vytisknout velikost písma Opel Ascona A (1970-1975): Súťažný majster Európy

Opel Ascona nahradil na konci roka 1970 v strednej triede iba tri roky vyrábanú Olympiu A. Meno prežilo osemnásť rokov, než prišla prvá Vectra.
Opel Ascona A (1970-1975): Súťažný majster Európy
Zoznam kapitol
  1. Jednoducho v troch podobách; nové motory; cizelovanie vzhľadu
  2. Emisné úpravy; Úspechy v rallye; Necelých 700 tisíc kusov
  3. Opel Ascona A (1970-1975): Kompletná fotogaléria

9. septembra 1970 predstavil Opel prvý výsledok projektu interného kódového označenia 1450: športové kupé Manta. 28. októbra ho nasledovala na autosalóne v Turíne technicky identická Ascona. Avšak zatiaľ čo Manta sa dočkala iba dvoch generácií, jej lacnejší súrodenec dokonca troch. Aktívna kariéra oboch však trvala rovnaký čas.

Spočiatku len s tisícšesťstovkou

My sa zameriame na tú prvú, ktorá v modelovej palete presne vyplnila medzeru medzi Kadettom B a Rekordom C. Použila z nich motory, štvortaktné radové kvapalinou chladené štvorvalce so spádovými karburátormi. Zážihová tisícšesťstovka (1584 cm3) Cam In Head (CIH) mala vačkový hriadeľ v hlave vedľa ventilov, ktorý poháňala dvojitá valčeková reťaz. V základnej verzii N (Normal) poskytovala 50 kW (68 k) a vo výkonnejšom S 59 kW (80 k). Druhá jednotka sa mohla kombinovať okrem základnej štvorstupňovej priamo radenej prevodovky aj s trojrýchlostnou samočinnou z vlastnej produkcie.

1970 opel_ascona_5.jpeg1970 opel_ascona_coupe.jpg1970 opel_ascona_coupe_1.jpg
Ascona mala byť pôvodne variantou Kadettu, nakoniec sa z nej však stal samostatný model; Predstavená bola v roku 1970

Meno obce pri jazere Maggiore v kantóne Ticino, teda v taliansky hovoriacej časti Švajčiarska, použil pre miestny trh rüsselsheimský "blesk" už niekoľkokrát predtým. Napríklad na konci 50. rokov minulého veku pri špeciálnych modeloch Rekord P1, o dekádu neskôr potom vo variante Kadett B, ktorú predával v krajine helvétskeho kríža pod názvom Ascona 1700.

V prípade neskoršieho "áčka" sa jednalo o vozidlo strednej triedy. Pôvodne mala byť variantom Kadett, nakoniec sa však stala samostatným modelom. K predajcom zamierila hneď v novembri 1970.

Jednoducho v troch podobách

Podvozok mal rázvor 2430 mm a kolesá od seba delilo 1329, respektíve 1320 mm. Predná náprava so stabilizátorom spočívala na dvojitých trojuholníkových ramenách, vzadu boli ramená vlečená zriadené panhardskou tyčou. Opel použil moderné a presné hrebeňové riadenie, dvojokruhový hydraulický brzdový systém s posilňovačom sa spoliehal na predné kotúče, vzadu však museli stačiť bubny. Ascony prvej generácie vážili podľa prevedenia od 870 do 1025 kg, teda s decelerácou nebol problém.

1970 opel_ascona_coupe_2.jpg1971 opel_1900_sedan_1.jpg1970 opel_manta_12.jpg
Kupé aj sedan zdieľali techniku so športovým modelom Manta 

Jednoduché, ale príjemné tvary samonosných oceľových karosérii vznikli v dizajnérskom centre General Motors, bol za ne zodpovedný Charles "Chuck" Jordan. Doba amerických ozdôb skončila... Zaujali hlavne okrúhle predné svetlomety s jedinou ostrekovacou tryskou vsadené do hranatejších rámčekov, spočiatku bola maska výhradne z hliníka. Koncové reflektory mali podobu úzkych obdĺžnikov a nezriedka sa používali pneumatiky s bielymi pásky na bokoch. A čo interiér? Na prístrojovej doske boli len dva výduchy ventilácie.

Hneď od začiatku sa v Bochume vyrábali dvoj- a štvordverové sedany v štandardnej a komfortnej verzii (Basic a L). Na dĺžku merali 4124 mm, na šírku 1630 mm a do výšky čneli len 1385 mm. Trojpriestorové modely poňali 422 l batožiny. Áno, dnes by išlo o decentne prerastené malé vozidlá...

1970 opel_ascona_voyage_1.jpg1970 opel_ascona_voyage_1.jpeg1970_opel_ascona_voyage_1.jpg
Kombi Caravan v luxusnom prevedení Voyage sa vyznačovalo dreveným dekorovaním na bokoch po vzoroch amerických kombíkov

Tretia karosárska varianta, 4180 mm dlhé a 1400 mm vysoké trojdverové kombi existovala ako pod tradičným názvom Caravan, tak aj ako luxusný Voyage s dreveným dekorom na bokoch a hocikedy aj vinylovými strechami. Vždy disponovala tenkými C-stĺpikmi, celkom boli teda na vozoch štyri. Kvôli tuhosti karosérie. Kombíky tiež mali zvislé zadné svetlá.

Nové motory

V marci 1971 prišla na trh športová Ascona SR s motormi 1.6 S (59 kW/80 k) a novým 1.9 S (1897 cm3/66 kW/90 k), inak opäť na želanie s automatom. Charakterizovali ju tvrdšie odpruženie, športový volant, otáčkomer, palubná doska s drevenou dyhou, prídavné prístroje na zvláštne konzole (hodiny, ampérmeter a merač tlaku oleja), dvojité pruhy na bokoch karosérie, chrómovaná koncovka výfuku a oceľové kolesá bez krytov.

Vedela ísť rýchlosťou až 160 km/h, každých 100 km však za služby žiadala pokojne 13,5 l paliva. Do nádrže sa vošlo pritom len 46 l drahocennej tekutiny, takže majitelia museli zamieriť do čerpacích staníc už po 340 kilometroch...

1971_opel_ascona_coupe_1.jpg1971_opel_ascona_Caravan_4.jpg1970_opel_ascona_caravan_5.jpg
1971_opel_ascona_coupe_3.jpg1971_opel_ascona_voyage_2.jpg1971_opel_ascona_sedan_2.jpg
V roce 1971 dostala Ascona niekoľko nových motorizácií a aj ľahko osviežený vzhľad – všimnete si celkového stmavnutia predných partií

V júli 1971 sa predstavila najslabšia tisícdvestovka (1196 cm3) S s výkonom 44 kW (60 k). Jednalo sa o jednotku OHV s tyčkovým rozvodom a bočnou vačkou poháňanou jednoduchým valčekovým reťazom. Na nemeckých diaľniciach ani nedokázala prekonať stoštyridsiatku, ale v priemere zjedla len desať litrov benzínu na sto kilometrov. Doma sa však predávala až od marca 1972, najprv mierila iba do cudziny.

Cizelovanie vzhľadu

V auguste 1971 nasledovali prvé vizuálne zmeny. Predné svetlomety dostali čierne obruby namiesto hliníkových, aj maska chladiča bola odvtedy tmavá, jej orámovanie vrátane stredovej lišty prepájajúce logo automobilky však zostalo lesklé.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY