vytisknout velikost písma Opel Astra 1.6 CDTI: Ako je na tom nová generácia s dynamikou a brzdami?

Nový Opel Astra má byť po všetkých stránkach lepší než predchádzajúce generácie. Predovšetkým je ale novinka o poznanie ľahšia, čo by malo hrať do kariet dynamike. Vyskúšali sme, ako veľký elán má vrcholná naftová motorizácia v praxi.
Opel Astra 1.6 CDTI: Ako je na tom nová generácia s dynamikou a brzdami?

Nová generácia Oplu Astra si odbila svoju premiéru na autosalóne vo Frankfurte, pričom pre automobilku samotnú ide o veľmi dôležitú novinku. Opel totiž podľa oficiálnych vyhlásení vzal čistý papier a od základu postavil úplne nový automobil. Ten predstavuje začiatok novej éry. Áno, aj iné automobilky štartujú novú éru, rovnako ako Volvo, ktoré nás o tom informovalo regulárne celé roky.

Nová Astra tak môže prekonať odvekú konkurenciu z Wolfsburgu. Predpoklady na to má vskutku zaujímavé. Je dizajnovo vydarená, ponúka naozaj veľmi bohatú výbavu, je minimálne o 120 kg ľahšia a je tiež priestrannejšia. Toto všetko si rozoberieme veľmi skoro v klasickom redakčnom teste, pretože nový nemecký hatchback si už našiel cestu do našej redakcie. V rámci testu sme potom nemohli vynechať samozrejme ani merania dynamiky a bŕzd na letiskovej ploche.

Konkrétny testovací exemplár prišiel vo vrcholnej verzii, s kompletnou výbavou a s najsilnejším naftovým motorom pod kapotou. Ak chcete pri novej Astre diesel, vždy dostanete motor s objemom 1,6 litra. K dispozícii sú tri verzie. Tá základná má 70 kW (95 k), silnejšiu alternatívu predstavuje výkon 81 kW (110 k) a vrcholom je 100 kW (136 k). Práve posledný menovaný nám uplynulý týždeň robil spoločnosť v redakcii.

_DSC1252.jpg_DSC1263.jpg
Nová Astra dorazila do testu v „plnej palbe“. Vo výbave bolo snáď všetko, čo tam môže byť, pod kapotu sme dostali najsilnejšiu naftovú tisícšesťstovku v ponuke

Zrýchlenie za oficiálnych 9,6 s

Podľa oficiálnych údajov má nová Astra s najsilnejším motorom pod kapotou k dispozícii výkonnostné maximum v rozmedzí od 3500 do 4000 ot./min a krútiaci moment vrcholí hodnotou 320 Nm (2000-2250 ot./min). Akokoľvek to na najsilnejší diesel v ponuke nevyzerá zas až tak sľubne, nezabúdajme na nízku hmotnosť. Veď aj s normovanou záťažou 75 kg váži toto prevedenie 1360 kg.

Vo finále tak vystačia uvedené údaje podľa oficiálnych tabuliek na zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 9,6 s a maximálna rýchlosť prekračuje 200 km/h, teda presne povedané dosahuje na 205 km/h. Pre úplnosť ešte dodajme, že testované auto používalo šesťstupňovú manuálnu prevodovku a postavené bolo na sedemnásťpalcových zliatinových kolesách obutých do zimných pneumatík ContiWinterContact s rozmerom 225/45 R17.

_DSC1322.jpg_DSC1324.jpg
Astra 1.6 CDTI (100 kW) pôsobí dynamicky, ale zhruba od 120 km/h jej začne dochádzať dych. Motor je vo vysokých otáčkach aj celkom hlučný

Pod desať sme sa nedostali

Astra, akokoľvek je celkovo ladená na dynamickú jazdu (alebo to tak aspoň vyzerá), vám ako vodičovi túžiacemu po teste najlepšieho možného zrýchlenia nedá veľa vecí na výber. Vlastne môžete len deaktivovať kontrolu trakcie a to je všetko. A ani otáčky pri ostrom štarte nemusíte príliš riešiť, pretože sa pri zaradenej jednotke rovnako nedostanete cez tri tisícky otáčok.

Opel Astra: odchýlka rýchlomeru
Zobrazovaná rýchlosť Rýchlosť podľa Vboxu
50 km/h 46,6 km/h
90 km/h 85,5 km/h
130 km/h 123,6 km/h

Ako už to tak pri manuálnych prevodovkách býva, na to, aby ste sa priblížili k uvádzaným hodnotám, potrebujete väčšinou niekoľko cvičných pokusov. Práca so spojkou síce nie je problém a prevodovka samotná je tiež relatívne presná (mohla by byť ale aj presnejšia), napriek tomu sme sa na sľubované čísla nedostali. V priemere najlepších pokusov v každom smere nakoniec Astra vykázala hodnotu zrýchlenia na 100 km/h za 10,4 s. Presné čísla nájdete nižšie v tabuľke.

Opel Astra: akcelerácia z miesta
0-50 km/h (s) 3,61
0-100 km/h (s) 10,37
0-130 km/h (s) 17,34
0-150 km/h (s) 24,91

V grafoch potom vidíte, kam vrcholná Astra novej generácie so svojou dynamikou zhruba spadá. Bohužiaľ Golf ani Focus s podobným motorom sme zatiaľ ešte nemerali, takže nám pre predstavu musí poslúžiť iné vozidlo. V grafe vidíte porovnanie s VW Passat 2.0 TDI (110 kW) s karosériou sedan. Až do približne 120 km/h s ním dokáže slabší hatchback držať krok. Okrem nízkej hmotnosti sú dôvodom aj kratšie prevody.

opel_astra_k_vs_passat_20_TDI_sedan.jpg
Takto vyzerá akcelerácia novej Astry 1.6 CDTI (100 kW) z nuly na 150 km/h (červená krivka). Modrá krivka pridáva pre zaujímavosť porovnanie s výkonnejším, ale väčším VW Passat 2.0 TDI (110 kW)

Počas skúšania dynamiky na letisku naftová tisícšesťstovka naznačila okrem zrýchlenia ešte dve svoje hlavné stránky. Aj keď akcelerácia striedala brzdenie a tak to išlo niekoľkokrát dokola, z letiska sme odchádzali so spotrebou 9,9 l/100 km. Tento motor evidentne nebude mať prehnané nároky na palivo. Zároveň je ale pomerne hlučný a má hrubý chod.

Pocitovo je nová Astra veľmi svižná, ale čo do faktických čísiel ani najsilnejšia verzia žiadna raketa nie je.

Opel Astra: zrýchlenie
30-50 km/h (s) 1,68
50-70 km/h (s) 2,25
80-130 km/h (s) 10,21
50-110 km/h na 3° (s) 8,13
80-140 km/h na 4° (s) 12,44

Brzdy ovplyvnené pneumatikami?

Nízka hmotnosť by mala hrať do kariet aj brzdám, lenže to sa tak celkom nepotvrdilo. Keď sme začínali s meraním, bola letisková plocha uschnutá len čiastočne, takže vozidlo chvíľami brzdilo na suchu, chvíľami na mokre. To sa aj na brzdnej dráhe veľmi prejavilo. Neskôr letisko úplne obschlo, lenže aj tak sa Astra zaradila skôr do priemeru, keď zo 150 km/h zastavila na dráhe dlhej takmer 104 m.

_DSC1318.jpg_DSC1320.jpgZa dlhšiu brzdnú dráhu určite môžu aj zimné pneumatiky, lenže napríklad aj také väčšie a ťažšie Subaru Levorg tiež postavené na zimných pneumatikách zvládalo brzdenie lepšie

Pri prudkom spomalení zo 150 km/h už podľa pocitu v prvých chvíľach voz príliš nebrzdí a ani nie sú počuť zásahy ABS. Až pod 100 km/h spomalenie narastie. Netvrdíme, že Astra brzdí zle, čiastočnú vinu na nie úplne presvedčivom výsledku budú mať určite zimné pneumatiky, no za pozornosť stojí porovnaní s Levorgom. Ten totiž prešiel podobným testom tiež už na zimných pneumatikách (navyše bolo pri jeho teste na zimné plášte skutočne teplo), ešte k tomu je ťažší, ale rovnako zastavil skôr.

Opel Astra: brzdenie
50-0 km/h (s) 1,65
50-0 km/h (m) 10,79
100-0 km/h (s) 3,25
100-0 km/h (m) 44,09
130-0 km/h (s) 4,29
130-0 km/h (m) 77,21
150-0 km/h (s) 4,97
150-0 km/h (m) 103,89

Tahle skutočnosť je zaujímavejšia o to viac, že pocitovo sú brzdy veľmi ostré a majú veľmi razantný nástup. To však pri testovanom exemplári platilo v rýchlostiach pod 100 km/h. Zo spomínaných 150 km/h sa onen ostrý nástup akosi nedostavil.

opel_astra_k_vs_levorg_150-0.jpgOpel Astra (červená krivka) pri brzdení práve neukázal ktovie ako skvelé predstavenie. V prvých chvíľach voz pocitovo spomaľuje veľmi zvoľna. V grafe vidíte pre zaujímavosť porovnanie so Subaru Levorg. To sme zvolili kvôli tomu, že sa pri brzdení tiež muselo vysporiadať so zimnými pneumatikami

Pre zaujímavosť prikladám ešte porovnanie brzdenia na čiastočne mokrej ploche a na suchu. Už podľa grafu je vidieť, ako ľahko a rýchlo sa s prítomnosťou vody na ceste natiahne brzdná dráha. Po spriemerovaní najlepších pokusov vyšiel rozdiel pri brzdení zo 150 km/h na osem metrov. Pri ostrom brzdení potom nemožno úplne prehliadnuť istú nervozitu zadku. Nejde o nič strašné, pomerne ľahko sa s tým vyrovnáte jednoduchými korekciami.

opel_astra_k_mokro_vs_sucho_100-0.jpg
A takto to vyzerá, keď Opel Astra brzdí zo 100 km/h na úplne suchej ceste (v priemere 44,09 m, červená krivka) a na ľahko mokrom podklade (46,08 m, modrá krivka)

Nová Astra je sympaticky vyzerajúci automobil, ktorý naozaj pôsobí významne ľahším dojmom než predchodca. Nakoniec by si ale predsa len vrcholná naftová motorizácia asi zaslúžila aj väčší prídel koní a hlavne brzdy by pokojne mohli byť schopnejšie.

Na kompletný test sa tešte hneď po víkende.

_DSC1330.jpg_DSC1331.jpg_DSC1332.jpg

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY