste sa Commodore príjemne riadi vďaka nielen skvelému výhľadu, ale aj výbornému vychýleniu a značnému komfortu odpruženia.

Pérovanie, ktoré opravdu péruje

Auto ide po ceste úplne inak, než je dnes zvykom. Kým moderné autá "jazdia po tlmičoch", aby obstáli v extrémnych vyhýbacích manévroch ADACu a nemeckých časopisov, v Commodore ešte tlmiče plnia svoj pôvodný účel - tlmiť pruženie. Nie sú teda také tuhé v stlačení. Starý Opel sa preto výrazne nakláňa v pozdĺžnej aj priečnej osi, ale prenos váhy je progresívny a preto veľmi dobre čitateľný. Tým skôr, že radiálne bezdušové pneumatiky Fulda vykazujú prekvapivo slušnú priľnavosť. A vnímaný komfort by tomuto veteránovi mohli mnohé moderné autá len ticho závidieť.

Aby neprestali jazdiť

Podobne ako niektoré prémiové automobilky nezabúda Opel na majiteľov starších vozidiel svojej značky. Pod hlavičkou programu Opel Youngtimer ponúka originálne náhradné diely pre automobily vyrobené v rokoch 1970-2001. Ponuku dielov s možnosťou vyhľadávania podľa čísla dielu aj podľa modelu nájdete na adrese
opel-classicparts.de

Rokmi zmäknutá karoséria sa nielen výrazne krúti, ale tiež nedokáže odolávať veľkým rázom. Pred koľajami alebo kanálmi ale nie je problém pribrzdiť a väčšinu ostatných nerovností pohlcuje podvozok s nádhernou gráciou. Podstatný diel tlmiacej práce obstarajú už s balónovým profilom 195/70 R 14 a o zvyšok sa postarajú pružiny, ktorým - ako už bolo povedané - neprekážajú v práci tlmiče.
Príliš skoro bohužiaľ prichádza čas vydať sa späť na Pankrác a vrátiť sa z výletu časom späť k povinnostiam všedného dňa. Po ceste si užívam každú príležitosť vychutnať si rozkošné dobové detaily, ktoré z áut zmizli s ich postupným zdokonaľovaním: oscilovanie ručičky rýchlomera v nízkych rýchlostiach; počuteľné zvýšenie otáčok motora, keď otočíte volantom na mieste; príjemné nízkofrekvenčné vibrácie, ktoré sa v nerušivej miere prenášajú od hnacieho agregátu a kĺbovej hriadele do riadenia, pedálov aj voliča prevodovky...

Nie, neskončíme lacným a beznádejne nepravdivým tvrdením, že moderné autá sú čím ďalej horšie. Sú rýchlejšie, úspornejšie a omnoho bezpečnejšie, čo je presne to, čo od nich prevažná väčšina zákazníkov žiada. O zložení výfukových exhalátov nehovoriac. Osobne často tvrdím, že staré autá ma neberú, pretože na autách ma zaujíma v podstate len jazda a ich schopnosti na ceste, kde plus mínus platí, že čím novšie, tým lepšie. Tých pár hodín v spoločnosti mnohoročného "športového" sedanu ale stačilo môj postoj riadne nahlodať. Mať v garáži nejaký taký stroj času na pekné nedeľné popoludnie by nepochybne malo niečo do seba. Čo myslíte?

Opel Commodore C 42.jpgOpel Commodore C 43.jpgOpel Commodore C 44.jpg
Opel Commodore C 15.jpgOpel Commodore C 8.jpgOpel Commodore C 17.jpg

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY